handdator

Visa fullständig version : JKD Concepts och Jun Fan JKD

SteFan
2003-03-12, 11:10
Hej,
Hoppas att detta kommer att hjälpa många att få en inblick i JKD. Min önskning är att få så många JKD representanter att bidra med fakta . Som ni vet så är både Matt Thornton och Burton Richardsson två personer som många förknippar med JKD. Sedan finns det Dan Inosanto, Larry Hartsell, Ted Wong osv.
Som en inbjudan till er alla, speciellt alla JKD personlighetr så tänkte jagb börja med en "kort" inledning (det kanske blir lie väl långt, men läs igenom denm så vet ni vad målet med denna tråd är)
MVH/SteFan

SteFan
2003-03-12, 11:12
Jun Fan JKD och JKD Concepts

”Det finns inget som ”det här” är bättre än ”det där”. Om det är något vi måste skydda oss mot, låt det då vara den partiskhet som rånar oss från vår ursprungliga helhet, och gör så att vi förlorar enighet mitt i oenighet” -Bruce Lee-

”Som en reaktion till en annans sanning, en annan kampkonstnär, eller t.o.m. en missnöjd anhängare, organiserades en motsatt inriktning. Snart blev denna opposition en stor organisation, med sina egna lagar och former. En konkurrens började, med båda stilar hävdande att just de besitter den enda ”sanningen”, genom att helt utesluta den andras” -Bruce Lee-

Jeet Kune Do håller på att bli en rätt så ironisk kampart. Allt prat om stilens effektiva enkelhet och Bruce Lee´s mål att ”frigöra sina elever från att blint hålla om en stil”, har idag utvecklats till en krånglig soppa av kontrovers. De citat som nämns ovan har blivit en sann profetia, eftersom detta håller olyckligtvis precis att hända i Bruce Lee´s egen kampart. Det finns otaliga ”ättlingar” som påstår sig besitta den enda felfria och mest naturtrogna återgivning av den sanna JKD`n. Andra påstår att just deras modifikationer och utvecklingar har gjort JKD till ett mera effektivt, realistiskt och applicerbart kampsystem i en modern värld.
Tyvärr så märker alla som intresserar sig för Jeet Kune Do bara efter lite efterforskning att allt snack runt JKD är betydligt mera komplicerad än Bruce Lee´s avsikter i första hand. Tyvärr så återfinns idag JKD i samma diskussioner som funnit i de klassiska stilarna länge. Precis som i de klassiska stilarna så var det helt naturligt att ett flertal skulle bryta sig låss och skapa ett eget system. Tyvärr finns det många lyckosökare som enbart vill utnyttja Bruce Lee´s namn till egen vinning, speciellt efter hans död, och således blir det upp till alla de legitima instruktörerna inom JKD att hålla ”JKD fanan” i topp.

Så var ska vi börja? Vem har rätt? Väger termer som ”Autentisk” och ”Original” mera än Tex. ”Modifierad”, Concept” eller ”Förbättrad”? Det är kanske lämpligt att först citera Bruce Lee; ” Det är lönlöst att tjafsa om vilket löv, vilken gren eller vilken blomma du gillar bäst När du förstår roten så kommer du att förstå all blomning”. Jag vet att man inte ska jämföra vilken stil som är smartare, snabbare etc. Hur ska man jämföra skönheten med havet med det majestätiska i skogen? Hur jämför man öken med bergen?. Denna inledning är mina ord, det jag skriver är mitt sätt att tolka Bruce Lee. Jag hoppas att ni förstår detta. Jag är inte efter att bedöma det ni gör, eller det ni är. Jag söker inte efter ert bekräftande eller försöker omvandla er till mitt sätt att tänka. Jag försöker helt enkelt klargöra vad JKD är för mig. Vad det sedan är för alla andra, ja, det får stå för dem! Jag är nöjd om ni börjar tänka självständigt, göra er egen forskning och kanske finna er egen sanning. Inte alltid blint följa en instruktören eller stil/metod. Jag har alltid strävat till att representera Bruce Lee på det bästa sätt jag kan. Jag går inte runt och säger att JKD är det bästa (trots att många uppfattar det så?), men jag tror definitivt på min valda väg (Jun Fan JKD). ”Där västerlänningarna ser ett ensamt träd så ser österlänningar en hel skog”. Hoppningsvis så kommer ni att följa med denna diskussion och inte enbart se ”Original JKD” eller ”JKD Concepts, utan helt enkelt se hela bilden av JKD. Man måste lämna sitt ego hemma. Hoppningsvis så är ni ute efter att öka er förståelse för JKD, inte onöda tid på barnsligt tjafs i ämnet ” vilken JKD inriktning är bäst” Genom att känna igen likheter, jämföra dem och utvärdera kunskapen så kommer resultatet att bli en djupare insikt i Bruce Lee´s tankar om JKD.

Framför allt, till alla inom JKD familjen vill jag bara säga, om vi håller med varandra eller inte så måste vi inse att vi alla tränar samma underbara kampkonst, mede en gemensam historia och ursprung. Vi har en god orsak att vara stolta eftersom vi representera det system som skapades av den legendariske Bruce Lee. Vi borde inte låta något förstöra eller rubba brödraskapen inom JKD. Jag kan slå vad att orsaken varför ni började träna JKD i första hand inte var att nedvärdera andra JKD inriktningar. Låt oss leva tillsammans, enas om att inte enas! Jag försöker inte inbilla mig att jag har den enda kunskapen i ämnet. Vad jag säger baseras helt enkelt på mina erfarenheter. Erfarenheter inom olika kampkonster, möten med Bruce Lee´s elever, forskning i hundratals böcker, filmer och tidningar i ämnet. Om jag har missförstått något så är det mig ni ska klandra och inte mina lärare. Jag är inte ute efter att klandra ner på andra utövare. Jag är fullt medveten att även jag nu kommer att bli en del av allt kontroversiellt i ämnet, men det är inte min mening att starta en ny kontrovers. Jag föredrar ”Jun Fan JKD”, men är också den första som ställer upp för ”JKD Concepts”.

MVH/SteFan

Fighter
2003-03-12, 11:37
det är förstått, men den andra trådens fråga då?

SteFan
2003-03-12, 14:13
Vi ska nog komma dit, jag vill inte" bara" marknadsföra Jun Fan JKD så jag hoppas att någon annan kan ge en bild av någon annan JKD inriktning. Annars får jag väl skriva min tolkning av både min och andras syn, men som alla vet så kan det bli lite snedvridet om jag, eller någon annan, skriver om något jag/de inte är "expert" på.

MVH/SteFan

SteFan
2003-03-13, 11:10
Nu ska vi se om vi inte kan börja få lite ordning på JKD.
Del 1

Jun Fan JKD (Original JKD)

När Bruce Lee dog 1973 så försvann många av hans, om man vågar säga ovärderliga, elever helt utan ett spår. Förutom personer som Dan Inosanto, Larry Hartsell och Richard Bustillo så var det tyst om personer som Ted Wong, Taky Kimura och Herb Jackson.. De tog sitt löfte till Bruce att inte exploatera JKD på största allvar, och höll sig således tysta i ämnet JKD. Länge så undvek dessa elever till Bruce rampljuset , de undvek allmänheten och vägrade att matcha all den kritik som ”original JKD” fick. De sade inget om att ”original” (Jun Fan JKD) ofta kallades både ”utdaterad” eller ”omodernt”. De fortsatte helt enkelt att träna och förbättra de färdigheter de lärt sig av Bruce Lee.
De höll sitt ord i över 25 år, och det är först på senare år som många har börjat erbjuda allmänheten sin syn på ämnet JKD. Det måste finas en mycket stark orsak till att de ändrat sig! Många påstår att det är pengarna som är orsaken. Om det vore, så skulle de ha gjort detta för länge sedan. Andra säger att det helt enkelt är att skapa en politisk kontovers. Det är inte för att skapa en kontrovers, de vill helt enkelt försäkra sig om att de autentiska teknikerna/lärdomarna, dvs. de tekniker/lärdomar som kan härstammas i direkt nedstigande led till Bruce Lee, ska få lika mycket uppmärksamhet som de mera frispråkiga och mera entusiastiskt marknadsförda JKD härstamningarna har. Alla som är så bekymrade över att bevara Bruce Lee´s JKD borde vara glada att det finns en möjlighet att ”Jun Fan JKD” nu finns eftersom det ger allmänheten en chans att utvärdera för sig själv vad Bruce Lee försökte förmedla genom JKD. Om vi är helt ärliga så är inte ”Concepts” inriktningen de tekniker som Bruce Lee lärde ut. Det må innehålla mycket av hans principer, men det påminner enbart till en mycket liten grad med det som Bruce Lee själv utförde när han levde. Det som ”Jun fan JKD” erbjuder är för alla att hitta sin ”egen” JKD från Bruce Lee´s autentiska lärdomar och kampprinciper, såväl som tekniker. Du bemästrar först de ”ursprungliga” teknikerna och från denna kunskap kan du ta kunskapen till ett ”fri utveckling och uttryck” . Jun Fan JKD är, och var, ett komplett system, men fortfarande tillräckligt flexibelt att hjälpa utövarna att ”hitta sig själv”. Det är sagt, troligtvis av dem som säljer historieböcker, att vi inte an förstå vart vi är på väg, om vi inte först vet var vi varit.

MVH/SteFan

SteFan
2003-03-14, 12:36
Del 2

Det finns det som påstår att ”Jun Fan JKD” utövarna har gjort JKD till den ”Clasical mess” som Bruce Lee avskydde. Nej, om vi helt enkelt började införa former, bälten, stela/döda parövningar och stränga regler hur alla tekniker bör utföras. Här är det många som har uppfattningen att man MÅSTE ha den speciella Kampställningen, fotarbetet osv. Den som vi använder oss av när vi utforskar JKD,. men det är upp till var och en att själv välja det om man anser att teknikerna är tillräckligt bra. Som sagt,. att göra vår JKD till ”Classsical Mess” är det sista vi vill. Det vackra med JKD, och många andra system, är att systemet anpassar sig efter individen , och inter tvärtom. Individen ska enbart anpassa sig till principerna som finns i JKD. Det finns en individuell frihet som möjliggör det för utövaren av Jun Fan JKD att anpassa Jun Fan JKD för att tjäna de individuella förutsättningarna. Så länge denna frihet finns, så finns det ingen ”Classical Mess”, och så länge dina personliga önskningar inte bryter mot Bruce Lee´s vision så anser jag att det kan kallas JKD. Vill inte stöka till det för mycket men för mig är JKD, och inget annat bihang som ”Concepts” eller ”Original”, din egen ”stil”, Jun Fan JKD är det jag använder mig av för att få utövaren dit!
Bruce Lee ville sina efterföljare at bli tänkande och kreativa kampkonstnärer, som inte har bojor från ett system som binder dem att fritt utrycka sig själv . Det finns de som anser att just Jun Fan JKD har dessa ”bojor”. Det viktiga här är att klargöra vad Bruce Lee egentligen menade med ”frihet att uttrycka sig själv”? Menade han en frihet att göra ett ”Grappling system” av JKD, frihet att helt enkelt blanda en massa exotiska system osv.? Menade han frihet att utveckla sig själv inom ramarna för något som bör vara enkelt effektivt och enbart för självförsvar? Om du följer den senare ”friheten” så anser jag att din JKD kommer mera att se ut som Jun Fan JKD än andra JKD inriktningar. Bruce Lee själv sade at ” Gung Fu/JKD ska ses på utan fantastiska kostymer och matchande slipsar. Om det finns någon hemlighet överhuvudtaget så måste det ha missats i all sökan och strävan av dess utövare. Trots allt, hur många sätt kan man närma sig en motståndare utan att avvika för mycket från den naturliga kursen ? ”. Jun Fan JKD uppskattar det enkla och för oss är höjden av utveckling verkligen ” en daglig minskning och inte en daglig ökning. Att bli av med alla ”finesser” och helt enkelt bli enkel”.

MVH/SteFan

SteFan
2003-03-16, 13:08
Del 3

Att bli framgångsrik i kamp så behöver du inte nödvändigtvis en massa vapen. Det räcker att du helt enkelt är skicklig på de tekniker du har. Detta är en av orsakerna varför just du kanske bör intressera dig för Jun fan metoden av JKD. Hur många av de hundratals tekniker som finns i Judo ser du i de Olympiska spelen? Hur många av alla de tekniker som tränas Tex. i Brazilian Ju Jutsu ser du i UFC? Hur många av de klassiska Karateteknikerna ser du i en tävling eller i självförsvar? Inte alltför många, eller hur! Detta är vad Bruce Lee menade när han sade ” 90% av all kampsport är humbug (vill man vara riktig elak skulle man översätta det till dynga, skitsnack eller bluff). Det ser bra ut men det fungerar inte”. I Jun Fan JKD är man nöjd med den 10% av teknikerna som fungerar. I Jun Fan JKD så är Bruce Lee´s ”Concept” enkelhet, direkthet, ekonomiska rörelser och en icke-klassisk rörelse. Bruce Lee själv sade ” JKD betyder inte att lägga till mera, det handlar om att minimera” Många JKD utövare kanske går åt motsatt håll idag. Man samlar på sig mer och mer tekniker, mera sätt att förevisa den universella förståelsen för den universella principen bakom en enkel teknik. Man tränar efter principen ”ju fler system och tekniker du kan, desto fler valmöjligheter har du, desto större är ditt bibliotek av möjligheter. I Jun Fan JKD tror vi på att ju fler valmöjligheter du har, desto längre kommer det att ta att besluta sig om vilken möjlighet du ska använda

De som lägger teori och koncept först kan tappa begreppet om applikationen, eftersom de fokuserar sig så mycket på att upptäcka stilar/tekniker som verkar effektiva, istället för att bemästra det som ÄR effektivt. Om du har alltför många stilar/tekniker så kan du knappast bestämma dig om vad du ska använda när situationen blir pressad, även hur duktig du är på att imponera genom uppvisningar i all din ”kampförståelse” på träningarna. Visst, teknikerna behöver inte komma direkt från Bruce Lee, det kan vara vad som helst som fungerar för dig. Det viktiga för mig är att förkasta allt som är värdelöst för självförsvar. För att kalla det JKD så anser jag att man enbart bör tillägga enkla, direkta och ekonomiska rörelser, för realistisk kamp. Jag studerar JKD för att lära mig självförsvar, inte för att förstå ”conceptet ” bakom självförsvar eller få ett svart bälte i en traditionell stil. När du studerar och analyserar olika stilar så måste det finnas ett genuint intresse att enbart tillägga de tekniker som prövats under stressiga förhållanden, du måste kunna förkasta alla tekniker som inte är i linje med Bruce Lee´s vision. Nyckelordet är funktionella, inte för tävling eller något anan form av kamp, utan i självförsvar! Färdighet är mer än bara kunskap. Att bli en JKD Fighter, så ska du enbart behöva en handfull tekniker. För att förstå ”Conceptet” bakom en Fight så kan du använda dig av hundratals tekniker, med vilka du inte nödvändigtvis kan Fightas med. Ju tidigare man förkastar alla ”hundratals tekniker av förståelse”, desto tidigare kan du applicera din förståelse utanför träningslokalen, ute i det ”verkliga livet, som man säger (vilket hoppningsvis inte ska vara nödvändigt).

Vad det egentligen handlar om är, hur mycket ”ökning eller förfining” bör det finnas? Om man ständigt ”ökar” så finns det knappast någon tid över för ”förfining”. Om du ständigt är upptagen med att ”förfina” det du har, utan att själv tänka och behålla ett öppet sinne, så kanske du inte håller ögonen öppna, och således missa något som kan förbättra det du sysslar med.

Sorken
2003-03-16, 18:32
Hej Stefan!

Mycket intressanta inlägg!

Du skriver: "Det viktiga för mig är att förkasta allt som är värdelöst för självförsvar. För att kalla det JKD så anser jag att man enbart bör tillägga enkla, direkta och ekonomiska rörelser, för realistisk kamp. Jag studerar JKD för att lära mig självförsvar"

Vad har du/ni inom JKD för referensramar för vad som är effektivt i självförsvar?
Självförsvar kan ju variera rätt mycket eller hur?:
Ex:

Feministiskt självförsvar mot tex våldtäkt
Självförsvarsteknik inom vård/omsorg
Försvar för dörrvakt/polis
Självförsvar för tex personer inom tex läraryrket, miljö och hälsoskydd, kronofogden etc.
Våld i hemmet mellan man och hustru.
Rånförsök på stan.
Självförsvar för butikspersonal på affärer som Lindex, H&M, JC som skall ta hand om tex snattare.
Flygkapning
etc etc

Kan du utveckla hur ni inom JKD värderar vad som är effektivt självförsvar för dessa olika grupper eller situationer?

Mvh Sorken

SteFan
2003-03-16, 20:21
Hej,

Varje situation är förståss unik, speciellt de situationer du nämner, och det finns knappast varken tid, eller behov för mig (eller någon annan) att bemästra alla specifika situationer .

Däremot anaser jag att JKD kan förbereda utövaren för varje situation, dvs. de som intresserar/behöver kunslkap att hantera sig i en viss situation. En princip, av många, som lärs ut som viktig i självförsvar är KISS (Keep It Simple Stupid)., och denna är helt i linje vad jag anser JKD bör vara. Du kan, och bör ha,specifika applikationer för varje situation, och om jag kör självförsvarkurser för tjejer så följer JKD priniper so tex. Simpelt, Direkt och Oklassisk. Dessutom sade Bruce Lee att JKD handlar om Daglig minskning och inte daglig ökning. Om man följer dessa principer kommer man inte att ha utövarna och utföra komplicerade orealistiska övningar. Man kommer att repetera dessa övningar tills de sitter. Allt detta går enligt mig helt i linje med JKD. Däremot har jag aldrig påstått att de måste stå i en speciell Bai Jong, hur var och en står följer dock samma principer och regler som försätter mig i en JKD Bai Jong (Bai Jong= kampsptällning)

MVH/Stefan

Sorken
2003-03-17, 07:06
He igen Stefan!

Jag förstår vad du menar och det är en intressant tanke Bruce Lee hade. Han gillade ju Jiddu Krishnamuris tankar och ideér och jag har läst några av jiddus böcker så jag förstår idén Bruce Lee hade, tror jag.

Problemet inom självförsvar är att många simplifierar fel enligt mig. Låt mig förklara med två exempel:

1.
I somras var jag på en privat fest och det blev gruff framå nattkröken. Två personer höll på att ryka ihop med varandra. Jag grep den ena (min kompis) med ett kontrollgrepp (handledsgrepp) och gick iväg med honom ut på tomten. Denna teknik hade aldrig funkat om jag höll på att bli rånad på stan men nu var den perfekt. Lite våld men tillräckligt effektiv för att lösa problemet.

2.
För några år sedan på en uteservering i Göteborg blev det trubbel mellan en kraftigt berusad kvinna och en halvpackad man i medelåldern. Kvinnan gapade och skrek, drog mannen i håret och örfilade honom. Efter ett tag rann sinnet på mannen och han gav en packade kvinnan en dansk skalle så hon stöp. Enkelt och effektivt. Det som nu hände hade mannen inte räknat med. Flera killar från "näraliggande" bord blev vansinniga och skulle nu nita mannen för sitt "fega" beteende. Det slutade med att mannen fick hoppa över staketet och snabbt fly platsen.

Det jag vill visa är att ibland kan det effektiva enkla vara helt fel och ibland kan det krångliga och av måga betraktat som ineffektivt vara mycket effektivt.

Mvh Sorken:

Jn
2003-03-17, 09:26
Som vanligt mycket läsvärda inlägg från SteFan! Och som vanligt har jag synpunkter :-)
Jag tänker lite som Sorken och kommer dessutom också på kopplingar till en fotbollsspelare. Om jag får min fingerjab att fungera perfekt i alla lägen (jag har en bit kvar tills det) har jag ett ganska effektivt självförsvarsvapen. Jag har minimerat min fight och behöver inte slösa tid på att träna en massa onödigheter. Så fort det uppstår en konfliktsituation smattrar mina stenhårda fingertoppar likt en hackspett och alla motståndare ligger plötsligt och kvider. Det problem jag ser är följande. Det finns situationer där jag inte vill förblinda någon för resten av deras liv (eller sparka sönder knäna, eller krossa strupen etc.). Sannolikt kan du hamna i mängder av självförsvarssituationer där du inte behöver mer än några procent av den kapacitet du besitter som skicklig utövare av ”kampsport”.

Jag klassar inte mig själv som särdeles skicklig men får ändå hålla igen ganska bra i konfliktsituationer när jag knäcker extra som dörrvakt emellanåt. Det man har otrolig nytta av i de situationerna är de få kampgrundprinciper som sitter i ryggmärgen (typ händerna skyddar huvudet, behålla balansen, ha koll på alla inblandade hela tiden). Exakt vad som sker går aldrig att förutse (jag kan inte det iaf).

Det vore säkert skitskönt att fingerjabba den fyllskalle som vevar med armarna stenhårt i ögonen. När jag sitter i domstolen åtalad för grov misshandel och vållande till kroppsskada och får förklara mitt handlande för rätten skulle det antagligen inte kännas särskilt bra. Kontroll av mig själv (både fysiskt och psykiskt) är vad det (min träning) handlar om.

Som fotbollsspelare har du säkert allra störst nytta av ett fåtal tekniker (passa med bredsidan, markera motståndaren och bryta motståndarens passningar). Någon gång emellanåt uppstår situationer som gör att det sitter väl till pass med en bicykleta, hur man klämmer till på volley eller hur man gör en klackspark. Att då ha lärt sig hur man gör i dessa situationer är inte fel.

Men grunden i det SteFan skriver instämmer jag i helt och fullt om jag förstått den rätt: bättre att öva rakt främre slag 100 ggr och verkligen behärska denna teknik än att öva rakt främre slag 5 ggr, låg främre spark 5ggr, hoppande snurrspark 5ggr, hoppande dubbel snurrspark 5ggr och så vidare, och så vidare och egentligen inte kunna något av värde alls.

Fortsätt med denna höga kvalitet på inläggen så kan jag komma in med mina synpunkter och dra ned medlet, så att säga!!

SteFan
2003-03-17, 11:29
Hej,

"Jag är inte rädd för de 1000 tekniker du tränat 1 gång, utan den 1 teknik du tränat 1000 gånger"
Det jag inte nämnt, som kanske Bruce Lee´s JKD handlar mest om, är den moral och etik som ligger bakom all teknik. Visst, du ska bli effetiv, men om du bevisar det av fel orsaker så är du fortfarande ett "pucko".
Det som beskrivs om hur 2 olika situationer krävde "olika" lösningar, JKD ideén som jag ser det att om situationen kräver ett grepp så måste detta grepp fortfarande vara enkelt, effektivt och direkt så är chansen större att amn snällt kan ta hand om sin kompis, lika mycket som en enkel, direkt och effektiv teknik löste den andra situation. Då komer vi in på den mångsidighet som bör finnas i JKD. Man kan specialisera sig på något avstånd/teknik, men man bör fortfarande ha ett begrepp/kunskap om något alternativ.

MVH/SteFan

SteFan
2003-03-18, 10:45
Hej,

Jag hoppas att ni börjar få en bild av Jun Fan Jeet Kune Do och kanske ser att det inte riktigt är det man är van vid. Jag hade hoppas att "JKD Concepts" själv hade skrivit något om det speciella med just deras infallsvnkel.

För att ge er en liten bild av deras tankesätta ska jag "försöka" ge min tolkning av just varifrån och varför JKD Conepts finns. Kanske detta inspirer till en djupare beskriving.

MVH/Stefa

SteFan
2003-03-18, 10:46
JKD Concepts

Uttrycket ”JKD Concepts” är i själva verket enbart skapat av Dan Inosanto (precis som ”Jun Fan JKD” termen skapades av Bruce Lee´s dotter Shannon Lee Keasler, och JKD av Bruce Lee). Långt innan Dan Inosanto träffade Bruce Lee var han redan en mycket begåvad kampkonstnär. Inosanto har alltid tränat i flera stilar samtidigt. Han har själv erkänt/sagt att det liksom är hans varumärke! Redan när han tränade med Bruce Lee så fortsatte han med detta, och tänkte att han helt enkelt skulle försöka få så mycket ut av Bruce Lee´s kunskap som möjligt, samtidigt som han fortsatte att instruera för Ed Parker, och hade redan börjat studera de Filippinska metoderna. Bruce Lee såg genast Inosanto´s vilja att lära sig, men kände också på sig att han är en ”evig sökare” och kommer således aldrig att vara nöjd med det han gav honom. Genom ”JKD Concepts” så följer Dan Inosanto fortfarande denna väg. Han undersöker konstant nya stilar och understryker en ”personlig frigörelse” och behovet av att finna en egen väg. Den grundläggande faktorn med namnet ”Concept” härstammar från ett löfte som Dan Inosanto gav Bruce Lee att inte kommersialisera JKD (samma som förövrigt de flesta av Bruce Lee´s elever verkar ha gett honom). Efter Bruce Lee´s död så började Dan hålla seminarier och lärde ut Filippinsk Kali, vilket var hans ”favorit sätt att utrycka sig”. I själva verket så har han sagt att han vid den tidpunkten inte hade något behov för att verka för JKD via seminarier. Mycket till hans förfäran så var det många av de som arrangerade seminarierna med honom som fräckt marknadsförde Dan´s koppling till Bruce Lee. Det blev snart ganska uppenbart att det var JKD och Dan´s koppling till Bruce som var den stora attraktionen, det stora dragplåstret, och inte Fillipinsk Kali/Eskrima. Dan förstod detta och bad alla arrangörer, och senare sina elever och instruktörer, att om de använde namnet ”Jeet Kune Do” så var de endast tillåtet att använda termen ”JKD Concept”. Detta för att illustrera att det inte var JKD utan enbart ett ”koncept” av det. På detta sätt kände han att han inte bröt sitt ord till Bruce Lee och både han och hans elever skulle vara ”skyddade”. Således, JKD är det som Bruce Lee gjorde, ”JKD Concepts” är det som Dan Inosanto och hans folk råkar göra för tillfället (Jun Fan JKD är ett resultat av att ”återväcka” Bruce Lee´s JKD för att förstå ”Konceptet”). Det som de flesta inte tycks förstå är att Dan Inosanto skapade namnet ”JKD Concept” med en tydlig beskrivning att det INTE var Bruce Lee´s JKD. Med facit i hand borde han kanske ha tagit det ett steg längre och tagit bort förstavelserna JKD. Detta eftersom många fortfarande ser den Kali, Eskrima och andra baserade stilarna metoden som Bruce Lee´s JKD, och inte som ”Dan Inosanto´s personliga tolkning av kampkonst”, precis som JKD var Bruce Lee´s personliga tolkning (och Jun Fan JKD tolkar JKD genom Bruce Lee´s JKD för att bilda sig en personlig stil, JKD. Det där blev kanske lite väl komplicerat?).

MVH/SteFan

SteFan
2003-04-02, 07:06
Hej,

Här skulle jag gärna se en liten förklaring vad JKD Concepts står för så att man kan bilda sig en egen uppfattning om de två inriktningar som finns inom JKD.

Jag vet att jag kommer att anses som tjatig, t.o.nm. att jag försöker marknadsföra Jun Fan Jkd. Många ansåg detta även om Bruce Lee när han började presentera sina tankar för kampsportsvärlden (dvs. att han marknadsförde sig och inte presenterade sina idéer), målet är dock att presentera Jun Fan JKD såväl som JKD Concepts, inte marknadsföra någon speciell inriktning.

MVH/SteFan

FlipKick
2003-07-27, 03:03
Hej!
Jag hade tänkt ge min syn på JKD Concepts.
Jag vill först säga att jag inte är någon instruktör eller expert inom detta.
Jag har tränat diverse kampsporter under 12 år bl.a. Thaiboxing, Kung Fu, ShootFighting och när jag bodde i USA under 3 år så tränade jag JKD Concepts för Burton Richardson, som är instruktör under bl.a. Dan Inosanto. Jag säger bl.a. för det är just det som JKD concepts går ut på, att inte begränsa sig till att endast träna EN stil eller ETT system. Burton Richardson är även Thaiboxings instruktör under Master Chai Sirisute och Guru i Pentjak Silat under Pendekar Paul de Thouars. Ni kan läsa mer om honom och JKD Concepts på: http://www.jkdunlimited.com

JKD Concepts har 3 "baselement"
1) Jun Fan Gung Fu - Utvecklat av Bruce Lee (och vad jag antar är vad Original JKD folket tränar)
2) Thaiboxing
3) Kali/Escrima - Filipinsk kamsport med bl.a. sticks och knivar (detta 3:e elementet får man säga är starkt influerat av Dan Inosanto själv och har inget att göra med Jun Fan, utan hela JKD Concepts tänkandet istället).

Utöver dessa 3 baselement så utvecklas JKD Concepts hela tiden, exempelvis när UFC fighterna började visas i början av 90-talet och Gracies bröderna och ShootWrestlers hade enorma framgångar i fighter gentemot StandUp fighters, så tar JKD Concepts upp dessa kunskaper i sin träning - allt efter Bruce Lee's egen filosofi - "use what is useful and develop from there".

Sammanfattat kan man väl säga att i JKD Concepts så tränar man Bruce Lee's Jun Fan, som är en stor och viktig del - MEN man låser sig inte till enbart det utan man tränar ALLT som har en användning (med betoning på användning)...

Hoppas att jag har kunnat de lite klarhet i vad JKD Concepts är - det är alltså ingen stil, det är ju jusst därför som det heter concepts = begrepp.

FlipKick
2003-07-29, 16:54
Ville bara kommentera JKD och Dan Inosanto i denna tråden också.

Inosanto har aldrig hävdat att man tränar JKD när man tränar Kali. När man tränar Kali så tränar man Kali och inget annat. Att sedan namnet JKD har hjälpt honom att framföra Filipinska och Inonesiska stridskonster förnekar jag dock inte.
Dan Inosanto lär dock ut exakt samma Jun Fan JKD på sin skola som exempelvis Ted Wong gör - jag skulle dock vilja ta steget längre och säga att Inosanto lär ut själva filosofin och grundtankarna bakom JKD och inte bara de tekniker som Bruce Lee lärde ut, genom att erbjuda sina elever att träna och upptäcka tekniker, metoder, drills och olika övningar från en mängd olika håll som exempelvis Thaiboxing, Shootfighting, BJJ, Kali, Silat mm mm...
Efter allt så är ju faktiskt inte JKD någon stil i traditionell mening. Det är väl lite här som jag själv tycker att original JKD folket har satt sig lite själva i en fälla, när de säger att DET här undervisade Bruce Lee, men INTE DET här och därför kan det inte vara JKD.
Jag är ganska övertygad om att om Bruce Lee hade fortsatt att leva så hade han också fortsatt att ständigt utveckla sina metoder och han hade förmodligen modifierat, lagt till och även tagit bort sådant som han utövade då för 30 år sedan.

Jag har absolut inget emot Original JKD och hyser stor respekt för dess utövare. Själv så föredrar jag dock JKD Concepts tänkandet som jag personligen tycker ligger mer i linje med Bruce Lee's egen filosofi...

SteFan
2003-08-02, 15:00
Hej,

Det är väl lite så jag uppfattat det också. Skönt bara att få det bekräftat av någon som är mer insatt i detta.

Skulle man börja diskutera mera så tror jag de flesta skulle märka hur lika våra inritningar är. Rent spontant skulle jag säga att "våra" 3 baselement är Enkelt-Direkt-Oklassiskt, men det är nog era också. Den enda stora skillnaden kanske är att vi valt olika "stilar" att hitta dessa elemnt i.

MVH/Stefan

Leif T. Røbekk
2003-12-24, 13:25
Hei dere..fint inlegg dette.

Vil tilføye at Dan Inosanto ikke underviser i Jeet Kune Do, men i Jun Fan Gung Fu.
Han har heller ikke sertfisert noen i JKD, bare i Jun Fan. Dette er fordi han hadde lovet Bruce Lee og ikke undervise JKD i store klasser. Når jeg har vert på Dan Inosantos skole (ps. er ikke elev under Inosanto, men under Sifu Larry Hartsell) så ble jeg fortalt at de har 4 klasser i Jun Fan (ikke JKD). Parti nr 1-2 er åpne for alle mens 3-4 er kun " By Invitation onely"

JKD hilsen
Leif T. Røbekk
................................................

JUN FAN / JKD
INOSANTO'S INSIGHTS

Over the past 3-4 years much has been written on Bruce Lee's art of Jeet Kune Do. Most of these recent articles have been highly inaccurate. Some articles have even attempted to "rewrite" the history of Jeet Kune Do. I can no longer stand by and watch as the public is mislead by certain individuals who have no knowledge or authority to speak on the subject.
Briefly, I will state my credentials and by what authority I, and I alone have the right and obligation to clear up the present state of confusion regarding the teachings of my late Si Fu, and dear friend, Bruce Lee.

My training with Si Fu Lee began in 1964, and continued until his untimely death in 1973. On Feb. 9 1967 I was made an Instructor by Si Fu Lee, at that time Si Fu Lee told me that my Seniors, Taky Kimura ( Seattle) and James Lee ( deceased, Oakland) and I were the only three instructors he had made. Si Fu Lee had three arts which he would certify in. "Jun Fan Gung Fu", "Bruce Lee's Tao of Chinese Gung Fu" and "Jeet Kune Do". I have certificates of instructorship in all three. As mandated by Si Fu Lee, at the time of his death I become the principle heir and authority on his arts and teachings. As he requested, I shall always acknowledge with the utmost respect my seniors, Si Bak James Lee and Si Bak Taky Kimura.

During Si Fu Bruce Lee's lifetime, I was the "Head Instructor" of The Jun Fan Gung Fu Institute", Los Angeles, Branch. During this time I was given the authority to hand out rank. If you look at the certificates awarded at the Institute in Chinatown, you will see that Si Fu Lee signed his name and affixed his seal on the right hand side of the certificate, and I signed my name and affixed my seal (personally given to me by Si Fu Lee), on the left hand side. After more than 30 years of teaching Jun Fan and Jeet Kune Do, it seems ridiculous that I have to now prove my authenticity to the martial art public.

At the time of Si Fu Lee's death the privilage and responsiblity of teaching, preserving, promoting and protecting these arts became my responibilty, and mine alone to ensure Si Fu Lee's contribution would not be "bastardized" and lost. I take this responsiblity very seriously and it is for this reason that I would like to address the question of "original Jeet Kune Do", "Jeet Kune Do Concepts", and difference between the two.
There is no difference.

Jeet Kune Do was born out of Si Fu Lee's art of Jun Fan Gung Fu. To understand the principles, concepts and strategies of Jeet Kune Do, you must study first Jun Fan Gung Fu. In the beginning, as conceived by Si Fu Lee, Jeet Kune Do was a style. Almost immediately, Si Fu Lee told me he was sorry that he ever named or considered JKD a style. He felt that a style was too limiting and confining.

Si Fu told me that he was not creating a new style, nor making a composite of different styles, nor modifying other systems or styles to create a new one. As he stated to me "Jeet Kune Do was to be used as a mirror, in which we could see ourselves". He hoped that JKD would be used as a vehicle to free his students from "clinging" to styles, systems, and patterns. He often quoted to me "Be not concerned with the soft styles versus the hard styles, or kicking styles versus striking styles, or long range styles versus in fighting styles, or ground grappling versus hitting and kicking.

He felt that there was no such thing as "this was better than that" or visa versa. To quote him directly "should there be one thing we must guard against, let it be partiality that robs us of our pristine wholeness and makes us lose unity in the midst of duality."

To answer the question raised so often by the "self-appointed "JKD"authorities writing so many articles today, "Does Dan Inosanto teach Bruce Lee's art, or has he mixed, diluted, changed and added other systems and styles to the "original" art, to such an extent that you can no longer learn what Bruce Lee taught, by training with him?"

The answer is the same today as it would have been 30 years ago. When I teach an individual the arts of Jun Fan Gung Fu and the principles, philosophies, concepts, strategies, techniques and methods of Jeet Kune Do, I teach them as they were developed, formulated and taught by Si Fu Bruce Lee during the years 1964 through 1973.

I have often wondered how certain individuals can write about my teaching when they have truly never trained in my classes conducted at my academy in Los Angeles, California. At the Inosanto Academy, classes are taught in individual systems and style. Each art is taught separately, in part to preserve it's identity, and to encurea certain level of proficeincy for the student. One class offered at the academy does, utilize the training methods, principles, concepts and fighting techniques of several systems and styles to familiarize the students in that class with all the avenues which are open to them.

When someone attends a seminar I may be conducting, and walks in on a section, I may be teaching any one of a number of different arts of which I am certified in. If they were to attend a seminar the following week, it would more than likely be completely different.
I see nothing wrong in exposing my students to a variety of different arts, and letting them choose which path they want to follow. During my teaching I draw many comparisons and analogies, and I will continue to do so if it continues to aid in the understanding of the material presented.

Ask any one of the individuals writing about the "Original JKD", to show you the basic 30 combination traps, they won't be able to. Ask them to perform the JKD (sets developed by Si Fu Lee) exercises on the wooden dummy, they won't be able to. Ask them to perform the basic kick boxing drills of Si Fu Lee and I doubt they would be able to show you. Ask them to perform the 1-2 counter series as taught by Si Fu Bruce Lee and I doubt that they would be able to show you.

In some publications, the readers are lead to believe that JKD is unorganized and JKD is, "do anything you want to do". One publicaton said Bruce Lee made no instructors.
On March 22, Jun Fan Gung Fu (Jeet Kune Do) was inducted into the official academy of Chinese boxing, a division of Taiwan's Republic of China, Ministry of Education. This places Si Jo/Si Gung Bruce Lee's art on equivalent terms with Tai Chi Chuan, Shaolin and other such world historic styles.

Sifu Dan Inosanto

SteFan
2003-12-26, 11:20
Hej,

Det är bra att det visats intresse även från "JKD Concepts" att utrycka sig i denna fråga. Vi har t.o.m fått äran att läsa vad Inosanto tycker om ämnet. Han är som känt en av de stora språkes rören inom JKD. Tyvärr brukar inte de som förespråkar Jun Fan JKD utrycka sig så mycket i frågan(personer som Taky Kimura, Ted Wong, Alan Joe osv.). Jag har haft äran att ta del och hört en hel del i detta känsliga ämne, men vill inte gå ut och säga vad informationen handlat eftersom det som sagts har varit i förtroende, och jag vill inte skapa någon diskusion som kan drabba någon annan. Däremot kan jag kommentera sådant som jag själv undrat över och kommit fram till.

När jag läser Inosantos text så är det första jag undrar över vad han menar med "certain individuals. Det finns som sagt många som enbart utnyttjat sin relation till Bruce. Menar han alla andra än sig själv? Menar han alla utom den första generationens utövare (Ted Wong, Taky Kimura osv. Menar han personer som Gary Dill som visst tränade på Bruce Lee´s tid, men kanske har marknadsfört sig lite väl kraftigt som en JKD auktoritet trots att de inte är certifikerade i JKD(hit kan man också räkna första generatonens elever som James deMile, Jesse Glover osv:). Menar han andra generationens utövare. En stor skara av dessa har någon gång varit ganska hårt förknippade med Inosanto men har gått sin egen väg (Paul Vunak, Burton Richardsson, Chris Kent, Tim Tacket, Cass Magda osv). Menar han personer som verkligen är självutnämda JKD auktoriteter (Jerry Beasley, Lamar Davis II osv.). Det finns många personer, men Inosanto har valt en diplomatisk väg och inte namngett vem han egentligen menar. Detta leder till vidare spekulation. Därför skulle jag önska att vi skulle få en officiell lista i Skandinavien vem som representerar vem!

En annan sak som jag undrar över är hans ordval som "... my credentials and by what authority i, and I alone has the right and obligation to clear up...", "... protecting these has become my responsiblity...", ... at the time of his death I became the principle heir and authorioty on his art...." . Det låter lite som att han säger att han är den enda som blivit utnämd till den ultimata ledaren inom JKD. Vad jag förstår så planerade Bruce inte att dö så ung och utnämnde aldrig någon efterföljare. Att Inosanto utnämt sig själv enbart p.g.a. de certifikat han hade är förstås en tryghet, men han var knappast den enda av alla bruce Lee´s elever med kunskapen att föra JKD vidare.Jag tar alltid upp detta, eftersom Inosanto alltid tyckks glömma det. Det finns faktiskt en person till som har ett JKD certifikat, nämligen Ted Wong. Instruktör för Bruce eller inte, så borde detta ge någon sorts status i dagens läge.

När det gäller alla dessa övningar som han säger att ingen i Original JKD kan så kan man undra varför ingen av de "Kan" dem. Jag säger inte att det är så, men kan det vara att det är så för att de inte skapades av Bruce, utan av Inosanto. När inosanto gav ut boken "A guide to martial arts training with equipment" så uppgavs att dessa drilar skulle ha något med Bruce Lee att göra. Missförstånd eller inte, så lär Inosanto ha svarat Linda Lee när hon sade att "Bruce hade inga sådana övningar."Jag har gjort dessa övningar av sådant jag tränade med Bruce Lee". Således kan dessa övningar som nämns nog komma från Bruce Lee, men det kanske är Inosanto som klassifierat dem och gjort dem till sk. JKD drills. Varför jag "frågesätter" om de verkligen finns är eftersom John Little har forskat och fått tillgång till alla Bruce Lee´s anteckningar, men han har inte stött på någom "JKD Wooden Dummy Drill" osv. Hur det kan stå till är att Bruce skrivit ner åt Inosanto vad han ska lära ut till eleverna och det är dessa anteckningar som blivit sk. JKD Drills. Då förstår jag om t.ex. Ted Wong inte har dem, för när Inosanto instruerade efter dessa papper så tränade Ted Wong privat med Bruce Lee på samma sak, men utan ett papper. Idag är det till Ted Wongs nackdel eftersom han inte har några papper att visa för sina kunskaper.

Jag förstår väl att Inosanto blivit frustrerad över JKD situationen idag, det är jag också. Jag har tränat hårt att bli godkänd av Ted Wong, och även om han inte var Instruktör så har han ett JKD certifikat som han fått av Bruce Lee personligen. Jag kanske inte således heller kan klassas som JKD instruktör, eftersom Ted inte var det, men jag anser ändå att jag inte hör till de som enbart "hittat på" sin JKD bakgrund och auktoritet.

MVH/SteFan

Leif T. Røbekk
2003-12-27, 14:57
Hei hei...
"Min egen oppfattning" er at Inosanto har ønsket lenge at flere av Bruce`s elever hadde kommet frem.. Han håpet også lenge at Brandon en dag skulle "ta over" dette. Inosanto har jo ingen offisiell lederstatus, men han er jo en av de som trente mest med Bruce, ca 9 år hvis jeg ikke husker feil. Har også en plass et kopi at et brev som er skrevet av Linda Lee, hvor hun sier at Dan er " in charge" av "whatever we can call it"

Når det gjelder "certain individuals" som Dan skriver om så tenker nok han ikke på orginal elevene, heller ikke på Chris Kent eller Cass Magda, Paul Vunak++ +, men heller på andre såkalte JKD mestre, med ca 250 videobånd om JKD, vil ikke nevne navn her.
By the way, Dill trente aldri med Bruce etter hva jeg har fått med meg.

Ted Wong var jo litt i serklasse etter min mening, fordi han er vel den eneste som ikke hadde trenet noen kampsport før han møtte Bruce. De fleste andre var jo sortbelter, mest fra Ed Parker. Har har æren å møtt Ted Wong kun en gang, håper å få muligheten igjen.

mvh

Leif T. Røbekk

SteFan
2003-12-27, 16:58
Det var väl det som var meningen när Linda Lee samlade ganska många av Bruce Lee´s gamla elever till ett möte, Nämligen att få alla att samarbeta. Inosanto var med på det historiska mötet men valde att inte vara aktivt med. Detta ledde i sin tur att den sk. Jun Fan JKD Nucleous, och senare Bruce Lee educational Foundation fick en massa skit för att de inte ville ha Dan Inosanto med. Hoppas att ingen tror fortfarande att Dan fick sparken.
Dan har en stor del av JKD och det är synd att det inte blev något av Linda Lee´s tappra försök att ena samtliga av Bruce Lee´s gamla vänner och elever.
Senare hoppade även Larry Hartsell av, och hela grundstommen är numera borta. De som är kvar är Taky Kimura, Ted Wong, Alan Joe och förstås Linda och Shannon Lee. Hoppas att visionen om en smarbetende JKD värld trots detta kan bli av. Om inte någon annanstans, så åtminstone här i Skandinavien.

Står det något datum på brevet du hänvisar till? Jag har ckså hört om detta brev och hur flitigt det används för att visa vilket stöd Inosanto har av Linda. Det jag undrat över är i vilken tid av JKD´s utveckling hon skrev det. Var det kort efter Bruce Lee´s död, var det innan diskussionenerna kring Original JKD och JKD Concepts kom igång eller skrev hon det till honom när han valde att inte medverka i Jun Fan JKD Nucleous?

MVH/SteFan

Mawa
2003-12-27, 17:28
Är det någon som vet varför Inosanto inte ville vara med i JKD Nucleous/BLEF samarbetet? Är lite nyfiken på det. Är det för att han ville fortsätta med sin "JKD concepts" och att Nucleous/BLEF ville vidareföra "Original" Jun Fan JKD?

Leif T. Røbekk
2003-12-27, 19:25
Hei Marcus.
For inosanto sin del er det ikke noen forskjell på OJKD og JKDC. Som han har utalt seg i brevet ovenfor underviser har i dag det han lærte av Si Gung Bruce Lee. Men Inosanto mener at JKD "er et konespt" noe jeg er enig i.
Men noen tror at når han snakker om JKDC så mener han en mix mellom eks Kali, Silat etc.

Når det gjelder Dan Inosantos avgjørelse om å ikke vere med i Nucleus, så vil jeg ikke spekulere i det. Det var hans avgjørelse, som jeg respekterer. Selv synnes jeg at Nucleus i seg selv var en god ide.

SteFan er inne på noe når han sier at vi i scandinavian burde samarbeide bedre innen JKD, uavhendig av instruktør eller tittel.

JKD hilsen

Leif T. Røbekk
www.jkdnorway.com

SteFan
2003-12-27, 19:38
Hej,

Detta är förstås ren spekulation från min sida, men så här tror jag att det kan vara. Inosanto hade vid deta tillfälle redan en stor organisation runt sin "JKD Concepts". Skulle han nu gått med i BLEF så skulle han ha blivit "tvungen" att lägga ner betydligt mer energi på enbart Jun Fan Gung Fu. Detta skulle ha betytt att många av hans elever inte längre skulle ha kunat syssla lika mycket med sina andra stilar, eftersom detta just var målet med BLEF; Man får visst syssla med andra stilar, men man skulle bli mycket tydligare att dessa inte skulle förknippas med Bruce Lee (något som jag inte riktigt tycker att Inosanto hade lyckas med, även om han kallade det enbart för ett koncept av JKD). Sedan hade väl Inosanto en så stark tro på att hans JKD Concepts approach var ett bättre sätt att tjäna JKD och Bruce Lee än det som Linda planerade. Alltså var det en blandning av respekt till sina elever, såväl som mot Bruce Lee.
Något som nog bara är ett rykte, och således inte ska tas på ett så stort allvar är att hans lite dominanta fru Paula skulle ha haft något med beslutet att göra. Detta får vi nog inte veta förrän Inosanto själv väljer att officiellt förklara varför. Det som jag undrar över, och som Leif vet säkert något om, är varför Larry Hartsell valde att hoppa av. Kanske Leif kan berätta något om detta?

MVH/SteFan

Mawa
2003-12-27, 19:52
Hej!

Jo, den teorin låter trolig, Inosanto gillar ju vad jag vet att syssla med så många olika stilar som möjligt. Detta med att kalla andra stilar för JKD, är det så i ”concepts”? I intervjuer har Inosanto sagt att en JKD-teknik kan lika gärna vara ett boxningslag som en TKD-spark eller ett Judokast osv. Detta är ju rätt långt ifrån tanken i ”original” jun fan JKD. Och i ett inlägg en bit upp på denna tråd skriver FlipKick att Inosanto aldrig sagt att man tränar JKD när man t ex tränar Kali. Det vore intressant att reda upp detta.

Leif T. Røbekk
2003-12-27, 20:30
[Ändrat den 2003-12-30 av Leif T. Røbekk]

Bruce_Lee_12
2005-07-26, 16:52
Är Det nån Skillnad Mellan Jun Fan Jeet Kune Do och Concepts ???????

jeff_lindqvist
2005-07-26, 18:48
Ja, och det har du fått svar på HÄR (http://kampsport.se/forum/viewtopic.php?t=11008).

Bruce_Lee_12
2005-07-27, 14:34
Är Norrköpings Jeet Kune Do Klubb Jun Fan Eller Concepts ?

Rickard Ankarsund
2005-07-27, 16:59
norrköpings är concepts

Bruce_Lee_12
2005-07-30, 00:15
Det står på Hemsidan nått om Jun Fan Jeet Kune Do på Norrköping Jeet Kune Do klubb på www.slakthuset.org

jeff_lindqvist
2005-07-30, 00:28
Jag kollade upp lite om Rick Faye, som verkar vara kopplad till Slakthuset:

"He holds full instructorships under Dan Inosanto in both the Filipino Martial Arts and the Jun Fan Martial Arts/Jeet Kune Do Concepts. He also holds a fifth level instructorship under Dan Inosanto in the Maphilindo Martial Arts. He is regional director for the Thai Boxing Association, U.S.A., and holds an instructorship in Muay Thai under Master Chai Sirisute. He has instructorships in Wing Chun, Arnis and numerous other arts."

Så det är nog ändå lite mer concepts-tänkande än ren Jun Fan JKD.

PerJKD
2009-04-10, 09:42
Jag hittade nyligen en intervjuserie med Dan Inosanto där intervjuaren tar upp några av frågorna som brukar komma upp:

Del 1
http://www.youtube.com/watch?gl=SE&feature=channel&v=8JbQwbZDeb8

Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=Jl-nErhLev0&feature=related

Del 3
http://www.youtube.com/watch?v=E8SQ7XjYUkA&feature=related

Del 4
http://www.youtube.com/watch?v=zxrgU9uPBzo&feature=related

Stawbom
2010-07-01, 23:22
Jag vet att tråden är gammal, men det är ett så bra exempel på hur Concepts och Jun Fan missförstår varran.

Efter allt så är ju faktiskt inte JKD någon stil i traditionell mening. Det är väl lite här som jag själv tycker att original JKD folket har satt sig lite själva i en fälla, när de säger att DET här undervisade Bruce Lee, men INTE DET här och därför kan det inte vara JKD.

Missförståndet ligger i att när Concepts tränar Mauy Thai och Jun Fan säger "Det där är inte JKD" så syftar dom inte på att Bruce Lee inte använde just dom teknikerna, utan på att det sättet att träna går emot vad Bruce lärde ut om Enkelt, Direkt och Oklassiskt.
Varje stil är som en cell i ett fängelse, hur många gånger du än byter cell så blir du aldrig fri.
När Bruce Lee lärde ut att man inte skulle ha någon stil så tror jag inte han menade att man skulle ha så många stilar som möjligt.

Jag är ganska övertygad om att om Bruce Lee hade fortsatt att leva så hade han också fortsatt att ständigt utveckla sina metoder och han hade förmodligen modifierat, lagt till och även tagit bort sådant som han utövade då för 30 år sedan.

Det tror jag också. Men jag tror inte han skulle börjat träna Mauy Thai och Kali. Jag tror att han fortfarande hade använt sin On Guard Position och Straight Lead, med några små förfiningar.

Jag har absolut inget emot Original JKD och hyser stor respekt för dess utövare. Själv så föredrar jag dock JKD Concepts tänkandet som jag personligen tycker ligger mer i linje med Bruce Lee's egen filosofi...

Här kommer vi till frågan som klyver JKD: Vad menade Bruce Lee?
"The On Guard Position is that position most favorable to the mechanical execution of all the total techniques and skills"

"Use tools that will least deviate from the On Guard Position"

"Becouse of their advanced position, your leading foot and hand constitute at least 80 per cent of all kicking and striking"

"Above all, do not lay down restricting rules"

Sen får vi alltid höra om att JKD inte är någon stil, som om det skulle betyda att man ska träna fler stilar!
"It is all right to change one´s style to adapt to various circumstances, but remember not to change your basic form. By changing style, I mean switching your plan of attack"

Det handlar inte om vilka tekniker Bruce Lee använde, det handlar om varför han använde just dom teknikerna.
För många utövare går "på känsla", dom använder den stans som "känns" bäst, dom tekniker som "känns rätt" att utföra. Dom testar olika stilar och väljer sina personliga favoriter, helt enkelt.
Man kan inte välja "sin egen JKD". Du kan inte bygga "din egen JKD". JKD är inte MMA. JKD är inte ett personligt val.

"The way of combat is not based on personal choice and fancies"

Detta och mycket annat har fått mig att följa Ted Wong JKD istället för Concepts.