Visa fullständig version : vilka vapen kan man träna i escrima?
hejsan, har tittat runt lite på forumet, men inte hittat någon info angående vilka olika vapen som kan tränas inom escrima.
skulle vara jättetacksam för en lite utförligare beskrivning av stilen, nån kanske har en bra hemsida? eller så får ni gärna skriva ner en beskrivning här.
Tackar på förhand
/Tiw
Antar att alla vapen som finns kan tränas i Escrima, precis som i Kali?
Det är ju det som utmärker FMA.
Micke
jasså...jahaja :)
de va ju ganska coolt..hade tänkt börja träna nån kampsport...och på ett ställe jag frågat så ingår även escrima..:)
men har inte så bra koll på vad det innebär...förutom att det handlar om vapen.
lär man sig typ använda ihoprullade tidningar och sådant som man kan ha nytta av eller äre mest spjut och svärd å saker? *nyfiken*
Tanken är väl att det är principer som lärs ut som kan appliceras på alla vapen (nästan). Så vitt jag förstår tränas det oftast med en pinne, eller två, i Escrima och en ihoprullad tidning borde då inte vara så långt därifrån.
Nästan?
Rundown, vilka vapenslag kan principerna inte appliceras på enl. dig?
Micke
kedjevapen och diverse vapen som e mjuka kan ju bli lite segt, fast om man använder sig av enkla tekniker så kan man ju se ett långt rep precis som en stav
Från början postat av Micke M
Nästan?
Rundown, vilka vapenslag kan principerna inte appliceras på enl. dig?
Micke
Hehe, det var mer för att gardera mig för skriver man "alla vapen" på detta forum så är det alltid någon som har ett vapen som man INTE kan applicera teknikerna på. Fast nu blev det juh tvärt om... ;-)
Lite bror det väl på hur "specifika" principer som finns? Jag menar, är det allmänt som "skada motståndaren, inte dig själv" så går det faktiskt att applicera på alla vapen men då blir väl principerna mindre användbara för vägledning? Dock så kan jag tänka mig på rak arm att det är svårare med moderna vapen såsom Pistol, Gevär, Handgranat eller rena långdistansvapen såsom bomber, robotar och kanoner?
okaj...då vet jag lite mer..det är altså grundtekniker som lärs ut som sedan kan apliceras på en rad olika vapen?
Kedjor, piskor, rep och bandanas m.m. tillhör familjen flexible weapons som nästan alla traditionella FMA-system har på sin ordinarie lista.
Inom Pekiti-Tirsia kör vi pistoler, automatkarbiner, granatgevär etc. exempelvis under Quantum Combat Shooting undersystemet som är primärt framtaget för att snabbt träna upp militära specialförband med liten kalierfarenhet. Jag är övertygad om att det inte är unikt för PT utan att flesta levande kalisystem har liknande träning eftersom pistoler, hagelbössor m.m. är vanligt förekommande civila vapen i många länder.
Grand Tuhon Gaje brukar ta kryssningsmissiler som ex. på hur Kalis principer kan användas med alla vapen. Och jag tänker då inte primärt på "filosofiska" principer utan de grundprinciper som gäller praktiskt för vinnande hantering av vapen mot andra vapen (typ geometriska principer, strategival etc.).
Det är just denna aspekt som är så fascinerande med levande kampsystem - att de uppdateras efter miljön men att grundprinciperna är universella - istället för att stagnera till att bevara en svunnen tidsepok.
Micke
Malahini
2004-01-25, 13:39
Mer sådana inlägg, tack!
Oj då, det hade jag ingen aning om Micke. Respekt. Kul att ha fel ibland. ;)
Kanske du har lust att utveckla lite? Själv tycker jag det är mycket mera intressant med "moderna" vapen (alltså, vapen som man kan stöta på här i västvärlden idag dvs gevär i olika former, kniv, pistol m.m.) än svärd och piska. Inte ofta man ser dessa diskussioner på detta forum.
Intressant att hhöra att de "vanliga" Kaliprinciperna är applicerbara på dessa vapen oxå och att det alltså inte rör sig om ett eget system. Kanske hade du kunnat komma med ett exempel?
Håller för övrigt med Malahini, mer sådana inlägg. :)
Hej Rundown,
Kali/FMA går ut på att identifiera vissa grundprinciper ("naturlagar") som styr hur man bäst bemöter attacker (kan även vara verbala :-). Ett exempel är det vi i PT kallar Tri-V-formula principen. Detta är naturligtvis inget man kan läsa sig till men, som jag förstår det iallafall just nu, när ex. en horisontell kontraattack kan vinna över ett vertikal angrepp och tvärtom. Dvs en typ av geometrisk sten, påse, sax princip där alla formationer/vinklar har sina styrkor och svagheter och det gäller att förstå vilken som är den bästa för stunden. Och detta oavsett ifall det är ett spräng-, projektil,- slag- eller stickvapen. Förstår man det så behöver man vare sig lära sig fasta teknikserier mot vissa angrepp eller bry sig om vilket vapen man för tillfället använder sig av. Detta är bara en av många principer och jag tror inte jag vare sig kan, eller vill, detaljförklara detta på ett allmänt forum. Att förstå grundprinciperna och agera därefter, utan att bry sig om vilka enstaka tekniker det resulterar i, är ju själva hemligheten med hur man bemästrar ett kampsystem.
Lycka till i ditt eget sökande,
Micke
PS Det är bl.a. för att få dessa principer universella som vi i Kali använder oss av principen kontraattack istället för blockeringar. Hur skall man kunna blockera ex. en handgranat?
Intressant! Jag inser naturligtvis att det inte går att förklara utan att visa och liknande men har nog fått det svaret jag letade efter. Tackar ödmjukast. :)
Och nej, blockera handgranaten hade nog varit rätt knepigt.
Malahini
2004-01-25, 18:08
Kanske genom att ta betäckning?8[
Från början postat av Malahini
Kanske genom att ta betäckning?8[
Är det blockning då? Men i alla fall, kasta sig ner på marken är nog att rekommendera. I KM handlar handgranatsförsvaren bland annat om att ta hand om någon som håller en osäkrad handgranat. Alltså, att ta den ifrån honom utan att den exploderar.
"Kids, dont try this at home" typ...
Malahini
2004-01-25, 20:48
Ja, eftersom du stoppar "attacken" genom att placera en vägg emellan dig och explosionen exempelvis skulle jag nog kalla det för blockering. Samma sak om du är en Secret Service-snubbe som stoppar granaten med din egen kropp för att förhindra ett attentat.....
Jag gissar att kontraattacksprincipen mot handgranater går ut på att göra en "return to sender" om ni förstår vad jag menar.
borde inte en "parering av handgranat vara att eum ehlet enkelt fälla den forne handgranatsägaren över själva granbaten, och sen sedan se till att han stanbar kvar där.
Det är väl inte specielt humant eller så men det skulle nog kunna klasas som en parering av en handgranat "med en stor portion god vilja vill sägga";)
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.