handdator

Visa fullständig version : Favorit Vapen!

Hitacon
2003-08-02, 21:56
Tja!
VAd har ni för favorit vapen? Jag vet att man ska kunna annvända allt men man har ju alltid en favorit^^
När jag säger vapen menar jag "Vapen" alltså inte självförsvars grejor som pennor, nycklar mm (det är vapen det med men...ahh ni förstår...)....
Själv gillar jag Bo och Hanbo

El Ninjo
2003-08-02, 22:09
Just nu kniv och bo, i den ordningen. Det varierar.

Hitacon
2003-08-02, 22:12
inte kört så mycket kniv...men det är rätt röjigt när man kommer in på folk med en kniv i högsta hugg:P

på träning iaf;)

@nders
2003-08-03, 00:41
jag har börjat fastna för Bo, ett riktigt brutalt vapen om man hanterar den rätt :D

Bujin
2003-08-03, 17:41
Själv måste jag säga att jag tycker att Katana är ett skönt vapen.Å sen har vi ju Bo-stav förståss:cool:
Repet är ett annat "redskap" jag gillar skarpt.

Mvh / Bujin

Hitacon
2003-08-03, 19:18
katna är...häftigt men ändå inte ...ah tycker en om svärd....men det är häftigare:cool:

Hitacon
2003-08-03, 19:20
*Katana*

Bujin
2003-08-03, 20:07
Om jag får välja vapen att bära på om man skulle bli överfallen så väljer jag katana i första hand och bo i andra.

Visst är det elakt med en stav i huvudet, men snäppet elakare är att separera huvud från kropp;)

Mvh / Bujin

Hitacon
2003-08-03, 20:14
sant:D

mm....skulle nog välja en kodachi i en sådan situation...

Gake
2003-08-04, 20:32
Denna fråga behövs inte funderas över länge... odachi... det centrala vapnet i japansk kobudo...

bo, naginata, yari, kodachi, hanbo är iofs intessanta vapen, men det är nog så att man färgas av sin sensei... och det man har fokuserat träningen på...

@nders
2003-08-04, 21:03
med dagen vapen hade jag nog valt et automatgevär, vilket ske de de flesta filurer med svärd eller andra hug vapen besvär ;-P

men det skulle vara lite små intresant att ha mer kunskap om pillbåge. varför låta motståndaren komma i närheten, när man kan se till att denne kommer att se ut som en igelkot ;-P

Forsaken
2003-08-04, 21:31
WT knivarna ;) Tycker dom ser störtsköna ut, har dock inte börjat träna med dom ännu men Biu Tze formen härstammar ifrån knivarna och det verkar smaskens smaskens..

http://www.wtgoteborg.com/filmer/Application%20-%20BCD%20(Double%20Knifes)%20Leung%20Ting%20(aroun d%201970).XViD.avi

Där e klipp när Sijo går loss med knivarna, ni behöver Xvid installerat om ni inte har det tanka här:

http://www.wtgoteborg.com/filmer/---%20XviD%20Codec%20Install%20---.exe

Gake
2003-08-04, 23:39
Där är en tid för distansvapen och en tid för närstridsvapen. I Japan var man tvungen att känna till både båge och svärd, viket iofs drastiskt ändrades med införande av skjutvapen.

För att använda den japanska bågen krävdes lång träning och god fysik, skjutvapen kunda man sätta i händerna på "nästan vilken idiot som helst!"

Katana_85
2003-09-01, 15:05
Finns ingen härligare känsla än att slå ihjäl nån med bara händerna...men katanas e rätt gött det med.

Hitacon
2003-09-01, 16:17
......hur seriöst var det där på en skala?

Gake
2003-09-01, 17:13
Från början postat av Katana_85
Finns ingen härligare känsla än att slå ihjäl nån med bara händerna...men katanas e rätt gött det med.

Bara nyfiken...

Hur vet DU det???

Trodde att fängelse fanns i staffskalan för den typen av brott! Eller man kanske har tillgång till internet även där inne...

El Ninjo
2003-09-02, 16:43
Sluta nu Gake, han har bara kollat för mycket på "The Hunted" och har fått för sig att det är hedervärt att döda folk med sina egna händer.

Katana_85
2003-09-02, 19:03
Jag vet inget om att döda folk men om man startar en tråd där man ska säga vilket favorit vapen man har så tar jag inte tråden så jätte seriöst.

Tar aldrig vapengalningar seriöst.
Vapen är till för att skada och är gjort för offensiva attacker, inte att skydda sig själv. Så om man gillar vapen drar jag en paralell att man gillar att skada folk.

Hanna B
2003-09-02, 19:12
Vi får ta och skilja lite på att gilla träningsvapen och att gilla att använda vapen i verkligheten, kanske? Min vapenträning hör inte hemma i bujinkan, så det mesta av det lämnar jag därhän. Men jag har alltid gillat svärdet för att det för in ett moment av skärpa i träningen utan att för den skull ha ett skvatt att göra med min verklighet. När folk ska jobba med kniv blir de däremot ofta stressade och börjar slita och dra, bara för att de känner kopplingen till verkligheten... (Och snälla, dra inte upp den där galningen för två veckor sen. Det är större risk att jag dör av en allergichock än av nåt sånt.)

Captain_Redbeard
2003-09-03, 03:01
Hehe Han-bo äger eftersom det är så likt många andra saker som man kan tänkas hitta eller ha med sig... ett paraply tex dessutom är det mer förnedrande att få spö av ett litet vapen *skratt*

Gake
2003-09-03, 11:46
Från början postat av Katana_85
Jag vet inget om att döda folk men om man startar en tråd där man ska säga vilket favorit vapen man har så tar jag inte tråden så jätte seriöst.

Vapen är till för att skada och är gjort för offensiva attacker, inte att skydda sig själv. Så om man gillar vapen drar jag en paralell att man gillar att skada folk.

Tycker dina argument haltar. De som samlar på gamla luntlåspistoler och är förtjusta i dess historik och pistoen som konstföremål, är de galningar som är på väg ut och meja ner folk?

Vi måste skilja på två typer av vapenträning: 1 Traditionella vapen vars syfte inte är för att användas i strid idag. 2 Moderna vapen tänkta att användas idag.

Med de moderna självförsvarsvapnen så kan man diskutera de etiska aspekterna. Men knappast när det gäller de traditionella. En utövare av kenjutsu som tar svärdet med sig ut på gatan för att hugga ner folk, eller för att kunna försvara sig är sjuk.

Traditionell budo tränar man av andra skäl, helt andra.

Hitacon
2003-09-03, 14:37
"Jag vet inget om att döda folk men om man startar en tråd där man ska säga vilket favorit vapen man har så tar jag inte tråden så jätte seriöst.

Vapen är till för att skada och är gjort för offensiva attacker, inte att skydda sig själv. Så om man gillar vapen drar jag en paralell att man gillar att skada folk."

??????
Ok du kanske miss förstod mig lite neh?
Jag menade vilka vapen man gillade att träna med, gör det oss till vapen galningar som vill döda folk???

Hitacon
2003-09-03, 15:41
- som dödar folk på stan?

Hazzo
2003-09-03, 21:28
Bo är rysligt kul när man får snurr på pinnen, fast det är knepigt. Katana är alltid grunden till all japansk kamkonst lite mer skönt meditativt när man kör en iaidokata. Kodashin har trevligt korta o effektiva rörelser, liksom hanbon. Men för tillfället gillar jag mest kul dvs bo

Mescrima
2003-09-09, 15:11
om jag spontant skulle välja utan att det skulle vara i försvar bara på skoj så skulle jag nog säga, skulle jag nog välja en machete i ena handen och en tanto i andra

Hitacon
2003-09-09, 16:58
heh, men som folk säger om jay fick välja något i riktigt själv försvar sskulle det vara en Ak 47 ^^

Hitacon
2003-09-09, 21:25
På tal om AK 47...man borde ju kunna annvända det som en Stav eller påk...mmm nog rätt grymt...måste veta mer!

Gake
2003-09-09, 22:51
Då det gäller AK47 och använda som påk kan jag påminna om Försvarsmaktens vapenrörelser avsedda för de svenska handeldvapnen.

Hitacon
2003-09-10, 08:00
mm det var det jag tänkte på...

LordRavenIII
2003-09-16, 16:49
hmm, rent träningsmässigt gillar jag:
Kunai, vid mycket kropskontakt
Shinai (katana), vid en snabb motstångare
och Naginata/bo resten av fallet

ja jag vet att Naginata och bo e två helt olika saker, men jag andvänder bägge vid resterande fallen, och båda prioriteras lika mycket. Man tager vad man haver ;)

Hazzo
2003-09-18, 23:19
Nu har jag bestämt mej. Kodashin, liten o vass med korta rörelser

Hanna B
2003-09-19, 21:11
Tråden uppdelad, för den nya diskussionen tog över tråden helt. Vassegoda och fortsätt diskutera yariteknik i "Om yari".

stuntman
2003-09-24, 13:25
I en gatufight väljer jag en hammare. Om man har en fientlig grupp människor som är redo att gå till anfall brukar det funka bra att knocka den längst fram med en hammare i pannan. Då brukar de andra springa ganska fort iväg.

Om det handlar om stil och uppvisning gillar jag svärd och bo. Rep börjar också bli en liten favorit (och även "whip chain" och "rope dart").

Captain_Redbeard
2003-09-24, 14:23
Men for satan erik du får ju se till att byta bild... det där är ohållbart! =)

El Ninjo
2003-09-24, 14:24
Jag vill mena det.......:eyes:

Bujin
2003-09-24, 15:08
Äh,
Kom igen nu killar. Ni är bara avundsjuka ;-)

Mvh / Bujin

stuntman
2003-09-24, 15:32
Okey, nu har jag bytt. Pressen blev för stor.

Ett annat favoritvapen är kastkniv. Mycket effektivt och framförallt tyst sätt att eliminera vaktposter med. Ett litet tips är att sikta några tiondels millimeter till vänster om målet (om man står vänd i nordlig riktning) för att kompensera för jordrotationen och jordens magnetfält.

För övrig anser jag att "visdomen är det främsta vapnet" (som min kompis Calle brukar säga).

kabuto
2003-09-24, 15:52
Du menar väl västerut eftersom kniven dras nedåt? :lol:

@nders
2003-09-24, 16:03
eller vilket vapen som är roligast att träna med, det fins vapenlösa teckniker som kan skulle kunna ha ijäl en människa med* nej inget försk att vara macho:-P*
men det inebär inte att man nytjar kunskapen bara så där mitt på gatan? jag tror ilafall att majoriteten av de som tränar en kampart inte är våldskåta idioter!
för vapen träningen kan vara bra till att få inslipåningar på detaljer till den vapenlösa träningen också liaså :->

El Ninjo
2003-09-24, 16:49
"Äh,
Kom igen nu killar. Ni är bara avundsjuka ;-)"

Är det därför en viss stuntman varit en sån inspiration till dig och Fredde att vi under 2002 strax efter dennes anländande raskt satte igång med hopp och skutt som i en annan blommig kung fu-stil?

Bujin
2003-09-24, 18:26
Hmm,
El ninjo. Jag försöker bara bemästra fallteknikerna i första kapitlet i TCJRM, bla Oten, Kuten, Kiten och Hicho Kaiten. Det kanske du också borde?

Mvh / Bujin

El Ninjo
2003-09-24, 18:36
Det sa jag inget om, men det blev en rätt tvär omvändning jämfört med tidigare.......vad kan det bero på? Hmmm?

[Ändrat den 2003-9-24 av El Ninjo]

Bujin
2003-09-24, 19:08
Njae,
Det var nog inte pga av stuntmannen. Har tränat t.o.f sen 88 på avancerade falltekniker

Mvh / Bujin

Hitacon
2003-09-24, 20:00
off topic ^^

El Ninjo
2003-09-24, 22:05
Ska vi inte dansa och träna aikido också?

Bakka
2003-09-29, 09:36
gillar butterflys...

kabuto
2003-09-29, 12:52
Är det bara jag som tycker det är jobbigt å slöseri med tid att kolla igenom såna här nya interna skämt och kommentarer.

Fan gå in på en chat istället om ni har så lite å göra!

Jag orkar snart inte vara kvar här!

El Ninjo
2003-09-29, 12:56
:(:( Jo.......*snyft*........förlåt. Vi ska genast bättra oss.