Visa fullständig version : vighet?
daniel.sterner
2002-12-17, 22:13
Är det någon som vet något bra/snabbt sätt att bli vigare på.
Eller om det finns några bra tidningar/filmer med instruktioner (typ). :eyes:
jeff_lindqvist
2002-12-17, 22:43
Jag antar att du STRETCHAR en del, om inte:
http://k2.kirtland.cc.mi.us/~balbachl/stretch.htm
Det är också en god idé att öva långsamma sparkar, "frysa" o.d. för att verkligen se till att vigheten "håller" i olika höjdlägen.
Om du bara vill bli vig i största allmänhet kan du köra yoga.
daniel.sterner
2002-12-18, 09:49
En får tacke:D
En till grej som jag undrar över, vår tränare säger att man även kan stretcha utan att man har värmt upp innan 8[ , visserligen mer försiktigt än annars men kan det stämma?
Goofball
2002-12-18, 10:30
Jag skulle nog själv inte strecha med helt ouppvärmda muskler. Se till att få igång blodflödet lite innan i alla fall, men en full uppvärmning så att man börjar svettas och flåsa behövs juh inte.
När man skall strecha är det snarare bra om man inte gjort för hårt muskelarbete precis innan.
Daniel80
2002-12-18, 12:41
När det gäller vighet så måste man lära känna sin kropp och gå därefter och inte skynda på nånting för snabbt. kallstretchning kan vara bra men då ska man känna sin kropp riktigt bra.
Goofball
2002-12-18, 12:53
Man är juh alltid vigare i uppvärmt läga än när musklerna är kalla. Men samtidigt bygger juh kampsport, eller i alla fall självförsvarsbaserade kampsporter på att man när som helst skall klara av sina tekniker. Därför gäller det att uppnå så stor vighet som möjligt, inte i uppvärmt läge utan ouppvärmd.
Daniel80
2002-12-18, 14:55
precis kunde itne formulera de bättre själv :)
murkenlurk
2002-12-19, 20:27
faktum är att när man blivit någorlunda vig så kan man göra sin split eller spagat även när man inte är uppvärmd. Ett recept för att bli vig som jag fick av en vig vän (och tillämpade) är följande.
tag en lång planka, arrangera den så att man har träklossar att flytta längre och längre ut på den. Ställ dig i ditt första trevande försök på den och stretcha varje dag, glöm aldrig. Smärtan är bra för dig :-). receptet bör inte tillämpas om man känner att man är för gammal, dylikt, eller inte varvar med ordentlig träning.
Är det bara jag som inte förstår hur du menar? :D 8[
Man brukar väl dela in stretching i två delar, en dynamisk och en statisk (eventuellt har de andra namn rent vetenskapligt). Den dynamiska stretchen gör du mer eller mindre ouppvärmd och innebär helt enkelt att du lyfter/kastar upp benet i luften (framåt, bakåt, åt sidan). Den dynamiska stretchen sägs kunna öka din flexibilitet då du är ouppvärmd. Statisk stretch är helt enkelt den stretch man gör då man sitter/står och pressar isär benen, etc, och håller kvar kroppen i ungefär samma läge under 20-30 sekunder. Statisk stretch är nog ett måste för att man ska kunna gå ned i split, etc. Dock betyder en hög grad av statisk vighet inte alltid att du också är vig när du är kall...uppvärmd kan du däremot vända ut och in på dig själv:D
Generellt brukar man säga att träningspassen bör inledes med dynamisk stretching, vilken samtidigt fungerar som uppvärmning. Statisk stretching däremot bör man sällan eller aldrig göra innan ett hårt träningspass och framförallt inte innan tävling. Anledningen lär vara att musklerna reagerar på stretchingen genom att dra ihop sig (eller nåt i den stilen), vilket gör att du inte kan få ut maximalt av den stretchade muskeln. Efter träningen fungerar det däremot utmärkt att köra lite statisk stretch...
Hoppas åtminstone någon förstod vad jag skrev 8[
Mvh
BBB
murkenlurk
2002-12-20, 14:20
för dem som inte förstod hur jag menade så är det helt enkelt så att jag förespråkar att personer i god fysisk trim som tränar kampsport ofta kan stretcha rätt hårt, att sträcka 3-4 ggr i veckan räcker helt enkelt inte för att bli vig under en nära förestående framtid.
I övrigt så hävdar jag att om man är vig och har uppnått det antingen statiskt eller dynamiskt så är man också vig ouppvärmd. talar från egen erfarenhet och min tkd-klubb
Goofball
2002-12-20, 14:43
Faktum kvarstår att man muskler och senor är töjligare när man är uppvärmd. Men visst, strechar man kontinuerligt så kan man bli vig nog att gå ner i spagat/split eller göra en hög spark även ouppvärmd
Normalt brukar man väl köra både statisk och dynamisk stretching. Således, är man vig så brukar man vara rätt vig även ouppvärmd!!! För att vara extremt vig ouppvärmd räcker det emellertid inte bara med statisk stretching...åtminstone inte rent vetenskapligt:lol:
Mvh
BBB
daniel.sterner
2002-12-21, 20:47
Tack för alla svar,det är kul när man får sån här respons och en massa olika tips å trix :).
Nu gäller det bara att jag tar mig i kragen och håller igång stretchningen, man har ju en tendens att slöa till ibland :eyes:.
Daniel80
2002-12-22, 02:09
Ett sista tips lr nått lyssna till din kropp.
*sleeping time*
det har gjorts en intressant undersökning angående uppvärmning och stretching (gällande fotbollsspelare i och för sig).
dom kollade två olika grupper. den ena gruppen värmde upp och stretchade ordentligt, medan den andra bara värmde upp ordentligt. resultatet av undersökningen blev att det inte fanns några skillnader i skador mellan de två grupperna. jag personligen stretchar aldrig före träning utan ser bara till att vara ordentligt varm innan jag börjar kicka loss, och jag har aldrig problem med sträckningar osv. vad du gör när du hårdstretchar är ju att du skadar senfästen och ligament lindrigt, så att dom sedan läker ihop och du blir ännu rörligare. det låter för mig som en dålig idé att försvaga kroppen innan träning. stretcha då hellre efter träning så att kroppen får lite tid på sig att återhämta sig. jag ska också poängtera att jag talar om vighetsstretchning nu. naturligtvis kan man ju mjuka ut lite innan träning, men då ganska lugnt och försiktigt.
mvh ben!
Jag brukar också bara värma upp benen, och sen mjuka upp lite snabbt med dynamisk streching så man inte tappar så mycket puls. Sen kör man hårdare statisk i slutet av träningen. Jag strechar då bara på träningen och jag ökar då hela tiden trots att jag är 1,89.. Sen är det ju en fråga hur vig man egentligen behöver vara, det räcker ju i princip ifall man kan sparka folk över huvudet, allt annat är ju bara bonus.
Varför skall du kunna sparka ÖVER huvudet?8[
Det räcker väl med på det?
:)
Nejrå jag fattar vad du menar, men faktum är att sparkar över midjan är praktiskt taget obrukbara i "verkligheten", givet att du slåss mot något som kan parera/fånga foten, och det kan man ju aldrig veta innan. Enda alternativet är om man är själv såpass duktig att man blixtsnabbt hinner reagera, men för att alludera på min tidigare text i "vad har du för bälte" , så finns det alltid någon som är bättre än du själv...
Överraskning är enda försvar!
Ge dig då.. det är ju ballt att vara vig.. :lol:
Candyman
2003-01-28, 17:02
Jobbar med att gå ned i split...och det gör ju ont...men trägen vinner...huuu snyft...:P:eyes:
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.