Visa fullständig version : tips på sparkfinter..
nån som har några tips på sparkfinter.. alltså typ finta en höger roundhouse å sen byta till en högerfrontspark mitt under den pågående sparken.. like Bas did in rallarsving.
berätta gärna egna specialare, om ni har några. =)
ta en titt på Glaube Feitosa, vet inte om det räknas som sparkfint men det är en avig spark som jag själv har problem med att blockera.
han kör den mycket på Las vegas GP (K-1), har för mig att det är första las vegas galan detta år.
har tyvärr inget klipp men han sänker folk med den så den funkar :)
nån som har några tips på sparkfinter.. alltså typ finta en höger roundhouse å sen byta till en högerfrontspark mitt under den pågående sparken.. like Bas did in rallarsving.
Min "TKD-polare" brukar finta mig tvärtom genom att först frontsparka mig mot solar plexus en gång och sen frontsparka för att byta till roundkick
Jag brukar köra som hans "tkd polare". Den är riktigt skön. Dra benet rakt och sen switcha mot huvudet.
Den som du menar fungerar också rätt bra. Att göra tvärtom. Det är väl de två finter när det gäller sparkar som jag använder.
DragonFist
2005-10-11, 17:27
sparka en rundspark mot benet men snabbt gå upp i huvud höjd med den istället,fin fint för mig
Sätt minst tre jävligt hårda lowkicks på exakt samma sätt. Om din motståndare är bra lär han inte gå på alla, men åtminstone två bör sitta hårt. När du gjort det inleder du på exakt samma sätt fast sätt sparken på valfri plats högre upp där det finns en lucka i guarden, tex huvudet eller kroppen.
Finta en mikazuki geri soto bakom din motståndare, när han reagerar på den dra in foten och vänd över med en mawashi geri (roundhouse) i kroppen.
Kan vara svåra att genomföra men om man kan dem kan de sitta riktigt bra. (som med de absolut flesta tekniker kanske ;) )
binh_dinh_är_kul
2005-11-03, 11:41
kör en roundhouse(mawasha geri) (wonkao) hög,låg,hög med samma ben. funkar finfint i fight. alltså utan att sätta ner benet
DragonFist
2005-11-03, 17:19
Hittade en gammal bok: Dynamic stretching & kicking av Bill "superfoot" Wallace(Gammal karate snubbe)
alla ´teknikerna utförs med det främre benet
1 Främre sidspark mot magen dra sedan tillbaka benet utan att sätta ner det och gör en krokspark mot huvudet följ med sparken en bit och gör därefter en rundspark mot magen och en mot huvudet.
OBS sätt inte ner benet!!!
2 Sidspark mot magen och därefter utan att sätta ner benet en rundspark i huvudet
(Kontring)
3Fi(=P) gär in med en jabb fejka rundspark mot kroppen för att få ner fis gard,sparka snabbt i huvudet
Kan säker leta fram mer om du är intresserad
big_penis
2005-12-06, 16:23
1. Finta låg hookspark med framfoten, sparka hög hookspark med framfoten.
2. Finta crescentkick bakre foten, sparka hookspark med framfoten.
De här lyckas nästan alltid.
jaha.. tackar.. men hur ser en hookspark och en crescentspark ut??
DragonFist
2006-01-25, 18:33
Crescent: Man slänger benet i en stor rörelse innåt,utan att rotera kroppen+att man träffar med foten
Hook-kick:Typ motsatsen till rundspark(roundhouse,mawashi-geri etc.etc).
Den är typ såhär:
1Dra foten du ska sparka med åt motsatt sida,(så om du ska sparka med höger dra den åt vänster)
2 Lyft upp benet som om du skulle göra en sidekick.
3 Svinga benet tillbaka till sin sida igen, samtidigt som du vecklar ut det så att det nästan blir rakt. Och precis innan du träffar ska du dra "fälla ihop" benet igen så att Skenbenet kommer in mot låret igen.
Den är väldigt bra att sätta mot ryggen och nacken men också även mot övriga kroppen=D
DragonFist
2006-01-25, 18:34
OBS den nedra bilden är en crescent!
främre knä, backre rundspark (mawashi)
främre inside lowkick fäljt av en roundspark mot huvdet utan att sätta ner foten.
Finnta lowkick gå förbi och sätt en kakegeri yodan (hookspark med hälen mot huvudet.
Finnta främre lowkick gå förbi och sparka ushiro mawashi geri (vet ej vad den heter, snurra ett varv träffa med hälen.)
samma som ovan fast Ushiro geri (snurra och träffa med hälen rakt bakåt mot magen)
TeräsKäsi
2006-03-07, 15:56
Bas fint i Rallarsving är skön, speciellt om man lyckas få in en ordentlig "främre tramdyna"-träff. När det gäller sparkfintar är främre spark till roundhouse/mawashi härlig om man har "knycket" i höften. Personligen tycker jag dock att sparkar förlorar kraft när man fintar fram de med andra sparkar. hellre finta fram med slag...
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.