handdator

Visa fullständig version : Vilken rysk kampsport?

7echnoid
2004-08-04, 13:55
En sommarjobbare här på min arbetsplats nämnde en kampsport som enligt honom skulle ha utvecklats av de ryska elitförbanden. Den ska heta något liknande "systema" (ryska ordet för system?) Själva kampsporten ska kännetecknas för sin oberäknelighet och sitt "flyt" i rörelserna.

Någon som vet mer om denna disciplin och vill dela med sig? :)

Hanna B
2004-08-04, 14:12
En del faller i trans över systema, andra betraktar det som bluff och skräp. Här en lååååååååång diskussionstråd om systema på Aikido Journals diskussionsforum om ett filmklipp (länk till den finns i diskussionen)
http://www.aikidojournal.com/forums/viewtopic.php?t=6138

7echnoid
2004-08-04, 14:21
En del faller i trans över systema, andra betraktar det som bluff och skräp. Här en lååååååååång diskussionstråd om systema på Aikido Journals diskussionsforum om ett filmklipp (länk till den finns i diskussionen)
http://www.aikidojournal.com/forums/viewtopic.php?t=6138

Tack så mycket! ...får helt klart säga att jag faller till de som ser det som skräp :) Det var ju bara en fånig efterapning av folk som gärna skulle vilja kunna aikido. Jag är besviken :?

Chicken
2004-08-04, 14:30
Aikido? Om det finns något gemensamt i historik, filosofi, system eller annat så undgår det iallafall mig. Hursom en länk http://www.russianmartialart.com Jag tycker att dom verkar vara ganska stabila killar

grondahl
2004-08-04, 14:33
Jag sågar inte systema innan jag har fått känna på en duktig utövare. Men jag måste säga att av filmklippen som man har sett så ser det lite lustigt ut.

7echnoid
2004-08-06, 19:51
Aikido? Om det finns något gemensamt i historik, filosofi, system eller annat så undgår det iallafall mig. Hursom en länk http://www.russianmartialart.com Jag tycker att dom verkar vara ganska stabila killar

...vad jag menar är att rörelsena och deras "tillvägagångssätt" påminner om aikido (iaf för mig) ....hursomhelst tycker jag det är lite si och så med en kampsport som på förstasidan på sin hemsida har en bild på en kille med automatvapen.. :)

Visst, såg att de hade varit med i Go! Warrior på Discovery, men det känns fortfarande lite halvfake. Jag skulle också kunna komma på en jätteeffektiv kampsport som klarade alla möjliga attacker och visa det på film om min anfallare kom i slow-motion och vek sig så fort jag nuddade honom... nej, detta imponerar inte på mig.

Systema
2004-08-07, 22:38
Jag har tränat både med Michael Ryabko och Vladimir Vasiliev och kan garantera er att
dessa herrar är på riktigt. Det kan se fake ut när det går långsamt. Men det är ett sätt att
träna på för att inte få sin läroprocess att avstanna. Vilket full hastighet kan göra.
Jag har vänner från Holland(duktiga Aikido utövare) som nu valt Systema framför Aikido.
De fann något i Systema som man bara kan få genom att testa på.
Så det bästa är att inte dömma något förrän man testat..

grisnak
2004-08-08, 11:15
Combat sambo för helvete!

7echnoid
2004-08-08, 14:51
Jag har tränat både med Michael Ryabko och Vladimir Vasiliev och kan garantera er att dessa herrar är på riktigt. Det kan se fake ut när det går långsamt. Men det är ett sätt att träna på för att inte få sin läroprocess att avstanna. Vilket full hastighet kan göra. Jag har vänner från Holland(duktiga Aikido utövare) som nu valt Systema framför Aikido. De fann något i Systema som man bara kan få genom att testa på. Så det bästa är att inte dömma något förrän man testat..

Jodå... jag vet, man ska inte döma ut någonting förrän man har testat själv elle har någon slags "riktig" erfarenhet ifrån det, men jag måste säga att det ser riktigt löjligt ut i den långsamma hastigheten. Hursomhelst så skulle jag vilja se någon göra dessa tekniker i full hastighet. Att hinna med alla de där vinklingarna, trycken och förflyttningarna mot exempelvis knivattacker verkar mycket, mycket, mycket svårt, om inte i det närmaste omöjligt. Men visst, visa mig ett "full-speed-klipp" på några tekniker så kan jag kanske ändra min uppfattning.

mani99
2004-08-09, 09:24
Jag vet inte om det tillför något i debatten, men jag frågade faktiskt min tränare i Sambo om Systema och dess historia. Enligt honom är systema en avknoppning av Sambo och en mjukare stil än dess moderstil.
I de få filmer jag sett av stilen så finns det tekniker jag känner igen men det mesta skiljer sig från Sambo.

Tapthis
2004-08-09, 13:35
Inget ont om Systema - Ryabko och Vasiliev är minst lika roliga som John Cleese och Chaplin, eller kanske snarare Helan o Halvan! För det är väl inte på riktigt dom tror på det där? :lol:

Kenpoist
2004-08-09, 15:52
Inget ont om Systema - Ryabko och Vasiliev är minst lika roliga som John Cleese och Chaplin, eller kanske snarare Helan o Halvan! För det är väl inte på riktigt dom tror på det där? :lol:

Känner flera som tränar systema och själv börjat testa på det lite. Tänk på detta

To hear is to doubt, to see is to be decived BUT to FEEL is to belive!!

RUNDOWN
2004-08-09, 18:25
Kan man träna Systema i Sverige? Sambo vet jag finns i STHLM (två klubbar) samt att de kör lite ROSS (vilket jag fattat som är rätt likt systema) på Ironman i GBG men Systema?

Kenpoist
2004-08-09, 22:03
Kan man träna Systema i Sverige? Sambo vet jag finns i STHLM (två klubbar) samt att de kör lite ROSS (vilket jag fattat som är rätt likt systema) på Ironman i GBG men Systema?

Nej det finns ingen klubb som kör systema i Sverige som jag vet om utan jag kör privat med en kille som åker till Tysklad titt som tätt och tränar

Tapthis
2004-08-10, 13:19
Känner flera som tränar systema och själv börjat testa på det lite. Tänk på detta

Huh? Vad är det jag ska tänka på?

To hear is to doubt, to see is to be decived BUT to FEEL is to belive!![/quote]

Nu har jag iofs sett flera "instruktionsfilmer" med Helan o Halvan och jag har tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att kunna av se vilka som är pajasar och inte... Jag säger bara knivaväpningar med plånbok mot kniv! Man tror ju inte att det är sant att folk går på sånt skit om och om igen - men det är väl önskan (vannföreställningen) om att kunna spöa folk utan att behöva träna på riktigt som ligger till grund... Men jag ska som sagt inte klaga - Systema, Ross, Scars och många andra system har gett mig mkt underhållning!

Kenpoist
2004-08-10, 16:25
Nu är det ju inte att man lär ut det hela med avväpning mot kniv med hjälp av en plånbok utan mer ett sätt att öpnna personers hjärnor och tankesätt för att se vilka fler möjligheter det finns och hur man kan använda ens omgivning som hjälp.

Finns många som tyvärr låser sig fast vid "patenterade" lösningar och ser allt annat som icke trovärdigt osv. Bland de jag känner som gick över för att träna lite system och komplettera sin kundskap är en instruktör med över 30 års erfarenhet och som jag tränat med i flera år. Så det är inte blåögda personer som bara bestämmer sig för att byta eller träna nåt annat. De är kritiska, erfarna och mycket kunniga personer. Och som sagt så är det mycket lätt att kunna lura ögat via video eller liknande. Hur skulle annars magiker kunna lyckas?.

När man väl testar det hela så kan man göra en bättre bedömning tycker jag.

Tapthis
2004-08-11, 00:26
Nu är det ju inte att man lär ut det hela med avväpning mot kniv med hjälp av en plånbok utan mer ett sätt att öpnna personers hjärnor och tankesätt för att se vilka fler möjligheter det finns och hur man kan använda ens omgivning som hjälp.

Ja, så skulle det ju kunna vara - det verkar ju vara så att man ser det man vill se...

Finns många som tyvärr låser sig fast vid "patenterade" lösningar och ser allt annat som icke trovärdigt osv. Bland de jag känner som gick över för att träna lite system och komplettera sin kundskap är en instruktör med över 30 års erfarenhet och som jag tränat med i flera år. Så det är inte blåögda personer som bara bestämmer sig för att byta eller träna nåt annat. De är kritiska, erfarna och mycket kunniga personer. Och som sagt så är det mycket lätt att kunna lura ögat via video eller liknande. Hur skulle annars magiker kunna lyckas?.

Kanske för att dom "patenterade" lösningarna tenderar att fungera bättre? Om saker inte är trovärdiga är det vanligtivis för att dom inte är det (trovärdiga alltså)... Personligen struntar jag fullkomligt i hur länge folk har tränat eller vad dom påstår sig besitta för otroliga kunskaper - går man på Systema-lurendrejeriet så är man inte kritisk, erfaren eller kunnig... Lura ögat - du menar att dom vill att det ska se ut som skit det dom gör?

När man väl testar det hela så kan man göra en bättre bedömning tycker jag.

Om man ser skit behöver man inte smaka på det för att veta att det är skit...

Kenpoist
2004-08-11, 09:39
Där vart allt som jag skrev i en nötskal *ler*
Just att bara lita på sina ögon och inte testa det hela för att se om deras teorier stämmer eller inte är just det största misstaget man kan göra tycker jag.

Nu syftar jag inte enbart på systema utan alla mindre kända kamparter i sig.

Wu_W3i
2004-08-11, 10:48
Min systema favvo -

Den store mästaren lägger sig på mage och anfallaren gör en framåtrullning över rumpan-ryggan på honom..

Kan inte sluta skratta efter att ha kollat på systema mpegs en stund.. :lol:

Om det fanns något alls av realism i detta skulle inte då någon av dessa mästare ge sig in i proffsboxning eller MMA tävlingar och göra sig en hacka? Eller varför inte hämta ut den där miljonen $ som finns utlovad till den som kan visa något övernaturligt..?

Sorry om detta är lite OT här men kunde inte låta bli att kommentera filmklippen.

Hanna B
2004-08-11, 12:56
Boxning måste vara det löjligaste som finns. Jag har sett flera gånger att dom hoppar hopprep! Störtlöjligt alltså. :roll: ;)

Jag vet ingenting om Systema, men den typen av träning som du syftar på är givetvis inte realistisk och knappast menad att vara det heller.

Wu_W3i
2004-08-11, 22:21
Boxning måste vara det löjligaste som finns. Jag har sett flera gånger att dom hoppar hopprep! Störtlöjligt alltså. :roll: ;)

Jag vet ingenting om Systema, men den typen av träning som du syftar på är givetvis inte realistisk och knappast menad att vara det heller.

Nja om man har videoclip på sin hemsida där man även visar upp sig med vapen och öppet hävdar att man har ett effetkivt system för fighting baserat på spetznaz fightignteknik eller något i den stilen och man i videoclippet har folk som anfaller den stora mästaren som uppenbarligen visar hur han försvarar sig genom att tex slå ett slag FRAMFÖR ansiktet på anfallaren så han flyger bakåt och man även kallar detta för "Beyond the physics" så nog tycker jag man får räkna med att folk tar det som representativt för stilen och deras självförsvarsmetoder, notera också att det inte någonstans står att typ "dessa clips visar en träningsmetod för balans och timing etc ect och inte ett ritkigt sätt som vår mästare kan försvara sig på".

Hade jag tex gjort en Taiji site där jag skrev att min stil ägnade sig åt effektivt självförsvar och sedan så lägger jag upp videoclip (Notera, samtliga videoclips på sidan) där jag står och gör 3 circle qigong vilket iofs ju är en del av min Taiji men som inte har något att göra med effektivt självförsvar så hade jag fått skylla mig själv om folk skrattade åt dummern som bara står där med armarna i vädret och tror han med sin inre kraft ska kunna fightas.

Hoppa hopprep är en utmärkt motionsform och har ett tydligt och begripligt syfte. Att hålla på och lära ut påhittade "psycic powers" och knivförsvar där man förutsätter att knivangriparen står stilla snällt och låter sig bli avväpnad borde vara straffbart. Hemskt att folk får falskt förtroende för att kunna försvara sig och sen stöter på en fiende som inte bara angriper irrationellt utan även sparkar PÅ mig och inte brevid (Notera videoclipsen från systema..).

Vill man sälja päron får man gärna göra det för mig trots att jag är äppelfantast.. börjar man dock säga att det är äpplen man säljer så är det en annan sak :)

7echnoid
2004-08-13, 09:49
...jag håller helt och hållet med Wu_W3i. Filmklippen där "mästaren" försvarar sig innefattar ju typ att han i slow-motion sätter handen en decimeter framför någon kille som då måste slänga sig bakåt av kraften.... wow sicket självförsvar... som jag nämnde tidigare i tråden: Jag kan också hitta på en flashig kampsport och spela in slow-motion videos där mina attakerare åker på stordäng med en massa enkla och icke tröttsamma moves. Funderar kanske på att starta "Eye-defence" där det räcker att man kollar på folk så ramlar de.... hmmz, ja det skulle nog vara något. Ska spela in några samplers bara och lägga upp så kommer det vara en massa miffon som tror att jag är kung på självförsvar.

RUNDOWN
2004-08-23, 01:04
Jag såg precis en instruktionsfilm med Vladimir Vasilievs tränare. Filmen handlade om försvar mot kniv och utifrån filmen tycker jag det verkar som om systema funkar jättebra mot folk som är helt lealösa i hela kroppen, inte håller i sitt vapen, faller bara man tittar på dom samt inte gör något som helst motstånd.

Det finns säkert bra tekniker här och där men på sättet det framställs i videon så verkar det minst sagt oseriöst.

Filmen var dock rolig som ren underhållning och jag kom på mig själv med att fnissa flera gånger. Främst åt instruktörens "Dance of Death" som han gjorde efter att han fällt sin antagonist. Hade han sett El Ninjos gamla avatar måhända?

KravMan
2004-08-23, 02:33
Ha ha ha det här var riktigt roligt, är det verkligen menat som seriöst?
Apropå El Ninjos avatar så var det nog den jag garvat mest åt här på forumet :D

Hobnobb
2004-08-23, 14:11
Min systema favvo -

Den store mästaren lägger sig på mage och anfallaren gör en framåtrullning över rumpan-ryggan på honom..

Kan inte sluta skratta efter att ha kollat på systema mpegs en stund.. :lol:

Om det fanns något alls av realism i detta skulle inte då någon av dessa mästare ge sig in i proffsboxning eller MMA tävlingar och göra sig en hacka? Eller varför inte hämta ut den där miljonen $ som finns utlovad till den som kan visa något övernaturligt..?

Sorry om detta är lite OT här men kunde inte låta bli att kommentera filmklippen.

Tittade på alla klippen men kunde inte hitta framåtrullningen ... var hittade du den ?

Hobnobb
2004-08-23, 17:02
Hahahahahahahaha :) tack för klippet Heltok ... med ett sånt reklamklipp fattar jag inte hur någon kan träna det ... :D

Hanna B
2004-08-23, 17:31
Hobbnobb, du kanske har upprepat det där tillräckligt många gånger nu...

Hobnobb
2004-08-23, 17:36
Hobbnobb, du kanske har upprepat det där tillräckligt många gånger nu...

Har jag ? Det var mitt andra inlägg i denna tråden och i första frågade jag efter klippet ... i och för sig har jag kommenterat liknande saker i andra trådar, men jag måste väl ändå få kommentera detta också ... eller ?

Hanna B
2004-08-23, 18:04
Ah, sorry. Du har rätt! Jag var slarvig, och det gick ut över dig vilket var fel person. Jag hade för mig att du postat flera liknande inlägg i den här tråden tidigare, men det var fel. Förlåt! Nedanstående skriver jag på grund av mitt intryck av hela tråden, inte på grund av dig...

När många tycker något är löjligt, urartar det lätt till att många hakar på i skrattkören bara för att det är "tillåtet". Det blir lätt ganska osmakligt. När Stanley Pranin tycker Systema är intressant och "på riktigt", då känner inte jag att det går att avfärda riktigt hur som helst. Jag har letat på Aikido Journal BB efter ett inlägg där någon pratade om den ofta missförstådda icke-kontakt-träningen, men hittar den inte.H

Hur som helst kan man ju tycka att det är knepigt att i marknadsföring lyfta fram sånt som ser konstigt ut i många ögon, utan att förklara vad det är man ser. Det är ett bra sätt att få uppmärksamhet, fast kanske mestadels negativ uppmärksamhet.

Ju fler "hahahahahaha"-inlägg som postas i den här tråden, desto mindre chans att systema-folk får lust att hoppa upp och försöka förklara vad det handlar om. Så det beror på vad man är ute efter...

Hobnobb
2004-08-24, 11:08
Ju fler "hahahahahaha"-inlägg som postas i den här tråden, desto mindre chans att systema-folk får lust att hoppa upp och försöka förklara vad det handlar om. Så det beror på vad man är ute efter...

Faktiskt sant ... men vissa av klippen är riktigt töntiga ... eller nästan de flesta av dem ... hade dock gärna hört någon som var insatt och som ville förklara lite mer ...

Hanna B
2004-08-24, 13:16
Den här hemsidan ska visst innehålla en del förklaringar av vad övningarna går ut på, men jag har inte kollat särskilt noga på den.
http://website.lineone.net/~paul_genge/

Hobnobb
2004-08-24, 13:28
Tack :)

Nu har jag kollat på ännu mer klipp på den hemsidan ... finns det någon här som har testat detta utförligt och kan förklara hur/om teknikerna verkligen fungerar ... seriöst ... de teknikerna jag sett hitintills på 10+ videoklipp tycker jag verkar vara ganska konstiga ... någon krav maga kille som tittat på klippen och kan dra paralleller till hur de försvarar sig mot knivar ?

Själv ska jag göra vidare efterforskningar på nätet ... blev lite intresserad av att få reda på om det här är en super-bluff eller inte :D

Kanon
2004-08-24, 14:18
Det finns faktiskt en gansk lång tråd på Krav Magas forum där man jämför lite --> http://www.kravmaga.com/forum/discussion.cgi?forum=1&discussion=297

Hobnobb
2004-08-24, 14:21
tack.

7echnoid
2004-08-24, 15:08
Har suttit och kikat lite på klippen på den sidan som Hannah B länkade till. Där finns ytterligare klipp med försvar mot kniv, men nu "vänder" man inte kniven utan slår istället med handflatan mot attackerarens spetsiga knä. Attackeraren fortsätter bara rakt framåt med kniven och dimper så småningom ner i marken. Kan någon förklara på vilket sätt detta skulle kunna fungera i verkligheten? Dels skulle det knappast gå att fälla någon som har rejält med tyngd på ett böjt knä genom att slå med handflatan på det framifrån och dels så skulle man ju knappast undgå att bli träffad av kniven (eftersom det räcker med att sänka armen så skulle den träffa).

Sidan har dessutom vad man kallar för "Clips showing fast work" vilket vi får anta ska vara mer eller mindre autentiska exempel utan slow-motion rörelser. Här går det hela ut på att sparka mot knän, vilket i och för sig är mycket effektivt, men det man egentligen vill se är väl ändå de omtalade kniv-teknikerna? Finns dessutom en teknik här som går ut på att motståndaren rör sig (går) mot en och man sätter sig på huk så att han ramlar över en. Tycker personligen att vi kan stänga den här tråden nu och sammanfatta med att Systema verkligen skulle behöva skärpa sig lite för att åtminstone övertyga mig om dess äkthet. Lite full-speed klipp med knivtekniker skulle vara skoj att se också (använd skumgummi-atrapper!!)...

Hanna B
2004-08-24, 15:24
Jag har gjort massor av saker på mindre traditionell aikidoträning som jag är övertygad skulle dra precis lika mycket löje över sig, om jag släppte dem på video. Å andra sidan har inte jag eller mina instruktörer släppt dem på video...

Att någon visar något med en kniv behöver inte nödvändigtvis betyda att det är meningen att det är så man ska hantera knivangrepp. Kniven kan vara ett pedagogiskt verktyg för att uppnå något i den aktuella övningen. Huruvida detta gäller systema eller ej, vet jag inte.

Vad vi kan sammanfatta med är nog att vi inte kommer längre utan medverkan från någon som tränat systema ett tag, och kan förklara vad det handlar om.

Tomas_J
2004-08-24, 21:41
Jag har visserligen inte tränat Systema, men jag har kollat på ett antal videofilmer (inte bara snuttar på Internet alltså) och jämfört med annat jag tränat. På en av filmerna med Ryabko framgår det att den här mjuka och "no touch"-träningen är till för att öva upp elevens (dvs den som "attackerar") sensitivitet och mjuka upp hans kropp. Ryabko jobbar därför olika med varje elev utifrån denne persons svagheter.

Jag har även sett en sekvens där Ryabko tar sig an en elev som vill testa att känna tekniken fullt ut, och då är kontakten hård och direkt. Man ser dock att det är samma rörelser som under övning mer eller mindre bara antyds. Tycker också att det är ganska uppenbart om man jämför Vasiliev och Ryabko att det Ryabko gör är baserat på exakt samma principer som de Vasiliev jobbar med, fast på en annan nivå. Jämför t.ex. aikidons O-sensei under olika perioder av hans liv.

Jag har heller inte hört talas om en enda person som verkligen tränat med Ryabko eller Vasiliev som dissat någon av dem, snarare tvärtom.

Själv tycker jag Systema verkar som ett mycket intressant principbaserat system som kombinerar spontanitet, kreativitet och naturlighet i utövandet med sunda principer och effektiva träningsmetoder. Men det är ju bara min åsikt förstås....

gurkhan
2008-10-13, 02:36
För dem som vill ta reda på hur RMA Systema funkar i verkligheten :
www.Systemasweden.se
Vi finns förnärvarande i Norrköping & Göteborg, varmt välkomna
mvh/G