handdator

Visa fullständig version : byta till aikido

jimi
2003-09-16, 16:15
Jag har ett problem.
Jag har flyttat till en ny stad. Jag har tränat ju jutsu innan, i c:a 3 år. Det finns inga ju jutsu klubbar här. Har varit intresserad av aikido länge och tänkte ta steget.

Nu till frågan. Vad kan aikido ge mig, i form av motion, självförsvar och utmaning?

Tacksam för svar och funderingar.

Hanna B
2003-09-16, 16:37
Eftersom frågan handlar om aikido enbart, flyttar jag på den till aikidoforumet.

L8
2003-09-16, 16:47
Aikido kan säkert ge dig motion. Jag tror att du kommer att känna igen både rullningar och fällningstekniker, kanske även vapenarbete i aikidon. Tycker inte att aikido är ett självförsvar, därmed inte sagt att aikidotekniker kan användas i självförsvarssyfte ;)
Var bor du? Kanske någon som vet mer här om olika klubbar...
Lycka till med träningen!

[Ändrat den 2003-9-16 av L8]

Mathias_h
2003-09-17, 22:09
Motion... Hmmm, brukar säga till nybörjarna att de kan börja jobba hårt ungefär när de börjar kunna falla utan att behöva koncentrera sig... det är då som man börjar kunna dra upp tempot i teknikerna och därmed få kondis. Därefter kommer du kunna få ungefär så mycket du själv vill, träna med någon som har kommit längre än dig själv så får du se :)

Självförsvar... Jag anser att aikido är ett självförsvar eller kampsport om man så vill. Eller åtminstone att det kan vara det, om man själv vill. Dock tar det åtskilliga år, om ens det räcker, för att det ska kunna bli så effektivt som man vill. Det finns alltid någon detalj man hittar som man inte är riktigt nöjd med, som man kan putsa vidare på. Här kommer vi in på utmaningen du frågade om... Vilken utmaning är större än att under så lång tid som möjligt sträcka sig efter perfektion? ;)

"Aikidons tekniker ska kännetecknas av oändlig följsamhet, att milt leda den anfallande kraften förbi sitt mål och i cirklar till ett harmlöst slut där ingen tagit skada."
Citat ur Stefan Stenudd's bok Aikido - Den Fredliga Kampkonsten (och även min syn på den perfekta kampsporten).

Lycka till med ditt val! :)

/Mathias

Hanna B
2003-09-19, 10:00
Från början postat av jimi
Vad kan aikido ge mig, i form av motion, självförsvar och utmaning?
Jag tycker Mathias svar var bra. Utmaningar finns det av många slag, och även för mig är själv vitsen med aikidoträningen att finslipa teknikerna så att de ska gå så mjukt det bara går och använda så lite kraft som möjligt. Pusslet blir aldrig färdigt, för när man börjat få rätt många bitar på plats spricker de sönder i mindre... Då får man börja pussla till detaljerna i det hörn man trodde att man redan lagt klart, och när det är klart spricker bitarna sönder i nån annan kant av pusslet. :) På lång sikt är utmaningen att aldrig stanna upp och sluta utvecklas.

Det där med aikido och självförsvar är komplicerat. Men den som primärt är ute efter självförsvar råder jag faktisk att söka sig till något annat. Det finns nåt sorts självförsvar där inne, men inte riktigt på det sätt man ofta tror när man börjar.

Hazzo
2003-09-19, 18:00
Motion, beror på klubben.
Självförsvar beror delvis på klubben, men även på dej själv. Det finns våldigt mycket självförsvar inom aikidon fast det oftast inget de fokuserar på. Men med en jujutsubakgrund så tror jag att du kan få ut mycket.
Utmaning, beror på vad du menar. Är det att uppnå perfektionism har du kommit rätt.

Från en gammal aikidoka numera omskolad till traditionell jujutsu. Jag har haft väldigt mycket nytta av min aikido. Gå ner o prova, ha kul o lycka till

admin
2003-09-19, 18:15
Vilken stil tränar de i aikidoklubben där du bor?

jimi
2003-09-22, 09:30
Finns både aikikai och iwama ryu...vilken skulle passa bäst? om det nu är någon stor skillnad.

Hanna B
2003-09-22, 10:07
Mu (http://www.angelfire.com/electronic/bodhidharma/mu.html).
(varning för popups!)

Okej, för att försöka svara trots att det inte går... (skulle fortfarande vara lättare om du sade vilken stad. Det kan vara en himla skillnad på Aikikai och Aikikai, nämligen.)

Motion - generellt sett får du nog träna mera statiskt i Iwama, och får röra på dig mer i Aikikai. Men första två åren är aikido inget förstahandsval för kondition, såvida du inte är i soffpotatis-form.

Självförsvar - admin kommer att säga Iwama. Jag säger nja... det beror på...

Utmaning - jamen vad är utmaning för dig? Det beror kanske mera på instruktör än stil... tror jag...

Testa bägge och ta den klubb som verkar trevligast och vars instruktör du tror att du kan trivas med, vetja.

admin
2003-09-22, 11:25
Eftersom Iwama ryu numera ingår i Aikikai, kan jag bara instämma i att det är stor skillnad på Aikikai och Aikikai.

Det mesta har redans sagts, men det tål väl att sägas igen. :)

Motion - Ja, men räkna inte att du klarar springa femmilen efter en termin på mattan.

Självförsvar - Ja, du Hanna, vad kommer jag nu att säga... :) Som många andra redan sagt; är man i första hand ute efter självförsvar så bör man nog välja något annat. Men visst får du ett självförsvar genom aikidon. Hur mycket och hur effektivt beror till stor del på vilken klubb och instruktör du har, men framförallt hänger det på dig och din attityd till träningen.

Utmaning - Om du har rätt attityd och du känner att aikido passar dig, så har du ett liv fullt av utmaningar framför dig.

Jag instämmer med föregående talare att det bästa är att prova bägge klubbarna och ta den som känns bäst. Fast jag skulle bli förvånad om det inte blev Iwama Ryu. ;)

Hanna B
2003-09-22, 11:27
Nån gång måste vi sluta vara så himla diplomatiska och ta den där "vems stil är bäst"-diskussionen! :D

admin
2003-09-22, 11:47
haha... Om jag nu vet att min stil är bäst, så vore jag väl dum om jag talade om det för alla andra? Då kanske ni byter stil och blir lika bra som mig... ;)

Hanna B
2003-09-22, 12:08
Sen min första termin har jag fått höra att "i aikido utvecklas vi genom samarbete, inte genom konkurrens". Men så kanske det inte är i Iwama. :o

admin
2003-09-22, 12:14
Från början postat av Hanna B
Sen min första termin har jag fått höra att "i aikido utvecklas vi genom samarbete, inte genom konkurrens". Men så kanske det inte är i Iwama. :o

Det är sånt man säger till alla nybörjare för att de inte ska sluta vid första benbrottet utan fortsätta att troget betala sin medlemsavgift. När man tränat ett tag brukar man få reda på hur det verkligen ligger till, men det kanske inte är någon som sagt nåt till dig? :cool:

Hanna B
2003-09-22, 12:18
Jag är luuuuuuuurad! :mad: :D

jimi
2003-09-23, 09:02
Så det är en stor skillnad mellan de två stilarna, eller underorganisationerna?

Hanna B
2003-09-23, 09:20
Mu...

admin
2003-09-23, 09:33
Jepp. En del stilar snurrar mycket, andra rör sig mycket lite. En del kastar varandra hårt, en del mjukt och en del kastar sig själva. En del stilar tränar mycket vapen, en del lite mindre och en del hävdar att vapen inte finns.

Alla "mästare" har ju ursprungligen druckit ur samma källa, vissa har dock tillbringat längre tid där än andra. Sedan har man tolkat intrycken, utvecklat aikidon efter eget huvud och skapat en egen stil.

Hanna B
2003-09-23, 10:13
Men det är inte skillnad på mellan "de två stilarna". Det är större skillnader inom Aikikai, än mellan Aikikai och Iwama... jag säger bara, Nishio. :eyes: Jämfört med Nishio är Iwama synnerligen hemtamt för mig. Ki också.

Sen undrar jag vem som hävdar att vapen inte finns...?

Men att Tomas och jag tycker det är stora skillnader, betyder inte att det inte ser väldigt likartat ut för utomstående... alltså, sluta bry dig så mycket i det där med stilar, du kommer inte att bli klokare för det (i synnerhet som du inte vill tala om var du bor, och därmed ge oss en chans att tala om vad det är för sorts Aikikai som finns där)

jimi
2003-09-23, 10:49
Jag bor i Växjö...och det finns två klubbar. En aikikai och en Iwama ryu.

Hanna B
2003-09-23, 15:20
Tyvärr, jag kan inte aikikaiklubben i Växjö så där jättebra. Minns Manne och Agneta som i mina ögon ganska "mainstream" Aikikai (vilket troligen bara betyder att jag delar teknisk bakgrund med dem...) I alla fall inte Nishio. :D

Aikidotigern
2003-09-24, 17:59
Nishio inriktade klubbar finns i Sundsvall, Sandviken, Uppsala och Malmö. Dom klubbarna kör efter "Farbror Nisses" principer.

Rico
2003-09-25, 10:58
Från början postat av jimi
Jag bor i Växjö...och det finns två klubbar. En aikikai och en Iwama ryu.

Inte för att vara sån, men visst finns det väl en ju-jutsuklubb i Växjö (http://www.vjjk.net/)? Och så tycker jag ju (som själv blandar och ger) att du kan köra både aikido och ju-jutsu...

Å varför har "alla Stockholmare" så svårt för Nishios aikido??? :lol:

/Rico

Awase
2003-11-07, 17:58
Det är väl olika från klubb till klubb, hur bra träning/Motion man får! Det finns ju ett själförvars system som heter "Krav Maga! Innom Krav Maga så är det meningen att man ska oskadligöra anfallaren, men aikido går ut på att akta sej för anfallarens slag/sparkar och leda hans kraft vidare..genom ett kast te.x! Många säger att Aikido Inte "fungerar" för att avgöra om det fungerar eller inte så måste man ha tränat ett bra tag! Ett år och uppåt!