Visa fullständig version : Kendo och alla andra stilar
kamesennin
2003-12-16, 18:00
Hejsan jag kan inget om Kendo och dom här olika stilarna, men jag skulle kanske vilja börja på något av dom. Kan någon här ge lite korta beskrivningar på dom olika stilarna?
sor chu chu
2003-12-17, 02:49
Ok kort då
Kendo: Första terminen tränar man grunder utan rustning. Enkla hugg ska sättas ihop med fotarbete. Hugg i luften, hugg på bambusvärd som hålls upp ovanför huvudet och också hugg på de som tränat längre som står i rustning (hugg inte så hårt - nästa termin när du kommer in i rustning ger de kanske igen :))
Kendo tränas därefter mycket i rustning. Grundtekniker då din partner inte gör motstånd utan låter dig träffa och olika längre övningar där partnern inte heller kämpar emot.
Sen körs det mycket fri fighting. En annan del är kata - uppgjorda 2 mannaformer med träsvärd istället för bambusvärd (nu träffar man inte).
Mycket skrikande, snabba rörelser och adrealin.
Iaido: Soloformer där man i uppgjort rörelsemönster tränar att dra sitt svärd och hugga ner sina tänkta motståndare. Träningen är främst att göra formerna många gånger.
Man tränar med metallsvärd (nybörjare kan ha träsvärd) och om man är bra med vassa svärd. Eftersom mn bara hugger i tomma luften funkar detta alldeles ypperligt.
Jodo: Parkator (uppgjorda former) där man lär sig att med en 128 cm lång stav besegra en svärdsman. Hårda trävapen så ingen kontakt eller sparring.
Förutom kator tränar man också grundtekniker i luften själv.
De är de tre stilar inom forumet jag tränat. Ännu kortare kan jag väl säga:
Naginata: Typ som kendo fast med en lång stav med ett vasst blad för hugg och stick istället för svärd. Mer betoning (jämfört med kendo) på form och grunder som jag fattat det.
Kyudo: Skjuta pilbåge under mycket meditativa och ceremoniella former.
Någon som ids skriva mer och inte minst kan stilarna mer än mig får väl fylla på.
Baka Gaijin
2004-01-01, 15:21
Ja jag kan ju säga lite mer om naginata (stridslie)
Naginata är ingen självförsvarssport det är en anfallsteknik. Man konkar inte med sig en 2m naginata för att kunna försvara sig. Man hör lovande vapenskrammel på håll och tar med sig sin naginata för att göra rent hus.
Visst har det likheter med kendon men har fler träffpunkter (skee=stick och sune=ben) och man måste kunna alla hugg från båda sidorna av naginatan. Man står med sidan mot motståndaren med naginatan pekandes mot motstånadaren.
http://www.budo.se/kendo/img/naginata/naginata_siluett_170x117.gif
Det är många av tekniker som bygger på pendlande av naginata. Att utnyttja dess egen tyngd och man vrider hela tiden kroppen för att följa upp huggen eller pareringarna.
Naginata är lika mycket inriktad på teknik som på fighting i rustning. Mer på tekniken nästan. Rustning förstör mycket av tekniken, den blir kortare. Men det får man väga upp med träning i båda. Man tävlar också i kator, par mot par.
Man får vänta en till två terminer innan man börjar med rustning har jag hört. Jag har inte fått börja med rustning än bara sune-ates, benskydd.
Hoppas det var till någon ledning.
(ursäkta ev felstavningar osv det är ju trots allt nyårsdagen) :D
[Ändrat den 2004-1-1 av Baka Gaijin]
Jag vill bara påpeka att Tski (stick) faktiskt finns i kendo också.
Bocaboca
2004-01-15, 11:54
Halloj.
Kan tipsa om den här sidan ;http://www.budo.se/kendo/kendo_index.asp.
Här finns bra information, info om vilka klubbar som finns och lite inspirationsvideos mm.
Baka Gaijin
2004-01-17, 22:38
Från början postat av Tirpen
Oj, sorry :D Där fick vi en korrekt stavning på det också. Det är så svårt att stava till allt när man bara har hört orden :eyes:
Anders Pettersson
2004-01-18, 17:31
Från början postat av Baka Gaijin
Från början postat av Tirpen
Oj, sorry :D Där fick vi en korrekt stavning på det också. Det är så svårt att stava till allt när man bara har hört orden :eyes:
Ska man vara petig så "stavas" det antingen med kanji eller hiragana, men om man använder våra bokstäver så är det enligt vedertagna system för romanisering "tsuki" (däremot så uttalas inte u:et särskilt tydligt).
/anders
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.