handdator

Visa fullständig version : Lära sig medicinsk qigong

sajrus
2004-10-10, 18:31
Undrar om någon vet en bra bok/hemsida för att lära sig lite enkel medicinsk qigong? Förtillfället har jag inte råd att betala tusen kronor för att gå en kurs.

Tack

Bao
2004-10-11, 21:34
Aldrig i livet skulle jag rekommendera någon att lära sig medicinsk qigong från en bok.

1. Endast en lärare kan finjustera din position - inte du själv.

2. Du vet aldrig hur stor auktoritet på qigong författaren egentligen är - oavsett hur mct han än blåser upp sig.

Vissa svenska (och troligen ett stort antal utländska) s.k. qigonglärare är bluff-katastrofer som snarare skadar eleverna än hjälper dom. Var försiktig och sök mycket info om läraren

Fredslisa
2004-10-15, 13:12
Tycker det verkar vanskligt att lära sig Qigong efter bok. Har tittat i en bok med både lite Tai Chi och Qigong i men rörelserna ser ju lika ut till förvillelse. Yoga går nog att lära sig till viss del efter bok eftersom det rör sig om många statiska positioner men Qigong ska ju flyta hela tiden så det tror jag inte på. Möjligtvis skulle man ha nytta av en video.

Tomas_J
2004-10-17, 15:03
Även om det rör sig om bara statiska positioner är det nog inte helt lätt att lära sig från en bok utan några som helst förkunskaper. Speciellt inte om det rör sig om yoga eller qigong där så mycket hänger på väldigt små justeringar. Inte all qigong är flytande heller, kan jag ju påpeka också.

sajrus
2004-11-11, 20:42
Har hittat diverse filmer med instruktioner för Tai Chi dock vet jag inte vilka som är till för nybörjare. Hittade en som hette: "Taijiquan The 24 Forms, Six Qigong Exercises". Har även hittat "Tai Chi, de 16 formerna".

Är det någon som praktiserar Tai Chi, Qi Gong som kan komma med lite tips?

Vad tror ni om filmerna från: http://www.taiji.de/taiji/head5e/index.htm

sajrus
2005-03-17, 00:25
Fortfarande väldigt intresserad av att lära mig (om) enklare Tai Chi / Qi Gong, mer lite "pröva på" innan jag får tid/pengar att ta en riktig kurs. Tar gärna emot länkar och tips!

virtua_
2005-04-20, 01:31
Fortfarande väldigt intresserad av att lära mig (om) enklare Tai Chi / Qi Gong, mer lite "pröva på" innan jag får tid/pengar att ta en riktig kurs. Tar gärna emot länkar och tips!

Du kan begynne med øvelsene herfra:
http://www.taijiworld.com/Articles/reasons.htm

Jeg anbefaler også varmt boken "The Secrets of Energy Work" av Paul Brecher, som har gode bilder, diagrammer og forklaringer. Boken "The Way of Energy" av Lam Kam-Chuen er også en meget god bok om Zhan Zhuang og andre øvelser fremst fra Yiquan. Mener at sistnevnte også finnes i svensk oversetning...?

Bao
2005-04-23, 20:49
[quote="sajrus"]Har hittat diverse filmer med instruktioner för Tai Chi dock vet jag inte vilka som är till för nybörjare. Hittade en som hette: "Taijiquan The 24 Forms, Six Qigong Exercises". Har även hittat "Tai Chi, de 16 formerna".

Är det någon som praktiserar Tai Chi, Qi Gong som kan komma med lite tips?

Skaffa en lärare först.