Visa fullständig version : Kas-pin - finsk kampsport?
Har någon någonsin hört talas om den finska kampsporten kas-pin?
http://en.wikipedia.org/wiki/Kas-pin
En hastig googling ger att det omnämns på några ställen, men jag hittar inget direkt matnyttigt.
häftigt!
Tänk om den verkligen finns!
7echnoid
2004-04-13, 09:46
...en kampsport inräktad främst på användandet av vapen. Mer specifikt kast-pinnar :D
megamanton
2004-04-13, 19:53
låter ju rätt så oseriöst :P
stuntman
2004-04-16, 13:47
Kas-pin låter bara som bluff och båg. En finsk kampsort där vapnet: "avslagen spritflaska" inte ingår låter absurdt. ;)
Jo, jag har hört om det, att ett fåtal människor, främst norrut utövar det i självförsvars-syfte. Gruppen hade ett seminarium vid helsingforstrakten ett tag sen....
Dammsugarskräck
2004-04-16, 14:43
Hittade en hemsida här http://darkmark.zapto.org/kaspin/ Men eftersom min finska är rostig, främst för att jag är nykter för tillfället, så får nån annan fixa översättning...
Som finne måste jag naturligtvis ta reda på mer om detta. *kollar ovannämnda sda*
Försöker mig härmed på en inofficiell översättning av huvudsidan:
Kas-Pin har funnits i Karl den Vites (översätter direkt, vet ej vad han skulle kunna heta ^^) släkt i minst ett tiotal generationer. Ibland har tekniker utbytits med kineser, tibetaner och romaner.
På startsidan står det även Kas-Pin har använts i vinterkriget, fortsättningskriget och dylikt... Tydligen så har vapenteknologi och framförallt handeldvapnens utveckling förändrat stilen. Teknikerna har tagits fram och modifierats för att fungera i rent självförsvar. Med små förändringar så förvandlas teknikerna naturligt tillbaka till krigstekniker. Grundtanken med Kas-Pin är inte att slåss med en motståndare, utan att fixa situationen och gå vidare till nästa så fort som möjligt.
Det man således är ute efter med Kas-Pin är inte att strida, utan att döda.
Detta var då lite av det jag fick fram av startsidan... ska själv kolla runt mera :) Känner mig lite skeptisk, speciellt p.ga. namnet - men visst skulle det vara kul ;)
Och förresten, feel free to correct me whatsoever, eftersom jag inte vet ett smack om denna stil; jag bara översätter det jag precis läste om den.
/Petteri Aalto
Hehe, läste även om vapnena de har... Kniv, Kama(kan bara komma på det japanska namnet nu, orkar inte fundera på det svenska), Yxa, Piska, ? och Björnspjut. Vapen nummer fem översätts till äldre soldat, men jag har en känsla av att detta inte är den korrekta betydelsen :D
Det låter ju hlet mystiskt och namnet är också lite lurit men det skulle vara coolt om det verkligen finns på ricktigt och är seriöst :shock:
rock_fredde
2004-05-01, 15:04
Dom hade ju filmer med folk som visade tekniker på sidan. I en dojo inför publik (förmodligen studerande). Verkar nästan på riktigt.
På deras hemsida finns scannade sidor från den finska tidningen Budoka. Jag ska höra mig för imorgon _om_ jag träffar Peter Schild (ansv. utgivare) imorgon.
Orkar inte läsa så långa texter på finska. Speciellt inte på skärmen. Sedan är det en annan sak att jag inte förstår allt :)
7echnoid
2004-05-19, 10:03
HAHAHAHA! Kollade på en av demonstrationsfilmerna på sidan... ärligt talat om den här "kampsporten" är till för att döda så verkar den inte speciellt effektiv. På filmen var det nån kille som flaxade runt med en kniv ungefär som när man snurrar en penna eller ett mynt över fingrarna/knogarna. Det var mycket show och lite action om jag får säga det. När han väl gjorde ett utfall så var det med ett litet fjutt-slag eller liknande och rörelsen bromsades typ innan den var halvvägs... det vill säga: Ett anfall som avslutas innan det nått fram och som när det väl når fram, inte kommer mycket längre än 50 centimeter ifrån den egna kroppen. Effektivt? Tror inte det, va?
http://kotisivu.dnainternet.net/sutemi/kaspin.html
Här finns mer info om Kas-pin för dom som kan finska. Just nu orkar jag inte börja översätta, kanske nån hinner före mig...
Stilen finns alltså nog och utövas på ett antal orter, med den är väl inte så väl känd. Dom som tränar Kas-pin gör det säkert helt seriöst, men enligt min uppfattning så har den lite skrattats åt i smyg av andra kampsportare.
Själv har jag aldrig provat eller ens sett nån träna Kas-pin, så jag vet nog ingenting :P
Och huvudinstruktören heter Kaarlo Valkonen och ska alltså inte översättas till "Karl den Vite" eller vad det nu var, då det är ett namn...
freddanW
2006-04-22, 15:45
http://kotisivu.dnainternet.net/sutemi/kaspin.html
Här finns mer info om Kas-pin för dom som kan finska. Just nu orkar jag inte börja översätta, kanske nån hinner före mig...
Stilen finns alltså nog och utövas på ett antal orter, med den är väl inte så väl känd. Dom som tränar Kas-pin gör det säkert helt seriöst, men enligt min uppfattning så har den lite skrattats åt i smyg av andra kampsportare.
Själv har jag aldrig provat eller ens sett nån träna Kas-pin, så jag vet nog ingenting :P
Och huvudinstruktören heter Kaarlo Valkonen och ska alltså inte översättas till "Karl den Vite" eller vad det nu var, då det är ett namn...
om det finns inresserDE så kan jag översätta texten:-D
takedown!neckkrank!
2006-04-24, 16:15
Ingår Koskenkorva i träningsavgiften?
freddanW
2006-04-25, 16:54
Ingår Koskenkorva i träningsavgiften?
nää enligt texten så verkar de ha träning normalt som alla andra kampsporter med medlemsavggift och allt.
Tycker det är lite mysko. Då i en av filmerna är det en halv fet gubbe som gör en no touch KO.
freddanW
2006-05-01, 14:05
:-oTycker det är lite mysko. Då i en av filmerna är det en halv fet gubbe som gör en no touch KO.
konstigt..det står inte att man lär sig no touch ko:s oi kas-pin;) Jag tycker inte kas-pin verkar särskilt mystiskt,skulle vara intressant att se ett kas-pin pass:-P
http://www.kaspin.net
Trevligt värre...
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.