Visa fullständig version : Skräckscenariot
El Ninjo
2004-03-23, 23:15
Ja, hur gör man för att hantera varje nybliven instruktörs värsta mardröm, då heavy hittersen Dragomir och Sverre på något över 100 pannor kommer ner till klubben och säger nåt i stil med "aha men vad gör du om jag gör så här då, då funkar ju inte din jävla (fyll i valfri kampsport/kampkonst här)?"
Någon som varit med om detta och lyckats hantera det utan att vara i samma storlek och utan att behöva ta till gamla ohederliga skrevsparken?
[Ändrat den 2004-3-23 av El Ninjo]
[Ändrat den 2004-3-23 av El Ninjo]
jeff_lindqvist
2004-03-23, 23:39
Är det underförstått att Dragomir och Sverre s.a.s. är "bättre" än instruktören? D.v.s. att instruktören i fråga skulle få storstryk om det gick till handgripligheter? Och att denne då alltså klarar sig ur situationen muntligen?
Jag har inte råkat ut för det, men så instruerar jag ju inte heller:) Med min kroppsbyggnad skulle jag för den delen få stryk av vem som helst. Men - frågan är intressant!
El Ninjo
2004-03-23, 23:45
"Är det underförstått att Dragomir och Sverre s.a.s. är "bättre" än instruktören?"
Nej, för hade jag utgått ifrån det hade det väl varit rätt poänglöst att ställa frågan....?
Men ja, att lösa situationen med munlädret är en av alla tänkbara möjligheter. Tilläggas kan att det har inträffat något liknande på min klubb då jag inte var närvarande, och då löstes det hela tydligen med en rejäl hurring så den stora killen lugnade ner sig och lärde sig veta hut..... skrevsparksscenariot har också skett så därför är jag inte intresserad av att höra mer om den lösningen.:D
Legenden
2004-03-24, 03:26
Jag har varit med om det..
Senaste gången var på ett seminarie med en modell större besservisser.
Jag körde chin´na applikationer den gången.
Iom. att det alltid finns ett motangrepp om den andra motarbetar den första tekniken så var det inga problem. (Brukar inte vara det heller om man kan sin sak)
Bara att personen ifråga fick väldigt ont i både kropp och själ när han fick finna sig i verkligheten..
Legenden
2004-03-24, 03:28
Vill även tillägga att man nog ska ha tillräckligt med erfarenhet om man ska gå in i nått liknande senario..
ja det händer lite då och då då man instruerar :)
jobbigast var första gågnen jag var hjälpinstruktör och nervös... så d åviste jag inte vad jag skulle göra...
men nu förtiden om nån ifrågasätter, så gör jag tekniken med mer "snärt" ;) och det brukar lösa sig..
eller så apliserar man nått extra, för att värkligen påpeka fysiskt att "du kommer gå ner" "hehe"
sen finns det ju alltid dom som ska jävlas och kämpa imot.
så då tycker jag bästa sättet är att helt enkelt BYTA TEKNIK, mitt i den pågående tekniken...
och den där kommentaren..
""aha men vad gör du om jag gör så här då!!!!""
den har nog alla råkat ut för..
(men det tycker jag bara är en sund fråga om man frågar på rätt sätt, för det finns ju dom som bara frågar för nyfiken skull)
så då säger jag att javisst hoppa på mig sådär du
(och sen har jag apliserat ett atemi mot ansiktet direkt istället):lol:
kanske lite elakt, men dom förstår poängen och ifrågasätter mig inte igen iallafall ;)
[Ändrat den 2004-3-24 av trodox]
Jag har flera gånger varit med om folk som är skeptiska eller bara rent av nyfikna. Ovana människor blir chockade av smärta. Genom att visa en teknik som gör ont får man aldrig frågan mer...
Ok, kan säga som så att det var faktiskt inte så många som ifrågasatte vad man gjorde förr i tiden på träningspassen... hmm... kan kanske ha berott på mina 1.93cm längd och 125kg kroppshydda:lol: men fick knäproblem och var tvungen att minska ned mig litegran.
Nuförtiden så kommer det gliringar lite här och där om just det där "men om jag gör såhär", "om jag har vikten i andra benet", "om jag håller emot". Den lättaste lösningen brukar ju vara att antingen byta teknik som sagt var med hänvisning till att man måste kunna sådannt. Det funkar många gånger också att göra tekniken i "riktigt" utförande (hastighet och styrka). Pungspark är en klassiker som sagt var, men det finns även dem som då hävdar att en pungspark kan ju missa och då är det lika roligt varje gång att säga tillbaka "jag sa bara att attakera underlivet inte hur många gånger" och därefter fortsätta med sparkandet.
Om man inte använder underlivet så brukar strupen vara ett bra ställe att ta tag runt. Många brukar bli väldigt lugna när fingrarna börjar tränga in runt strupen, och dom flästa förstår vinken när man förklarar att fingrarna skall mötas där bakom om man kör på riktigt.
Men den bästa lösningen för sådanna frågor är naturligtvi att försöka använda munlädret. Det är aldrig roligt att behöva visa på en elev vad det är som körs "på riktigt" i lokalen (underförstått till alla instruktörer som instruerar någonting av den brutalare naturen).
Är ej dessa ifrågasättningar av den agresivare slaget, utan bara av kuriosavärde för eleven så brukar jag uppmuntra till att göra sådant, för det ger mig ett tillfälle att reflektera lite mer över teknikerna som körs.
jeff_lindqvist
2004-03-25, 00:30
OK, jag tänkte mest om "instruktören" (med ett okänt antals års erfarenhet) liksom insåg att han/hon skulle förlora om busen "gjorde så här", och då klarade sig ur det på annat sätt, kanske genom att berätta att den eller den tekniken inte ingår i stilens repertoar (om det nu t.ex. är en icke-självförsvarsbaserad stil).
Men men...
haha att ursäkta att nä vi lär oss inte försvara sig mot just den attacken.. låter lite att snacka ner sin egna kampstil :)
(få den att verka stel och enkelspårig) "haha"
men visst säg istälelt "att det inte hör till ordinarie systemet, men då kan man göra det såhär....." ;)
men visst.. att snacka kan vara en otroligt bra själförsvar..
och om instruktören känner sig så liten och hjälplös inför detta stora monster så tycker jag att det är bättre att prata ner personen i fråga på bästa möjliga sätt "och alltid vara lugn i tonen".
men jag skulle ändå vara sugen på elaka aplikationer (vilket måste tillämpas om man möter en övermakt)"ler"
Från början postat av trodox
haha att ursäkta att nä vi lär oss inte försvara sig mot just den attacken.. låter lite att snacka ner sin egna kampstil :)
Det tycker jag inte alls. Måste en person som instruerar i en kampstil verkligen kunna försvara sig mot vad som helst, för att ha trovärdighet i vad han gör?
Om min stil har en begränsad repertoar, lär personen som "utmanar" inte vara intresserad av en sådan stil. Bara att medge det, och så får personen skäl att droppa av. Eller? Detta såvida man inte marknadsför sig som Det Ultimata Självförsvaret, förstås. Men om man säger sig syssla med kampkonst, sport eller budo tycker jag det går alldeles utmärkt.
(Man skulle kunna beskriva ovanstående strategi som att göra en tenkan... ;) )
Legenden
2004-03-25, 09:50
Man måste vara väldigt RAK på vad man gör och inte gör i sådana lägen.. För Hanna har ju rätt i det hon säger!!
Realistiskt sätt så finns det ju alltid tillfällen då man kan ligga "risigt till"..
Man måste FÖRKLARA om man nu kör ett "självförsvarspass" att det bara är principer som man visar och att på gatan finns det inga regler osv..
Jag poängterar ALLTID vid sådana pass att det är principer och att man bara visar hur man skulle kunna göra. Som ett bibliotek av tekniker..
Sen finns det ju alltid en förbannat massa böcker på biblioteket man inte ens är i närheten av att läsa..;)
Hej
Jag som kör escrima, kan göra det enkelt för mig, vad han än gör så drar jag pinnen i huvet på han. eller möjligtvis på armen eller benet:) om han slår eller sparkar. (menat som ett litet skämt med en gnutta allvar bakom)
Kan dock inte säga att jag inte vart med om situationen, men jag tror man måste försöka prata sig ur situationen innan man tar sig till den våldsamma lösningen:)
Ni som vart med om det, kan ju berätta om hur ni löste det.
Mvh
jeff_lindqvist
2004-03-25, 12:49
(få den att verka stel och enkelspårig) "haha"
Många har redan kommenterat detta. Vad jag menade var om biffen söker upp, säg, den lokale judoinstruktören - judo är ju en stil som i alla fall inte är särskilt känd för sina... tja... rena självförsvarsapplikationer? D.v.s. det finns en hel del stilar som inte har självförsvar som (enda) inriktning (längre?) och det måste man respektera. Så, i det avseendet duger det som "ursäkt". Typ.
jag vet iaf en tränare som direkt tar o visar vart skåpet ska stå... busarna brukar va väldigt ödmjuka när dom går därifrån.
men då är det ju asskicking i form av sanshou i mångt och mycket o inte hung gar. man kan inte direkt visa hung gar självförsvar på träningarna som det ska vara då det är tänkt att det ska göras om ditt liv hänger på det. jag brukar då undvika o bryta armar o ben på folk på träning... då endera markerar man ju eller kör på chin na/kahm na
det va väl antagligen det jag skulle berätta för tvivlardragomir - 125 kg.
haha ja det blir lite folk på mattan efter ett tag om man skulle göra det......
hanna...
jag räknar inte att instruktören kan kunna ALLT
jag har alldrig marknadsfört aikidon som super självförsvar.... utan jag säger hela tiden att det är en konstart som är mjuk stilfull och att vi neutraliserar anfallaren utan att skada honnom genom att använda hans kraft..och att man inte tävlar i aikido...
bara det får vissa att backa undan för att det inte lät nått roligt...
MEN.. jag säger inte att vi inte lär oss mot den attacken möjligen att jag kan säga att den inte hör till vårat "ordinarie" utbud.....
(för gör man inte det så är det dax att instruktören tar ett pass med just den attacken.så man kan få ett lite hum om vad man kan göra...) och mycket i det fallet har om improvisation :)
jag tycker att man inte bara ska låsa sig vid graderingssystemet, utan även köra andra tekniker och attacker...så man får en mer kännsla och medvetenhet och öka sin chans att klara sig vid alla möjliga attacker.. :lol:
för vad händer om "dragomir" inte axepterar ditt i hans öron "skitsnacket" och fortsätter att provosera och vill försöka sätta dit dig???
(då måste du ju göra nått ,ananrs lyckas han med det ha nvar ute efter att sätta dit er)
fast att jag aldlrig har blivigt satt i den situationen utom bara haft elever som är motsträviga och kämpar imot då andra gör tekniken....(då går man ju in och gör tekniken som den ska vara, och då åker dom ner.. och sen påpekar ma ndet att vi är där och tränar för varandra och att man hjälpsåt.. och att han måste bli mer avslappnad och lite mer"följssam" :)
[Ändrat den 2004-3-26 av trodox]
[Ändrat den 2004-3-26 av trodox]
Från början postat av trodox
för vad händer om "dragomir" inte axepterar ditt i hans öron "skitsnacket" och fortsätter att provosera och vill försöka sätta dit dig???
(då måste du ju göra nått ,ananrs lyckas han med det ha nvar ute efter att sätta dit er)
Du instruerar tekniker från handledsgrepp, Dragomir drar i med rundsparkar istället. Den han tränar med klarar inte av det. Vad har han bevisat?
Eller ska du börja instruera tekniker mot rundsparkar, bara för att Dragomir börjar joxa med såna? Nejdu. Så mycket ska du inte låta honom styra. Fortsätt du med dina handledsgrepp, och låt honom tycka det är hur löjligt som helst. Det är mitt råd. Dragomirs närvara kanske är en utmärkt anledning att ägna passet åt handledsgrepp, förresten. Om han börjar trixa, säg vänligt åt honom att den här formen är så här, för att du ska kunna göra den måste han agera på ett sådant sätt att det är naturligt att göra tekniken.
Om han envisas med att inte göra det som instrueras, då har du skäl att agera som instruktör. Han uppför sig, eller han avlägsnar sig från passet. Eller är det skillnad på Dragomir, och tonåriga tjejer som inte vill göra sparkar? I så fall, varför det?
Jag minns en gång på ett nybörjarpass i aikido, där ett karatesvartbälte var med. Vi fick ställa oss på ett led, och instruktören hhögg mot oss med bokken. Vi skulle gå åt sidan och undvika slaget med tenkan eller irimitenkan.
När det var karatekillens tur ställde han sig i nån sorts redo-position, farligt nära svärdet. Instruktören sade åt honom att backa lite, men det ville han inte. När instruktören höjde svärdet, gick karatekillen in med ett ljudligt kiai och markerade ett slag i magen. Han tyckte väl att han bevisade något med det.
Instrktören skakade på huvudet, och lät näste man i ledet komma fram för att göra övningen. Karatekillen fick väl tro att han bevisat något, då. Själv tycker jag nog att han framför allt visat att han inte förstått att med vapen inblandade blir maai (arbets-avstånden) ganska annorlunda.
Kör mycket gärna allt möjligt utanför graderingssystemet, men att göra det för att klara av en eventuell Dragomir tycker jag är en märklig motivering.
Om man ska hårdra lite, kanske man kan sammanfatta din inställning trodox "om jag blir utmanad måste jag anta utmaningen, annars förlorar jag ansiktet". Jag säger "nej, det måste du inte alls det".
Håller med Hanna B , om Dragomir inte sköter sig eller är allmänt osympatisk så får han väl ta sitt pick o pack och gå hem?
El Ninjo
2004-03-27, 00:59
Grundförutsättningen här var att sagda biffar kommer ner till träningen för att se vad tränaren går för, dvs testa ordentligt. Sorry om jag var otydlig.
mmm, så tolkade jag det iaf... är det elever som inte tycker att det inte funkar så brukar det lösa sig rätt snabbt om man visar på dom =)
då jobbigare som i detta fallet med folk som kommer och hälsar på en klubbs träning med målet att kanske spöa en klubbtränare för att det ger dom bra självförtroende o för att kompisarna tycker dom e tuffa...
har för övrigt hänt en gång i en av våra systerklubbar i södra sverige... när några killar från en annan sydkinesisk kung fuklubb kom o hälsade på o va allmänt otrevlig o sparkade undan benen för en kille som typ inte va beredd på det... "höhö, vilken dålig ställning..." osv. faktiskt så är det väl bara o ta det o göra dom nöjda om man inte vill ha bråk... bara o hoppas att dom nöjer sig med det.
Legenden
2004-03-28, 00:21
I dom lägena Hak Fu så ser man till att dom går därifrån som tränare.
Förutom det så tar man kontakt med vederbörandes tränare och tar reda på hur detta kommer sej..
Har ingenting med att göra att man måste "visa" dom då i det läget..
ah, vet inte om jag missförstår dig eller om du missförstod mig.
när det gäller o visa så va det egna elever på träning jag syftade på. såna som inte lyckas med teknikerna eller bara inte tror att dom funkar.
bara för o klargöra.
annars är det helt rätt, förhoppningsvis är deras tränare mer.... civiliserad.
[Ändrat den 2004-3-28 av Hak Fu]
Legenden
2004-03-29, 01:01
Kommenterade det du pratade om dom från den Sydkinesiska klubben du pratade om..
Är det ens egna elever som försöker "visa" sig bättre än tränaren tar man ett privat samtal med i närmaste skrubb.. ;)
Annars så är ju folk som sagt alltid frågande och kan ifrågasätta även på ett konstruktivt sätt. Då måste man ju även kunna förklara och visa däremot.
av hanna
-------------------------------------------------------
Om han envisas med att inte göra det som instrueras, då har du skäl att agera som instruktör. Han uppför sig, eller han avlägsnar sig från passet. Eller är det skillnad på Dragomir, och tonåriga tjejer som inte vill göra sparkar? I så fall, varför det?
Eller ska du börja instruera tekniker mot rundsparkar, bara för att Dragomir börjar joxa med såna? Nejdu. Så mycket ska du inte låta honom styra.
-----------------------------------------------------
naturligt vis är det ingen skilnad på tonårstjejer och testosteronkillar :)
och naturligtvis skulle man be han lämna dojon om han störde..... och inte skulle jag instruera det då bara för att han kommenterar det...
men ni verkar inte alls fatta poängen i det jag syftar på "hahaha"
(kanske var otydlig)
det jag syftar på är att det är bra att träna imot MÅNGA attacker. just IFALLAT man skulle råka ut för det..
och rundspark är faktiskt rättså enkelt (ni som har kört aikido, borde inse vad lätt iriminage´n är att aplisera där) att möta....
för skulle du råka ut för nått sen ute.."säg en spark" så kan du ju inte skrika "PAUS", jag har inte lärt mig den attacken, kan du inte greppa min handled istället ???? :lol:
inte fasen är det för att dragomir kommenterar det på träningen. utan för att det är suntföruft, och självförsvarstänkaden ;)
och det där du snackar om att tappa ansiktet, och måste bevisa, stämmer inte alls
jag är värkligt lugn och sansad och "elaka gliringar" bekommer mig inte alls. det rinner av mig ..
och naturligt vis så om han bara är i dojon men inte på mattan så pratar jag ju naturligtvis bara och det räcker. (längre än så har jag alldrig hamnat)
men om han kommer upp på mattan då ? och försöker anfalla för att se ?
(personligen tycker jag INGEN obehörig ska beträda mattan under passet, och om han dessutom skulle uppträda provoserande och försöker attakera för att se vad som händer? vad händer då ? ska du springa och gömma dig ?, nä då tycker jag att han ska åka dit på nått, för han kan vara ett lika stort hot imot mina elever, och dom är mitt ansvar )
och har det med folk som tränar så om han gör massa grejor som inte hör dit (då ber man han skärpa sig) eller om det är en sån som bara hålelr imot...då påpekar man helt enkelt att här hjälps vi åt och att du måste börja vara lite mer avslappnad och hjälpas åt , och ev göra tekniken på han så han får känna hur den är (för i början är det svårt ändå för folk att göra tekniker...)
hoppas jag har lyckats förklara resonemanget tydligare den här gången ????
[Ändrat den 2004-3-29 av trodox]
[Ändrat den 2004-3-29 av trodox]
Okej, då missuppfattade jag dig!
Vad som är intressant och mindre intressant att träna i aikidon är en bra fråga, som iofs inte riktigt passar i den här tråden... vi får väl ta den i aikidoforumet vid tillfälle. :)
Beggar_Su
2004-03-29, 15:19
Från början postat av Hak Fu
mmm, så tolkade jag det iaf... är det elever som inte tycker att det inte funkar så brukar det lösa sig rätt snabbt om man visar på dom =)
då jobbigare som i detta fallet med folk som kommer och hälsar på en klubbs träning med målet att kanske spöa en klubbtränare för att det ger dom bra självförtroende o för att kompisarna tycker dom e tuffa...
har för övrigt hänt en gång i en av våra systerklubbar i södra sverige... när några killar från en annan sydkinesisk kung fuklubb kom o hälsade på o va allmänt otrevlig o sparkade undan benen för en kille som typ inte va beredd på det... "höhö, vilken dålig ställning..." osv. faktiskt så är det väl bara o ta det o göra dom nöjda om man inte vill ha bråk... bara o hoppas att dom nöjer sig med det.
Vilken stil tränar du? TIA eller Hung Gar?:)
Beggar_Su
2004-03-31, 14:06
Från början postat av Hak Fu
jag tränar hung gar =)
mao så var det TIA snubbar som betedde sig illa :)
Jag gissar att det var WT snubbar som betedde sig illa.....
Mvh
Enkelt tror jag!!!
Nar eleven forst far se tekniken sa vet han ju "vad som kommer" d.vs overasknings momentet ar borta eftersom det inte finns nagra overraskningar nar man sett attacken/forsvaret i forvag.
Det ar endast darfor som man kan saga "men om..."
Kanske racker det mad att forklara det.
Om inte..."strike like lightning" :lol::lol::lol:
Het kommer av omognad skulle jag tro.
Hollywood och MTV skordar offer varje dag.:(
wushu_martin
2004-05-11, 11:26
fråga : vad händer om jag gör så här..
svar: träna här och efter en viss tid så kan du svara på frågan sjävl
8)
Jag minns en gång på ett nybörjarpass i aikido, där ett karatesvartbälte var med. Vi fick ställa oss på ett led, och instruktören hhögg mot oss med bokken. Vi skulle gå åt sidan och undvika slaget med tenkan eller irimitenkan.
När det var karatekillens tur ställde han sig i nån sorts redo-position, farligt nära svärdet. Instruktören sade åt honom att backa lite, men det ville han inte. När instruktören höjde svärdet, gick karatekillen in med ett ljudligt kiai och markerade ett slag i magen. Han tyckte väl att han bevisade något med det.
Instrktören skakade på huvudet, och lät näste man i ledet komma fram för att göra övningen. Karatekillen fick väl tro att han bevisat något, då. Själv tycker jag nog att han framför allt visat att han inte förstått att med vapen inblandade blir maai (arbets-avstånden) ganska annorlunda. :lol: Det finns så mycket roligt att läsa här på kampsport.se !!!
Bra hanterat av aikidoinstruktören!
Visst blir maai annorlunda med svärd inblandade. Visst kan man förstå att karatekillen tyckte han var smart med sin kontring före eller under attacken men... Skulle gärna se honom framför instruktörens kamae & svärdspets. :D
Anars har jag inte råkat ut för problemet som diskuteras eller ens hört någon av mina instruktörer berätta om något sådant fall.
SMACKDown
2004-05-19, 20:51
HIHIHI, Jag har ett (för mig) roligt minne av det här
En störig "liten" nybörjare envisas med att påstå att man inte alls hinner blocka och ta tag i benet om man sparkar snabbt(thaiboxing) Jag blir lite små putt och "ber honom hålla inne" med sina åsickter tills efter träningspasset.
Så nu är då passet slut och han kommer framm till mig och säger igen att det inte finns en chans att jag hinner blocka och sedan greppa en spark mot benen om han sparkar snabbt och hårt, lite malligt säger ja då, men försök då, och djävlar ide!!!killenafftar på ordentligt och sätter en hård spark, varpå jag ryter åt han att han ska sätta på sig tandskydd och handskar, vilket han gör, och sedan ber jag honom att göra samma sak fast i sparring (inte ricktig sparring jag gjorde alldrig själv några utfall endast försvar.i vart fall sparkar killen mot benet och jag blockar,greppar tag och sveper han ganska brutalt så han flyger "platt" från 1 meters höjd rakt ner i golvet"inte matta" när han sedan ligger och kvider lite grann frågar jag honom om han nu trodde på tekniken, och han har nu ändratt uppfatning totalt
Mycket omoget och barnsligt, men förbenat tillfredställande!
det bästa man kan göra är att ge peronen lite spö.. och sedan läxa upp honom i att hans muskler inte är någon chans mot mina dynamitsparkar i halsen ieller mot knäna..
obs!.. trött. vet inte vad jag pratar om..
Slå först, slå snabbt och framförallt, slå hårt :P
Jag hade helt enkelt bett personen ifråga lämna lokalen och om han inte lyssnat på det hade jag tillkallat ordningsmakten och låtit de lösa det. Ställer jag mig och lär ut tex Karate så inte fasen tänker jag hålla på och förklara en teknik eller vad jag gör mot XXX för någon idiot som knallar in på ett pass sådär bara... bara för att vi sysslar med kampsport/konst så betyder inte det att vi alltid ska behöva visa självförsvars tekniker på allmän begäran haha.. att börja slå på personen osv låter som det dummaste man kan tänka sig...gå ut och slåss på krogen istället om det är det du är ute efter är mitt tips..
Är för övrigt inte alls min mardröm.. den är att en elev man haft länge och som har ens förtroende osv frågar samma fråga och man inte kan ge ett bra svar, för den personen känner man ju ett ansvar att kunna redovisa vad teknikerna fyller för funktion. Med andra ord, jag skulle inte lära ut något jag inte både kan utföra och själv förstår tanken bakom.
Som jag ser det verkar det som en sådan person har en egen syn på vad träning innebär.
Inlärning innebär enligt min syn att man hjälps åt att lära sig ett utförande tills båda kan det.
Ofta går kanske många instruktörer dock inte vidare till nästa steg att testa under mer fria former där sparring ju är den friaste.
Jag ser det som naturligt att den som tycker sig kunna en teknik gärna vill testa gränserna för den.
Om man i sin träning inte ger utrymme för detta eller klart skiljer på inlärning av utförandet kontra test av applicering så hamnar man för eller senare (ganska ofta?) i scenarion med elever som "bråkar".
Det går ju att säga till dem eller spöa på dem men de har fortfarande inte fattat skillnaden mellan grund och test av applikation.
Vad gäller utmaningar så har jag själv aldrig råkat ut för öppna sådana (undrar varför :twisted: ) vilket jag heller inte eftersträvar eller tycker det är någon mening med.
Om man låter en sådan utgöra bevis på sin kompetens som instruktör är man fel ute. Det enda man visar är att man kan spöa den andra (vilket är ganska lätt om de aldrig tränat kampsport förut eller inte hållt på så länge även om de är stora). Det visar inget av hur bra jag kan förmedla min kunskap.
Förmodligen finns det tillfällen när man ändå måste visa var skåpet ska stå men jag föredrar att inte ens låta det komma till det läget.
Om det handlar om min-stil-är-bättre-än-din syndromet så är det ju bara att fråga om varför de ens är där, om de nu tycker att det de redan kan är så mycket bättre, och skicka ut dem. De har ju bevisligen inget att hämta på ditt pass (om du inte går in för lite omvändelse).
Incidenten som Hak Fu nämner är möjligt vis inte den då en handfull personer från en "ultimatare självförsvarsstil" sparkade omkull en tränare för att en person hade bytt från deras stil? (personen som bytte är numera instruktör för den "besökta" klubben)
är det underligt att detta har grott en viss skeptiskhet mot karaktären hos utövarna utav den onämnda stilen?
Xiao Xue
2005-04-22, 12:22
Enligt vårt måtto blir man som elev av stilen aldrig fulllärd.
Är det så hemskt om man inte vet vilken teknik man ska använda, då dragomir vill leka "om jag gör så här då" -leken ? Att jag inte kan just den kontringen, säger ju inte att stilen inte innehar en lösning på den..
Jag skulle hålla tonläget lugnt och sakligt, och ev. be honom fråga vår Shifu detsamma, om jag inte kan en bra kontring. Vi lär ju så länge vi lever. att visa att stilen har en ödmjuk inställning, där träningen inte bara handlar om "våld" utan att behärska sig och sitt sinne, tycker jag är mer viktigt.
I en sista utväg, skulle jag bruka en annan teknik, endast i självförsvar. 8)
Kanske inte de mest pedagogiska lösningarna, men iaf några skratt kan man få sig av de här tipsen: http://www.atlantamartialarts.com/misc/humor/students.htm
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.