handdator

Visa fullständig version : Komplettera Kendo med Iaido? :)

Raikun
2004-09-05, 16:14
Borde väl funka bra? :) Saknar känslan av att hålla i ett riktigt svärd :/

bassui
2004-09-05, 16:28
Mycket av kendons waza kommer fran Onno-ha itto ryu.
Det kan kanske var till hjalp om du soker efter ett komplement.

Hanna B
2004-09-06, 09:05
Jag inbillade mig att just den kombinationen (kendo + iaido) var vanlig, men jag kanske har fel... :?:

bassui
2004-09-06, 15:12
Nihon Kendo renmei har sin egen form av Iai-do.
Seitei iai ar ingen traditionell form av Iai men det ar en
vanlig kombination.
Dock torde det basta komplementet vara Onno-ha itto ryu ken- och Iai-jutsu men jag ar mycket osaker pa om det finns nagon dojo i Sverige.
Nar man skapade Gekken/Gakken/kendo gjorde man det till baserat pa mycket av Itto-ryus tekniker.
Kanske kan dessa kompletera varandra.
Bara en tanke... :)

bassui
2004-09-06, 15:19
Jag inbillade mig att just den kombinationen (kendo + iaido) var vanlig, men jag kanske har fel... :?:

Det ar det onekligen (vanligt alltsa). :wink:

Mr.P
2004-09-06, 15:22
Det är inte alls ovanligt att folk som tränar kendo eller iaido korstränar det andra. Även om man bara tränar Seitei-iai som så får man ju ett mer helhetstänkande vad gäller svärdshantering än om man bara tränar kendo, lika så om man bara tränar iaido får man ju en mer helhetsbild om man tränar kendo också.

På den gamla goda tiden som det heter så tränades både iai och fäktning parallelt då man behövde givetvis berhärska bägge delarna, nu är iai-jutsu och ken-jutsu upp delad i två separata delar så om man vill ha detta helhetstänkande när det gäller hantering av vapnet ifråga måste måste man nästan korsträna två budoarter.

Så det är alltså inte ovanligt att de som är intresserade och går in för svärdsarterna av svärd tränar bägge delarna. I våran klubb har vi två tränande som kompletterar sin kendoträning med iaido. Även tre av instruktörerna har kendograder.

BRÖD
2004-09-07, 15:58
Jag har precis börjat med Kendo, och på dojons hemsida (http://www.sedokan.org/) så står det att vi kommer att träna Iaido "ca var 3e vecka" för att komplettera ken-jutsun.

Raikun
2004-09-09, 19:51
Tack för alla svar..
Hmm klubben jag tränar på har även Iaido (FSKA), men jag går redan på karate vid sidan om Kendo så det blir nog jobbigt x_X

bassui
2004-09-14, 11:30
På den gamla goda tiden som det heter så tränades både iai och fäktning parallelt då man behövde givetvis berhärska bägge delarna, nu är iai-jutsu och ken-jutsu upp delad i två separata delar så om man vill ha detta helhetstänkande när det gäller hantering av vapnet ifråga måste måste man nästan korsträna två budoarter.

Jag kanske missuppfattar dig avanfor...
Du syftar pa kendo renmei da eller?
I Japan ovas bada "under ett tak" i manga skolor fortfarande som jag ar overtygad om att du redan kanner till.

Mr.P
2004-09-14, 12:55
Jo du har rätt i ditt antagande om vad jag syftade på. Jag har ingen större koll på hur det tränas kendo i det här landet eller hur utbudet ser ut, men jag får uppfattningen att det mesta är tävlingsinriktad och sparringinriktad träning det mesta vilket gör att det oftas ger abra utrymme att träna fäktning i svensk kendo och förutom grund träning och någon par kata ibland, men jag ser att i detta landet är det en strutuell indelning mellan iai träning och kendo. Om det är fel i det jag tror så får gärna någon kendoka upplysa mig.

bassui
2004-09-14, 14:51
Da ar gubben med igen... :wink:

JakobR
2004-09-15, 22:01
, men jag ser att i detta landet är det en strutuell indelning mellan iai träning och kendo. Om det är fel i det jag tror så får gärna någon kendoka upplysa mig.Inte för att jag är kendoka men svensk Iaido är tävlingsinriktad även den. Ett stort antal EM-medaljer och ett EM i Sverige 2004 vittnar om det.

Mr.P
2004-09-16, 00:03
Jag vet att det förekommer tävlingar i iaido jag har en huvudinstruktör som talar varmt och vitt om tävlingar och försöker förmå oss tävla och gissa vilken klubb som tog hem SM guld i lag i år *blink..blink* Kan hjälpa lite med ledtråd börjar på Shobu och slutar på kan.

Vad jag ville komma var att efter som kendon är en tävlingsport (liksom iaidon) så kanske den moderna svenska kendon satsar med på sparring för att förbereda sig för tävling och vinster än att berika den med bredd och pula in lite iai emellan åt för att få en bredd i förståelse av svärdet och dess användande.

JakobR
2004-09-16, 10:27
Vad jag ville komma var att efter som kendon är en tävlingsport (liksom iaidon) så kanske den moderna svenska kendon satsar med på sparring för att förbereda sig för tävling och vinster än att berika den med bredd och pula in lite iai emellan åt för att få en bredd i förståelse av svärdet och dess användande.
På förbundsnivå är Svensk Iaido minst lika tävlingsinriktad som Kendo. Vad som gäller för den enskilde utövaren är en annan sak, men jag tycker man generellt inte kan säga att en iaidoka skulle vara mer "berikad" än en kendoka. Kendoförbundets kendo och iaido är tänkta att kompletera varandra så en iaidoka kan lika gärna (och bör enligt vissa) pula in lite shiai och kendo-kata för att få ökad förståelse för svärdet.

Mr.P
2004-09-16, 16:47
Givetvis är det så Jakob, att jag utrycker mig så enkelriktat beror på att tråden har en titel som heter komplettera kendo med iaido.

Ero-sennin
2005-03-25, 02:36
Att kompletera kendo med iaido är enligt IMHO inte alls någon bra ide, av den enkla anledningen att man i iaido har en helt annan typ av hugg vilket gör att man som kendo utövare får stora och "yviga" tekniker som inte lämpar sig när man ska tävla.

Men om man inte tänkt sig att tävla så kan det nog vara trevligt att varva den fysiska kendon med den något lugnare iaido träningen.

Okami
2005-03-27, 13:06
Samma yviga hugg återfinns i vissa av kendo-kata (ipponme t.ex. ;) ). Sen får man faktiskt tänka på att inte alla tränar för att tävla.
När jag började med Kendo fick jag angående att träna Iaido också höra något som sedan återkommit fler ggr och som jag efter att ha börjat träna Iaido själv kan förstå; Om du vill träna båda så ar det bästa att träna Kendo tills du uppnått 1dan, därefter kan du få ut något bra av Iaido träningen.

Ero-sennin
2005-03-31, 15:32
Tja ska man vara noga så finns det nog i samtilga kator :shock:

När jag började träna kendo så tränade jag iaido samtidigt. Men blev avrådd av min tränare att fortsätta med det om jag ville utveckla min kendo på bästa sätt. Vill man nödvndigtvis träna med andra vapen än shinai så kan man ju köra extra kendo kata då man får in tajming och avstånd som är viktiga i kendo, detta får man ju inte när man tränar iaido utan där inriktar man ju sig på att få perfekta hugg...

Att man skulle må bra av att träna iaido vid 1 dan vet jag inte om jag håller med om, snarare mer kendo, konditionsträning samt kendo kata... :D Passerade själv första dan för en massa år sedan om har aldrig kännt att min kendo skulle må bättre att att träna iaido, men då inriktas träningen främst på tävling. Men de flesta tekniker som man kör i avancerad kendo är ju små snabba hugg och då har man ingen nytta, snarare nackdel av att träna stora svepande hugg...

Men jag håller med dig om att om man inte tänker tävla så kan det nog vara trevligt med iaido.

Okami
2005-04-02, 00:36
Jag uppfattade inte frågan som om det handlade om att förbättra sin tävlingskendo genom att träna iaido utan snarae att träna det såsom kendokata d.v.s. för att få en djupare förståelse för hur man hanterar svärdet. Min personliga lilla teori om förhållandet mellan de två är att man tränar Kendo för sparring-möjligheterna där du tränar upp reaktionssnabbhet och dynamiken bakom en duell. Iaidon å sin sida tillhandahåller ett större teknikbibliotek med bl.a. hugg mot punkter som inte är skyddade av bogu och därför inte finns i Kendo. I slutändan får man något som antagligen påminner mycket om gammal Kenjutsu (om man bortser från den tillförda Zen-biten i -do arterna).

Ett litet tips är att prova att hugga ett par stora menuchi i luften på Kendovis och sedan göra ett likadant hugg fast på Iaidovis sluta med svärdet paralellt med golvet och vänster hand nära kroppen. Känns det igen? Det tycker definitivt jag i.a.f.