handdator

Visa fullständig version : UFC

Hakala
2002-12-07, 18:07
Hur kommer det sig att jag inte har stött på nån Wing Chun utövare i UFC eller liknande om nu WC är så bra.Och om man hör på alla "bra" Wing Chun utövare så säger de bara att de inte har nåt att bevisa, men varför inte gå upp i ringen och bevisa om de nu är bra.
Inte för att kritisera WC, för jag övar det själv, men är det verkligen så effektivt mot Muay Thai utövare eller liknande?
Naturligtvis vinner ju en WT utövare i marken men vad händer om man inte får ner motståndaren?

murkenlurk
2002-12-07, 18:25
lite konstigt av dig att påstå att "Naturligtvis vinner ju en WT utövare i marken" min åsikt är att wing chun kan fungera i riktiga situationer mot vanliga människor. Men när man står emot en elitutövare i kampsport står man inte inför en "vanlig" människa. Wing chun har helt enkelt inget som de tävlande är rädda för.

Hakala
2002-12-07, 18:37
när jag sa "naturligtvis vinner en WC utövare i marken", så pratade jag om MT utövare, för de tränar ingen självförsvar alls i marken som t.ex WT, eller Jiu-Jutsu...Nåt som torde hjälpa mycket i ringen borde väl vara Chi-Sao, eftersom det är ju "händerna som tänker" inte hjärnan och på så sätt reagerar man blixtsnabbt....iaf gör jag det....

jeff_lindqvist
2002-12-07, 21:01
Jag har aldrig sett ngn UFC-tävling, men det LÄR ha förekommit ngn match med WC.

Resonemanget ger jag egentligen inte mycket för, trots att jag själv tränar WC. Detsamma kan sägas om andra stilar som mig veterligen inte är vanliga i tävlingssammanhang, vare sig inbördes eller i crossover-matcher. Aikido t.ex. har en filosofi som helt enkelt inte lämpar sig för tävlingar, försvaret bygger på att ngn attackerar, och det är inte aikidokans roll. Övriga exempel som inte passar in är Taiji, Bagua, Xingyi m.fl.

Tja, om man inte får ner motståndaren (och tvunget vill vara där) så slåss man mot fel person/har valt fel stil/borde träna mer/et.c.

Jag har fått intrycket av att BJJ-utövare också vill vara på marken. Hur gör de?

Hakala
2002-12-07, 21:59
Hur BJJ utövare gör för att få ner motståndaren i marken?
Efter att jag kollat på många UFC matcher(som man kan ladda ner med Kazaa, olagligt?)
Så vad jag har sett så använder Gracie-bröderna 7-9st sig av BJJ, och i början av matchen så dyker de ner i motsåndarens ben och fäller, vilket har fungerat i 80% av fallen...om det inte funkar så har de ett knä i huvudet :)
UFC är onaturligt roligt att se på, våran tränare ser på det också, som leder till en massa nya ideér, som han lär till oss.
För att variationen på stilarna är enormt, bl.a förekommer JJ,BJJ,MT,KB,SF,Karate,Boxning,Brottning...

jeff_lindqvist
2002-12-08, 00:26
I huvudsak ställde jag en retorisk fråga. Jag menade mest att WT inte lägger så stort fokus vid markkamp (även om ingrediensen finns), men att man om man nu skulle möta ngn MT-utövare och absolut skulle vilja få ner denne på marken för att öka chanserna till seger, helt enkelt skulle försöka med de medel som stod till buds, precis som BJJ-folket, judo-snubbarna, brottarna o.s.v.

Bjarka
2002-12-08, 17:50
Trodde WT lärde ut anti-grappling just för att man INTE vill hamna på marken...

//Bjarka

Steeltoe
2002-12-08, 19:43
Som jag har förstått det så tränas "anti-grappling" just för att man inte vill hamna på marken, men för att klara av det måste man träna någon form av försvar mot angrepp som syftar till just detta. Det är även meningen att man inte ska bli helt handikappad när man bli nertagen utan kan lite för att kunna ta sig upp och iväg.

jeff_lindqvist
2002-12-08, 21:58
Det är precis som jag har tolkat det. Att man INTE vill hamna på marken. Om man VILL det beror det på ens chanser skulle förbättras, och då finns det nog bättre alternativ.

Hakala
2002-12-08, 22:42
Va fan? vill vi inte hamna i marken???
Då får jag nog hoppa av och skapa en ny stil, den kunde heta....Ving Tzung....
Nej, men om jag skulle välja så skulle jag nog hellre välja marken istället för uppe, eftersom jag behöver inte oroa mig för sparkar då....kanske för att jag har en lång brottningsbakgrund?
Men jag tycker personligen att bästa vore att dyka ner i benen och fälla och sen göra någo grappling.....vem vet?

jeff_lindqvist
2002-12-09, 00:02
Hur man än vrider och vänder på det tränar man väl ändå för att _slippa_ hamna på marken. Om inte, så verkar det knäppt med all slagträning, fotarbete, "rooting", et.c.

So What
2002-12-09, 10:32
Det är förstås när du ligger på marken som du är mest sårbar för sparkar.
Det som är en utmärkt strategi i en NHB fight,kan vara rena självmordet i en självförsvars situation.

Hakala
2002-12-09, 14:31
Muay Thai killarna vill ju också golva motståndaren, men i ett annat syfte (K.O.)
Men hur kan man vara sårbar för sparkar om motståndaren ligger under mig på mage och jag på med någo grappling, eller stryptag, för det jag menade med "marken" var att båda var högst på knä och i full kontakt.Personligen tycker jag att jag har otroligt mycket mer chanser att klara mig i marken med full kontakt än när jag står, är det inte sant att med ett bra slag så är "matchen" över? jag vill inte uppleva ett sånt slag....

Bjarka
2002-12-09, 15:35
OM du vill vara på marken måste det bero på att du tränat grappling/brottning...inte pga av att du tränat WT - då WT är en "stående" kampkonst.
Jag som inte tränat grappling/brottning, utan bara WT/DVT vill förståss inte ner på marken - särskillt inte om den andre vill det(då man därmed kan anta att han är just grappler).

//Bjarka

So What
2002-12-09, 16:27
Hakala,
En dörrvakt,tränade Judo,tog ner en kille på marken.
Det var det sista han kom ihåg.
Killens kompisar sparkade honom i huvudet bakifrån.
En självförsvarsituation kan förändras snabbt.

Steeltoe
2002-12-09, 17:28
Jag håller med So What och Bjarka, att i en självförsvarssituation ge sig på att brottas med någon är på gränsen till självmord. Aatt fälla någon kan vara ok då man kan skapa sig ett utrymme för flykt. Det är viktigt att poängtera att självförsvar handlar om att skydda sig själv eller annan. Det handlar inte om att slåss. Tänk även på att golvet på en UFC-lekplats är sviktande och saknar gatstenar, glassplitter, fler än två deltagare (-dommaren), småsten, cigarettfimpar, tuggummin, fordon i massor av storlekar, möbler och dylikt.

Steeltoe
2002-12-09, 17:33
Som svar på varför man från WC/T håll inte tränat upp några kämpar till ringlekarna så tror jag att en stor anledning är att intresset inte finns bland de som tränar. De som tränar har sökt sig till stilen, en av anledningarna att jag och många jag träffat sökt sig till WT var just avsaknaden av tävling. Medelåldern är kanske lite högre, man har jobb, familj och en massa annat och är glad om man kan hinna med två träningspass i veckan.

Hakala
2002-12-09, 19:12
jag förstår men vad jag sett så stående kast som jag lärt mig i brottning, tycker jag att är mycket effektivare än att börja slå på magen.Varför lär man inte ut det här istället som är effektivare... som t.ex i den här linken på McDojo:
http://www.warriorcentral.com/images/bodyslam1.mov

(kanske inte det bästa exemplet)

R0D
2002-12-10, 10:49
Problemet uppstår om den killen som blir kastad har kompisar annars är det nog inget fel i att kasta ner en motståndare, men jag måste ju säga att killen fick en ganska många slag på sig innan han lyckades med kastet. Själv vill jag stå på benen så länge som möjligt då jag tränar på det men hamnar jag på marken fortsätter jag att slå sparka rivas sparka knäa.

Att komplitera Wing Chun med någon grappling system vore ju ett bra kompliment dock. Alldrig fel att lära sig av andra stilar tyvärr har jag personligen inte tid med det.

Bjarka
2002-12-10, 10:58
Själv försöker jag kombinera min träning med 1000m sprint :D . Om man står upp har man överblick över situationen och kan springa om det blir för farligt...

//Bjarka

Hakala
2002-12-10, 14:38
Har ni hört om en WT utövare som heter Asbel Gancio?
Hans UFC match tog knappt sekunder innan han förlorade

ic
2002-12-10, 15:39
hakala >> börjar nästan misstänka att du är ett WT-troll. om du måste ifrågasätta så mycket är det bäst du frågar din sihing (petteri?). jag lovar dig att han tar sig tid att svara. jag köper alltså inte din tidigare förklaring. internet lämpar sig inte heller särskilt väl för sådana här diskussioner, det bli lätt missförstånd och oklarheter.

lycka till med din fortsatta träning!

(vill du se WT i ufc så finns det en film på www.wingtsun.dk)

jeff_lindqvist
2002-12-10, 19:34
R0D - precis som du säger tränar man på de saker man anser vara överhängande. För att uttrycka sig lite brutalt kan man säga att en WC-utövare som VILL vara på marken har valt fel stil. Man blir bra på det man tränar på. Det är sannolikt därför Gracie-familjen har dominerat i matcher lämpade för deras tekniker. I en boxningsmatch är jag inte lika övertygad.

Jag är inte helt säker på att komplettering är den bästa metoden. Man skall kanske fortsätta träna på "sina" grejer? Gracies är bra på marken för att de tränar på marken. Sun Lu Tang berättar om en Hsing I-utövare som kunde tillämpa de fem grundslagen väl och vann varenda kamp.

R0D
2002-12-11, 09:57
Inom den organisation som jag tränar inom så har vi den möjligheten att skapa våran personlig stil vilket innebär att vi har närmat oss Jeet Kune Do's tanke sätt en del antar jag. Kanske inte så konstigt då Master Wai Po Tang började med kampkonst mycket p.g.a. Bruce Lee som så många andra av oss, mig inräknat.

Själv så anser jag att man kan använda Wing Chun ståendes sittandes eller liggandes för den delen då teknikerna inte är så beroende av att man står i balans som så många andra stilar.

Men för att kunna klara sig bra mot en grappler så anser jag att det är en fördel om man kan lite granna själv så man har ett försvar emot det. Naturligtvis bör vi som tränar på stående kamp hålla oss till det i första hand men man måste räkna med att man för eller senare hamnar på marken.

jeff_lindqvist
2002-12-11, 12:38
Själv så anser jag att man kan använda Wing Chun ståendes sittandes eller liggandes för den delen då teknikerna inte är så beroende av att man står i balans som så många andra stilar.

Visst, det är vad Randy Williams skulle kalla för "the non classical stage". Gamla tekniker ger upphov till nya kombinationer beroende på situationen. Kan man sin Wing Chun kan man också tillämpa den på marken, i en stol o.s.v.

Naturligtvis, det är svårt att försvara sig mot ngt man aldrig har sett/upplevt tidigare. Man skall inte ha övertro på sin egen stil, men inte heller hoppa på vilket tåg som helst. Grappling är inget nytt. Jag har läst två intressanta artiklar om MMA:

http://www.mcdojo.com/article_read.asp?id=105

http://www.emptyflower.com/xingyiquan/crushing/tadzio/grappling01.html

Anders Hedman
2002-12-11, 22:58
Artikeln om grappling på Emptyflowers hemsida var mycket läsvärd.

Steeltoe
2002-12-11, 23:43
Intressanta artiklar, tack Jeff.

jeff_lindqvist
2002-12-12, 00:11
Det var så lite så:) Jag gillar Emptyflower mycket, trots att jag inte tränar Xing Yi.

Steeltoe
2002-12-13, 17:46
Jag han bara kasta ett snabbt öga på stilen och fick uppfattningen att det finns likheter mellan Xing Yi och WCK familjen.Vilket är ganska intressant ur såväl ett historiskt perspektiv som ett tekniskt. Men jag håller med det fanns mycket läsvärt material

jeff_lindqvist
2002-12-13, 19:09
Jag han bara kasta ett snabbt öga på stilen och fick uppfattningen att det finns likheter mellan Xing Yi och WCK familjen.

Hur menar du då? Principmässigt? D.v.s. "rakt på", snabbt, direkt, kort o.s.v.? Ur den aspekten håller jag med. Utövarna brukar kunna slå riktigt hårt och utgör säkert ett bra komplement till WC, liksom andra inre stilar. Ngn på rec.martial-arts föreslog Taiji.

Steeltoe
2002-12-13, 19:37
Helt korrekt iaktaget, det skulle om inget annat vara intressant att prova på. Tyvärr verkar det som om alla intressanta stilar har en minst tioårs period innan man kommer fram till om stilen passar ; )

jeff_lindqvist
2002-12-13, 22:04
Helt korrekt iaktaget, det skulle om inget annat vara intressant att prova på.

Mycket! Jag har rekommenderats att träna det av en del, men det har runnit ut i sanden...

Tyvärr verkar det som om alla intressanta stilar har en minst tioårsperiod innan man kommer fram till om stilen passar ; )

Passar och passar, om det inte funkar så tränar man mer! *asg*

Steeltoe
2002-12-13, 22:29
Mycket! Jag har rekommenderats att träna det av en del, men det har runnit ut i sanden...

Ok så det finns i Sverige?

Kan tyvärr bara hålla med om att man alltid kan träna mer ; ) Lite trist att det bara är hårt arbete som ger resultat. Men samtidigt så känns det som om det är det som är det viktiga.

jeff_lindqvist
2002-12-13, 23:46
Ok så det finns i Sverige?

Visst, om man letar på det rätta ställena:)

jeff_lindqvist
2002-12-15, 12:17
Ännu en intressant artikel om grappling:

http://www.cyberkwoon.com/html/article.php?sid=284

Anders Hedman
2002-12-16, 17:02
Från början postat av jeff_lindqvist
Ännu en intressant artikel om grappling:

http://www.cyberkwoon.com/html/article.php?sid=284

Inte lika bra som Emptyflower. Lite mer bortförklarande och kanske lite för lite insikt hur man kan jobba på marken. Det är inte bara submission på marken, och markkamp kan man utnyttja även mot såna som är större. Förutsättningen är naturligtvis att man tränar detta mycket, precis som som man måste träna stående mycket för att kunna klara sig. Det är mer en fråga om vad man hinner och vad man tycker är kul!

Just my 2 cents

jeff_lindqvist
2002-12-16, 17:17
Inte lika bra som Emptyflower. Lite mer bortförklarande och kanske lite för lite insikt hur man kan jobba på marken.

Kanske inte lika "bra", men definitivt läsvärd, hur mycket den än sågas av BJJ/MMA-folket...;)

Animal har ju inte direkt den traditionella vinklingen som Emptyflower-David har.

Steeltoe
2002-12-16, 17:51
Jag skulle säga att det är en ganska träffande analys av för och nackdelar med markkamp. Animal har en skrivit en hel del intressanta artiklar om skillnaderna mellan sport och strid tycker jag mig minnas.

Anders Hedman
2002-12-16, 21:43
Från början postat av Steeltoe
Jag skulle säga att det är en ganska träffande analys av för och nackdelar med markkamp. Animal har en skrivit en hel del intressanta artiklar om skillnaderna mellan sport och strid tycker jag mig minnas.

Det var ju en ganska lång artikel och tillsammans med svaret (som jag läste senare) blev den lite mer balanserad. Var det nåt särskilt förutom de ganska klara bitarna om "flera motståndare" och "vapen" som du tyckte var bra?

Steeltoe
2002-12-16, 22:39
Dels tar han upp riskerna med att hamna på marken, asfalt/ stenläggning, stenar/ glassplitter, kantsten och som du nämnde flera motståndare. Med tanke på att om du håller fast en person så kan du inte fly från resten. Vikten av markkamp eller mjuka tekniker när det gäller omhändertaganden för polis och väktare. Och skillnaden mellan omhändertaganden och självförsvar.

Forsaken
2003-01-28, 13:59
Jo en WT utövare har ställt upp i viking fight 2

(han vann på KO i 1:a ronden)

Dock ser det inte ut som WT men att gå en fight med regler och ronder o domare kan ju aldrig bli samma som en gatusituation så därför va Nic i detta fallat special tränad för regel verket som bla inte tillåter attacker i rygg nacke! vilket uppenbarligen gynnar alla grapplers då dom kan "shoota" ganska riskfritt. jag läste igenom alla regler på vikingfights hemsida och det är otroligt va många effektiva tekniker som inte är tillåtet så at kalla UFC fight utan regler är ju löjligt, jag ser UFC som en sport. Så fort en utövare börjar träna sport så blir han mindre effektiv.
här är en intressant artikel på danska ang. fighter och WT.

http://www.chilinet.dk/content/article.asp?articleId=7755

Denna inställning till att fightas tycker jag är helt OK medans att slåss för en stor grå massas blodtörst för pengar ser jag bara som en form av prostition.

Acke
2003-01-28, 16:33
Alltså i grappling handlar det inte bara om olika submissions utan även att ha kontroll. Skulle du bli nertagen av nån som kan sitt spel på marken medans du är som fisken på land så kan du rätt så snabbt räkna med att bli mountad och därifrån är det inte lätt att komma upp eller göra någon större skada tillbaka. Att lära sig grappla/brottas gör även så att man har bättre balans vid olika balansbrytningsförsök och kan därmed med större chans klara sig ifrån att bli nedtagen på marken vilket är rätt vanligt om man bli påhoppad av fler än 1 person. Alltså att dem bara försöker vräka ner en på marken för att sedan kunna sparka, hoppa osv osv. Alltså är grappling mer än att bara kunna submitta. Det är mycket om att ha kontroll på marken, speciellt om man tränar shooto eller dyl då man även kör slag(knän osv osv..) på marken också.

Tofu
2003-01-28, 20:45
Angående Vikinga Fight; Nic:

Vad jag hört från Sifu Lars i danmkark så var det som så att Nic körde på att köra kedjeslag så fort motståndaren kom in och puttade sedan iväg honom och så gick det på tills han vann.

En annan Wt utövare Mona ställde också upp i tävlingen. Men hon gick rakt ut i Wt och körde full tjov med kedjeslagen rakt på sin motståndare som var thaiboxare. Och så fortlöpte det tills Mona till slut tröttade ut och då gick motståndaren in.

Så fick jag det berättat för mig i korta drag iallafall. Så i stor så blir det inte WT i reglernas värld, utan istället bara sportfight med "wt-tekniker".

Don_Alejandro
2003-02-01, 21:46
Bra svar av både Forsaken och Tofu. Som Forsaken redan sagt har grapplern nästan en orättvis fördel i UFC/Pride. Om man ser det ur WTs synvinkel blir det ännu värre för som också Forsaken redan nämnt alla "farliga" men väldigt effektiva tekniker är förbjudna. Sen i just UFC handlar det mycket om octagon kontroll osv. Har ni sett Tito Ortiz fightas någon gång så förstår ni vad jag menar. Det handlar bara om att utnyttja de regler som finns till fullo och att använda buren så smart man kan. Jag har sett nästan alla UFC och Pride events, jag gillar sporten men det är en sport, inte något annat. Just vad WTn inte är. WT är ingen sport. Sen varför WT eller WC folk inte ställer upp i UFC vet jag faktiskt inte. Nic lyckades bra, WT tjejen från danmark gick till decision mot en svensk MT eller shootfighting tjej, och det är bra presterat tycker jag imed att det var på MT tjejens villkor så att säga. Just UFC oxo.. är väl hur många tusen som helst som vill få sin chans i UFC, mest är dessa från kampsporter där deras enda mål med sin konst/sport är att tävla, vilket en WT utövare kanske inte vill lägga sin tid på eftersom dennes mål med sin träning är helt annan. just my 2 cents
:cool:

Acke
2003-02-02, 20:00
Forsaken redan sagt har grapplern nästan en orättvis fördel i UFC/Pride.

Vad är den stora fördelen? Vi såg ju i tidigare ufc's hur folk blev nertagna endå och att den bästa attacken på en person som shootar är ett duktigt tajmat knä. När personen väl har shooten så är det ju dock svår både med knän och armbågar. Och för att kunna armbåga effektivt överhuvudtaget krävs det ju att personen inte lyckas särskillt bra med shooten och hamnar fel. Däremot är det ju dämpande golv samt handskar.

##Om man ser det ur WTs synvinkel blir det ännu värre för som också Forsaken redan nämnt alla "farliga" men väldigt effektiva tekniker är förbjudna. ##

Någon hade postat en artikel i tråden som tog upp just detta och sa saker som att faktiskt alla kan detta och det behövs inte mycket tränat för att stoppa ett finger i någons öga. Skulle detta vara tillåtet tror jag säker vi skulle kunna se folk som mountat och sätta fingrar i ögonen på folk. Det handlar ju om att kunna sätta dessa tekniker också, inte bara att kunna göra dem.

##Just vad WTn inte är. WT är ingen sport. Sen varför WT eller WC folk inte ställer upp i UFC vet jag faktiskt inte.

Det är ett par WT/WC utövare som ställt upp i de tidigare UFC's med mediokra resultat dock.

R0D
2003-02-02, 20:37
host o harkel en WT krigare kan nog vinna i UFC under vilka reglersom helt för dom är typ odödliga, men dom veka WC ponkarna får näsblod bara dom entrar ringen. WT har ju kedjeslagen :lol:

Förlåt men jag kunde inte låta bli att larva mig:D

jeff_lindqvist
2003-02-03, 01:11
ROTFLMAO :D

Steeltoe
2003-02-03, 01:30
Och vet du vad ROD här handlar vi all vår utrustning.

http://www.villainsupply.com/

:D