Visa fullständig version : Har du blivit utsatt för våld utanför träningen?
Har du blivit attackerad/utsatt för våld/rån/rånförsök utanför träningen och isåfall hur reagerade du?
Det har inte hänt mig sedan jag var ung och tränade tae kwon do för nästan 20 år sedan. Det närmaste jag har kommit på senare tid var en rökare på T-banan som hotade att sparka mig i bakhuvudet eftersom jag klagade på honom. Jag bara flinade åt honom och gick därifrån...
Med detta vill jag ha sagt att jag tror att risken att bli påhoppad minskar drastiskt ju mer man tränar. Med träningen kommer en säkerhetskänsla som jag tror syns på ett eller annat sätt.
Våldsamt?
Nå, hur som helst. Jag jobbade i en skola och en pojke med ett funktionshinder hackade mig nästan med en penna i ögat. Första attacken komm helt utan förvarning, hann inte göra ett smack, men vid "hackande" nummer två blev det en blockering och en ordentligt förflyttning från min sida. Jag blev dock i efterhand förvånad över att jag tog i mer än vad som hade behövts (- därmed inte orimligt mycket). Det var ett enkelt självförsvar med en enkel blockering.
Intressant var även att jag efteråt fick så dåligt samvete, för att jag hade "slagit" (dvs blockerat) den lille pojken. Han kan ju inte hjälpa att han har ett funktionshinder som hindrar honom att känna empati mm. Det känns inte som om det är för "våld" i skolan jag tränar självförsvar :(
Puha :P
Måste säga att jag klarat mig undan våldskonflikter väldigt bra men kan återge ett par mindre händelser. Bara ca. 2 månader efter jag börjat träna fick en knäppgök i skolan för sig att prova ett höftkast på mig. Totalt oberedd som jag var satte han kastet och jag åkte rakt ner på klinkersgolvet i kapp. Lyckades med mina nyförvärvade kunskaper i fallteknik rulla runt och upp på fötter utan mer än ett blåmärke. En tillrusande lärare satte stopp för min motreaktion :-)
Vid ett annat tillfälle tog en kille tag i min jacka. Jag var även vid detta tillfälle nybörjare och tänkte genast ut en teknik som borde funka; en enkel handledsbrytning. Min antagonist märkte dock att jag tänkte ta mig loss och höll i för kung och fosterland. Jag blev helt ställd när det inte fungerade och stod bara där och ryckte tills han klappade till mig. I samma ögonblick slappnade han av i handen som höll i mig och jag lyckades med min handledsbrytning och kom loss. Därpå följde nytt världsrekord i 100 meter häck :-)
/ Bujin
Steeltoe
2002-12-04, 13:13
Nä jag har lyckats hålla mig ifrån sådant. Dock har jag haft användning av träningen, fotarbete är enormt bra när man ska ta sig fram där det är mycket folk som rör sig. Dessutom är mitt allmäntillstånd mycket bättre sen jag började träna, förkylningarna blir inte lika kraftiga etc. Ett eller annat bråk har också avstyrts med hjälp av armlås och dylikt. Men det har varit jag och andra som användt våld för att bryta bråk mellan andra och inte jag som varit utsatt för våldet.
Jag håller med obg träning syns, om man följer vissa teorier så begås många brott av sk sociala rovdjur och de likt alla rovdjur söker sig mot lätta mål. Om du tränar och håller dig i form (någorlunda) så syns det på din kroppshållning, gång etc. Om du dessutom tränar någon kampstil och är medveten om självförsvar så ökar detta ytterligare dina chanser för att inte ses som ett mål.
Jag har blivit utsatt för ett rånförsök när jag jobbade i Magaluf för nåt år sedan.
Gick och snackade med 2 engelsmän, en gick framför mig och backade och en gick bakom mig och surrade, sen kom vi in på den tomma strandpromenaden då SMACK satt en sidekick i revbenen framifrån, sen drog han tillbaka foten och sparkade mot huvudet. Den hann jag med att blocka med vänster hand och fick in en klockren uppercut i solarplexus på honom. Den andra killen bakom mig kom fram och tog stryptag så då kastade jag honom med att gå ner på knä och kasta framåt. Sen slog jag honom i ansiktet ett par gånger innan jag började springa. När jag sprungit till slutet av strandpromenaden gick det upp för mig vad som hänt...allt som hände var bara reflexer så först då kom tankarna in i bilden...kändes skumt att jag använde så pass mycket våld, speciellt att jag slog en kille som låg ner, trodde jag inte att jag hade i mig...men tydligen...
Men ändå känns det bra att det sitter i ryggraden att försvara sig.
"Jag blir hellre dömd av 12 än buren av 6"
Eftersom jag står i dörren på en nattklubb så både ser jag och blir utsatt för en hel del våldsamheter av folk som tappat sitt omdöme.
Allt från knytnävar till flaskor, glas och knivar, en till +20 antagonister, nyktra, berusade eller drogpåverkade, från 50kg till 150kg, killar som tjejer... (Mest killar dock, men tjejerna är värst!)
Ett tag var jag så trött på det så jag stod inte i dörren på närmare ett halvår. Sen blev det personalkris och så halkade jag in i svängen igen. Hösten har varit förhållandevis lugn, har bara blivit "seriöst" mordhotad två gånger sen augusti.
Användande av kampsport: Lite. Mest grepp, förflyttningar och blockeringar. Inte en spark, ett seriöst slag, inga feta armbågar eller sugande knästötar.
Handledstekniker? Glöm det. Armbågar och axlar bänder jag glatt i för de håller bättre!
Nervpunkter? Ja för tusan! Fyra fem "tjuvnyp" har orsakat tillräckligt med förvirring för att jag skulle kunna paketera dem ordentligt.
Skyddsväst? Helst inte för det trappar upp våldet. Knivhandskar däremot är kanon, diskreta och relativt säkra.
Det svåraste med att stå en jobbig natt i dörren är nog att behärska sig. När adrenalinet rusar och du varit störd på en kille i två timmar är det lätt att låta fantasin skena:
Nu vore det fint med en serie kedjeslag följt av en stenhård arm-drag som slutar i en head & shoulder twist så han ligger på marken så att man kan köra en dropping knee och ta med sig killens handled när man ställer sig upp... :)
Men som sagt - hittills väldigt lite av det stuket.
Jag har behövt använda tekniker en gång under mitt 12 års långa kampsportsutövande. Först och främst så tror jag att man får en mycket större respekt för våld etc när man sysslar med kampsport vilket gör att man undviker att hamna i "besvärliga" situationer. Och de nötter som hävdar att kampsport bidrar till ökat våld tror jag personligen är skitsnack. Rötägg finns överallt, inkl inom kampsport men de hade med största sannoliket bråkat i vilket fall.
Jag tränar judo som anses vara en renodlat sport utåt. Men det är ganska effektivt som självförsvar oxå. Känner flera inom judokretsen som haft nytta av det inkl mig själv då. Min situation var egentligen jävligt enkel men det får en att fundera i efterhand. Jag råkade ut för en jävla nisse med dåligt ölsinne. Han började skojja runt och veva. Jag hade haft några bärs själv och var inte riktigt alert på helomvändingen som skedde. Han vevade till med en lätt rallasväng över tinningen. Jag blev sné men tänkte att det nog var ett missförstånd. Han så nått kaxigt och svinga till igen. Instinktivt så gjorde jag en blockering av slaget samtidigt som jag sjunk under honom, skjuit in höften och drog ner han i asfalten. Jag hann inte tänka överhuvudtaget utan bara handlade. Jag kom på mig själv att se till att hans huvud inte gick i backen för att sedan låsa upp honom med ett knä mot revbenet och fastlåst arm om han skulle fortsätta.. Som tur är hände inte det och jag kunde släppa upp honom.. Han har inte gett mig problem sen dess...
pinscher
2003-01-14, 15:55
Ja de kan man väl säga.Men om jag handlat rätt eller fel det är än helt annan sak.
jag har tack och lov klarat mig ganska bra.
är dom ensamma så brukar jag helt sonika se dom i ögonen och förklara att dom gärna får slå först, men att jag ska spöa skiten ur dom sen. det brukar få dom att lugna ner sig. om det sen är en bra metod låter jag vara osagt, dom kan ju lika gärna reagera tvärtom.
Nu ska ni få höra på min story. Jag har bara hamnat i bråk en enda gång i mitt 18åriga liv och det va innan jag började med kampsport.
Det va i slutet av en fest alla va tråkiga och hade gått och lagt sig lite överallt. Det va jag ,2 polare och den enes fruntimmer i ett rum. Den ena polaren låg och sov med sitt fruntimmer och den andra satt i en stol. Sen kom vi fram till att vi skulle jävlas lite med dom som såv så polarn tog en galje och killade han under fötterna. Själv så fick jag en "utomodentlig" ide jag såg en busstids tabbel som jag tunget skulle kasta lite löst på dom. Tyvärr träfade jag bruden i ögat och hennes pojke flög vansinnig upp ur sängen.
Han springer fram till mig och ger mig en käftsmäll vara jag bara står och kollar på han. Jag ville inte ha något bråk så jag gick därifrån. Han flyger efter och trycker upp mig mot väggen och jag ber han lugna ner sig lite.
Efter det så tar jag och några av mina polare (som fattat att jag inte kastat tabellen i ögat avsiktligt) och går ut.
Efter några minuter så kommer han efter och ska slå mig mer då får jag nog och samtidigt som han går och knuffar på mig så sätter jag upp min hand mot halsen på han och ber han sluta. Allt efter som han trycker mig bakåt så pressar jag hårdare ihop halsen på han. jag står i kampställning och har längre armar än han så han kunde inte slå mig. När jag är påväg in i en buske ger han upp och går därifrån. Jag tycker själv att jag löste det smidigt då jag inte gjorde någon skada på han.
Pamparius
2003-02-18, 12:32
Stryktåligheten som kommer med en tids kampsportsträning (boxning speciellt) kan också vara användbar.
Blev påhoppad av en kille i november. Han fick in en smäll på mig i ansiktet, men när han märkte att jag överhuvudtaget inte ens blinkade till så backade han...
Goku fan
2003-03-03, 01:30
Jag har faktiskt exakt samma erfarenhet som Pamparius och har haft den ett par gånger.
Den första gången för att stoppa några killar som mobbade en tjej. Jag sa till dom argt men bestämt och det resulterade i min första blåtira. men i slaget reagerade jag inte. Jag bara stod och stirrade på honom och då tog han sin kompis och stack därifrån.
Tio år senare hade jag och en polare skojat lite med varandra i skolkorridoren och jag var påväg till latinlektionen efteråt då en kille stannade mig och drämde till mig över käften. Då frös jag. Igen. Jag stod och stirrade på honom och sedan utmanade jag honom att slå mig igen. efter ytterligare en stund tog tålamodet slut och jag skyndade iväg till min lektion.
:P
Mithsiriel
2003-07-06, 13:33
En historia jag läst:
En kille och hans kompis är på väg hem från en fest när kompisen blir nödig. På ett mycket resolut och effektivt sätt löser han det genom att ställa sig i parkens buskage och lösgöra tsunamin. Tyvärr blir kille nr2 upprörd som står och kysser sin flickvän passionerat alldeles intill och således börjar svordomar flyga. Kompisen är rappkäftad och har inga planer på att lyssna på kille nr1 som säger saker som "det är inte värt det" osv. Allt eskalerar och slagsmålet börjar så kille nr1, allas vår kampsportsnisse, får nytta av sin Aikido.
Jag tycker, högst personligen, att som kampsportare har man ett ansvar inför sig själv och alla andra. Den här fighten kunde ha undvikits om kille nr1 bara visat en aggresiv attityd från början. Om man tar ett steg i taget kan man gå hur långt som helst, men hoppa över några steg och du kommer ingen vart!
norsjöpajk
2004-01-23, 10:50
för ett tag sen blev jag påhoppad av ett gäng !!
det började med att en kille muckade och sa att han ville slåss. detta var jag inte intreserad av så jag sa det till honom och vände ryggen till då small det !! jag bröt ner killen och satte mig på honnom då bestämde sig hans 6 polare för att hjälpa till så jag fick et gäng sparkar i ansiktet och njurarna osv!! och polisen kan inte göra något av någon anledning !! mitt råd är att inte vara så jävla försiktig slå ner faanskapet bara så att blodet sprutar sen tar man till flykten !!
Från början postat av Mithsiriel
En historia jag läst
Du menar, i den här tråden http://www.kampsport.se/forum/viewthread.php?tid=1203
;)
[Ändrat den 23-1-2004 av Hanna B]
Tack och lov har jag bara en sån här historia.
Det var på en fest som jag var på väg ifrån, när mitt ex. nya pojkvän, som jag knappt visste vad han hette sa att han ville snacka med mig utanför. Han satte igång att uppträda hotfullt och sa att jag skulle ge fan i hans tjej. Jag var nykter och förklarade lungt och metodiskt att jag nyss gjort slut (på ett respektabelt sätt) och inte ville ha med henne att göra.
Han sökte bråk och ville inte tro mig. Förmodligen ville han spela tuff inför sin nya flickvän (Dumskallen visste inte att jag praktiskt taget bodde i dojon). Jag sa att jag inte ville ha bråk och att jag skulle gå därifrån, men jag visade samtidigt att jag inte var rädd för en konflikt, dock utan resultat.
Då kom det oundvikliga. Han puttade på mig. Jag hade dock förutspått detta (Jag dök ner i zenkutsu-dachi innan han puttade) och han rubbade mig inte en tum. Jag sa lugnt och tydligt att jag inte ville ha bråk, men om han försökte putta på mig igen så skulle jag försvara mig. Detta brydde denne sig givitvis inte om och gick in för att putta igen, och denna gången gick han in allt vad han kunde.
Innan händerna träffade mitt bröst lutade jag mig bakåt och sparkade en ganska lätt mae-geri (up-chagi) i solar plexus. han hoppade en halvmeter och blev stående med böjd rygg. Jag tog tag i hans ena arm och kastade honom över höften. Jag slet till med ett armlås och viskade medans han låg och kved att om han kom nära mig igen så skulle han få samma behandlig igen. Sedan gick jag och mina polare därifrån.
Han har aldrig besvärat mig igen.
:lol:
osthyvel
2004-01-25, 18:29
Från början postat av Thewind
Det var på en fest som jag var på väg ifrån, när mitt ex. nya pojkvän, som jag knappt visste vad han hette sa att han ville snacka med mig utanför. Han satte igång att uppträda hotfullt
Det där är så klart en riktig klassiker, människan man knappt har pratat med och/eller precis träffat vill att man ska gå undan och "prata".
Varje gång man hamnar i en sådan situation så är det lätt att man hänger med av bara farten (eller för att man redan känner sig hotad och vill undvika bråk), att försöka tala sig ur ett privat samtal är juh bara löjligt, speciellt om man tycker/vet att man kan ta hand om sig själv; eller hur?!
Försvånandsvärt hur många bråk man kan undvika bara genom att tänka efter och/eller svälja lite stolthet...
Reichenberg
2004-01-29, 11:24
Några gånger har man blivit påhoppad. Flesta gångerna har de varit unga rasister från nationaldemokrater som hotat mig till livet för att man delat ut flygblad som de inte tyckte om. De gånger då man inte lyckats lugna ner dem och de nöjt sig med att säga "Om du sprider lögner om mitt parti igen kommer jag knäcka nacken på dig!". När de inte nöjt sig utan attackerat mig så har low kicken och raka slag kommit väl till pass. Eftersom de normalt ger sig på fulla punkar och gamla damer så har de sällan varit beredda på ordentligt motstånd och har snabbt backat därifrån. När man gick i skolan fortfarande och hade problem kom judon väl till pass det var enkelt att kontrollerat lyfta upp sin angripare i luften och behärskat lägga ned honom utan att någon kom till skada.
Har också blivit påhoppad några gånnger av ND/annat nazi pack.
Fast de har gått rätt så bra hittills, de har åkt på rätt så ordentligt med stryk när de förskt plocka mig o mina polare.
Jag har lyckligtvis bara behövt använda mina kunskaper två gånger. Första gången var på högstadiet, jag hade då tränat Shotokan i drygt ett år (bara). Jag och min lillebror var på väg hem från en polare och träffade på vägen två av skolans ökända bråkstakar. Den ena av de två började kasta snöbollar och sedan övergå till lite mer fysiskt "hot" genom att sparka och rycka i min lillebrors cykel. Vi bara stirrade på honom, eftersom han såg rätt ynklig ut när han försökte se tuff ut. När han började rikta sin uppmärksamhet mot mig utbrister hans polare, som hittills bara stått i bakgrunden och avvaktat "Öhh! Låt dom va´ dom tränar Karate..."
Killen stirrade lite fånigt på oss, ryckte en sista gång i cykeln och gick sen vidare som om inget hänt.
Synd att inte alla vet att man tränar ...
En gång direkt, av ett gäng på 5 pers som skulle väll bevisa någonting om att dom var tuffare än en ensam jävel. Slutade utan större skråmot på min kropp förutom en liiiten röd fläck på min panna... 5 kaxig påjkar tog sig däremot ifrån krogen med svansen mellan benen.
En gång indirekt då jag klev imellan vi en misshandel... 2 på en som är oförmögen att försvara sig är fegt så jag ställde upp på att ta bort ett element i fighten. Upp och nedvänd i en svödriva med bara benen utstickande brukar sänka en pesons stridsmoral ganska ordentligt... och det gjorde det för honom också.
OBS. Jag är emot att bruka våld, så hotfulla situationer har jag varit med om många gånger men dessa har aldrig ledit till något fysiskt i o med att jag har lyckats försvara mig med munlädret i alla andra fall men detta var väll skamm fläckarna där det gick så pass långt så det blev fysisk.
7echnoid
2004-02-18, 14:57
Hade själv en riktig plågoande i grundskolan som var på alla och slog och puttade folk till höger och vänster. Hade nyligen börjat träna kampsport och lärt mig en del grepp och falltekniker. När killen är på väg mot mig för att slå mig i mag-trakten känner jag att nu får det vara nog, så jag viker undan kroppen, greppar hans arm och bryter upp den på hans rygg, samtidigt som jag slår undan benen med en lätt spark. Han hamnar på mage med en armen i ett säkert lås på ryggen. Efter något kvidande ifrån hans sida släpper jag honom och han gav sig aldrig på mig mer.
Samma grej med en annan kille (jag gick i en väldigt bråkig skola :)) som tyckte att det var skoj att slå folk i revbenen bakifrån och om folk hade huvtröjor på var det extra roligt att först dra denna över huvudet så att man inte kunde se riktigt. Första gångerna lät jag detta gå, eftersom jag inte ville ha något bråk. Efter ett tag blev det dock för mycket, så när han "kvickt" slänger över luvan över huvudet på mig sätter jag en armbåge i solar plexus på honom vilket resulterar i en förvånad min ifrån honom och att varken han eller någon annan rörde mig efter det....
själv har jag alldrig hamnat i bråk
och knappt nån har "slängt käft" med mig heller
har väl lite med att jag är nästan två meter och välbyggd .
men jag är alldrig stor i käften heller
(så det är väl det som är största orsaken)
just att man alldrig försätter sig i sånna situationer..
Första gången jag utsattes för våldtäcktsförsök var jag bara 14 år gammal och på väg till min pojkvän i ett mörkt villaområde och tillsammans med min bästa vän. Det var en man som gick bakom oss , han började gå snabbare och det gjorde vi oxå, han började springa och tog tag runt min midja på sidan och lyfte upp mig så jag hängde över hans axel med huvudet mot hans rygg. Han hade inte väntat sig motstånd, så jag skrek och slogs bäst jag kunde och efter en spark i magen (hängande på axeln) släppte han taget , såg ut att vika sig dubbel medans han sprang iväg.
Andra gången var jag hemma hos en killkompis, då det kom en kompis till honom som hade druckit för mycket och han tog mig till ett annat rum och körde igenom en kärleksförklaring och efter att ha förklarat för honom att det är omöjligt , att jag bor i ett annat land och inte har känslor för honom så ändrades hans blick tog tag i mig och försökte släpa mig till sängen. Jag kom loss och försökte smita och han tog tag i mig på nytt, då tog jag mig loss, slog honom, skrek på hjälp, smtidigt på nåt sätt.
Dom killarna är inte kompisar längre.
Tredje gången omringad av 4 stora killar kom jag undan tack vare min pojkvän som puttade undan han som höll min hand.
Fjärde gången vill jag inte beskriva då jag hade världens TUR att komma undan oskadd!
Blev påhoppad av 5 narkotikapåvärkade som hade knivmördat en kille dagen innan.Kände inte nån av dom och han som fick strypgrepp om min hals bakifrån kallades för "slaktaren" fick jag senare veta och borde befinna sig i fängelse efter mer än 20 mord på nacken.
OBS allt det här har hänt utanför Sveriges gränser.
7echnoid
2004-02-23, 14:46
Fy fan, Meggy. Det låter som att du har haft en rätt tuff uppväxt. Får man lov att fråga vilket/vilka länder det handlar om? Är du själv inflyttad här eller har du bara varit på semester eller pluggat utomlands eller något? Det låter ju helt sjukt. Fattar inte hur mycket störda människor det finns där ute egentligen.
Allt hände i Bulgarien där jag kommer ifrån. Kom till Sverige när jag var 16 år gammal och dom flesta händelserna hände medans jag var och hälsade på. Detta hör till vardagen i Bulgarien sen maffian (och pengarna) började styra och det är ovanligt med tjejer som inte kan berätta en liknande story som min.
Meggy: Fy satan vilken historia. Hur klarar man nåt sånt rent psykiskt? Du har aldrig funderat på att bli instruktör i typ självförsvar för tjejer? Tror att du skulle kunna vara en bra förebild..
Man blir starkare psykiskt oavsett om man vill det eller inte. Man lär sig en massa, mest av allt att förlåta. Livet kommer att straffa dom som utför onda handlingar det är jag säker på så jag till o med önskar dom lycka till.
Vill bli aikidoinstruktör i framtiden och ha en egen dojo.
Men det är inte därifrån problemmet börjar. Det börjar med tjejers och killars uppfostran. Tjejer ska vara gulliga och snälla och inte kunna säga "nej", alltså från tidig ålder tar man bort överlevnadsinstinkten hos tjejer.
Hur kan det finnas tjejer som börjar skaka när dom blir överfallna? Dom ska ju gå för att döda! Det ska gälla hennes liv eller hans! Sen så finns det tjejer som är tuffa och vågar säga ifrån och är feminister och hela köret men som inte är medvetna om sina handlingar och till exempel gifter sig. Vet dom vad vigseln symboliserar eller ringen på deras finger?
7echnoid
2004-02-24, 09:47
Erm... tja, nu ska vi väl i och för sig inte gå till överdrift här. Vigseln har ju absolut ingenting med manligt förtryck att göra. Möjligtvis med religion eller de sociala konstruktioner som kommit att bli seder i vårt samhälle i sådana fall. Under vigseln svär man ju exempelvis att man ska hedra sin maka/make och att man ska älska varann och hålla ihop i nöd och lust. Kan inte se något fel alls i det.
...men du kanske inte menade det så som jag tolkade det?
Om man gifter sig med någon så får man hoppas att personerna i fråga låter vigseln och vigselringen symbolisera deras kärlek till varandra. dessutom är de gamla löftena att lyda sin make borttagna i både svensk kyrka och stat, om man bortser från vissa frikyrkor
Seden att gifta sig kommer långt före den kristna traditionen. Kommer ifrån män som satte ringar på kvinnornas fingrara för att märka vilka var deras slavar. Den traditionen vill inte jag stödja! Däremot har jag inget emot folk som gifter sig pga sin tro. Men man ska vara medveten om varför man gör det.
jösses om det är så du ser på giftermål så bör du nog faktiskt låta bli. Saker och ting utvecklas och gamla seder försvinner eller skall man låta bli att framställa bomull för att man tvingade slavar att plocka det eller sluta vara tysk p.g.a hitler?
Jag ska låta bli... nu är vi så långt ifrån ämnet man kan komma :)
Aikidotigern
2004-02-24, 16:13
Från början postat av Meggy
Seden att gifta sig kommer långt före den kristna traditionen. Kommer ifrån män som satte ringar på kvinnornas fingrara för att märka vilka var deras slavar. Den traditionen vill inte jag stödja! Däremot har jag inget emot folk som gifter sig pga sin tro. Men man ska vara medveten om varför man gör det.
Måste bara inflika att innan kristendomen i Sverige (mest känt som vikingatiden) hade kvinnor en röst i samhället, dom kunde begära "skilsmässa" tex ;)
7echnoid
2004-02-25, 07:37
Seden att gifta sig kommer långt före den kristna traditionen. Kommer ifrån män som satte ringar på kvinnornas fingrara för att märka vilka var deras slavar. Den traditionen vill inte jag stödja!
...själva "ringmärkningen" må härstamma ifrån denna otäcka behandling, men giftemålet i sig har ju inget med den att göra. Nåja... vi ser alla olika på saken och så länge alla är nöjda och glada och respekterar varandra och varandras åsikter såväl inom ett giftemål som utanför så är allt gott och glatt :)
Från början postat av Aikidotigern
Måste bara inflika att innan kristendomen i Sverige (mest känt som vikingatiden) hade kvinnor en röst i samhället, dom kunde begära "skilsmässa" tex ;)
allvarligt ?
haha det hade jag ingen aning om
men hade funderat på det lite ;)
men trodde att tjejers "rättigheter" kom senare "haha"
men sedär... tjejer hade rättigheter redan då "ehum" koolt
sverie har låtit tjejer ha rättigheter sen "hedningstiden"
det ni världen "blink"
Tjejrnas riktiga rättigheter kom i samband med p-pillerna som gör att tjejerna kan ha ett val. Hade inte p-pillerna funnits hade jag inte varit barnlös 26-årig tjej, hade haft flera ungar att sitta hemma med o ta hand om.
Tjejrnas riktiga rättigheter kom i samband med p-pillerna som gör att tjejerna kan ha ett val.
Så du menar att tjejer måste ha sex för att kunna utöva sina rättigheter? ;)
:lol:
Mmmm det tycker jag...
Fast ämnet vi ska prata om var om man har blivit utsatt för våld...
Har använt mig av mina 2 olika kampkonster 1 gång vardera. Första gången var för 8-10 år sedan då jag tränade ju-jutsu. Hade varit ute på stan och tja drivit runt som man brukar göra i sina unga år ;) ... Hade med mig en kompis och hans lillasyster och hon gick lite längre framför oss för hon hade bråkat lite med sin bror... Ser senare en kille osm går fram och pratar med henne och hon putter undan honom och dom ser ut att bråka. han suger tag i henne och bara drar in henne i ett "skogsområde" Vi börjar genast springa ditåt och när han ser oss så slår han henne sen kommer han emot mig. Jag lyckas sätta en maegeri i kistan på honom och när han faller ihop så tar jag tag i hans jacka och drar upp den över huvet på honom. Slår allt vad jag pallar rätt i plytet och låser sen armen upp mot hans rygg.
En annan gång hände för ett litet tag sedan här i sthlm.
Jag kommer inte härifrån utan ifrån småland. Har en ganska bred dialekt så folk brukar ha svårt att förstå vad jag säger ibland. Står iaf och väntar på T-banan när 2 vakter kommer ner och börjar tjabba med en alkis. Dom sköter inte ordningen utan provocerar honom och hånar honom. Kallar honom för en massa ord som han inte förtjänade att höra då han inte gjort nånting alls för att provocera eller störa någon. Jag går fram mot dom och frågar vad dom håller på med. Vakterna svarar med att jag ska sköta mig själv och dra åt helvete för jag har inte med det att göra. Jag påpekar igen att han inte hade gjort någonting alls för att störa och dom säger att han är full och då är han en trafikfara för man får inte åka tbana full. Vid detta laget börjar jag blir riktigt förbannad och påpekar att dom måste ha väldigt mycket att göra på helgerna då när alla andra åker tbana fulla. Ena vakten får nog av mig uppenbarligen och drar fram batongen och säger att om jag inte håller käften så ska han slå in skallen på mig. Jag ryggar tillbaka och säger att jag inte vill bråka men det är försent för det. killen kommer mot mig och slår jag tar emot slaget med en blockering och backar.
Nu slar han igen och jag hoppar åt sidan och sparkar honom i revbenen och sätter sedan ett hårt slag mot njurarna. Fattar ju genast vad jag gjort och lyckas iaf springa därifrån.
långt inlägg detta... del 1 är jag stolt över. jag lyckades försvara en vän. del 2 är jag på ett sätt nästan stoltare över även om jag samtidigt skäms. Det fanns ingen som helst anledning för dom att bråka med denna mannen på tbane-stationen. Jag blev attackerad och jag försvarade mig helt enkelt. Ska även tilläggas att jag inte på något sätt var kaxig utan vara väldigt arg över hur dom behandlade en människa som inte utgjorde något hot mot någon.
OT: Anledningen att kristenhetet förbjöd skilsmässa var ju mest att en frånskild kvinna på hedningatiden var fullkomligt fredlös och blev utan försörjning, barn, hus, egendom osv. allt tillföll mannen i en skilsmässa. Det var ett trist liv för frånskilda kvinnor, så kristenheten botade symptomet med att förbjuda skilsmässa.
Dosanim, hoppas ni gav killen vid skogen lite mer stryk än det där!
Tjejrnas riktiga rättigheter kom i samband med p-pillerna som gör att tjejerna kan ha ett val. Hade inte p-pillerna funnits hade jag inte varit barnlös 26-årig tjej, hade haft flera ungar att sitta hemma med o ta hand om.
Ja för valet att ha sex eller inte finns ju förstås inte.. *OT jag vet..sorry kunde inte låta bli..*
Jag tror det bästa att göra när man ser två väktare mucka med en alkis är att faktiskt ringa polisen och tala högt så att väktarna hör en ... systemet måste få ha sin gång ... inga vilda ingrepp om de inte håller på att döda den stackars alkisen ...
giraffen.
2004-10-08, 12:59
Till Dosanim,
Intressanta situationer som du verkar ha klarat av enkelt. Skulle vara kul om du kunde berätta lite mera utförligt om situationerna t.ex. om hur du tänkte, om det du gjorde var helt spontant, intränat i en viss sekvens, gick allting bra typ satt sparken perfekt eller fick du in en halvdan träff men det gick bra ändå och speciellt var du nervös och påverkade det dig på nåt speciellt sätt (innerst inne borde du veta att här kan du dö?).
Din berättelse är typ att du la en spark i magen och gjorde så och så. Det låter som om allt flöt på perfekt, men en sån situation är väldigt komplex och SÅ mycket kan gå fel. T.ex det första momentet när du sparkar honom i magen. Det är inget överaskningsmoment utan båda vet att det kommer bli fight. Båda är på väg mot varann och du lägger en spark i magen. Det är väldigt riskfyllt. Det är inte helt lätt att få in en perfekt träff, att hålla balansen, risk för att han fångar benet, han kanske slår samtidigt som du sparkar o.s.v.
jag har blivit "rånad" en gång, eller mer som ett "rånförsök".. Jag och min kompis gick ut för att handla nått en kväll, sen nästan mitt i stan kommer 2 biffiga killar fram och frågar om vi har pengar. (nästan inget folk runtom)..Vi svarar båda nej, och försöker gå därifrån (förbi dom) men de ställer sig i vägen och frågar om de får "känna efter" om vi har pengar.. Min kompis börjar gå åt andra hållet men jag blev rädd och lät dem känna i mina fickor, sen fick vi lov att passera...(så snälla de var).. allt de jävlarna stal blev mitt busskort. Tänkte att det var säkrare eftersom jag var välldigt klen och hade dålig kondition.
Hade detta hänt idag så hade jag sprungit ifrån dem, de hade förmodligen inte orkat springa efter :)
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.