handdator

Visa fullständig version : "Oseriösa" klubbmedlemmar

Frost
2004-02-06, 12:26
Hej

Tänkte höra med er vad ni anser och vad som bör göras åt klubbar och i vissa fall utövare som inte är seriösa.
Vad menar jag då med seriösa?
Jag kan ta ett exempel, jag tränade en still för ett par år sedan där en av medlemmarna var medlem i en ”kriminell” MC-organisation
Han hade vad jag vet ingen tanke på att lämna klubben och sitt gamla liv utan tränade på som vi andra.
Jag har även sett andra tendenser i andra klubbar och stilar där medlemmar är mer eller mindre kriminella eller ”street-fighters”.

Vad kan göras åt en sådan situation om den uppstår i en egen klubb eller hos någon annan.
Självklart så om det uppstår i den klubb där jag nu tränar och instruerar så tar vi tag i problemet och löser det.
Har ni egna erfarenheter från något liknande och vad har vi för ansvar gämt emot andra klubbar och stilar?
Jan

chop-chop
2004-02-06, 12:41
Oseriösa utövare brukar inte ha disciplinen och orken som behövs för att avancera längre än till gult bälte (eller hur man nu mäter/inte mäter grader i godtycklig kampsport).... Det löser sig själv lixom.

Frost
2004-02-06, 12:47
Sant, sant

Men även bland dessa element så kan det finns personer som stannar kvar, bevisligen..
I mitt exempel så fanns det det, liten kunskap i i en stil är ju dock liten men det är kunskap i vilket fall.
Kunskap som kan komma till skada för andra.
Det kan ju även finnas klubbledare som inte sköter sig

L8
2004-02-06, 12:47
Tror det finns flera "nivåer" av oseriösa utövar och visst många faller bort :P men inte alla. Det finns lite mer diskussioner i http://www.kampsport.se/forum/viewthread.php?tid=3895

Hanna B
2004-02-06, 12:52
Från början postat av Frost
Tänkte höra med er vad ni anser och vad som bör göras åt klubbar och i vissa fall utövare som inte är seriösa.
Jag kan ta ett exempel, jag tränade en still för ett par år sedan där en av medlemmarna var medlem i en ”kriminell” MC-organisation

Exakt vad är problemet?

Påverkar hans medlemsskap i Hells Angels eller vad det nu gällde hur han tränade? Eller handlar det om att kampsportsklubben får en mindre fördelaktig image?

Om det är det sistnämnda man är rädd för, misstänker jag att man ofta hanterar det så att man skaffar en regel som säger att man inte tar emot straffade i sin organisation eller klubb.

[Ändrat den 6-2-2004 av Hanna B]

Frost
2004-02-06, 12:54
Läst den angivna tråden och det började bra kasst i mitten och slutade hyffsat;)

Blev en tråd om våldsamma stilar och påhopp om apple??

Är mest nyfiken på andras erfarenheter och åsikter om ett viktigt ämne för att klubbar och föreningar.
(har även postat mitt första inläg i forumet för instruktörer)

Frost
2004-02-06, 13:06
Från början postat av Hanna B

Exakt vad är problemet?

Problemet är att en person som är medlem i en "kriminell" organisation kan föra vidare tekniker till andra inom kretsen. Att den tekniken sen används för att knäcka ett ben på en bankanställd eller skada en polis/väktare eller bryta ner en affärsinnehavare som inte betalar "beskydd".
DET ÄR ETT PROBLEM!

Påverkar hans medlemsskap i Hells Angels eller vad det nu gällde hur han tränade? Eller handlar det om att kampsportsklubben får en mindre fördelaktig image?

Deras Image förstörs ju givetvis, att en seriös klubb tar in medlemmar som är kriminella och destruktiva i samhället.

Om det är det sistnämnda man är rädd för, misstänker jag att man ofta hanterar det så att man skaffar en regel som säger att man inte tar emot straffade i sin organisation eller klubb.

[Ändrat den 6-2-2004 av Hanna B]

elbow
2004-02-06, 13:09
Vaför stör det ifall någon är medlem i en såkallat kriminelll mc organisation ?

Och uteslutning av en ung kille tex , som kanske hammnar i bråk och gör lite skit på fritiden lär ju inte hjälpa den lilla killen. Han får det bara ännu jobbigare och kanske går miste om det enda "normala" umgänget han har.

Hannas förslag är väll acceptabelt men om du har nånting emot just diverse Mc medlemar så lär det inte hjälpa finns en hel del som är ostraffade och ganska laglydiga...

Frost
2004-02-06, 13:21
Varför det stör mig??
Läs det jag skrev som svar till Hanna. :)

Jag har absolut inget emot de killar och tjejer som kommer till klubben och vill träna med ett struligt liv bakom sig eller i med sig.
Så länge de är redo att klippa alla bandet med det livet.
Dessa ungdomar som har det taskigt är hjärtligt välkomna, självklart!

Problemet är ju när en instruktör inte bryr sig om den personen, eller helt enkelt accepterar hans/hennes beteende utanför klubben, som i detta fallet.
Jag har nära kontakt med personer som har varit riktigt illa ute och vänt just pga. av träning i dels Shorinji och dels i andra stilar.

anten
2004-02-06, 13:22
Ja, sålänge denna "MC medlem" nu sköter sig på träningar (vilket han verkade göra) och inte är tidigare straffad så ser jag inga skäl till att kasta ut honom ur klubben, jag har inga direkta kunskaper om MC gäng, men det kan ju vara så att vissa medlemmar i dessa gäng inte är lika stora rötägg som andra.

Men hey, jag har inga direkta erfarenheter om varken MA eller MC gäng så vem är jag att uttala mig? :)

EDIT: Om det är på något sätt "uppenbart" att personen ifråga är kriminell så är det ju självklart en annan potatis vi diskuterar.

[Ändrat den 2004-2-6 av anten]

Frost
2004-02-06, 13:38
Här har vi ytterligare ett problem.
Om personen är ostraffad.
Bara för att han/hon i detta fallet inte är straffad (ingen som vågat anmäla?) så är det ju ingen garanti.
Det är det ju aldrig å andra sidan men här finns det ju starka misstankar om brått.
Personligen så har jag haft den diskussionen om tillhörighet och vi har haft besök av personer som tillhört den omtalade skaran, dock inget Mc-gäng.
Besökarna har gått när de insett att de inte är välkomna om de inte ändrar sig och de som är villiga att ändra sig är välkomna
Det har funkat bra.
Men det finns de som inte tar den diskussionen, eller är en del av problemet själva.

Ska vi tex. lägga oss i andra klubbars medlemmar??

chop-chop
2004-02-06, 14:05
Se det som en möjlighet att få personen ifråga att byta ut sitt kriminella umgänge mot vanligt funtat folk istället. Om personen tränar seriöst och inte lägger av så förstår jag inte riktigt problemet, isf är personen ju seriös. Det vore bara bra för personen ifråga att vara med mer er kampsportare och mindre med sitt kriminella umgänge. Sen måste man ju inte vara kriminell för att man är med i en MC-klubb heller.

norsjöpajk
2004-02-06, 14:11
kör svinit hårt med nybörjarna det brukar ränsa bort så kallade streetfighters i alla fall !!!
annars så ger du dom bara foten och säger åt dom att dom inte är välkomna !! men det kanske inte är så lätt med en mc knutte !! ja mena du kanske får en bomb i brevlådan då !! :-P

Frost
2004-02-06, 14:19
Nej självklart behöver man inte vara kriminell om man är med i en MC-klubb.
Dock har den klubb jag talar om men inte nämner vid namn klassats av bla. polis som i princip kriminellorganisation.

Om personen tränar seriöst och enträget så blir han/hon inte seriös för det. tre
Det räcker inte med att träna två timmar dagar i vecka i en förening som är seriös, för att sedan gå ut och skjuta mot barer, misshandla personer som har fel fotbolltröja på sig etc.
Personen måste släppa sitt kriminella liv helt enligt mig.
Jag vägrar lära ut i detta fallet Shorinjikempo till personer som vill träna och fortfarande är medlemmar i tex. OG eller någon fotbollsfirma.
Däremot om en person kommer och vill träna och även bryta med sina kamrater så är det en helt annan sak.

norsjöpajk
2004-02-06, 14:32
men va faaan om en kille tränar kampsport och använder det på stan så fins det ingen somhelst ursäkt då får han komma med vilken jävla snyfthistoria som helst !! att han ska bli av med sitt enda normala umgänge eller någott annat !!! och kommer det en tidigare straffad och säger att han vill börja träna att han ahr tänkt bätra sig så säg ok håll dig lungn i två år och komm tilbaka då får vi se !!! det anser jag !!!:[

[Ändrat den 2004-2-6 av norsjöpajk]

Soja
2004-02-06, 17:48
Jag tycker det är strunt samma om en person tidigare är straffad han ska inte bli stämplad av samhället för det. Gör han däremot nåt dumt medans han tränar är det en helt annan sak.

Gizzun
2004-02-07, 14:03
http://www.kampsport.se/forum/viewthread.php?tid=481

Aikidotigern
2004-02-07, 16:38
Hej

Han hade vad jag vet ingen tanke på att lämna klubben och sitt gamla liv utan tränade på som vi andra.
Om han tränade på som ni andra, är/ var ni oseriösa då alltså.

Innox
2004-02-07, 16:42
Han menade kanske folk som använder stilen i felaktiga syften...?

Hanna B
2004-02-07, 17:21
Frågan är väl om man som instruktör eller klubbledning har rätt att ha synpunkter och ställa krav på hur medlemmarna lever sitt liv utanför träningslokalen eller ej.

Ingen helt trivial fråga.

[Ändrat den 7-2-2004 av Hanna B]

Aikidotigern
2004-02-07, 20:20
Från början postat av Innox
Kanske det, men han skrev inte att personen missbrukade stilen, utan tränade som alla andra.

Corbec
2004-02-08, 03:34
[i]
Däremot om en person kommer och vill träna och även bryta med sina kamrater så är det en helt annan sak.

Har du någon aning om hur svårt det är att lämna en "MC-klubb".Det är inte så lätt som att man bara säger,-nä nu ska jag nog hoppa av kubben.Den personen får det nog större problem än någon som frågar Mckillen hur han ser på gatuvåld.
sen vem vet han kanske bara är klubbens bästa meck då är han nog inte ute och bråkar nå specielt.;)

Thewind
2004-02-08, 11:09
Hade en duktig kille som tränade med mig. Klubben fick reda på att han var ute och slogs på stan. Tack och adjö. Så fungerar det hos oss.

Frost
2004-02-09, 08:56
Från början postat av Aikidotigern
Från början postat av Innox
Kanske det, men han skrev inte att personen missbrukade stilen, utan tränade som alla andra.

Sant
Men risken är stor i dett fallet att de tekniker han lärde sig sprids till kamrater inom klubben.
Han kan träna hur bra som helst men han accepterade uppenbarligen inte de normel och värderingar som en seriös klubb (hoppas det i alla fall) har.

Frost
2004-02-09, 09:09
Från början postat av Corbec
[i]

Har du någon aning om hur svårt det är att lämna en "MC-klubb".Det är inte så lätt som att man bara säger,-nä nu ska jag nog hoppa av kubben.Den personen får det nog större problem än någon som frågar Mckillen hur han ser på gatuvåld.
sen vem vet han kanske bara är klubbens bästa meck då är han nog inte ute och bråkar nå specielt.;)

Nej jag vet inte hur svårt det är att lämna en (kriminell)MC-klubb.
Men jag vet att det går, om man vill.
Det finns stöd från olika organisationer skapade för just det syftet, t.ex. EXIT. Sen så har han ju förhoppningsvis (jag vet som sagt inte hur det gick eftersom jag lämnade klubben p.g.a. av dess icke i mitt tycke seriösa verksamhet) klubbens fulla stöd och
uppbackning.

Aikidotigern
2004-02-09, 14:21
Sant
Men risken är stor i dett fallet att de tekniker han lärde sig sprids till kamrater inom klubben.
Han kan träna hur bra som helst men han accepterade uppenbarligen inte de normel och värderingar som en seriös klubb (hoppas det i alla fall) har.
Accepterade uppenbarligen inte! Du vet alltså inte utan antar bara.

Frost
2004-02-09, 15:22
Nej jag vet inte säkert.

Men sätt dig in i tanken att du instruerar i en grupp och du vet att en av dina elever är medlem i ett av följande exempel AFA, Bandidos, NSF.
Vad jag vet så är ingen av dessa grupperingar förbjudna, men de har en tendens till att bruka våld och klassas i princip av polis som "kriminella" organisationer.
Skulle du då låta den personen träna kvar.
Skulle du med gott samvete lära ut tekniker till den personen?

Corbec
2004-02-09, 15:37
jag skulle nog alldrig bry mig vad personer tillhör för organisationer.men sånt beror ju mycket på vad man har för uppfattnig av sånt själv.
Jag manar jag har umgåtts mycket med både MC-klubbar,Raggar-klubbar och även kriminella små organisationer när jag var yngre,och dom ända jag skulle rynka lite på näsan åt om dom ville träna hos mig det är väl skinskallar samt AFA medlemmar. MC-klubbsmedlemmar skulle jag nog alldrig säga någonting om efter som det är så ruskigt liten del av dem som är kriminella.

Aikidotigern
2004-02-09, 16:55
Nej jag vet inte säkert.

Men sätt dig in i tanken att du instruerar i en grupp och du vet att en av dina elever är medlem i ett av följande exempel AFA, Bandidos, NSF.
Vad jag vet så är ingen av dessa grupperingar förbjudna, men de har en tendens till att bruka våld och klassas i princip av polis som "kriminella" organisationer.
Skulle du då låta den personen träna kvar.
Skulle du med gott samvete lära ut tekniker till den personen?
JA, bara för att en klubb är klassad som kriminell behöver inte medlemmarna "missbruka" tekniker dom lär sig i en dojo.

ticcen
2004-07-11, 12:23
Så länge dom inte missbrukar det dom lär sig. Även fast man skulle kunna vara med i AFA NSF H-A bandidos osv så behöver man ju inte gå runt å slåss hela tiden.

glamorama
2004-07-12, 14:09
Orkade inte läsa sista sidan av inlägg för jag blir bara mer och mer irrierad på folks åsikter. Frost verkar ju tro att hans kampsportträning är några sorts hemligheter som de kriminella MC-organisationerna vill åt genom att skicka en hemlig spion. Sedan ska de kunna härska världen genom dessa kampsportstekniker. Hallå, tänkt bara tanken att en Hells-angels snubbe skulle stå och vifta och skrika som nån Bruce Lee när han ska hämta pengar från nån stackare.. haha.

Sen blir jag lite rädd över Frosts övriga åsikter, verkar vara lite smygfacist. Passar man inte in i tönt-svensson-facket så verkar man inte ha någon existensrätt i samhället (läs kampsportsklubbar). Ett tips är ju att du startar din egen klubb/sekt för folk som är likriktade och har en väldigt selektiv medlemspolitik. Efter nått år kan man ju undra vad folk tycker om de som är medlem i din lilla klubb, där alla visar förakt mot folk som ser annorlunda ut och tycker olika. Vem är det då som inte får vara med och leka? För att förtydliga, se tillbaks på hur du ser andra och hur andra kommer att se dig. Vet du verkligen så mkt bättre?

glamorama
2004-07-12, 14:11
Som jag själv fått påpekat måste man skriva namnet på profilen för att posta inlägg på forumen. Ett tips till frost, ta bort "Alla är välkomna!" från hemsidan om du inte menar det!

jeff_lindqvist
2004-07-18, 11:34
Fina synpunkter, glamorama! :)

Ämnet har berörts lite grann i demokrati-tråden (off-topic). Är det "demokrati" så bör rimligen alla få komma till tals, och om "alla" är välkomna så gäller det folk ur alla grupperingar. Om man skall dra det till sin spets.

Whistler
2005-01-14, 18:31
I vår klubb godkänner man automatiskt klubbens "Antivåldspolicy" när man betalar medlemsavgiften. Jag tror inte vi har några restriktioner mot vad man sysslar med på fritiden så länge som budon stannar i dojon. Användande av tekniker för nödvärn är självfallet en helt annan historia.

denli
2005-01-14, 20:16
Föreningens stadgar brukar vara lämpliga att använda sig i fall av medlemmar som skadar klubbens verksamhet.

I normalstadgarna om uteslutning finns det en formulering om medlemmar som aktivt motarbeta eller skada klubben.
Men kommer det en elev till mig med uppenbart intresse av att lära sig och lyssna och tidigare haft ett brokigt förflutet brukar jag alltid lyssna på omständigheterna. Oftast finns det mycket som spelat in i vad som hänt eller skett som inte påverkar den nuvarande situationen.

I vissa fall kanske t.o.m. en bra klubb kan ha positiv inverkan på en individ vad gäller mäniskosyn och andra värderingar. Men det är upp till instruktören att bedömma om han eller hon klarar av och vill åta sig detta.

lupus
2005-03-06, 17:19
Vafan spelar det för roll om en kille är med i typ HA el. Bandidos osv ?

Dom har väl lika mycket rätt som dig att träna kampsport ?
Tycker hela den här diskussionen är tragisk, vad folk gör utanför klubben är deras egen ensak, det har inte nån annan med att göra anser jag iaf.

hakkas
2005-03-06, 18:33
lupus: Nu sätter vi igång och tänker lite innan vi postar. Jag ska försöka vara övertydlig för din skull.

Exempel: A kommer in i en vapenaffär och ska göra ett lagligt inköp av en pistol. B som står i kassan vet att A kommer med största sannolikhet skjuta ihjäl människor med vapnet han ska införskaffa. B kan förhindra att andra människor dör genom att inte sälja vapnet till A.

B har bara en plikt och det är att sälja vapen. Han kan alltså nöja sig med det eller så kan han se till effekten av hans handlande och på så sätt visa ansvar och moral.

Det är därför de flesta klubbar inte vill lära kriminella människor hur de bäst gör illa någon annan för sannolikheten att de använder det på ett felaktigt sätt är större än om man lär Ghandi raka slag.

Ser du poängen nu med att inte utbilda redan farliga medborgare i hur de kan utöva våld ännu bättre?

Bukkake
2005-03-06, 19:34
Hur kom AFA in i diskussionen egentligen? Själv sympatiserar jag med AFA och är halvt om halvt medlem där. Har aldrig vart i slagsmål eller missbrukat min stil på annat sätt.

SFB
2005-03-24, 15:51
Man kan ju inte hindra folk från att träna bara för att dom har en väst som det står HA på. Är han dömd för det ena efter det andra så kan jag förstå er...

Annars har jag hört många historier om folk som har blivit utslängda och nästan nerslagna av tränarna då dom fått reda på att dom varit i något onödigt bråk. Senast så var det en turk (som jag känner ytligt) som inte vågade gå till kung fun längre då han blivit anmäld för misshandel och tränaren fått reda på det.

Tycker det sköttes rätt snyggt. Bråkar man så skall man bli utslängd. Kanske killen kopplar allt trubbel i efterhand med brottet han begick...

Meggy
2005-03-29, 23:35
Jag förstår inte varför alla som skriver i tråden måste vara så negativa! Frost har ställt bara en vanlig fråga och så blir han till och med kallad för "smygfacist". Vad är det så svårt att förstå med hans inlägg??? Han ska undervisa en kille som tillhör en MC gäng. Även om den killen inte går till gänget och sprider teknikerna, så har han ju själv lärt sig alla teknikerna. Alla har vi hört att det brukar vara grupptryck i ett gäng. Vad händer om MC gängets "ledare" säger till den killen "ja, du som kan ett och annat, gå och slå sönder den och den personen"? Kommer han att säga "nej" så kommer han antingen att bli utesluten ur gänget eller själv bli påhoppad av flera av gängets medlemar.
Sen ska jag inte uttala mig om MC medlemarnas livsstil men jag kan tänka mig att det är inne att ha ett speciellt livsstil, som droger, kvinnomishandel, låg utbildning etc. Vad är det då för fel att göra en sån kille en vanlig "Svensson"?
Till Frost: Om han tränar så pass mycket så kan det väl inte vara så svårt att komma honom nära inpå livet? Varför inte fråga honom rakt ut (mellan 4 ögon så klart) att du är bekymrad över honom? En annan sak som du kan göra är att behandla honom väl så att han så småning om ser upp till dig som en förebild.

SpAnKii
2005-03-30, 00:15
Orkade inte läsa sista sidan av inlägg för jag blir bara mer och mer irrierad på folks åsikter. Frost verkar ju tro att hans kampsportträning är några sorts hemligheter som de kriminella MC-organisationerna vill åt genom att skicka en hemlig spion. Sedan ska de kunna härska världen genom dessa kampsportstekniker. Hallå, tänkt bara tanken att en Hells-angels snubbe skulle stå och vifta och skrika som nån Bruce Lee när han ska hämta pengar från nån stackare.. haha.

Sen blir jag lite rädd över Frosts övriga åsikter, verkar vara lite smygfacist. Passar man inte in i tönt-svensson-facket så verkar man inte ha någon existensrätt i samhället (läs kampsportsklubbar). Ett tips är ju att du startar din egen klubb/sekt för folk som är likriktade och har en väldigt selektiv medlemspolitik. Efter nått år kan man ju undra vad folk tycker om de som är medlem i din lilla klubb, där alla visar förakt mot folk som ser annorlunda ut och tycker olika. Vem är det då som inte får vara med och leka? För att förtydliga, se tillbaks på hur du ser andra och hur andra kommer att se dig. Vet du verkligen så mkt bättre?

Det kanske är lite onödigt inlägg av mig men jag vill bara påpeka att jag håller med fullt ut :)

denli
2005-06-13, 19:19
Frågan är väl om man som instruktör eller klubbledning har rätt att ha synpunkter och ställa krav på hur medlemmarna lever sitt liv utanför träningslokalen eller ej.

Ingen helt trivial fråga.

[Ändrat den 7-2-2004 av Hanna B]
Jag bestämmer definitvt själv vem jag vill undervisa.
Jag känner däremot inte att jag har ansvar för andras handlingar. Det vill säga; jag är inte skyldig om det jag lär ut missbrukas av någon annan. Det är inte jag som missbrukat några kunskaper.
Däremot så är förövaren i sig är inte längre välkommen hos mig och får stå för konsekvenserna.

Det har förekommit ett fåtal incidenter under min tid som instruktör. I vissa fall har medlemmar ombetts att sluta och i andra fall har de fått stanna kvar.
Det viktigaste är att man pratar med individen och gör klart för denna vad som gäller och inte lämnar utrymme för tveksamheter om detta.

I ett unikt fall var det faktiskt i stort sett en hel nybörjargrupp som slutade då de fick väldigt klart för sig att det inte var ngn idé att lära sig saker hos oss för att sedan använda på stan då vi ändå kickar ut dem efter hand som det kommer fram.

Nu låter det som om vi frekvent besöks av illasinade nybörjare :wink:
Men detta handlar om en period över 15 år.

b_f
2005-06-15, 13:20
på en dojo jag tränade på förr fanns ett av stans mest kända nazin som hade spöat på ett antal av mina kompisar. Han var aldrig där då jag var där iofs men det kändes lite underligt att träna där iaf. På samma dojo fanns även en kille jag var ganska säker på var afa. Killen som var nazi hoppade senare av sitt nazzeliv och är aktiv i nån avhopparorganisation typ exit. Han har sagt flera ggr att vår träningen och att vår sensei fortsatte tro på honom och prata med honom var en stor orsak till att han slutade upp med nazismen.
Lite knepigt alltså: Å ena sidan så la en kille av med nazismen pga budon, å andr asidan använde han innan det sina budokunskaper att spöa upp folk på stan, däribland mina kompisar. Skulle sensei hivat ut honom? Jag vet inte. Han hade nog spöat folk även utan sina budokunskaper. Men hur känns det att lära ut ett slag som sen träffar en liten kille på stan i skrevet för att han har fel kläder eller hudfärg?

lajonta
2005-06-15, 15:14
I vår boxningsklubb hade vi även en nynazist. Jag vill inte påstå att han tränade seriöst, han har iofs tränat i några år men inte regelbundet, han har slutat och börjat igen och så vidare. Men han tränade dock för att lära sig slåss ( har sett honom slåss ute på gatan) och han sprang runt med några skinnhandskar fylda mer små blykular som fungerade som knogjärn. Vi va trevliga mot honom och försökte ge honom en chans men när han började uttrycka sig om sina åsikter så va han inte lika påpulär längre och e nu inte välkommen.

morgan
2005-07-13, 08:31
Här har vi ytterligare ett problem.
Om personen är ostraffad.
Bara för att han/hon i detta fallet inte är straffad (ingen som vågat anmäla?) så är det ju ingen garanti.
Det är det ju aldrig å andra sidan men här finns det ju starka misstankar om brått.
Personligen så har jag haft den diskussionen om tillhörighet och vi har haft besök av personer som tillhört den omtalade skaran, dock inget Mc-gäng.
Besökarna har gått när de insett att de inte är välkomna om de inte ändrar sig och de som är villiga att ändra sig är välkomna
Det har funkat bra.
Men det finns de som inte tar den diskussionen, eller är en del av problemet själva.

Ska vi tex. lägga oss i andra klubbars medlemmar??

Jag tycker att det är en farlig väg du går in på med det resonemanget. Man kan rimligtvis inte plocka bort någon bara pga en misstanke, utan bevis. Talar vi om rättssäkerhet är det en självklarhet att inte döma någon utan bevis. Det borde det vara hos er också.
Ge alla en chans, ta er chans att visa på ett bättre alternativ.

addeps3
2005-07-13, 18:56
I min klubb skulle precis alla få träna så länge dom inte hade några fascistiska åsikter.

AFA-medlemmar som står för Antifascitisk aktion skulle banne mig vara varmt välkomna!
Men samtidigt finns ju risken för medlemmar där går rumt och utövar sina lärdomar på andra...
Så en viktig sak är att fastgöra just VARFÖR hon/han vill börja träna i min min klubb. Att endast använda våld när det är ABSOLUT nödvändigt, the art of fighting without fighting i andra fall.

Sedan så har vi det här med "criminal record"... En Hells Angels-medlem ryker ihop med en annan idiot på fyllan och blir dömd för misshandel... Det är för såna här anledningar vi har fängelsen. Att straffa folk. Inte av samhället eller nåt svin till klubbägare inte. Så HA-snubben sitter av sitt straff på vaffan de nu kan va och bestämmer sig för att sätta lite struktur i vardagen när han kommer ut. Kampsport verkar kul, eller hur? Men tji får han då endas OSTRAFFADE människor får börja. Bullshit!

I vår boxningsklubb hade vi även en nynazist. Jag vill inte påstå att han tränade seriöst, han har iofs tränat i några år men inte regelbundet, han har slutat och börjat igen och så vidare.
Det här kan man dra en annan slutsats utav: Om en person ska börja träna så måste det vara seriöst. Vi säger att han skippar fyspassen varje tisdag och är bara där för fredagar för att lära sig slag- och sparkteknik, då kan man som klubbägare få misstankar och börja ställa lite krav på honom. Men jag skulle aldrig ta in en nynazist.

Och glöm inte en sak, människor, SKINHEADS ÄR INTE NASISTER!!

EricM
2005-10-09, 13:02
Låt folks privatliv vara. Är de på klubben och kör sitt bästa och är trevliga då spelar det ingen roll om de är kriminella eller svärmorsdrömmar.

hallifax
2005-11-15, 19:22
Cobra kai i karate kid det är en oseriös och suspekt ornisation eller vad säger ni? där kan alla röt egg börja

D.E
2005-11-18, 22:22
Det här är intressant.

För det första, riktigt kriminella individer behöver inte träna kampsport för att vara farliga, de får övertag på sin attityd och sin go-anda. De har vunnit i huvudet redan innan de börjar veva sina "orena tekniker". Vilken svensson som helst blir främst överkörd på frysning, inte för att angriparen i fråga är en galant jävla ärkekrigare med döds-tekniker ifrån Ping Chau Tse.
Jag minns min inledning inom kampsportsvärlden som bestod utav träning i en TKD-klubb som attraherade till sig rätt mycket bråkstakar. Streetfighthers, lokala minimaffians indrivare, pundare (Fråga mig inte vad pundare fann attraktivt i Tae Kwon Do... Kicken kanske. Haha! ;) ) och så vidare. Det fanns något slags fostrande effekt i tränarens agerande, men utan större framgång. Jag fick nästan lite intrycket av att det var "visa inte de seriösa unga eleverna att ni är problembarn så käft om det på träningen och håll er ur lokalpressen". Och det var just där energin tycktes läggas, i hur klubben uppfattades utifrån. Och det är väl onekligen av visst intresse, oavsett om man är en bandyklubb, hockeyklubb, kampsportsklubb eller balettklass? I dag vet jag inte hur det gick för folk, annat än för den "värsta busen" av dem alla som sedermera blev ihjälslagen.

Däremot är jag inte för att döma folk på grund av deras umgänge, utan allt får ligga på en personlig värdering, och då skiter jag i politik eller förtjusning för kriminell subkultur av vilket slag det nu än månde vara, mc-gäng, AFA, nationalsocialism, disco. Det är lite av en hedersfråga att inte döma folk utan att själv ha erfarit vad de är för människor. I svenskt rättsväsende skall en individ som avstjänat sitt straff vara "fri från synd" så att säga, alltså, ett avtjänat straff är avtjänat. Nu är det ju som bekant inte riktigt så, både beroende på att återfall är vanligt samt att det sociala stigmat efter en fängelsedom är ett reellt faktum.

Dessutom är det ju som någon nämnde kanske det enda normala umgänget för en yngre kille eller tjej i sociala problemregioner och där har man nästan (Men bara nästan...) ett kollektivt ansvar oavsett om man är kampsportstränare eller fotbollstränare eller vad som helst. Däremot är rätt få människor idag faktiskt lagda på ett sätt att de kan förnimma och kanalisera energin i en problematisk individ och en tränare av något som helst slag uppbär ju inte det ensamma ansvaret för ungdomen (De lite äldre hyser man väl ingen förhoppning om att kunna rikta?) i fråga.

Så, de intressanta komponenterna för min del är socialt ansvar respektive klubbens anseende, det är inte tränarens sak att lägga sig i detaljer i folks liv, bara att sköta klubben och om möjligt hjälpa sina elever att överträffa sig själva i livet.

Stahl
2006-03-09, 17:13
kör svinit hårt med nybörjarna det brukar ränsa bort så kallade streetfighters i alla fall !!!
annars så ger du dom bara foten och säger åt dom att dom inte är välkomna !! men det kanske inte är så lätt med en mc knutte !! ja mena du kanske får en bomb i brevlådan då !! :-P

Eller vad sägs om att det där är ren idiotstil?

hard-y
2006-03-30, 14:30
...på sin fritid - hur menar ni då?

Påverkar inte tränandes agerande "på sin fritid" klubbens förehavanden, allmänhetens åsikter om övriga klubbens utövare (eller t.o.m. alla kampartsutövare) och -justja- det faktum att enligt lagen är det ett brott att misshandla någon eller något (skadegörelse)...

Ska inte klubbens ledning / tränare reagera?

Ska vi vara helt likgiltiga och inte bry oss om de offer som skapas, indirekt är det ju ledningen och tränare som skapar de verktyg som de "små monstren" sedan använder?!?

Försök förklara för den förälder som kanske mister sitt barn eller annan anhörig pga att klubben inte bryr sig om vem man tränar.

Vad gör man när tränade slåss "på sin fritid"?

Vad gör man om tränande dopar sig / använder droger "på sin fritid"?

Vad gör man om tränaren slåss "på sin fritid"?

Vad gör man om tränaren dopar sig/använder droger "på sin fritid"?

S J Ä L V K L A R T är det inte stilens fel, det är utövaren / individens egna val som gör det svåråtkomligt - men vad jag menar är att det verkar som om ca hälften av inläggen i detta ämne, saknar civil kurage och kunna stå upp mot det som verkar vara/är olagligheter.

Jag ser fram emot på uppföljning till det jag nu tyck till om!