Visa fullständig version : Hur härdar man ben och knytnävar?
jag har hört att man härda ben och knytnävar i muy thai. ligger det någon sanning i detta.
kan förstå att man blir rätt härdad om man sparkar ett par tusen gånger på sin träningspartner eller pads....men finns det några andra sätt att härda ben och knytnävar???
härda smalbenen gör du genom att sparka på mitsar o säckar.
du kan även sparka på lyktstolpar om du inte tycker att du har nån användning av benen när du blir äldre, eller tycker att bencancer låter kul.
detsamma gäller för knytnävar, boxa på en säck eller så är ju smartast...
varför vill du härda knytnävar förresten? fightas man har man ju handskar...
tycker inte du ska överdriva det
o sabbar varrenda nerv du har
men armhävningar på knogarna där du
hoppar o slår lite halvhårt ner på hårt underlag
för knogarna...
sparring utan 143 benskydd härdar smalbenen
relativt snabbt...dock soms agt, ta det försiktigt!
jag har en gammal thailändsk bankokfighter som
tränare o han har en hel del skoningslösa träningsmetoder...
he he det låter soim om det finns en hel del metoder att göra det på.... jag ska passa mig för lyckstolparna .... :D
härda smalbenen gör du genom att sparka på mitsar o säckar.
du kan även sparka på lyktstolpar om du inte tycker att du har nån användning av benen när du blir äldre, eller tycker att bencancer låter kul.
detsamma gäller för knytnävar, boxa på en säck eller så är ju smartast...
varför vill du härda knytnävar förresten? fightas man har man ju handskar...
Handskar använder man bara på träningen sen när det är tävling eller gradering så är det bara susp som får användas. Inom Kyokushin iaf vet inte hur ni andra gör som tränar nån "fjoll"stil. haha :evil:
Nå är thai och många andra stilar minst lika hårda, bara roligt att försöka provocera lite :lol:
Ninjakicker87
2004-10-29, 15:38
varför härda benen.
varför härda benen.
Härda skenbenen så att när man blockar lowkicks eller när nån annan blockar sina lowkicks så gör det inte så ont. Annars kan det bli svårt att gå flera matcher, det kan bli så att man tillslut blir tvungen att släppa in lowkicks och då går det snabbt utför.
Seriöst, prata med någon kunnig om att härda smalbenen.
Sparkar du på något hårt så det gör ont måste skenbenet anpassa sig (växa).
Vet du vad det händer då? Det bildas BROSK, vet du hur bra brosk är att lägga på sig på smalbenen till äldre ålder? Hm,. tror inte det, då hade du nog inte varit så sugen på att göra något sådant. Att det gör ont när man blockar smalben mot smalben håller nog alla med om, saken är den att du kommer vänja dig vid det, men det är i matcher. När du tränar sparrar ska du självklart använda benskydd både för dig egen och partners skull.
Kolla hur alla proffsen tränar, vissa kör till och med på dubbla benskydd, bl.a Mr. Perfect..
Att stå och sparka på saker som är hårda gör dig inget gott...Kolla upp hur gött det är med mycket brosk, UNDERBART =)
"tävling eller gradering så är det bara susp som får användas. Inom Kyokushin iaf vet inte hur ni andra gör som tränar nån "fjoll"stil. haha "
Fjoll stil? Ni har väl inte ens slag mot ansiktet, inte så kontigt att ni inte använder handskar.
Ananrs så är det inte ens nödvändigt att härda smalben. Tvärtom. VAR rädd aom dem istället.
Skrivit det i en annan tråd om samma sak, men ni som startat den här kanske vill höra vad jag har att säga ändå...
Det jag har lärt mig om smalbens härdning är att skälet till att man härdar är att man vill döda/härda nerverna som finns under huden. Härdningen går snabbare med hjälp utav hårdare föremål, så man får snabba resultat på kort tid. Problemet är att om man härdar med någonting hårdare än en mits eller säck så skadar man samtidigt benet(skelettet) och gör skelettet mer poröst. Och ett poröst ben är det man allra minst vill ha i en match. Därför gör man nog bäst som nybörjar att inte härda sitt ben på något annat sätt än att sparka på mittsar och säckar, för att sedan när man blir duktigare låta en läkare göra en bedömning om det är värt det/möjligt att använda något hårdare material.
Sammanfattat: Härda inte med någonting hårdare än mittsar/säckar.
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.