Visa fullständig version : Favorit citat.
Mescrima
2003-10-22, 22:25
Ja nu har vi räknat upp massa citat men vilket är ditt favorit citat? och varför?
mitt måste absolut bli...
I vår ständiga strävan efter att bli uppskattade glömmer vi bort den individ vi verkligen är. Vi försätter oss själva i strävsamt arbete och söker identifikation med något utanför oss själva. Vi söker en livsuppgift, en ledare att följa, en grupp att tillhöra eller fler saker att köpa. Det märkliga är att vår tilltro till det vi söker och imiterar är mångfalt mycket större än tilltron till oss själva. Vår osäkerhet lyser som klarast då vi står helt ensamma och inte har någon att följa och imitera. Genom detta ständiga sökande och imiterande förvandlas vi till någon annan än den vi faktiskt är. Därför är det så med de flesta av oss att vi känner oss själva i huvudsak genom hörsägen.” - Bruce Lee
Detta därför att det är sant och otroligt skrämmade hur många människor som varje dag inte vågar prata inte vågar klä sig eller tycka som dom vill bara utam räddsla föär att inte bli accepterade osv... fuck them säger jag jag gör som jag vill och har någon nåt i emot det så ja jag bryr mig faktiskt inte....
Hej, det där citatet är en av mina favoriter också! Måste bara påpeka att det inte är Bruce Lee som är upphovsmannen till det, utan en man som heter Eric Hoffer. Dock är det officiellt känt som "Brucans" citat ty det förekommer i Tao i JKD.....
Mescrima
2003-10-22, 22:40
tack för att du redde ut det det är alltid synd när någon annan får äran fär nån annans arbete...
Ghostdog
2003-10-22, 23:06
Mitt absoluta favorit citat är så här
(kommer inte ihåg det precis ordagrant)
'Att du kan besegra 1000 motståndare i kamp, innebär inte att du är fullkomlig som Budoutövare, däremot om du kan besegra en fiende utan kamp då är du fullärd'
Jag kommer inte ihåg vem som sa det, kan ha varit Mas Oyama8[:
Narcoleptic
2003-10-22, 23:29
"Zen is the sound of two lips flapping."
Forsaken
2003-10-23, 16:38
Från början postat av Ghostdog
Mitt absoluta favorit citat är så här
(kommer inte ihåg det precis ordagrant)
'Att du kan besegra 1000 motståndare i kamp, innebär inte att du är fullkomlig som Budoutövare, däremot om du kan besegra en fiende utan kamp då är du fullärd'
Jag kommer inte ihåg vem som sa det, kan ha varit Mas Oyama8[:
Många fullärda där ute som aldrig tränat budo... ;)
SF!(Im back)
2003-10-23, 19:32
[i]
Mnja känns lite som det dels kommer från Sun Tzus (eller hur han nu stavade sitt namn) the art of war...
Ett bra och rakt citat...som man lätt kan dra en paralell till Aikido...
''Du ska inte möta våld med våld,utan möt våld med dess egen kraft å vänd det till din fördel''
2003-11-05, 22:00
Re SF:
Jo det kan det säkert göra från början inte omöjligt alls
Shotokan Karateka
2003-11-07, 16:54
Från början postat av Narcoleptic
"Zen is the sound of two lips flapping."
Så har jag alltid sett på det;)
"Following the Martial Way is like scaling a cliff continue upwards without rest. It demands absolute and unflattering devotion to the task at hand."
ett av Mas Oyamas 11 motton
http://www.shihancollins.com/html/frame2.shtml
"There is something to be learned from a rainstorm. When meeting with a sudden shower, you try not to get wet and run quickly along the road. But doing such things as passing under the eaves of houses, you still get wet. When you are resolved from the beginning, you will not be perplexed, though you will still get the same soaking. This understanding extends to everything."
-'Hagakure', Yamamoto Tsunetomo.
[Ändrat den 2004-1-13 av Zen]
[Ändrat den 2004-1-13 av Zen]
annars har väll mike tyson kläckt ur sig några visa ord också ;)
Det var någon jävligt farlig gangster snubbe som sa det...:
"Jag e så pass farlig att jag har råd att vara artig."
:cool:
[Ändrat den 1-23-2004 av Gizzun]
Från början postat av Gizzun
Det var någon jävligt farlig gangster snubbe som sa det...:
"Jag e så pass farlig att jag har råd att vara artig."
Jag har för mig att det står något liknande i Geoff Thompsons bok "The Art of Fighting Without Fighting" oxå.
Såg detta på en dörr på ett vandrarhem i Nepal. Någonstans på väg till Annapurna:
N ever
E nd
P eace
A nd
L ove
Empty your mind. Be formless, shapeless, like water. Now you put water into a cup. It becomes the cup. You put water into a bottle, It becomes the bottle. You put It in a teapot, It becomes the teapot. Now water can flow or It can crash. Be water my friend - Bruce Lee
I'm so bad, I make medicine sick - Muhammad Ali
Mariachi
2004-02-01, 20:08
"Hur uppnår man upplysningen? Genom att tillfredeställa 1000 begär eller övervinna bara 1."
Ur Samsara, "Överprästen" Apo.
Det roliga är att den stämmer
Tricklev
2004-02-05, 18:35
" Stållmannen behöver inget bälte "
-Muhammed Ali
Malahini
2004-02-05, 18:39
Varpå flygvärdinnan svarade (som ett svar på att Ali inte ville spänna fast sig): "nej, men Stålmannen behöver faktiskt inget flygplan heller."
:lol:
Jag har 2st..
If you can find a path with no obstacles, it probably doesn't lead anywhere.
av: Frank A. Clark
och
The man who runs may fight again.
av: Jag vet itne
norsjöpajk
2004-02-05, 22:04
"He who lives by the sword shall die by the sword"
[Ändrat den 2004-2-5 av norsjöpajk]
"He who runs away lives to fight another day".
"Jyudan seizun iko" - "Let's play without regrets".
"Kärleken ger intet annat än sig själv, och tar intet annat än från sig själv."
Ghostdogs citat tidigare var ett bra ett. Finns många liknande, det är jag övertygad om, men det förblir sant... :)
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.