handdator

Visa fullständig version : Högste killen?

Mario
2003-05-26, 17:04
Jag vet att i Shotokan är Hirokazu Kanazawa 10 dan den störste.

Men vem är det som är den störste i respektive andra karate stilar? För det vet jag inget om. Är det fler som kan ha 10 dan i andra stilar?

El Ninjo
2003-05-26, 17:07
I Bujinkan finns dangrader upp till tionde. Sen finns det fem olika nivåer på tionde dan, chi, sui, ka, fu och ku, som oftast brukar kallas elfte till femtonde dan. Den högsta graden Soke har delat ut ärfjortonde dan. De som har den är såvitt jag vet Toshiro Nagato, Lubos Pokorny, Sveneric Bogsäter, Jack Hoban, Mariette van der Vliet, Hideo Seno, Yukio Noguchi och ett par till som jag inte kommer på just nu.

Mario
2003-05-26, 17:09
Jaha... men vem är den störste av de här då? som är nu levande..

El Ninjo
2003-05-26, 17:23
Vadå störste?

Mario
2003-05-26, 17:32
Den som är/anses vara störst inom Bujinkan.. den bäste? Eller är alla lika bra. Finns det ingen som är den nuvarande fadern.. alltså "bossen".. typ

Jeppe
2003-05-26, 17:41
Vi har en värsting här i Sverige. Tamas Weber 10dan. Instruktör för sanshin kai. (och min gamla klubb :D ) han är så högt graderad som han kan bli i sin stil.
http://surf.to/sanshin

Soja
2003-05-26, 20:17
I Kyokushin finns det några få 8 Dan
den högste i sverige har 7 Dan det är han ensam i europa om så vitt jag vet

El Ninjo
2003-05-26, 22:13
Den enda regelrätta ledaren i Bujinkan är väl Hatsumi själv.....och han har ingen grad, för han delar ut dem. Samtliga instruktörer jag nämnde lever fortfarande, men det finns ingen som har sagt att någon av dem är "bättre" än de andra, för vi kör en individuellt inriktad konst. Anledningen till att det går inflation i graderna är ju att konsten hela tiden utvecklas, bland annat i och med att Soke aldrig lär ut samma teknik två gånger. På så sätt blir det mer och mer kunskap som varje enskild person ska absorbera. I Bujinkan finns för övrigt inget gradsystem som alla slaviskt måste hålla sig till, det finns inga regler, det finns inga "rules of conduct". Man kan alltså träna konsten livet ut och ändå veta att det finns massor man aldrig hinner lägga märke till. I vissa andra stilar ser man upp till frontfiguren för hans specifika kunnande inom ett visst område, "åh han är så bra med svärd och knivar, åh han kan göra den och den katan så otroligt bra, åh han har ett så fantastiskt sätt att förklara koncepten och ideerna etc etc etc."
I Bujinkan tränar man sig helt enkelt till bra taijutsu, och då ser folk upp till en.

Mankrah
2003-05-27, 15:52
Jag!

Soth
2003-05-27, 16:02
:lol: i kyokushinkai är sosai mas oyama den som har haft högst bälte 10 dan. han grundade också stilen

Whatever
2003-07-19, 01:47
Howard Collins e ju iaf högst graderad i europa i kyokushin me sina 7 dan. En riktigt hård kis den där!!

L8
2003-07-20, 09:43
Gojuryu bildades av Chojun Miyagi (ca 1930). tror att det var innan "kyu/dan-grader", han var mästare...
Gojukai grundades av (Kaiso) Gogen Yamaguchi 10 dan (1950). Hans son (Saiko Shihan) Goshi Yamaguchi har 8 dan idag. I Sverige lever och verkar (Shihan) Ingo de Jong 7 dan.

Glada hälsningar
Charlåtta

Veon
2003-07-27, 22:15
Jag har alltid undrat vem som är den högst graderade och levande mannen inom Shotokan Karaten i världen samt i Sverige.(Ted Hedlund?)8[

Tacksam för svar!
//Veon

El Ninjo
2003-07-27, 22:17
Inte Tetsuhiko Asai?

Veon
2003-07-27, 22:27
Någon här är iallafall snabb på tangentbordet;)
Men tack för svaret, är du säker att det är Tetsuhiko Asai? Vem är det i Sverige?

Ha det bra!

//Veon

Shotokan Karateka
2003-07-28, 01:15
Är det Sökare som är högst jag minns int :(
(i Sverige)

Junai
2003-08-08, 15:04
Sho Kosugi är mästaren.

hamed87
2003-08-13, 21:41
Shingo Ohgami och Ingo de Jong är väl de som är högst graderade inom karate idag i Sverige. Båda har 7:e dan i sina respektive stilar, Wadoryu och Gojuryu.

Shotokan Karateka
2003-08-15, 12:04
Ja snacka shotokan

Soja
2003-08-17, 11:10
Shingo Ohgami och Ingo de Jong är väl de som är högst graderade inom karate idag i Sverige. Båda har 7:e dan i sina respektive stilar, Wadoryu och Gojuryu.

Shihan Howard Collins har 7 dan i Kyokushin.

hamed87
2003-08-17, 16:05
ok howard collins också då :)

Osaka
2003-09-15, 21:05
Hiroshi Shirai sensei har 9 dan, i itkf (shotokan).
Men Nishiyama är högst (9 dan han med).

A-nar
2003-09-15, 23:14
Soke David C. Cook har 8:de Dan i Tsu Shin Gen.
Han är också svensk

metaldrone
2003-09-16, 21:29
ska väl egentligen inte uttala mig, eftersom du tränar i Uppsala, men är inte Soke Cook (våra sempais säger Shihan av nån anledning...) engelsman bosatt i Sverige :)

[Ändrat den 9-16-2003 av metaldrone]

matstverin
2003-09-17, 13:16
Hej!
Mästare Castro hade 7 Dan i Stil Cocatre där han var den högst graderade fram till 1995 då han öppnade en egen art Castro Cocatre Självförsvar.

A-nar
2003-09-17, 20:29
Svar till Metaldrone

Soke Cook bytte tittel för några månadersen från Saiko Shian till Soke. Men för oss som har tränat under honom är han fortfarande Shian.

Jag tränar förövrigt också i Uppala. Vilken grupp tränar du i?

A-nar
2003-09-17, 20:33
...
Jag läste fel, jag trodde att du också tränade i Uppsala.
Men Vart tränar du? I Piteå eller Göteborg och var du med på lägret?

metaldrone
2003-09-17, 23:53
Jag tränar i Kinna, 3 mil utanför Borås... Marks Kampsportsakademi heter klubben.

Jag tränar under Tommy och Stefan... nu när jag tänker efter så har jag inte så stor koll på vad dom heter i efternamn... fy på mig... har iofs bara tränat i tre veckor. och i och med det: nej jag var inte med på lägret... ;)

tack för hjälpen med shihan/soke problemet förresten, jag har funderat på det ett tag :)

Mario
2003-09-25, 18:56
Tyckte jag skrev i början att Hirokazu Kanazawa är den högste i världen inom Shotokan Karate med 10:dan, och ja, han lever

ThavoK
2003-09-25, 19:02
Sedan verkar det ju vara olika svårt inom de olika stilarna, jag var och tävlade en gång och såg en liten unge som satt med svart bälte..och i TKD verkar man få svart jävligt fort.. jag säger inte att de är sämre för det men jag tycker kanske inte man ska bestämma hur bra dom är efter hur många streck dom har på bältet.. i kyokushin är det sablar i mig svårt o få shodan..(svart bälte) och så ska det vara också .. vem som helst ska inte kunna få svart bälte det ska ta många år och krävas mycket av personen! osu!

Ari
2003-11-23, 22:29
Oj oj oj...
Om definition "högste killen" ska betyda högst graderad så kan en förtydling vara på sin plats men jag ska försöka hålla mig kort och ngt förenklat.

Jag tänker hålla mig till shotokan för det är där ni vimsat mest och det jag kan bäst.

Alla de olika organisationerna har givetvis en "högsta kille". Jag kan starta min egen organisation och ge mig vilken grad jag vill även över tio - för det bestämmer jag. Men om vi håller oss till de större shotokan-organisationerna så är det ganska riktigt som Mario skriver:
Från början postat av Mario
Tyckte jag skrev i början att Hirokazu Kanazawa är den högste i världen inom Shotokan Karate med 10:dan, och ja, han lever Det här är ganska nära sanningen. Kanazawa-sensei har 10:e dan i sin organisation SKI.
Övriga chefsinstruktörerna har nöjt sig med 9:e dan.
JKA - Sugiura-sensei 9dan
IJKA/JKS - Asai-sensei 9dan
ITKF - Nishyama-sensei 9dan
SRKHIA - Kase-sensei 9dan
ISKF - Okazaki-sensei 9dan

I Sverige har följande ledare 6dan
Ted Hedlund 6dan - JKA
Görgen Sökare 6dan - IJKA
Mirce Opeloski 6dan - SRKHIA

[Ändrat den 11-23-2003 av Ari]

Ghostdog
2003-11-24, 02:56
Jorå Soke Shihan Cook är Engelsman från början och bosatt i Sverige, precis som Shihan Howard Collins och Shihan Brian Fitkin mfl. Märkligt det det där att det kom så många Engelska svartbälten särskilt inom Kyokushinkai till Sverige under 70-talet.
För övrigt så betyder Soke stilmästare vilket Shihan Cook blev utsedd till ganska nyligen 1-2 år sen ca, så han är ju både Shihan och Soke..

Ari
2003-11-27, 00:27
Från början postat av Ari
Övriga chefsinstruktörerna har nöjt sig med 9:e dan.
Hm, den formuleringen kanske var lite väl förenklad. På den nivån så fungerar ju "graderingar" lite annorlunda. Efter 6dan så är det tilldeladen av grad (mer eller mindre). Oftast från några ännu högre graderade. Men som stilchef tilldelas du den nya graden av höga representater från andra organisationer/förbund eller dina egna elever. Sedan är det bara att godkänna.

Om man nu inte "ger sig graden till sig själv".
Årets julklapp, kanske 8[

[Ändrat den 11-26-2003 av Ari]

[Ändrat den 11-26-2003 av Ari]

Ari
2003-11-27, 00:36
Från början postat av El Ninjo
Den enda regelrätta ledaren i Bujinkan är väl Hatsumi själv.....och han har ingen grad, för han delar ut dem.
Det här gäller även Yahara-sensei (KWF) därför utelämnade jag honom när jag räknade upp shotokan-organisationernas chefsintruktörer. De med nionde dan. Eftersom Yahara-sensei har innehavare ("elever") under sig som har 8:e dan så...
Men KWF är väl inte heller den största eller direkt känd i Sverige.

Freddy
2003-11-27, 20:08
Jag är högst i min lilla stil som heter "Da martialart dat really doesnt work" =D

Ari
2003-11-27, 21:52
Har Shotokan-surfat lite idag :)

Tillräckligt många officiella och framstående sidor beskriver Nishiyama-sensei som 10dan. Så Nishiyama-sensei har numera 10dan!
(OBS! varken itkf eller aakf nämner den tionde graden. Dock övriga - av mig godkända ;) - källor).

Har läst att även Kase-sensei skulle ha 10:e dan. Men hittar inget idag på de viktigare sidorna så där är det nog fortsatt 9:e som gäller. (Kommer väl postumt om inte annars).

Så måste jag göra ett tillägg angående Sverige. Jag ber om ursäkt. Jag hade inte glömt utan jag visste helt enkelt detta förrän idag.

Även George Godfrey har 6dan (KUS)

Kanske borde jag ändrar i mitt förra tillägg innan någon tar det som fakta, hm...
Någon som har ngt emot det i så fall 8[

Se upp för fler missar! Jag vet en del men inte allt.

Ari
2003-11-27, 22:50
Från början postat av Ari
... om vi håller oss till de större shotokan-organisationerna så ... Skrev jag och lämnade därmed bort WSI med flit. Har vänner graderade i WSI som kanske inte gillat det.

Kanske inte en av de större organisationerna men eftersom det tidgare i tråden - mycket rikitgt -skrivits så här:
Från början postat av Osaka
Hiroshi Shirai sensei har 9 dan, i itkf (shotokan).
Men Nishiyama är högst (9 dan han med). så tänkte jag att jag kunde utveckla det hela.

Shirai-sensei har mycket riktigt 9dan. I sin egna organisation WSI och ITKF (FIKTA). FIKTA är den nationella organsiationen för ITKF i Italien där Shirai-sensei är chefsinstruktör.

Så var det avklarat. Och tar jag nog å förtydligar lite i mitt första inlägg.
Nej vad fånigt jag gör en ny, sammanfattande lista (ej slutgiltig har jag på känn).

galaxgreta
2008-07-07, 01:03
Nu mera har Soke David C Cook 9 Dan.

OSU

Mart
2008-07-07, 09:00
Edit: Läste inte klart hela tråden innan jag började babbla.

misiu
2008-07-07, 12:13
lite av problemet med denna frågeställningen är vel att jag i dag kan starta Björnestilen karate och utropa mig själv till 10. dan och ingen skulle varken bry sig eller krångla för mycket. Så ska man besvara frågan till hundra procent så måste mann som vissa har gjort här lista väm som gav respektive utövare sin grad. Dessutom har jag hört att i World kobudo federation kan man addera sina dangrader(2. dan jiujutsu, 4 dan karate, 1. dan aikido=7.dan) och därmed få 45. dan ol.

jockeBJJ
2008-07-07, 13:25
Leslie Jensen från ESKK har graderat sig i shotokan nu nyligen 6Dan.

Rasmus
2008-07-07, 19:09
För övrigt så betyder Soke stilmästare vilket Shihan Cook blev utsedd till ganska nyligen 1-2 år sen ca, så han är ju både Shihan och Soke..
Soke betyder varken stormästare, stilmästare eller stilchef. Den mest korrekta översättning vi kan göra är "förvaltare".

Här finns en utmärkt artikel för den vetgirige:
http://www.koryu.com/library/wbodiford1.html

Nakadaka Ipponken
2008-07-07, 22:53
Många delningar av stilar har det blivit och fler lär det väl bli vad det lider.

Ari
2008-09-11, 17:19
Hm, ser att den här gamla, rätt löjliga, tråden grävts upp. Mina gamla inlägg och listor stämmer inte så bra längre. (Det kanske de inte gjorde för fem år sedan heller). Det viktigaste är det sorgligaste; Kase-sensei och Asai-sensei båda gått bort.

Vill ni fråga något angående Shotokan så får ni gärna skicka ett PM. Jag är sällan inne på kampsport.se och missar lätt inlägg.