Visa fullständig version : Makiwara
Moss!
Någon som sett artikeln i "Martial arts presents... Workouts" om makiwara - Use it or lose it?
Är det många som använder sig av makiwara träning i Sverige 8[
Till vilken nytta 8[
tja!
jo då vi använder makin i vår vanliga träning man får ett rakare och starkare slag när man tränar på den...
man härdar även kroppen när man slår eftersom en kudde är iallafall lite mjuk och sviktar mer än en maki....
ja har inte sett artikeln men jag vill då inte att den ska försvinna.
vi tränar med den från ca 14-15 år som tidigast men det vanligaste är att man börjar runt 16 år.
man får även ett starkare/mer kraftfullt/får ut energin när man tränar på makin... :P
Mvh Malin
Örnsköldsviks Goju ryu karate klubb (ÖGKK)
jeff_lindqvist
2003-01-15, 17:18
Ja, jag kör en del mot "wall-bag", vilket skulle kunna motsvara träning med makiwara. Det ger ett bra komplement till den vanliga träningen "i luften", i och med att tekniken stärks samt att händerna vänjs vid en träffyta.
niklasoh
2003-01-17, 18:50
Hur många bilder finns det inte med gamla mästare med knogar stora som pingisbollar efter all makiwara träning? :P
Per-Ivar
2003-01-19, 05:31
Hej
Jag tränar en hel del makiwara. Tyvärr har jag personligen upptäckt fördelarna med detta redskap först förra året :(
Anledningarna till att jag tycker om makiwaran är de anledningarna som nämnts ovan. Förutom då de pingisbollsliknande knogarna :)
Plus att den hjälper mig att lokalisera var de svaga delarna sitter i min teknik, det vill säga var det 'sviktar' i kroppen när jag slår.
Är det bara traditionella stilar som tränar makiwara? Finns det nåt värde för en som slår mycket på mitsar att slå på makiwara?
jag tror inte att du skulle ha någon större nytta av denna typ av träning. den typ av träning vi sysslar med skiljer sig väldigt mkt från den traditionella karaten. även i tkd:n har jag svårt att se nyttan för dig med makiwara.
till er som tagit upp det här med pingpong liknande knogar, tänk på att ni ska använda händerna till annat än att bara slå med. framför allt när ni blivit gamla.
om man talar med gamla karatekas som tränat för att öka broskbildningen i knogarna så kan man se att det inte är ovanligt att dom har problem med händerna. tyvärr!:(
fundera också på varför man ska ha sådana knogar. vi arbetar inte vanligtvis med den typen av våld mot huvudet som krävs för att man ska ha nytta av sådana knogar. är man i en fight på gatan rekommenderar jag hellre shotei istället för seiken när man slår. det är skonsammare både för dig och din motståndare.
mvh ben!
Det var väl det jag tänkte. Shotei är faktiskt grymt underskattat, det tar ju ont att slå nån i huvudet eller dyl med seiken! ;)
Sen behöver du inte vara orolig, jag ser mig numera helt och hållet som tsg:are. Är bara på tkdn då och då för att vifta med benen. :cool:
äh, tkd är ganska kul!
en sensei sa för ganska många år sedan att man aldrig skulle slå med seiken i en gatufight.
det skulle bara resultera i tandavtryck på knogarna. :lol:
en shotei över örat är väl så effektivt. (inte för att man nu ska slåss på stan, men ibland kan ju faktiskt situationer ta en oönskad vändning)
mvh ben!:)
jeff_lindqvist
2003-01-21, 12:55
Är det bara traditionella stilar som tränar makiwara? Finns det nåt värde för en som slår mycket på mitsar att slå på makiwara?
Den största skillnaden enligt mig är att man vänjs vid att träffa ngt som är förhållandevis stumt. Mitsar hålls uppe av personer, och sviktar därför. Likaså sandsäckar. Inte för att jag på långa vägar skulle skicka iväg en sandsäck med ett slag eller en spark, men mot ett fast mål tränas man att stå emot kraften av sitt eget slag. Flummigt?
nä då... inte så flummigt. :)
men när jag slår på en motståndare så flyttar jag på dom med mina slag. så för min del trivs jag bäst med att träna på pads. :)
mvh ben!
jeff_lindqvist
2003-01-21, 13:10
OK, jag syftar bara på hur det känns när man första gången slår mot ngt och inte har särskilt bra struktur/balans...;)
jeff_lindqvist
2003-01-21, 17:00
Men en blandning är förstås bra - man bör öva sig att slå på rörliga/flyttbara mål också.
Hej!
Jag tränar en traditionell kampsport och vi använder inte Makiwara i vår träning. I karate använder ni väl? vanligen de två stumma knogarna pek-långfingerknogarna som kan härdas och bli som små pingisbollar. Vi i Shorinjikempo använder oss av långfinger- ringfinger- lillfingerknogen i våra grundslag. Dessa är mjukare och lite mer rörliga och svårare att härda vilket är förklaringen varför vi inte använder makiwara.
För mig handlar ett slag om mycket mer än bara kraft. För att slå bra krävs timing, rytm baserad på avståndet och vilket typ av slag du slår, avstånd, vinkel till målet, snabbhet etc. Alla är givetvis viktiga och utvecklas väldigt bra med fokuserings mitts.
Makiwara känns därför lite statiskt, men det finns säkert någon vits med denna träningsform annars hade väl inte så många hållit på med det, eller? Kan man variera med tex uppercut och krok på makiwara?
Mvh Sorken
jeff_lindqvist
2003-01-21, 19:56
Sorken - slår ni i vertikala slag? Eller har ni den fokuseringen på knogarna även med "vanliga" slag?
Det är samma knogar som man använder i exempelvis Wing Chun, och mig veterligen är det många som också tränar med "wallbag"/makiwara. Dock har jag inte fått intrycket av att det för "härdning", utan snarare för att vänja nävarna (och hela kroppen) vid att träffa ngt, så att man inte "studsar" tillbaka av sin egen kraft när man träffar.
Statiskt eller inte - andelen utövare BEHÖVER inte medföra att metoden är bra (även om jag anser att den har sin plats)...;)
Naturligtvis kan du använda makiwara eller motsv. för andra typer av slag, förutsatt att du antingen flyttar/vrider/riktar den åt ngt annat håll eller placerar dig själv på lämpligt sätt.
Men det vet du ju redan.
Hej Jeff!
I Shorinjikempo är näven "sträckt" så som jag uppfattr ni i wing chun gör också. Den stora skillnaden är att vi vrider kroppen med fullt utslag på överkroppen som tex i boxning. Ni slår väl med väldigt lite vridning på överkroppen om jag förstått rätt? Vidare attackerar Shorinjikempo kyucho(svaga punkter) vilket gör att den knutna näven vrids lite olika beroende på vilken typ av slag och vilken träffpunkt på kroppen som attackeras. Nävens "sträckning" förblir dock densamma. Sedan finns det ju mängder med slag med handens alla olika delar givetvis. Men det gör det ju i Karate och Wing chun också.
Mvh Sorken
jeff_lindqvist
2003-01-22, 17:17
Visst - det är relativt liten vridning i Wing Chun, allt för att möjliggöra enklare tekniker med "andra" sidan (parallell kampställning).
Näven i sig kan dock vridas enligt en halvcirkel för att ge upphov till "nya" slag.
matstverin
2003-01-29, 23:40
Hej!
Ben hade ett väldigt bra inlägg i början när han skrev om broskbildningar i händerna.
Det är olyckliktvis inte de enda problem man kan få, de är ett otal problem ex med lederna blodcirkulation slitna ledfästen i armbågar och axlar.
Kan inte förstå att ngn i dagens moderna information samhälle vill utsätta sig för denna misshandel.
Detta kan låta konstigt när det kommer från mig, men ren misshandel av sig själv utan nytta kan jag inte förstå.
Om man mot förmodan behöver slå ngn på en härd kroppsdel ngn gång är det väl bättre att ha ont ngn dag än att träna för att kunna stoppa skenande x2000 utan problem, med vissa biverkningar, och som ngn skrev finns det ju snadsäckar pads mm. Man kan vara mer flexibel i övningar och tusen ggr skonsammare.
Sköt om er.
Mvh
Mats Tverin
Per-Ivar
2003-01-30, 14:25
Hej
Jag skulle vilja uppmana till lite sans och balans i diskutionen :(
Att måla fan på väggen med osakliga argument angående ett träningsredskap kan väl inte leda till något konstruktivt!
Till exempel:
Hur mycket måste man slå på makiwara och med vilken intensitet för att få citat:
"broskbildning,
problem med lederna, blodcirkulation slitna ledfästen i armbågar och axlar."
Jag förstår att det är en liknelse men att:
"träna för att kunna stoppa skenande x2000 utan problem" är väl inte vare sig den bästa likelsen eller det bästa självförsvaret ;)
Allt du gör, oavsett om det är träning eller något annat i livet är skadligt om man inte har förstånd att inte gå till överdrift.
Om du nu har fått dessa biverkningar av makiwara så är det bara att beklaga, och för att ingen av oss andra ska råka ut för samma sak så kanske du kan berätta när och efter hur lång träning dessa problem uppstod.
Om det nu inte skulle vara självupplevt så kanske du kan hänvisa till var informationen finns?
hej!
eftersom pingisbollsliknande knogar togs upp i början av tråden så tänkte jag berätta varför knogarna kan få ett sådant utseende efter år av makiwaraträning. det var alltså ett svar på ett tidigare inlägg. vill ni se det som skrämselpropaganda så varsågoda. själv ser jag det hellre som en upplysning. ett litet inlägg för att mana till eftertanke innan man ger sig in på sådana härdningsövningar. generellt vad gäller härdningsövningar kan man nog säga att visst är det ok att härda vissa delar av kroppen under bestämda tidsperioder, men att härda år in och år ut är sällan nyttigt.:)
mvh ben!
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.