handdator

Visa fullständig version : Redskap för finger träning

flipo
2003-09-21, 19:43
Finns det någonting som kan hjäpa en att få starkare finger toppar? jag menar alltså inte bollar och såna grejer man klämmer åt med hela handen utan något som bara tränar topparna.

Ha en bra dag!

Mvh flip

El Ninjo
2003-09-21, 19:44
Slå shako ken mot ett relativt hårt underlag eller riv av barken från träd.

murkenlurk
2003-09-21, 20:18
eller ligg ner på golvet på en mata och dra dig framåt med fingrarna. Det är en beprövar metod från gymnastikens värld :)

Captain_Redbeard
2003-09-22, 12:31
Mjae....
Gör som Takamatsu...
Börja med att slå med fingertopparna hårt ned i vatten och härda dem i några veckor övergrå sedan till fin sand och samma sak där sen avancerar du uppåt med smågrus större grus stenar och sist berg...

murkenlurk
2003-09-22, 14:52
spela gitarr

Forsaken
2003-09-22, 15:51
ARmhävningar på fingertopparna

Narcoleptic
2003-09-23, 23:38
Häng i kompisens gi-jacka med fingergrepp medans han står grensle över dig och gör liggande pull-ups - eller vad man ska kalla det.

Eller håll i hand jacka med ena handen och låt honom försöka slita sig - du ska varken släppa eller hänga med. Hmmm...tränar ju lite annat me...så stryk den första idén...

Tsuyoi
2003-09-24, 17:22
STICKA!!! Det är helt suverän finmotorisk träning! Jag menar allvar! Det är topp att sitta och knyppla medan du tittar på TV eller film.

Dels tränar du upp finmotoriken något enormt och sedan tränar du också upp alla minimuskler i händerna!

Lycka till!

SF!(Im back)
2003-10-16, 17:16
Seriöst... Murkenlurks förslag kanske var menat som skämt (vet inte riktigt!), men hur som helst, skämt eller inte, så är det faktiskt grymt för fingerstyrkan att spela gitarr. Låter fånigt men. Det är sant.. jag har själv spelat gitarr (fick tyvärr sluta pga tidsbrist :( ) Och om man satt riktigt länge och spelade så fick man till slut något som kan liknas vid träningsverk i fingrarna...

Slutligen så är väl kanske armhävningarna hyfsade som görs på fingertopparna (dock vara försiktigt, man ska skada fingrar väldigt lätt...)

Veon
2003-10-16, 19:29
Det finns träningsredskap som man tränar upp fingrarna med! Finns typ på Intersport eller Teamsportia!

MVH
//Veon

Tsuyoi
2003-10-17, 06:47
Men helt seriöst! Att sticka är faktiskt yperlig finmotorisk träning och perfekt för den som vill "bygga" bra muskler i fingrarna!

Häpp!

murkenlurk
2003-10-17, 11:46
frågan var ju om starkare fingertoppar. Det tolkar jag som yttersta leden på fingrarna och vet inte riktigt varför man vill specialträna den delen. Men om man spelar gitarr så härdar man ju åtminstone fingertopparna på den ena handen. Jag tror mer på att stärka hela fingrarna och underarmarna

Fei_Long
2003-10-17, 15:51
Armhävningar på fingertoppparna är jätte bra, det härdar också

flipo
2003-10-18, 21:42
Det var för att göra armhävningar på finger topparna som jag vill stärka fingrarna. kan inte göra på själva topparna

Forsaken
2003-10-20, 16:00
här fanns en schysst pryl att träna underarmarna/finrarna med...

http://www.wingtsun-shop.com/product.php?id=127

Narcoleptic
2003-10-20, 16:25
Sååå - hur funkar den?

storbosse
2003-11-01, 01:52
Det finns nån liten modul man kan hålla i handen och trycka ner knappar på med fingrarna. Den säljs i gitarrtidningar och används för att träna upp fingerstyrkan.

Nöff
2003-11-01, 11:41
Hade gärna velat ha en sån roterande liten sak men de finns inte sverige (Vad jag vet)

Coola saker :)

Janne
2003-11-01, 17:35
Gyrobollen finns att köpa på Teknikmagasinet för otroliga 59:- !
Lite bättre pris än $49!

http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_product.html&ProductID=660172

Nöff
2003-11-01, 17:52
denna drar man igång och jag undrar egentligen hur mycket den kan komma upp i.

Janne
2003-11-01, 19:13
Japp. Man drar igång den precis som Gyrotwister.
Kolla på http://www.gyrotwister.com.au

Film: http://www.gyrotwister.us/movs/how2start.mov

Möller
2003-11-02, 01:26
Din fråga var ju om starkare fingertoppar, det tränar inte gyron upp, den belastar snarare underarmen (om den överhuvudtaget belastar något alls..)

Vi var 4 personer som var nere i Holland och tränade. Där hade de såklart en gyroboll och den var oerhört överreklammerad. Alla 4 testade den ett antal ggr och skrattade gott efteråt. Passar bland intersport leksaksavdelning...

Rekommenderar starkt att du skruvar upp en klättringsgreppbräda i din lgh. Sen hänger du i den med olika fingergrepp. Drar upp dig emellanåt. Fungerar strålande, kombinera gärna med lite underarmsträning på gymmet.
Så får du starkare fingrar/fingertoppar
//Möller

Kristian
2003-12-02, 14:03
Vill bara försvara gyrobollen mot Möllers ganska negativa utlåtande.

Bollen kräver en del teknik som tar ett tag att hitta men när man väl kan behärska den har man ett utmärkt träningsredskap för ett mycket rimligt pris.
Innan man har fått in rätt teknik är det svårt att få upp några högre hastigheter och det blir sådeles ingen tung belastning.

murkenlurk
2003-12-02, 14:32
Min kompis mamma fick en så för mycket länge sedan, skitkul att träna med ju. Man ku nde faktiskt få riktigt tungt motstång i den.

Kristian
2003-12-02, 17:24
Japp:)
Och sen kan man kämpa med att försöka hålla igång den under längre och längre perioder.
Jag försöker nu lära mig att starta den med tummen istället för medföljande snöre men det är inte helt lätt.
Den är utmärkt att träna med när man tittar på tv, eller skriver i forumet !

Möller
2003-12-02, 18:37
Anledningen till att du gillar gyrobollen och inte jag kan nog bero på hur man ser på träning.
Om man kan sitta och skriva i forumet eller kolla på tv under tiden anser jag inte det som givande träning.
Vad gäller teknik så är det klart att jag inte fick in en perfekt teknik på ett par försök, men hastigheten fick vi upp det kan jag lova =)
Vi slet rätt bra i det snöret....

Gyrobollen anser jag passa min mamma, inte en kampsportare i 20 årsåldern som tränar X antal ggr i veckan.

Vill fortfarande rekommendera klättring om han vill stärka fingrarna. Men om det var härda fingertopparna han ville så är gitarr klart ett alternativ.

Bao
2003-12-03, 21:34
Den allra bästa metoden för starka fingrar?

Det var en enkel fråga. Svaret är:(nästan vad Murkenlurk föreslog!) =Spela kinesisk luta, "P´i p´a". Många "eagle claw"-utövare gör faktiskt inget annat för att få starka fingrar. Jag har själv varit med om att en tjej som spelar P´i p´a demonstrerat sina starka fingrar på mig! Det kändes som om järnspikar borrade sig igenom min arm. Vilken smärta! Man behöver ingen annan träning. Man får enormt starka fingrar av detta vackra, klassiska instrument, som även räknas till ett av de allra svåraste att behärska.

Historik, musik och videoexempel på p´i p´a:
http://www.philmultic.com/pipa/index.html