handdator

Visa fullständig version : Först ut, shorinjikempo

Anders Pettersson
2002-07-15, 11:47
Hejsan.

Det verkar som om jag blev först ut.
Skall bli intressant att se utvecklingen av denna sajt.

/Anders

Tatsu
2002-07-17, 10:05
Tänkte bara fråga om det finns lika många olika Kempo stilar som det finns Jiujitsu stilar?

obg
2002-07-19, 12:35
Först ut kanske han var, men han var inte snabb på att svara...

Kempo-stilar finns det väldigt gott om. Många obskyra egenpåhittade stilar heter ofta något med "Kempo". Shoriji Kempo är dock såvitt jag vet två stilar; En karate-baserad, och en mer traditionell (med rep runt magen etc).

Anders Pettersson
2002-07-21, 02:11
Nej, inte först på att svara men däremot kan jag ge ett korrekt svar istället för ett felaktigt. ;)
(Kommer nog inte att vara så snabb på att svara framöver heller då jag har lite mycket annat att stå i. Jag administrerar Budoförbundets forum, www.budo.se/forum/ (http://www.budo.se/forum/), samt är moderator på Shorinjikempo-forumet på www.e-budo.com (http://www.e-budo.com), så jag kommer nog inte att posta så mycket här men kommer nog att försöka hinna med att läsa det mesta.)

För att svara ordentligt skadar det inte att förklara vad kempo betyder.
Kempo (som också kan romaniseras som Kenpo) betyder näv-metod. Det skrivs med kanji för näve=ken och sedan "hou" vilket läses som po (eller pou) i detta fall. Hou (po) betyder ungefär lag eller metod. (Jag skulle kunna infoga kanji, men erfarenhetsmässigt blir det inte så bra i kombination med våra svenska tecken åäö då html är avstängt för forumet. Är html på brukar det fungera bättre enligt min erfarenhet.)
Att man skriver med "m" i stället för "n" är för att det i japanskan mer låter som "m" när "n" kommer före t.ex. "p" och "b". Det beror alltså lite på vilket system för romanisering som man använder.

Kempo, som Olle skrev, finns det en massa olika stilar som har i sitt namn. Vad jag förstått så kallas många äldre Okinawa karate-stilar också ofta för kempo/kenpo, vilket inte är så konstigt då betydelsen alltså är näv-metod.
När Olle skriver "obskyra egenpåhittade stilar" så tänker han kanske på sådant som Goshin ryu kempo etc. I USA så är det oftast Ed Parkers Kenpo Karate som folk i allmänhet tänker på när man nämner Kempo.
Det finns även en del karate-stilar som har shorinji eller shorin i sitt namn, dessa har dock ingen koppling till Shorinjikempo.

När Olle skriver "en mer traditionell (med rep runt magen etc)." så tror jag att han tänker på den typ av obi (bälte) som vi använder till Hoi inom Shorinjikempo. Detta obi har inte många likheter till ett rep. :)

Det korta svaret på Tatsus (Henrik?) fråga är alltså:
Ja, det finns många olika former av Kempo, men då detta är "Shorinjikempo-forumet" så kanske tanken var att fråga om det finns många olika Shorinjikempo-stilar och då är svaret nej. Shorinjikempo har inte mer koppling till annan "kempo" än det har till Kendo, Judo eller annan Budo.

Det finns alltså bara en Shorinjikempo, detta namn är för övrigt skyddat av World Shorinjikempo Organization och får bara användas av dess föreningar.

mvh
/Anders

Tatsu
2002-07-22, 12:24
Anledningen till att jag frågar är att en Kille från England bosatte sig i Oskarshamn för en tid sedan och vi tränade ihop ett tag och nu har han startat en klubb.

Han säger att det är Kempo som han sysslar med. Tillhör (?) Kempo Jujitsu Academy. Personligen är jag dåligt insatt i denna "gren" och frågar därför om någon kan berätta något om denna "stil".

Och du har rätt Henrik är mitt namn... Tog Tatsu här fall det dyker upp fler Henrikar...:cool:

Okej, om jag fattat det rätt så har Ni inget med "hans" Kempo att göra. Vilket lämnar honom ganska ensam i vårt avlånga land...(?)

martin allerby
2002-07-23, 09:45
Hej Tatsu och alla andra!

Kul med ännu en site om/med Kampsport!

Kempo Jujitsu Academy har inget med Shorinjikempo att göra. Att delar av namnet används i andra stilar faller sig rätt naturligt om man läser Anders Petterssons inlägg ovan. För den mer intresserade om vad Shorinjikempo är finns mer info på vårt förbunds hemsida (www.shorinji-kempo.org).

Hälsningar

Martin Allerby, ShorinjiKempo Göteborg
www.shorinji-kempo.org/gbg