handdator

Visa fullständig version : Yoshinkan

grondahl
2003-12-30, 09:58
Är det någon här på forumet som har provat på Yoshinkan Aikido?

Jeppe
2003-12-30, 11:17
Jag är också ganska nyfiken på den stilen. Det verkar vara mera som en organisation än en stil. För av det läst om Yoshikan på nätet så finns det tydligen Yoshikan-akido, Yoshikan-karate plus att dom tränar med vapen också.

grondahl
2003-12-30, 11:31
Jeppe, tänker inte du på Yoseikan?
Yoseikan innehåller väl inslag av både judo, jujutsu, karate och aikido medan Yoshinkan såvitt jag vet är renodlad aikido.

Se tråden http://www.kampsport.se/forum/viewthread.php?tid=2910 för mer info om Yoseikan

[Ändrat den 2003-12-30 av grondahl]

[Ändrat den 2003-12-30 av grondahl]

Jeppe
2003-12-30, 11:33
Hmm.. det kanske jag gör..

marka197
2004-01-01, 15:08
Mitt intryck av Yoshinkan är att deras pedagogik bygger på väldigt strikta grundformer som gör att de får en hög grad av kontroll men framförallt en alldels lysande kamae och hållning. Jag besökte deras Hombu, där det fanns nybörjare som bara tränat en termin men ändå hade bättre kamae än jag :)

Sen är det väl individuellt om man tycker om den typen av träning. Det finns ju inte i Sverige, så om man tränar några år i någon klubb utomlands finns det ju alla möjligheter att bli pionjär här hemma sen och starta den första Yoshinkandojon. ;)

Hanna B
2004-01-01, 17:09
Jag har ytterst sällan om ens någonsin hört en aikidoinstruktör prata om kamae. Kanske är det vanlig yoshinkan-terminologi? I och för sig antar jag att det vi kallar hanmi är en sorts kamae.

Som jag har fattat det, står de rätt annorlunda. Där de flesta av oss har kroppen snett åt sidan i hanmi, står inte yoshinkan-folket med höfterna rakt fram? "Square hips", hur det nu ska uttryckas på svenska. Hur ser det ut i dina ögon marka?

myrmannen
2008-12-10, 00:23
Jag har prövat på yoshinkan aikido i hong kong.
de drag jag kunde se var att de har händerna utsträckta som en gard hela tiden (ser konstigt ut tycker jag).
Man tränar grundtekniker i speciella mönster och man ska kunna alla sittande och stående positioner och liknande som ett rinnande vatten. En jag tränade med sa att när man graderar sig i en yoshinkan klubb så har man automatiskt tillträde att träna i aikidons högkvarter i tokyo med grundarens sonson

ilprincipe
2008-12-12, 02:45
Kan han ha menat Shiodas sonson månne? :)