handdator

Visa fullständig version : Yellow Bamboo test 30 Januari, klockan 14:00 Solna pendeltåg

petpower
2005-01-17, 16:09
Yellow Bamboo test 30 Januari, klockan 14:00 Solna pendeltågs station, vid nedre trappan (inte rulltrappan).

Alla som vill testa attackera, kom dit!

vi ses

För mer info: peter@yellowbamboo.net, 073 533 8786
Ring gärna om du tänker komma.

Mvh
Peter Semjonow
www.yellowbamboo.net

chibi
2005-01-17, 16:16
bara en fråga, om polisen skull se det, åker man fast även om du är med på det?
vet ändå inte om jag får, endast 15 :roll:

petpower
2005-01-17, 16:24
bara en fråga, om polisen skull se det, åker man fast även om du är med på det?
vet ändå inte om jag får, endast 15 :roll:

vi har åldersgräns på 16, nej man åker inte fast.

Huh?
2005-01-17, 16:58
Jag kommer gärna.
Dock, jag skulle tycka det vore bra om du i förväg kunde tala om:
1, vad som är målet med övningen (lite detaljerat)
och
2, tala om vad som betraktas som ett lyckat test (ur YB synvinkel).

petpower
2005-01-17, 21:45
Jag kommer gärna.
och

målet med testet: att se om det går att knocka ner en motståndare utan att röra (han måste vara arg och verkligen vilja skada), att se om yb då fungerar som skydd.

mål nummer 2, ifall den som attackerar inte faller ner medvetslös är att se om YB fungerar som skydd så att attackeraren inte kan slå YB utövaren.

lyckat test: den som attackerar är arg och vill skada, och han försöker slå YB utövaren men lyckas inte slå honom (pga YB).

den som attackerar får bara slå i magen och bröstkorgen, då jag inte vill bli slagen i ansiktet ifall skyddet inte funkar.

Sen ska vi kanske ta med oss papper som man får skriva på,
Ifall man vill eller inte vill tillåta att vi använder videona av det vi spelar in.

Om man inte vill att vi använder dom komersiellet (i reklam på hemsidan och på TV tex.)
eller om man bara vill att dom får användas på internet etc..

Oavsett om testet är lyckat eller misslyckat så tycker jag det vore av värde att lägga upp video av det på internet för att:
Ifall YB inte funkar som självförsvar så vill jag gärna att alla ska se det så dom inte går och tror att dom e super människor pga YB,
och ifall det skulle fungera som skydd så vore det av nytta till många miljoner människor att kunna försvara sig på det sättet.

Peter

Bujin
2005-01-17, 22:29
Hej Peter,

Som jag skrev i förra tråden (varför en ny?) så är vi i Team Ukemi intresserade av att deltaga på detta test. Vi har inget emot att det filmas och vi kan säkert komma överrens om vad som får användas kommerisiellt, mm så det inte blir några oklarheter och gruff efteråt. Vi kanske också vill filma testet som en garant på att inget ändras/mixtras med. Hoppas det inte är några problem med det.

Är lite nyfiken på hur testet utförs. Om jag förstår rätt skall angriparen springa rakt mot försvararen ca. 10 meter för att sedan slå ett slag. Slaget skall vara mot bröst alternativt mage. Endast slag är tillåtna. Om slaget träffar med effekt så räknas det som ett misslyckat YB-test, men om det missar eller om angriparen av någon anledning är oförmögen att attackera räknas det som ett lyckat YB-test.

Har jag förstått rätt?

Hoppas att vi innan testet ingår någon form av "gentlemens agreement" som skydd mot eventuella anmälningar?

Vi hörs innan den 30:e!

Mvh / Bujin

petpower
2005-01-17, 22:36
Hej Peter,

Som jag skrev i förra tråden (varför en ny?) så är vi i Team Ukemi intresserade av att deltaga på detta test. Vi har inget emot att det filmas och vi kan säkert komma överrens om vad som får användas kommerisiellt, mm så det inte blir några oklarheter och gruff efteråt. Vi kanske också vill filma testet som en garant på att inget ändras/mixtras med. Hoppas det inte är några problem med det.

Är lite nyfiken på hur testet utförs. Om jag förstår rätt skall angriparen springa rakt mot försvararen ca. 10 meter för att sedan slå ett slag. Slaget skall vara mot bröst alternativt mage. Endast slag är tillåtna. Om slaget träffar med effekt så räknas det som ett misslyckat YB-test, men om det missar eller om angriparen av någon anledning är oförmögen att attackera räknas det som ett lyckat YB-test.

Har jag förstått rätt?

Hoppas att vi innan testet ingår någon form av "gentlemens agreement" som skydd mot eventuella anmälningar?

Vi hörs innan den 30:e!

Mvh / Bujin

Den som attacker springer från ca: 15 meters avstånd, och slår slag mot bröstkorg och mage, hur många han vill! inte bara ett slag, man fortsätter slå tills någon blir skadad eller faller till marken, vad jag menar med det är att den som attackerar verkligen ska vara skit sur och vilja skada på riktigt, jag hoppas det kommer dit flera killar från forumet så får den som lättast kan bli arg attackera, det viktigaste är altså att den som attackerar har ilska och intention att skada sen hur många slag han slår och hur lång tid det tar spelar ingen roll för mig, men det blir nog över på några sekunder skulle jag tro.

ni får spela in video och använda den hur ni vill.
och vi skulla gärna också vilja använda den hur vi vill (som tex: reklam för YB)
om ni går med på det.

vi fixar ett papper så ingen får problem ifall någon skulle bli skadad.

Jag vet inte vad jag ska kalla lyckat eller misslyckat test, med tanke på att min YB lärar kompis Elisabette blev ner slagen av monkeyBoy utan att hon blev skadad alls, från vad elisabette och monkeyBoy sa så var slaget mycket hårt mot huvudet, ändå ingen skada alls..

vi gör testet och ser vad som händer.

Peter

chop-chop
2005-01-17, 22:59
Den som attacker springer från ca: 15 meters avstånd, och slår slag mot bröstkorg och mage, hur många han vill! inte bara ett slag, man fortsätter slå tills någon blir skadad eller faller till marken, vad jag menar med det är att den som attackerar verkligen ska vara skit sur och vilja skada på riktigt, jag hoppas det kommer dit flera killar från forumet så får den som lättast kan bli arg attackera, det viktigaste är altså att den som attackerar har ilska och intention att skada sen hur många slag han slår och hur lång tid det tar spelar ingen roll för mig, men det blir nog över på några sekunder skulle jag tro.
Jag kommer inte att närvara eftersom jag inte bor i Sthlmsområdet, men jag undrar ändå om det är tillåtet att sparka mot mage/bröst istället.

Att man inte blir skadad av några slag mot magen/bröstet är inte direkt något mysterium, och inte något som man behöver YB för att motstå (se bara Kyokushin:are t.ex., de står ju i tävling och tokmatar feta slag -- fullkontakt -- mot bröst utan att kunna betäcknas som "skadade").

Att däremot gå oberörd från några fullkontaktssparkar mot magen/bröstet, typ sidspark, rundspark eller bakåtspark, är något helt annat.

petpower
2005-01-17, 23:17
Jag kommer inte att närvara eftersom jag inte bor i Sthlmsområdet, men jag undrar ändå om det är tillåtet att sparka mot mage/bröst istället.

Att man inte blir skadad av några slag mot magen/bröstet är inte direkt något mysterium, och inte något som man behöver YB för att motstå (se bara Kyokushin:are t.ex., de står ju i tävling och tokmatar feta slag -- fullkontakt -- mot bröst utan att kunna betäcknas som "skadade").

Att däremot gå oberörd från några fullkontaktssparkar mot magen/bröstet, typ sidspark, rundspark eller bakåtspark, är något helt annat.

Ja man kan ganska lätt bli skadad av sparkar mot mage och bröstkorgen,
därför kör vi bara slag, om killen tar i allt han orkar och slår så tror jag han har intention att skada, och vad jag ville testa är om det går att knocka ner en attackerare som har intention att skada. Jag hoppas ialafall han har intention att skada, det är vad som krävs i testet.

chop-chop
2005-01-17, 23:21
Ja man kan ganska lätt bli skadad av sparkar mot mage och bröstkorgen, därför kör vi bara slag, om killen tar i allt han orkar och slår så tror jag han har intention att skada, och vad jag ville testa är om det går att knocka ner en attackerare som har intention att skada. Jag hoppas ialafall han har intention att skada, det är vad som krävs i testet.
Intentionen finns kanske, men som sagt så behövs inte YB för att stå emot slag mot bröst/mage. Så vida inte den som attackerar är ganska ordentligt mycket tyngre då, kanske. Verkar inte som vi kommer att få se några övertygande resultat från detta test heller...

petpower
2005-01-17, 23:22
monkeyBoy du får gärna komma och kolla på eller attackera om du vill
vi kommer överens innan hur videona får användas ifall någon skulle göra testet.

Jag är jätte ledsen att videona där du är med användes som dom gjorde, om jag hade kunnat påverka så hade dom inte fått vara där utan att man frågar dig först.

/Peter

Nico
2005-01-17, 23:48
ska verkligen försöka dyka upp... :) kanske inte av att attackera , men allafall att kolla...
är det bara du petpower som kommer för att representera YB ?

petpower
2005-01-18, 00:00
ska verkligen försöka dyka upp... :) kanske inte av att attackera , men allafall att kolla...
är det bara du petpower som kommer för att representera YB ?

Det blir jag och Elisabette, sen eventuellt två lärare till.

/Peter

Konai
2005-01-18, 00:26
jag skulle vilja vara där och se med egna ögon, men det skulle vara helt okey om mån la upp filmklippet på internet så jag kan komma åt det. det filmklippet med monkeyboy och elisabette kan jag inte se!, jag vill så gärna se det!

monkeyBoy
2005-01-18, 00:37
jorå, jag kommer och säger hej...

petpower
2005-01-18, 00:48
jag skulle vilja vara där och se med egna ögon, men det skulle vara helt okey om mån la upp filmklippet på internet så jag kan komma åt det. det filmklippet med monkeyboy och elisabette kan jag inte se!, jag vill så gärna se det!

ok gå in på www.yellowbamboo.net/testet
monkeyBoy säg till om du inte längre vill att dom finns på internet nu eller senare.

Wu_W3i
2005-01-18, 03:03
Jag undrar 3 saker och vill gärna ha konkreta svar.

1. Måste anfallaren springa en bit först? Isf varför?
2. Du säger att anfallaren får slå så mycket han vill mot mage/bröst men det är ganska så svårt att få en synlig skada på detta sätt, bryta revben osv men det syns ju inte och då kan du hävda att nej det hände inget fastän du får sitta på akuten efteråt. Om du nu tror på det du sysslar med varför inte gå med på slag och spark mot huvud, sparkar mot skrev osv?
3. Har du någon koll på hur detta fungerar rent lagligt, är ju inget skoj med ett scenario där ni får råpisk och sen går och anmäler anfallaren för misshandel med bildbevis och hävdar någon efterkonstruktion om hur han plötsligt flög på er utan någon överenskommelse osv.?

Hade jag haft mer pengar alternativt bott i sthlm hade jag nog kommit förbi och testat lite palmstrikes i bröstet på dig.. hade ju varit perfekt..kunde vi få se om dim mak funkar också haha

petpower
2005-01-18, 03:27
Jag undrar 3 saker och vill gärna ha konkreta svar.

1. Måste anfallaren springa en bit först? Isf varför?
2. Du säger att anfallaren får slå så mycket han vill mot mage/bröst men det är ganska så svårt att få en synlig skada på detta sätt, bryta revben osv men det syns ju inte och då kan du hävda att nej det hände inget fastän du får sitta på akuten efteråt. Om du nu tror på det du sysslar med varför inte gå med på slag och spark mot huvud, sparkar mot skrev osv?
3. Har du någon koll på hur detta fungerar rent lagligt, är ju inget skoj med ett scenario där ni får råpisk och sen går och anmäler anfallaren för misshandel med bildbevis och hävdar någon efterkonstruktion om hur han plötsligt flög på er utan någon överenskommelse osv.?

Hade jag haft mer pengar alternativt bott i sthlm hade jag nog kommit förbi och testat lite palmstrikes i bröstet på dig.. hade ju varit perfekt..kunde vi få se om dim mak funkar också haha
Har någon ett sånt där kropps skydd att låna mig, som skyddar bröstkorg och mage, som dom har på taekwondo tävlingar ni vet ? Jag vill ju inte riskera bli allt för skadad!

/Peter

Superluc
2005-01-18, 08:50
Men om personen attackerar snubblar på en grästuva.. Är det ett lyckat YB försvar?

chop-chop
2005-01-18, 09:05
Har någon ett sånt där kropps skydd att låna mig, som skyddar bröstkorg och mage, som dom har på taekwondo tävlingar ni vet ? Jag vill ju inte riskera bli allt för skadad!
Men hallå! Vad ska du med YB till då? Vem som helst utan någon kunskap inom någon kampstil/martial-art överhuvudtaget kan ju stå där i tkd-väst och ta slag mot kroppen. Herregud, vi tar ju säkert ett femtiotal sparkar mot västen per sparringträning, tro fan att du kan ta ett par utan att bli "skadad". Vad är det det här testet ska bevisa egentligen? Verkar inte ha något med energi eller chi att göra iaf.

lasse
2005-01-18, 10:02
Jag kommer gärna.
och

målet med testet: att se om det går att knocka ner en motståndare utan att röra (han måste vara arg och verkligen vilja skada), att se om yb då fungerar som skydd.

Det är som sagt inte samma sak att det uppfyller detta mål och att det fungerar som skydd. Skall man skydda sig måste man kunna göra det oavsett vilken avsikt motståndaren har med attacken och framför allt vilken sinnesstämmning han är i.

den som attackerar får bara slå i magen och bröstkorgen, då jag inte vill bli slagen i ansiktet ifall skyddet inte funkar.

Då håller du ju nästan undanflykten från första gången öppen. Genom att slå i bröstkorgen eller magen är det inte alltid så lätt att skada "motståndaren" och då kan du ju förklara dig med att du ju inte blev skadad.

Nico
2005-01-18, 12:35
står inte på YB eller nånb annans sida , men alla kamparter har brister och om det skulle råka gå fel så kanske man endå inte vill ha en knoge mot näsan :roll:

Wu_W3i
2005-01-18, 13:11
haha nu går det väl ändå lite för långt..ska du ha skydd på dig??? Ja isf kan jag ställa upp och VISA min chi då som kan skydda mig mot ALLT (men bara om jag har dubbla tkd västar, du får bara attackera rakt framifrån mot magen, solen måste skina, jag måste stå stadigt..du förstår min chi är lite kräsen..)

petpower
2005-01-18, 13:25
haha nu går det väl ändå lite för långt..ska du ha skydd på dig??? Ja isf kan jag ställa upp och VISA min chi då som kan skydda mig mot ALLT (men bara om jag har dubbla tkd västar, du får bara attackera rakt framifrån mot magen, solen måste skina, jag måste stå stadigt..du förstår min chi är lite kräsen..)
ja vill se om det går att knocka ner motståndaren utan att röra, innan han ens kan slå.
men ifall han slår så vill ja inte bli skadad :)
tanken är att motståndaren faller ner medvetslös innan ,så skyddet är bara en extra säkerhets detalj för mig, på det här sättet borde det också vara ännu lättare för den som attackerar att vilja skada (för jag har skydd).
Vi skippar att det är lyckat test ifall jag är oskadd, lyckat test är det ifall motståndaren knockas ner och inte kan slå mig, men han ska ändå göra allt för att försöka skada och måste vara arg som jag sa förut.
Vi lyckades inte knocka ner monkeyBoy på sista testet, kanske för att han inte ville skada oss igentligen?
Så om någon verkligen vill skada så vet jag inte om antingen vi blir allvarligt skadade, eller motståndaren knockas ner innan han lyckas slå.
//Peter

chop-chop
2005-01-18, 14:14
ja vill se om det går att knocka ner motståndaren utan att röra, innan han ens kan slå. men ifall han slår så vill ja inte bli skadad :)
tanken är att motståndaren faller ner medvetslös innan ,så skyddet är bara en extra säkerhets detalj för mig, på det här sättet borde det också vara ännu lättare för den som attackerar att vilja skada (för jag har skydd).
Vi skippar att det är lyckat test ifall jag är oskadd, lyckat test är det ifall motståndaren knockas ner och inte kan slå mig, men han ska ändå göra allt för att försöka skada och måste vara arg som jag sa förut.
Det låter mycket bättre, då är det mycket mer tydligt om testet faktiskt lyckades eller inte. Under de förutsättningarna tycker jag det är ok att du har skydd (men det borde inte behövas för slag mot bröst/mage). Bara min åsikt som sagt, jag kommer inte att närvara då jag inte bor i Sthlmsområdeet.

Vi lyckades inte knocka ner monkeyBoy på sista testet, kanske för att han inte ville skada oss igentligen?
Så om någon verkligen vill skada så vet jag inte om antingen vi blir allvarligt skadade, eller motståndaren knockas ner innan han lyckas slå.
Om någon i en verklig situation inte verkligen är superarg på dig utan bara känner för att slå ner dig eller råna dig eller nåt då, och om den personen inte kommer springande från 15 meters avstånd? Hur ska YB fungera då?

petpower
2005-01-18, 15:54
ja vill se om det går att knocka ner motståndaren utan att röra, innan han ens kan slå. men ifall han slår så vill ja inte bli skadad :)
Det låter mycket bättre, då är det mycket mer tydligt om testet faktiskt lyckades eller inte. Under de förutsättningarna tycker jag det är ok att du har skydd (men det borde inte behövas för slag mot bröst/mage). Bara min åsikt som sagt, jag kommer inte att närvara då jag inte bor i Sthlmsområdeet.

Om någon i en verklig situation inte verkligen är superarg på dig utan bara känner för att slå ner dig eller råna dig eller nåt då, och om den personen inte kommer springande från 15 meters avstånd? Hur ska YB fungera då?
det ska funka sålänge den som attackerar (eller försöker råna) har en negativ intention.

Wu_W3i
2005-01-18, 17:19
det där blir lite bs... varje gång ert test (dvs alla gånger) itne funkar så kan ni ju bara hävda att "nä men han hade inte tillräcklig intention.." bah..

Superluc
2005-01-18, 18:43
Tänka om den som rånar dig måste ha pengar för att försörja sina barn (förmodligen inte i Sverige) Men i såna fall är väl hans intentions goda? Det är oansvarigt att säga att det är självförsvar iaf..

JMH
2005-01-18, 20:08
Tänka om den som rånar dig måste ha pengar för att försörja sina barn (förmodligen inte i Sverige).

Sverige blir mer och mer likt USA så det skulle inte förvåna mig, jag blev rånad av en invandrare som behövde pengar till att spela på en arkad hall. Han höll något mot min rygg och sa att jag skulle ge han pengarna jag hade, som tur va hade jag bara 20:- men han verkade nöjd i alla fall. Hmm ville bara säga att sverige har blivit ett skit land.....

petpower
2005-01-18, 20:19
Tänka om den som rånar dig måste ha pengar för att försörja sina barn (förmodligen inte i Sverige).

Sverige blir mer och mer likt USA så det skulle inte förvåna mig, jag blev rånad av en invandrare som behövde pengar till att spela på en arkad hall. Han höll något mot min rygg och sa att jag skulle ge han pengarna jag hade, som tur va hade jag bara 20:- men han verkade nöjd i alla fall. Hmm ville bara säga att sverige har blivit ett skit land.....
har hänt mig flera gånger det med, men jag låtsades att jag aldrig hade några pengar, en gång fick jag slita mig loss och springa in på en buss som råkade vara nära.

Superluc
2005-01-18, 22:00
Men skulle det funka då?

petpower
2005-01-18, 22:18
Men skulle det funka då?
vet inte, sen jag började med YB så har ingen försökt råna mig.
kanske dom känner av att man e rädd? man får ju bättre självförtroende av att träna självförsvar.

Beggar_Su
2005-01-18, 23:02
har ni tänkt på att en pendeltågsstation är full av folk? att någon av dessa kanske ringer polisen? att om detta sker så kommer ni minst få böter för att ni faktiskt är ansvariga för att polisen blir tvungen att rycka ut..

Förslag.. leta upp en mera avskild plats

Nico
2005-01-18, 23:35
har ni tänkt på att en pendeltågsstation är full av folk? att någon av dessa kanske ringer polisen? att om detta sker så kommer ni minst få böter för att ni faktiskt är ansvariga för att polisen blir tvungen att rycka ut..

ok , beggar_su , dom tänker på det ... så kan du tänka på att pendeltågstationen bara är en samlingsplats för att sedan gå till nån mer avskild plats ? ok ? :wink:

petpower
2005-01-19, 08:54

Vi träffas på perongen men vi går till en park i närheten, som vi gjorde sist :)

JMH
2005-01-19, 09:58
Men skulle det funka då?
vet inte, sen jag började med YB så har ingen försökt råna mig.
kanske dom känner av att man e rädd? man får ju bättre självförtroende av att träna självförsvar.

Skillnad på självförsvar och trollkonster...

Nilthgrim
2005-01-19, 13:45
Beggar_su jag raknar med att du staller upp hehe

Uppmaning till de som slar. Vi vet inte hur starka magmuskler eller hardad solar plexus pwetpower har, det kanske han inte vet heller, ratt tunna personer kan javlia slag i solar utan att blinka om de spanner musklerna. Jag skulle foresla att ni innan testet kollar in hans brostkorg och att ni inte bara provar solarplexus utan aven omradet over, dar brostmusklerna knappt tacker benet (mellan brostmusklerna). En traff dar ger ganska kraftig "inpact" aven pa personer som ar vana att ta slag i magen da man inte direkt har nagon skyddande vavnad dar.. Sidorna av brostkorgen gar val ocksa bra att prova. Det dar med att springa, det ar inte som att han kommer sla tillbaka, ni kan ju stanna nagon sekund o matta ordentligt =)

Nu kanske jag later lite elak. Jag tycker det ar modigt av yellowbamboo-lararna att stalla upp men visst ar det roligare om bada sidor gor bra ifran sig =) sa vi far klarhet i det har!

petpower
2005-01-19, 14:22
Beggar_su jag raknar med att du staller upp hehe

Uppmaning till de som slar. Vi vet inte hur starka magmuskler eller hardad solar plexus pwetpower har, det kanske han inte vet heller, ratt tunna personer kan javlia slag i solar utan att blinka om de spanner musklerna. Jag skulle foresla att ni innan testet kollar in hans brostkorg och att ni inte bara provar solarplexus utan aven omradet over, dar brostmusklerna knappt tacker benet (mellan brostmusklerna). En traff dar ger ganska kraftig "inpact" aven pa personer som ar vana att ta slag i magen da man inte direkt har nagon skyddande vavnad dar.. Sidorna av brostkorgen gar val ocksa bra att prova. Det dar med att springa, det ar inte som att han kommer sla tillbaka, ni kan ju stanna nagon sekund o matta ordentligt =)

Nu kanske jag later lite elak. Jag tycker det ar modigt av yellowbamboo-lararna att stalla upp men visst ar det roligare om bada sidor gor bra ifran sig =) sa vi far klarhet i det har!

Jag kommer ialafall att ha TKD tävlings skydds väst på mig!

/Peter

Nilthgrim
2005-01-19, 14:32
Hmm, hur ska man verklien kunna vilja skada dig nar man inte kan skada dig, mojligen fa dig att ta nagot steg bakot.

Klart man kan bli sa sur att man slar in naven i nagon betongvagg, det hander val hehehe (galen) men jag tror det blir svart for de inbjudna att vacka sadana kanslor =)

petpower
2005-01-19, 14:43
Hmm, hur ska man verklien kunna vilja skada dig nar man inte kan skada dig, mojligen fa dig att ta nagot steg bakot.

Klart man kan bli sa sur att man slar in naven i nagon betongvagg, det hander val hehehe (galen) men jag tror det blir svart for de inbjudna att vacka sadana kanslor =)
jag hoppas dom kan väcka sådana känslor. det ska nog gå.

Hobnobb
2005-01-19, 15:03
Ser med spänning fram emot videofilmer på evenemanget.

Pay-per-view kanske ? :P :lol:

Nilthgrim
2005-01-19, 15:33
Eh, forolampa lite fulla skinheads istallet!

Vi byter ut yellowbamboo mot jackass ganget eller vad de heter =)

Beggar_Su
2005-01-19, 16:00
men seriöst.. hur ska man kunna få känslan av att vilja skada dig när man vet att det inte går? man får inte sparka.. inte slå i fejjan och du ska ha en skyddsväst på.. känns lite bortkastat, sånt gör vi på träningarna varje dag, då får vi tom sparka..

petpower
2005-01-19, 16:22
men seriöst.. hur ska man kunna få känslan av att vilja skada dig när man vet att det inte går? man får inte sparka.. inte slå i fejjan och du ska ha en skyddsväst på.. känns lite bortkastat, sånt gör vi på träningarna varje dag, då får vi tom sparka..
du kan ju åtminstone försöka skada, det e tanken som räknas

Bujin
2005-01-19, 16:37
Hmm,

med 15 meter startsträcka och löpning innan är risken betydligt störra att den som slår skadar sig än att den som ska ta slaget gör det. Har ni provat att slå utan handskar eller lindade händer på ett TKD-skydd? Funkar inget vidare kan jag avslöja.

Nåja, jag tycker ändå det ska bli intressant. Vi får se om vi blir stoppade innan vi når fram eller inte.

Mvh / Bujin

Mr.P
2005-01-19, 16:57

/Peter
Äh, klenis! :wink: Jag har i över tio års tid utsatt mig på träningar för diverse seriösa slagattacker och attacker med trästavar och träsvärd med bara en bommulls gi på mig, men andra sidan har jag ju vett på att flytta mig från attacker med... :P

Jag undrar hur påverkar det en undermedvetet att ta på sig en väst för säkerhetskull när man ska stoppa/ knocka någon på håll? Är det inte att tvivla på sin förmåga och kapitulera i för väg?

petpower
2005-01-19, 17:03

/Peter
Äh, klenis! :wink: Jag har i över tio års tid utsatt mig på träningar för diverse seriösa slagattacker och attacker med trästavar och träsvärd med bara en bommulls gi på mig, men andra sidan har jag ju vett på att flytta mig från attacker med... :P

Jag undrar hur påverkar det en undermedvetet att ta på sig en väst för säkerhetskull när man ska stoppa/ knocka någon på håll? Är det inte att tvivla på sin förmåga och kapitulera i för väg?
tja vi får se hur det går.

Beggar_Su
2005-01-19, 17:09
jaja, får se hur det blir med det där.. att springa fram och slå ett slag mot kroppen på någon med ett TKDskydd känns lite som att.. jaga elefanter med myggspray..

petpower
2005-01-19, 18:07
jaja, får se hur det blir med det där.. att springa fram och slå ett slag mot kroppen på någon med ett TKDskydd känns lite som att.. jaga elefanter med myggspray..
Ok. Jag skippar skydds väst!
Bli riktigt arga på mig personligen när vi gör testet,
låtsas att jag skadat någon ni tycker om och att ni ska hämnas eller nåt.
Jag och Elisabette ska försöka se till att ni blir ordentligt arga på oss.

/Peter

Nico
2005-01-19, 22:55
Jag och Elisabette ska försöka se till att ni blir ordentligt arga på oss.

hehe :)

ColdHateWarmBlood
2005-01-20, 12:52
Har ni provat att slå utan handskar eller lindade händer på ett TKD-skydd? Funkar inget vidare kan jag avslöja.

Jag tycker västen är behaglig att slå på. Har aldrig skadat händerna eller så.

Szymon
2005-01-20, 14:58
även om man inte är arg kan man skada varran ordentligt... jag och en kompis sparrades lite för skojs skull och han nuddade i princip bara mitt huvud med sin armbåge, (han visade på min arm sen hur hårt det var) men det kändes som om alla mina framtänder var lösa ett tag, gjorde ganska ont!... så jag förstår inte riktikt grejjen att man "måste" vara arg..

Superluc
2005-01-20, 15:50
Som jag har förstått det så handlar det mer om tanken ?

petpower
2005-01-20, 18:55
Som jag har förstått det så handlar det mer om tanken ?
Ja vi tror det också. Tanke (Ilska) och intention (att skada).

Bujin
2005-01-20, 23:21
Jag tycker västen är behaglig att slå på. Har aldrig skadat händerna eller så.
Hur har du slagit då? Meningen med de slag jag skulle vilja applicera är att förflytta kroppsmassa, således innebär minsta felvinkel att hela ens kroppstyngd kommer verka på ens klena handled. Den tål det helt enkelt inte. Slår man ett "snärtslag" liknande de slag man praktiserar i många Karatestilar så kan man nog slå det på en väst utan risk att skada sig, men det innebär ju också att ens motståndare inte rubbas så mycket?

Appropå skydd eller inte. Jag tycker du kan behålla västen på Peter.

Mvh / Bujin

danneman
2005-01-20, 23:30
Som jag ser det så behöver man kanske inte slå, för har man kommit fram såpass nära att man kan ge på YB en jyrgen så har ju YB misslyckats....eller? :roll:

petpower
2005-01-20, 23:51
Som jag ser det så behöver man kanske inte slå, för har man kommit fram såpass nära att man kan ge på YB en jyrgen så har ju YB misslyckats....eller? :roll:
Det kan också hända att personen knockas ner när han står en meter framför och just ska slå.

Bao
2005-01-21, 00:01
Det kan också hända att personen knockas ner när han står en meter framför och just ska slå.

Kan du inte ge dig snart, PP? :|

jeff_lindqvist
2005-01-21, 00:56
Hur går det till egentligen när en person knockas på avstånd? Är det via ett "kraftfält" eller som reaktion på ngt från den som attackeras (kiai, stålblick eller liknande)? (Frågan är seriöst ställd)

Att se till att en attack aldrig når fram är förstås ett gott försvar, men frågan är hur bra det ändå är. Jag kanske har missat ngt i resonemanget, och funderar lite på om ngn helt utan onda avsikter råkar sträcka ut en arm som träffar på så sätt att man skadas - är det "OK" eller inte? För den går väl in, med tanke på att man inte känner intentionen? Jag hade gärna bevittnat nästa test om jag hade varit i krokarna.

petpower
2005-01-21, 01:29
Hur går det till egentligen när en person knockas på avstånd? Är det via ett "kraftfält" eller som reaktion på ngt från den som attackeras (kiai, stålblick eller liknande)? (Frågan är seriöst ställd)

Att se till att en attack aldrig når fram är förstås ett gott försvar, men frågan är hur bra det ändå är. Jag kanske har missat ngt i resonemanget, och funderar lite på om ngn helt utan onda avsikter råkar sträcka ut en arm som träffar på så sätt att man skadas - är det "OK" eller inte? För den går väl in, med tanke på att man inte känner intentionen? Jag hade gärna bevittnat nästa test om jag hade varit i krokarna.

Hur det går till när en person knockas ner på avstånd vet jag inte i detalj,
men jag tror att det är den chi energi man sänder ut från händerna som åker in i personen och på nåt sätt gör så att han inte kan röra sig.

Jag vet inte om skyddet fungerar ifall någon slår av misstag, eller inte har intention att skada. Jag har aldrig testat.

Superluc
2005-01-21, 12:13
Jag kan säga en sak som jag är hundra procent övertygad om.. Du kan inte få en så stark energi, så snabbt.. Det krävs år av övning!
Men enligt YB så får man ofantligt mycket genom att gå igenom deras cermonier.. Jag är ledsen, men jag faller inte för det..

Du borde dessutom lära dig vad det är ni gör.. Tycker det är ganska viktigt att känna till det man håller på med

chop-chop
2005-01-21, 12:37
Jag kan säga en sak som jag är hundra procent övertygad om.. Du kan inte få en så stark energi, så snabbt.. Det krävs år av övning!
Hahaha, så efter "år av övning" så skulle man kunna skjuta chi-energi ur händerna, menar du? :roll:

Szymon
2005-01-21, 13:08
får man tackla er då? :)

petpower
2005-01-21, 15:28
Nej, slå.

Lyre
2005-01-21, 15:49
Nej, slå.

inte tackla? men om man endå är skitarg då?
och sparkar, grepp & kast osv?
och vad hur ser ett "slag" ut. Räknas armbåge som slag? eller underarm?

asså... energi som energi.. eller?

petpower
2005-01-21, 15:57
Nej, slå.

inte tackla? men om man endå är skitarg då?
och sparkar, grepp & kast osv?
och vad hur ser ett "slag" ut. Räknas armbåge som slag? eller underarm?

asså... energi som energi.. eller?
Om vi bestämmer att den som attackerar, ska slå, så blir det enklare,
alla slår när dom e arga.

Szymon
2005-01-21, 17:19
jahapp..

Bao
2005-01-21, 18:19

Admin, utnämn PP till forumets komiker! Man garvar ju ihjäl sig så snart människan skriver två ord.

jeff_lindqvist
2005-01-21, 20:06
OK, nu vet vi alla (mer eller mindre) vilka regler som gäller, (i princip) varför, och (möjligen) hur man skall tolka resultatet. Luddigt och bra! :P

Hitacon
2005-01-21, 20:37
Ser fram imot resultatet. skulle gärna vilja vara med men stockholm ligger en bra bit härifrån, och min fattigdom gör inte saken bättre.

Lycka till, may the force be with you(PP).

chop-chop
2005-01-21, 21:05
Hur testet än går så vill jag bara tacka petpower för att bjuda på lite härligt bizarr humor, oavsett om det var meningen eller inte.

petpower
2005-01-21, 22:41
Ser fram imot resultatet. skulle gärna vilja vara med men stockholm ligger en bra bit härifrån, och min fattigdom gör inte saken bättre.

Lycka till, may the force be with you(PP).
tack!

Nico
2005-01-21, 23:22

Admin, utnämn PP till forumets komiker! Man garvar ju ihjäl sig så snart människan skriver två ord.

Bao . om du ska komma med så jäkla onödiga kommentarer är det lika bra att inte säga nåt alls ! ....

det är jäkligt tufft att ni ens vill ställa upp på det här ! lycka till !

Bao
2005-01-25, 11:56

Bao . om du ska komma med så jäkla onödiga kommentarer är det lika bra att inte säga nåt alls ! ....

det är jäkligt tufft att ni ens vill ställa upp på det här ! lycka till !

Okej då, lite onödigt. Men vad ska man säga? Hela grejen är ju så sjuk som det kan bli.

PP anser att om man faller ihop av att slag i magen så är man inte skadad. MEN HALLÅ!!!! HOUDINI DOG AV ETT SLAG I MAGEN!

PetPower = Din naiva lilla stackare, - Det finns skador som inte syns! Jag tycker riktigt synd om er allihopa. En vacker dag så kommer någon av er att bli riktigt illa skadad. Det är sanningen i det hela. Förr eller senare . . . Det är en tidsfråga bara.

petpower
2005-01-27, 05:58
Vi ställer in testet på Söndag den 30 jan,
pga att det kommer vara minus grader och snö.
Har någon en kamp sports lokal som vi skulle kunna ha testet i ?
annars väntar vi tills det blir lite varmare, vi vill helst ha det utomhus då det finns större utrymme.

Peter S

Superluc
2005-01-27, 08:30
Hahaha, så efter "år av övning" så skulle man kunna skjuta chi-energi ur händerna, menar du? :roll:

Ack nej!

Chicken
2005-01-27, 16:09
Finns video från förra testet på webben någonstans?

petpower
2005-01-27, 19:28
Finns video från förra testet på webben någonstans?
yellowbamboo.net/testet

petpower
2005-01-28, 23:25
Hoppas alla sett det nu: Testet den 30 inställt!
Vi gör test såfort det blir varmare väder.

Bao
2005-01-29, 00:27
Hoppas alla sett det nu: Testet den 30 inställt!
Vi gör test såfort det blir varmare väder.

Du fick kalla fötter va?

Hur varmt måste det bli? Så fort det blir 48 grader?

Men om du vågar göra om det, så hoppas att det blir du som står och tar emot stryk och inte dina "vänner".

Nico
2005-01-29, 01:34
Du fick kalla fötter va?

Hur varmt måste det bli? Så fort det blir 48 grader?

Men om du vågar göra om det, så hoppas att det blir du som står och tar emot stryk och inte dina "vänner".

ehhh?? han vill väl antagligen att de ska bli finare väder än nu... om du inte är medveten om det så är det typ snöblandat regn ute.....
tycker att det är smart gjort eftersom det inte kommer lika många ...

förövrigt undrar jag var alla kopplingar kommer ifrån hela jäkla tiden ? bara för att han säger att det är inställt just nu betyder väl inte det att han inte tänker genomföra det ?

jeff_lindqvist
2005-01-29, 02:39
Vad jag minns var det väl inte sådär superfint väder sist heller (även om jag inte var exakt på samma plats) - det är ju ändå januari vi befinner oss i! :)

Nico
2005-01-29, 02:47
nja , fint va det inte :wink: , men det var betydligt bättre väder än vad det är nu (och vad det kommer vara på söndag i sthlm) ....
själv tänker jag inte sätta en fot utanför dörren förrens det är över :P

chrillzorz
2005-02-02, 00:30
asså, liten fråga bara, hur många här tror att pp driver med oss?
kan någon verkligen vara så förbannat korkad så att dom tror att yellow bamboo skulle fungera i verkligheten?????

så är det någon student som driver med oss eller är det verkligen en hjärntvättad sektmedlem?

Nico
2005-02-02, 00:45
det är det jag tycker är så jäkla dumt här ... folk tänker inte efter innan de skriver , förra inlägget var ett tecken på det....

1, hur fasiken driver han med oss när han är med i en stor "rörelse" med medlemmar runt hela världen ? .... tror inte att nån tror det

2, sekt ? lite fel ordval va ?

i den här diskutionen håller jag mej inte på nån sida , men de som inte tror på det låter bara barnsligare och barnsligare hela jäkla tiden...
Y.B är verkligen inget jag rekommenderar , men jag sitter endå inte och spyr ut mej massa skit om det ....

chop-chop
2005-02-02, 10:12
2, sekt ? lite fel ordval va
Låter som ett klockrent ordval tycker jag.

i den här diskutionen håller jag mej inte på nån sida , men de som inte tror på det låter bara barnsligare och barnsligare hela jäkla tiden...
Y.B är verkligen inget jag rekommenderar , men jag sitter endå inte och spyr ut mej massa skit om det ....
Det är lätt att gnälla på andras ståndpunkter när man inte har någon egen.

jeff_lindqvist
2005-02-02, 11:44
Sekt eller inte - de luddiga resultattolkningarna gör att i alla fall jag numera bemöter det hela med viss skepsis.

Nico
2005-02-02, 15:05

ja , det är ganska enkelt , men som tur va är det inte ståndpunkterna jag är irriterad på , det är sättet att framföra dom på....

Sekt eller inte - de luddiga resultattolkningarna gör att i alla fall jag numera bemöter det hela med viss skepsis.

och visst , man kan va skeptisk (det är jag också , jag tror inte för fem öre att det funkar) men att man ska framföra det så barnsligt som vissa gör , det är som sagt det jag tycker är fel....

Bao
2005-02-02, 22:56

ja , det är ganska enkelt , men som tur va är det inte ståndpunkterna jag är irriterad på , det är sättet att framföra dom på....

och visst , man kan va skeptisk (det är jag också , jag tror inte för fem öre att det funkar) men att man ska framföra det så barnsligt som vissa gör , det är som sagt det jag tycker är fel....

Barn förstår inte vuxensnack, så barn måste tilltalas som om de vore barn.

Att försvara sjuka och korkade barnsligheter är nästan lika korkat som att utföra dom. . . . .Och barnsligt-

Nico
2005-02-02, 23:08
läs först va ? vem försvarar det förutom P.P ?? jag tror också inte ett dugg på det , men jag måste inte hålla på och hävda mej för det , och säga hur jäkla dåligt Y.B är hela tiden....(som alla verkar behöva här)
och om jag gör det kan jag göra det på en normalt sätt och inte som alla verkar göra här...

Det är minst lika dumt att hålla på så som att hålla på som Y.B gör

Bao
2005-02-02, 23:26
läs först va ? vem försvarar det förutom P.P ?? jag tror också inte ett dugg på det , men jag måste inte hålla på och hävda mej för det , och säga hur jäkla dåligt Y.B är hela tiden....(som alla verkar behöva här)
och om jag gör det kan jag göra det på en normalt sätt och inte som alla verkar göra här...

Det är minst lika dumt att hålla på så som att hålla på som Y.B gör

Okej, det du säger är sant. Jag respekterar det du skriver. :wink:

Men om inte folk lyssnar, så försöker man hitta alternativa sätt att skriva . . .

Sanna ord är inte alltid vackra som Laozi säger. Och ibland kan man inte alltid uttrycka sig vackert om man vill ha fram det man vill säga!

Ean
2005-02-03, 20:45
Barn förstår inte vuxensnack, så barn måste tilltalas som om de vore barn.
Varför då?

Nico
2005-02-03, 22:57

Men om inte folk lyssnar, så försöker man hitta alternativa sätt att skriva . . .

Sanna ord är inte alltid vackra som Laozi säger. Och ibland kan man inte alltid uttrycka sig vackert om man vill ha fram det man vill säga!

det förstås :wink: jag vet inte riktigt hur det har varit från person till person , men de flesta har inte ens försökt ta det på ett sansat sätt....
jag har som motto på nätet att bemöta andra här som om du skulle bemött dom i riktiga livet.... :)

Bao
2005-02-04, 00:40

det förstås :wink: jag vet inte riktigt hur det har varit från person till person , men de flesta har inte ens försökt ta det på ett sansat sätt....
jag har som motto på nätet att bemöta andra här som om du skulle bemött dom i riktiga livet.... :)

Jo, det aer ett bra motto. Jo, det aer alltfoer laett att goemma sig bakom en avatar och ett keyboard. . . Man behoever inte ofta staa till svars foer det man skriver. Det aer ett problem, absolut. Ibland taenker man inte till paa samma seatt som naer man staar ansikte mot ansikte.

Nico
2005-02-04, 00:49
Jo, det aer ett bra motto. Jo, det aer alltfoer laett att goemma sig bakom en avatar och ett keyboard. . . Man behoever inte ofta staa till svars foer det man skriver. Det aer ett problem, absolut. Ibland taenker man inte till paa samma seatt som naer man staar ansikte mot ansikte.

det va därför jag blev lite halv irriterad på alla som skrev om Y.B... som sagt , så får de väl tycka vad de vill , men att framföra det på ett bra sätt vare sej man sitter på nätet eller i verkliga livet , borde alla tänka på lite oftare...... jaja , GO NATT !!!! :wink:

Hobnobb
2005-02-04, 09:54
I verkliga livet hade det tagit 5 sekunder att bevisa för dem att de hade fel ... på nätet krävs det otaliga inlägg och diskussioner, och detta ger förmodligen ändå inget resultat ... men man måste ju försöka.

YB är lika idiotiskt som allt annat hokus pokus som cirkulerar i media idag ... och det hade jag med nöje sagt till en utövare face-to-face. Jag tror inte att folk här säger att YB suger för att det måste hävda sig, utan för att de blir lite skrämda av att någon överhuvudtaget kan ta det på allvar, och hoppas kunna tala personen till rätta, vilket givetvis inte går.

Nico
2005-02-04, 11:52
Nej och därför är det ingen mening att säga det på nätet.... :wink:

chop-chop
2005-02-04, 14:13
Jag tror inte att folk här säger att YB suger för att det måste hävda sig, utan för att de blir lite skrämda av att någon överhuvudtaget kan ta det på allvar, och hoppas kunna tala personen till rätta, vilket givetvis inte går.
Jag håller delvis med. Det som stör mig är att YB och liknande fenomen drar löje över seriöst självförsvarsutövande. Nu pysslar jag själv inte med självförsvar, men jag gjorde det tidigare och skulle nog ha reagerat kraftigare om jag fortfarande brann för det.

Jag bryr mig faktiskt inte överhuvudtaget om petpower öppnar ögonen och inser att det han håller på med är trams, eller om han fortsätter "träna" YB helhjärtat i femtio år till -- för mig är det mycket mer angeläget att sånt trams inte accepteras, behandlas eller talas om som en slags självförsvar, för det är det inte. Men som sagt, jag brinner inte för självförsvar, så whatever. :roll:

Hobnobb
2005-02-04, 15:35
Håller med dig Chop-chop ... själv brinner jag inte heller för självförsvar, utan mer för fighting, så jag bryr mig inte heller ... men precis som jag hatar att sekter utnyttjar svaga individer och snor deras pengar och liv, så är jag orolig för att YB ska lura folk, och ta deras pengar, utan att lära dem något vettigt, utan bara leda dem på villovägar. Vissa vill ju tro på magi och mumbojumbo, och för dem är det väl ok ... men vissa kanske helt enkelt inte har sett något annat alternativ och tror att YB är på riktigt ... de är dem jag är orolig för.

monkeyBoy
2005-02-06, 03:36
Här är en länk till ett alternativ till Yellow Bamboo

http://www.geocities.com/nampon/
"PAGURON PENCAK SILAT NAMPON"
Dom gör liknande prylar...

Där kan man även hitta lite film på deras Jurus

monkeyBoy
2005-02-06, 03:42
hoppas sidan funkar igen snart för helt plöttsligt när jag skulle länka en bild därifrån slutade sidan att funka :([/img]

jeff_lindqvist
2005-02-06, 11:41
Nu funkar den. :)

Conservativus Melancholi
2005-02-11, 09:26
När ska ni göra det igen? Får jag prova?

sonlard
2005-03-13, 13:45
blir det nått mer test???

jeff_lindqvist
2005-03-24, 00:50
På EF diskuterar man också ämnet (dock inte just det svenska testet):
http://www.emptyflower.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=done;action=display;num=1107885920
http://www.emptyflower.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=done;action=display;num=1108447678

...och länkar i den senasre tråden till http://members.iinet.net.au/~ftrust/

JMH
2005-03-24, 15:18

:shock:

Stackars människor, tänkt den dagen då de hamnar i en situation där de måste försvara sig. Ska de börja skaka då? Iförsig så hade jag nog blivit ganska rädd om ett sådant psykfall hade börjat skaka som han tränaren gjorde, sen om det även står 4 fetton i bakgrunden och skakar så hade jag nog sprungit därifårn direkt.

Edit: monkeyBoy - de nämner fighten i Sverige, du är en kändis :lol:

Ska det vara så svårt att slänga upp ett knä i ansiktet på dem?

Durinho
2005-04-07, 16:52
Måste ni vara så fientliga, ni skrämmer ju bort honom, nu kommer det aldrig bli nåt test av. Jag hade jättegärna gått på eller i brist på möjlighet hört rapporter och sett filmer från ett test med folk här inblandade. Jag tror att risken för att YB norpar folk från mer konventionella självförsvarsstilar är försumbar.

Oavsett om det funkar i en självförsvarssituation så skulle jag bli impad om han lyckades sänka nån på avstånd, med sin chi. Speciellt om den sänkte var en tvivlare, eftersom anhängare av dylika stilar i regel har lite svagare knän.

Jag är besviken på bristen på tolerans, faktiskt.

sonlard
2005-05-13, 19:57
blir det nått test? jag vill se

Bao
2005-05-15, 13:02
Måste ni vara så fientliga, ni skrämmer ju bort honom, nu kommer det aldrig bli nåt test av. Jag hade jättegärna gått på eller i brist på möjlighet hört rapporter och sett filmer från ett test med folk här inblandade.

Det är ju bara att skriva till dom om du vill se mera. Det finns faktiskt en länk till deras hemsida nånstans.

Skrämma bort och skrämma bort. Man vill väl inte forstätta att lyssna på folka som bara säger att det man håller på med är skit. PP visar bara lite självbevarelsedrift med att sticka härifrån. Kanske samma självbevarelsedrift som gjorde att han själv aldrig ställde upp i testen. . . . :roll:

Sperlari
2005-06-18, 14:41
De där klippen var verkligen bland de lamaste jag sett.

SpAnKii
2005-06-28, 13:59
På EF diskuterar man också ämnet (dock inte just det svenska testet):
http://www.emptyflower.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=done;action=display;num=1107885920
http://www.emptyflower.com/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=done;action=display;num=1108447678

ingen av sidorna funkar för mig?

jeff_lindqvist
2005-06-28, 14:43
Ack och ve - då har trådarna raderats/arkiverats.

SpAnKii
2005-06-28, 15:09
Var kan man hitta en sån här YBB-klubb i sverige?

jeff_lindqvist
2005-06-28, 16:25
På första sidan i den här tråden. :)

http://www.yellowbamboo.net/

SpAnKii
2005-06-28, 17:33
Står ju inte till vilken stad man ska åka om man vill bli knockad från 10 meters avstånd?

jeff_lindqvist
2005-06-28, 21:01
Du kanske kan mejla honom?

hakkas
2005-06-28, 22:14
"Right now there are 15 Places available through this website for the Yellow Bamboo instructor training program in Bali

A deposit of 100 euros will secure your place for the teacher training in Bali"

Känns verkligen som en business för att lura människor. Stryk ska de ha.

muye
2006-06-16, 21:32
Peter har besökt mig och jag har fått göra test på honom vid två tillfällen.

Ibland kanske Yellow Bamboo fungerar men tyvärr så måste något ha gått fel vid bägge testtillfällena.

Lazarov
2006-06-20, 08:58
“If it looks like shit, smells like shit, and feels like shit, you don't have to actually eat it to know it's systema.”

Lazarov
2006-06-20, 09:07
eller Yellow Bamboo ;)