handdator

Visa fullständig version : Rätt kampsport

Caroline
2003-01-04, 17:42
Text Jag vill hitta en kampsport där man lär sej att slåss, alltså inte bara självförsvar... Man ska också träna upp sin smidighet och dessutom ska det vara hård träning och inget "daltande". Vad är rätt kampsport för mej??

BBB
2003-01-04, 18:01
Varför inte prova Wushu/Kung Fu på Stockholm's Wushu Akademi. Där lär du dig bl a slag, sparkar, kast, brottning samt former. Träningen är hård och konditionskrävande (om du inte försöker fuska:-).

Gå in på www.swewushufed.se för mer info...

Mvh

BBB

matstverin
2003-01-04, 18:47
Hej !

Du kommer få svårt att få ngn skola att säga att de lär ut att slåss.
Det finns dock en hel del sporter som är rätt fysiska men de flesta av dessa är inriktade på sport. Ex Thaiboxing, Shootfighting, Pancreas, Kickboxing, engelsk boxning, listan går att göra lång, Du bör nog tänka över vad du exact är ute efter att lära dig.
Hjälper dig g ärna att hitta rätt därefter.
Mvh
Mats Tverin
Club Castro Cocatre Självförsvar

Steeltoe
2003-01-05, 12:41
Men varför vill du lära dig att slåss, där går man ju sönder på riktigt.

monkeyBoy
2003-01-05, 18:02
gå till Södermalm Shaolin
inget konstigt, inga former, inget trams
bara hård träning med sparkar och slag och fällningar...
lite för tävlingsinriktat för mig men du blir snabbt både stark, vig och kan försvara dig.

Caroline
2003-01-06, 12:52
Text Det jag mest är intresserad av är nog mest sparkarna och smidigheten, att boxas är inte speciellt kul enligt mig.
Jag har hört att dom flashigaste sparkarna finns i karate och taekwondo, stämmer d??

Akira
2003-01-06, 13:10
Det skulle vara Taekwondo isf, det går till stor del ut på att sparka. Högt, hoppande, snurrade. Karate har slår mycket mer än dom sparkar. Typ 80/20 fördelning (beroende på klubb/instruktör). :o

Caroline
2003-01-06, 13:52
Text Ja, men jag och en kompis såg en kort video från en tävling i Taekwondo, och där hände ingenting. Båda stod och hoppade på samma fläck hela tiden och väntade på att den andra skulle sparka... Har någon tips på "filmer" (taekwondo eller karate) som finns på nätet man kan kolla på??

BBB
2003-01-06, 14:24
Om det primärt är snygga sparkar du är ute efter att lära dig är nog just Tae Kwon Do det bästa alternativet. TKD-träning är som tidigare sagts väldigt fokuserad på sparkar. Jag tror inte att du behöver bli avskräckt pga ett tävlingsklipp. Tävlings-TKD (framförallt WTF) är väldigt avvaktande, speciellt om det är två likvärdiga personer som möts. Men för den sakens skull behöver inte träningen vara det...

Mvh

BBB

monkeyBoy
2003-01-06, 16:28
Måste ändå slå ett slag för södermalm Shaolin
bra hård träning
http://www.sodermalmshaolin.com/html/first_page.html

TKD är ju lite mycket flashiga sparkar...
...det duger med ett par hårda isf 45 halvhårda
men jag har fått min uppfattning av några tråkiga avaktande tävlingar

Akira
2003-01-06, 16:35
Caroline: Här har du några filmklipp..
http://www.jka.nu/action_filmklipp.htm
http://www.parandeul.co.kr/tae_videoclips.htm

mokeyBoy: tkd-killar kan sparka hårt också, men jag håller med om att tävlingarna är tråkiga, men dom representerar inte taekwondo så bra tycker jag.

monkeyBoy
2003-01-06, 17:57
Jag har inget emot TKD men många av sparkarna är lite tillkrånglade?

det har visats en hel del breaking med TKD
så jag hajar att det finns styrka i dessa tekniker

sorry om jag trampade nå någons tår

jeff_lindqvist
2003-01-06, 18:24
Tomazz skrev:

Men även slagen behöver du kunna de är mycket viktiga i alla sammanhang för att kunna försvara sig, det är inte så lätt att sparka om du ligger ner och även fight på marken måste ingå typ BJJ, Ju Jutsu mm. Tekniker från dessa ingår i JKD och även i Kung Fu om jag inte har fel?

Ja, om vi nu skall envisas med att prata om "kung fu" som en stil, vilket det inte är, aldrig har varit och aldrig kommer att bli. Icke desto mindre "ingår" naturligtvis dessa ingredienser i kinesiska kampkonster. Den som säger ngt annat har fel.

http://www.baxiroushu.com/pages/kungfu_vs_mma.htm

Caroline
2003-01-06, 18:46
Jag och en kompis ska gå och testa både karate och taekwondo. Det är svårt, för karate ser roligare ut men enligt alla här är TKD "bättre", så vi får testa helt enkelt...

Akira
2003-01-06, 19:00
Inget av det är bättre. Det enda som spelar roll är vad du tycker är roligt.

jeff_lindqvist
2003-01-06, 19:12
Caroline - sådan enorm skillnad är det faktiskt inte på TKD och karate, även om fokuseringen på sparkar och i viss mån brytningstekniker är större i TKD. Mycket annat är ganska likt. "Vertygen" är ungefär desamma, men tillvägagånssättet kan skilja, som i alla kampsporter.

Vad beträffar "hård" träning kan man nog få det på sina håll även i karate (kyokushin t.ex.).

Hoppas att du väljer "rätt".

Akira
2003-01-06, 19:41
Jaa! Precis det jag tänkte men inte skrev.. :eyes:

Candyman
2003-01-07, 21:21
Om du vill ha träning (som i svettas och mjölksyra) så rekommenderar jag att du växlar me något annat...varför inte springa runt kvarteret eller gymma eller nåt (d gör jag).
För även om uppvärmningen är hård så är går själva teknikerna (och resten av träningen) rätt lugnt till.
Iofs så sparrar man ju mycket inom vissa kampsporter och d kan ju va jobbigt men jag tycker man ska blanda ja...;):)

Sen måste ja nog varna dig...man lär sig inte allt som man ser på uppvisningar på en månad...d tar nog snarare 10 år men trägen vinner och man lär sig alltid något nytt som e skoj :D

Caroline
2003-01-10, 16:20
Att lära sej allt på en månad skulle ju inte alls vara kul, vad ska man göra sen då?? När man kan allt menar jag... Fullärd blir man aldrig :lol:

Candyman
2003-01-10, 16:35
Så sant så sant

ticcen
2003-01-11, 22:13
Från början postat av Caroline
Text Jag vill hitta en kampsport där man lär sej att slåss, alltså inte bara självförsvar... Man ska också träna upp sin smidighet och dessutom ska det vara hård träning och inget "daltande". Vad är rätt kampsport för mej??

då lär jag säga stockholms wushu akedemi.
www.swewushufed.se

ben
2003-01-12, 03:40
jag håller nog med många här. tkd låter som grejen för dig.
men du är inne på rätt spår, givetvis ska du titta in på några klubbar och skapa dig en egen uppfattning.
mvh ben!:)

Anonymous
2003-01-12, 10:33
Varför inte prova Bruce Lee's JKD?
OBS! Riktig JKD är inte detsamma som på film!

Film är Film och verklighet är verklighet!

Den är hård i den meningen att det är mycket fysträning, och inte att vi slår "sönder varandra" och inte nåt "daltande" träningen är
faktiskt mycket hård du kommer att svettas ordentligt !

Och sparringen är väl "hårdare" i och med att vi använder skyddshjälmar som även skyddar nyllet + övriga skydd(slag mot ansiktet tillåtet)

Både höga o låga sparkar - slag - markfight mm. där vi föredrar de låga sparkarna i och med att dom är "säkrare" att utföra!

Men prova dig fram på lite olika klubbar först!

http://www.jkdstockholm.com

Om du är intresserad kontakta Rickard via sidan.
Klubben ligger i Bredäng.

mvh
Tomas
:)

Caroline
2003-01-12, 10:51
Jag och min kompis har bestämt oss för att testa TKD, vi ska pröva en träning och är det kul så fortsätter vi... Men tack för hjälpen iallafall!!

Anonymous
2003-01-12, 10:57
Lycka till Caroline:)

mvh
Tomas

Caroline
2003-01-12, 10:58
Tackar tackar ;)