handdator

Visa fullständig version : vad tränar ni i modern wushu?

chibi
2005-01-03, 21:57
jag själv håller på med wushu (traditionell) och det jag knner till om modern är att det är akrobatiskt och tävlingsinriktat, men nu til min fråga, vad tränar ni egentligen?,, inte vilken stil, utan jag undrar, är det många former som är akrobatiska, ohc tränar ni endat former eller tränar ni enkilda sparkar och slag också? vad jag vet har ni vapenformer också.
och när ni tränar, är det vem som kna utföra en bestämd formel snyggast, eller sätter ni upp ert egna program ni ska utföra där det kanske innehåller de enskilda sparkarna etc.
jag har ingen aning om hur ni tränar,, fast ni verkar tröna mer fromer än de traditionella stilarna. hjälp mig :oops:

chibi
2005-01-04, 19:38
verkar visst inte vara ngn som vill svara på det :lol:

Beggar_Su
2005-01-05, 08:00
Brukar väl ungefär vara upplagt såhär
Uppvärmning, Stretch, Jibengong, Sen form träning som antingen körs som delar (1/4), enskilda rörelser eller hela formen.

Men det varierar väl från klubb till klubb, tom din klubb har ju tränat modern wushu engång i tiden..

anden89
2005-01-05, 13:22
Alla former är i regel "snygga", särskilt Chang Quan som innehar mycket volter och och snygga sparkar. Även Nan Quan har akrobatiska inslag, särskilt dem öppna formerna. I vapenformerna verkar det inte eftersträvas att utföra funktionella rörelser, utan även här är det lagt mer åt det mer estetiskt "sköna" hållet.

nicklas
2005-01-05, 14:54
Modern wushu ett ord som jag inte är så förtjust i. Standardiserad Wushu är ett mycket bättre ord för det är just det, det handlar om. Det finns i dags läget 10 standardiserade former.

ChangQuan, JianShu, QiangShu, DaoShu, GunShu, NanQuan, NanDao, NanGun, TaiJiQuan, TaiJiJian.

Det man tävlar i kallas Taolu (form). Man tävlar då i de standardiserade formerna men utöver det kan man tävla i öppna hand och vapen former. Vi har i Sverige 3 öppna klasser: samtida, traditionell och intern.
Regler finns på förbundets sida: http://www.budo.se/wushu/regler.asp

För att träna standardiserad WuShu finns ingen direktkoppling till att tävla. Förutom att de som tycker om att tävla eller att uttrycka sig i rörelser just dras till Standardiserad WuShu.
Det som gör att just TaoLu tävlingarna blir artistiska är just underhållningsvärdet. Det ska vara kul att titta på plus att mycket av WuShu handlar om kroppskontroll.

WuShu kommer alltid att vara WuShu, ett slag alltid ett slag, vilken stil eller av vilken anlednings som man tränar.

Bao
2005-01-05, 16:50
Mycket bra foerklaring Nicklas! Tack och lov att jag stod oever att svara den haer gaangen! :wink: Du verkar veta vad du sysslar med till skillnad fraan en del andra.

anden89
2005-01-05, 17:21
Mycket bra förklaring! Fast, är det inte lika rätt att kalla det "samtida wushu"? Egenteligen är väl inte termen "modern" alldeles fel den heller, formerna är trots allt allt inte tradiotionella, utan oftast skapade i modern nutid. Och tränar man moderna former tränar man ju modern wushu, eller har jag helt fel?

Jockos
2005-01-06, 12:47
Måste säga att jag är av samma åsikt som niclas.

Jag ska försöka att ge dej ett bra svar "anden89"..
Nu vet jag inte ifall det har skett men ifall någon hung Gar form skulle ha blivit komponerad under 1900 talet skulle de då plötsligt träna "modernt"?

Tekninkerna och rörelserna i den standardiserad wushun är tagna ur traditionella stilar/former/rörelser men de standardiserade formerna standardiserades under mitten av 1900-talet vilket lett till att många ser de som en "modern stil".

anden89 skrev...
I vapenformerna verkar det inte eftersträvas att utföra funktionella rörelser, utan även här är det lagt mer åt det mer estetiskt "sköna" hållet.

Både handformerna och vapenformerna består av olika tekniker sammansatta på så vis att de ska få ett estetiskt och uttrycksfullt värde men de är i högsta grad funktionella rörelser. Däremot så kan jag förstå att det kan vara svårt att hinna se de enskilda teknikerna då de utförs i en snabb sektion till skillnad på många traditionella stilar som i mina ögon lägger mer fokus på varje enskild rörelse.

Som niclas sa så handlar WuShu väldigt mycket om kroppskontroll och jag har inte hittat någon träningsform som som utvecklar ens kropp(skontroll) som standardiserade träningen gör.

anden89
2005-01-06, 13:46
"Nu vet jag inte ifall det har skett men ifall någon hung Gar form skulle ha blivit komponerad under 1900 talet skulle de då plötsligt träna "modernt"?"

Antagligen inte, såvida den inte är ihopsatt på modernt vis, d.vs på samma sätt som dem standardiserade formerna är, med tonvikt på estetiskt snygga rörelser o.s.v. Önskar att jag orkade komma med ett utförligare svar, men jag gick och lade mig sent 8) :)

anden89
2005-01-06, 13:48
"Nu vet jag inte ifall det har skett men ifall någon hung Gar form skulle ha blivit komponerad under 1900 talet skulle de då plötsligt träna "modernt"?"

Antagligen inte, såvida den inte är ihopsatt på modernt vis, d.vs på samma sätt som dem standardiserade formerna är, med tonvikt på estetiskt snygga rörelser o.s.v. Önskar att jag orkade komma med ett utförligare svar, men jag gick och lade mig sent 8) :)

Tai_De
2005-01-08, 16:42

När folk tävlar i modern wushu och skapar sina former så sätter de ihop sina rörelser på ett så sätt att det blir snyggt oavsett vilken stil det är.
Changquan har skapats ur flera olika stilar tex ChaQuan.
ChaQuan som är en traditionell stil är inte ful bara för den är omodern.
Stilen ser i princip ut som changquan fast kanske lite rakare och rörelserna är nästan alla estetiskt snygga.

Frågan är vad man ska räkna som traditionell wushu?
Är TangLangQuan traditionellt? Den stilen är också snygg =)
Eller måste en stil se ful ut för att vara traditionell?

I mina ögon så som jag ser wushu.
Att alla som tränar wushu i hela världen har liknande Ji Ben Gong precis som i kina.
TiTui, LiHeTui, WaiBaiTui, PaiJiao, MaBu, GongBu, PuBu..... osv osv.
fundamentala saker för wushu. Även de som tränar traditionella stiar som TangLang eller FanZi känner till och övar dessa JiBenGong lika mycket som alla andra.

Och enligt mig, tränar man inte detta, tränar man inte standardiserad wushu.
Därav ser jag inte Hung Gar som standardiserad wushu och inte heller något du kan göra till det.

Ordet wushu är så diffust att det går inte att definera det helt.
Om man studerar wushu länge får man en bild av hur det är.