Visa fullständig version : Hwarangdo i Sverige?
Någon som vet om det går att träna Hwarangdo (osäker på stavningen) i Sverige?
DragonSoul
2003-10-13, 12:34
Hmmm...med tanke på att Hwarang var en krigarklass i det äldre Korea och att Hwarangdo var både ett sätt att strida och ett sätt att agera så är det väldigt osäkert med hur många Dojangs det finns med den stilen i världen numera.
Tror knappast det finns nån i Sverige..lovar inget..men jag är tveksam.:D
DragonSoul:
Hwoarang Do är en stil, den existerar än idag och företrädes av master Joo Bang Lee, samt hans söner Henry och Eric Lee. Det är sant att det var en krigarklass, men deras kunskaper finns kvar än idag... Det är dock inte så vanligt i europa, finns väl ett par tre dojangs tror jag? Bl. a en i Tyskland....
Hehe ok, men tack ändå Moodowon!
Jag blev intresserad av Hwarangdo för ett tag efter att ha sett en film från en uppvisning.
Tyvärr verkar det inte finnas några klubbar i Sverige, ett par i Danmark ska det finnas, men så långt orkar jag inte pendla...
Synd på en så, tillsynes, häftig kampsport.
DragonSoul
2003-10-14, 09:48
jodå jag vet att HwarangDo är en stil, det var det jag mena med att det var både ett sätt o ''strida'' och att agera.
Ja, det verkar som om det finns väldigt få Dojangs... du verkar ha rätt bra koll på det, hörde också om nån i Tyskland.
Jo..det är ju lite synd, men den har nog aldrig riktigt fått chansen att sprida sig ordentligt.
Hwarangdo
2003-11-01, 14:36
Heisan -
Nej, der findes desværre ikke Hwarang Do klubber i Sverige. Det er rigtigt der er meget få klubber i verden, det skyldes at det er et meget stort system med mange forskellige teknikker, våben, meditation/åndedræt, akupunktur etc etc.
Nogle systemer simplificerer for at gøre det lettere at lave, det gør vi IKKE i Hwarang Do :)
I er meget velkommen, både her og cj@hwarangdo.dk, om der er spørgsmål om Hwarang Do.
Der er i øvrigt en række videoklips her om nogle kunne tænke sig at se hvordan systemet ser ud: http://www.hwarangdo.com/videoclips.htm
Tack för länken Hwarangdo, det fanns många bra filmer där. Synd bara att det inte finns några dojangs i Sverige :(
karate_kid
2004-01-14, 14:31
läs boken hwarang do.skriven av joo bang lee mycket intressant och häftiga tekniker i.man kan beställa den på www.sbisport.se kostar 145 kr
ambushed
2004-01-17, 22:37
Jag tänkte börja i Danmark en gång för länge sen i en anna tid ;). Det som hindrade mig var dock den regeln att man inte får träna någon annan stil om man tränar Hwarang do. Förvisso kan jag förstå den, men det va inte acceptablt för mig :/
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.