handdator

Visa fullständig version : Stil där man ska trycka på olika punkter på kroppen

sonlard
2005-03-20, 13:04
såg några videoklipp från nån stil där det gick ut på att trycka på olika punkter på kroppen för att få andra att svimma.....någon som vet vad kampsortsstilen heter eller vars man hittar dom klippen?

//sonlard

Gensei
2005-03-20, 14:13
Finns val i manga stilar..
Den mest kanda ar val dim-mak och ar mestadels bullshit (no offense) vad galler riktig fighting applikation.. Vad jag har forstatt sa ar det lite som hypnos, offret maste vara med pa det hela - dvs inte kampa emot.

sonlard
2005-03-20, 14:19
ok..tack....ska se om det var de jag leta efter...vill se dom klippen en gång till bara...var ju roligt när dom rasa ihop som små högar :D

monkeyBoy
2005-03-20, 23:34
Hittade lite filmer som kanske är kul
http://www.kyushojutsu.com/eng/index.php?pg=05&lang=eng

Det finns ju såndant som alltid funkar typ solarplexus, gropen bakom örat, trycka ner fingret i gropen bakom nyckelbenet osv. Dim Mak punkter funkar till viss del men det kan vara lite svårt att göra i stridens hetta...

kolla upp Erle Montaigue, George Dillman
eller kanske här http://www.dimmakworld.com/

monkeyBoy
2005-03-21, 14:02
Ganska mycket trolleri i den länken :)
( http://www.kyushojutsu.com/eng/index.php?pg=05&lang=eng )

tex CDT 12 KO (smäll på låret KO)
eller Arm KO (smäll på armen KO)
eller kanske denna Ground (kram KO)

Jag tror tyvärr inte på dessa snubbar alls...

David_karate
2005-03-22, 09:50
Uhm.. jag ställer mig också lite tveksam till den där länken... kyusho aiki jutsu(???)..

I Bubishi en gammal manual i White crane och Monk fist gong fu som spreds nån gång under 1800-talet från kina till Okinawa ungefär samtidigt som det var en viktig period i karatens tillkommande.

Där kan man läsa i ett kapitel som fyller en tredjedel av boken, tillägnat kinesisk medicin och just dim mak om..... vilka punkter man ska slå på innan motståndaren har ätit middag och var man ska slå efter motstånadern ätit middag, Punkter som leder till "döden inom sju steg"..osv :D .. smärtsam läsning eftersom man lockas testa vissa punkter på sig själv, om ni inte har en jobbig lillebrorsa i närheten..

Kyushojutsu finns i många japanska kampsporter(visste inte att det fanns stilar som enbart förlitade sig på detta?), motsvarigheten i dem kinesiska heter som sagt dim mak. I min klubb ser vi det mer som lite överkurs och intressant kuriosa. Dock finns det ett viss
arv i en del traditionella tekniker som vi gör(var vi slår i vissa partekniker, hur end el tekniker utförs osv)..

Rätta mig gärna om jag har fel nån som vet, men vissa punkter verka sitta lite olika på olika personer och andra verkar vara svåra att komma åt även om man trycker upprepade gånger på samma ställe.. " känner du nåt nu?".."nej".. "nu?".."nej".."nu?".."ooaAAJ!".."och nu?"..".nej".. osv ..

Fick det förevisat på mig än gång av en japansk sensei, men den personen hade förvisso Akunpunktur som sitt yrke, vilket förmodligen är en enorm fördel. Det gjorde mest jävligt ont. Huruvida man kan få nån att svimma har jag dock ingen aning om.. Men det är möjligt att kunna söva någon med akunpunktur och det är nåt som används inom legitim läkarvård idag..

Jag ser dock vissa problem att famla efter ömma punkter när man är i en trängd situation och är lite kluven till det(vissa är ju mer eller mindre säkra som monkeyboy skrev i tidigare inlägg), det är ju samtidigt en del av en intressant tradition och det finns en gammal historik bakom det hela..

Dock vet jag att man inom Shorinji kempo fortfarande har en del träning inom detta, på vilken nivå i träningen vet jag dock inte..

ticcen
2005-03-27, 12:17
visst är det mycket bs i dm mak osv.. men det finns diverse punkter på kroppen som det gör väldigt ont å bli slagen på. lika så ett par ställen man slår på å motståndaren dör rätt så fort..

SpAnKii
2005-03-28, 00:45
lika så ett par ställen man slår på å motståndaren dör rätt så fort..

Nämn två ställen där en normalstor människa skulle kunna träffa en som är lika stor och få den andra personen att "dö rätt så fort". Hade det varit så lätt så hade människor fallit ihop på gatan rätt ofta...

ticcen
2005-03-28, 02:42
DÅ menar jag med lite träning då, som jag då trodde alla skulle förstå det.
krossa adamsäpplet så dör man rätt så fort pga kvävning.
trycka upp näsbenet i hjärnan.

SpAnKii
2005-03-28, 14:25

Att basera en stil på något som att trycka upp näsbenet i hjärnan eller slå på adamsäpplet så att han kvävs är löjligt eftersom människroppen tål väldigt mycket och är anpassad för att överleva stryk som man kan orsaka utan tilltyg.

Vale tudo (INTE MMA) visar rätt bra bild av hur många näsben som flyger upp i hjärnan, adamsäpplen och tinningar som spricker. Det är visserligen tränade atleter jag talar om men man kan i princip inte härda näsben och tinning och det finns inte en chans att man kan träna upp musklerna runt adamsäpplet lika mycket som man kan stärka ett slag.

Hoppas jag inte flummade iväg för mycket men för att sammanfatta det hela så tror jag inte på "Dim mak" som vapen i en kamp mellan två män för fem öre..

Durinho
2005-03-28, 15:00
Dim mak är väl mera ett partytrick än en självförsvarsteknik. Det gör inte det hela mindre intressant, eftersom jag i mitt skyddade liv har haft långt större användning av partytrick än självförsvar.

Cirkulerade det inte en film här på forumet med en kille som klämde till en ursinnig hallick på sidan av halsen så att han föll ihop? Det är ju inget trolleri, bara tryckreceptorerna för blodtillförseln till hjärnan, men det är långt glassigare än att knocka med en klassisk hjärnskakning... (mindre farligt också, för den knockade).

Anders Pettersson
2005-03-28, 15:47
Dock vet jag att man inom Shorinji kempo fortfarande har en del träning inom detta, på vilken nivå i träningen vet jag dock inte..
Inom Shorinjikempo så använder vi kyusho, men jag tror att vi har en lite mera nykter syn på hur de fungerar än om man jämför med diverse "mästare" som håller på med "no touch knockout" och "death touch", etc.

Vi använder 138 kyusho av 72 typer, och de vanligaste som man lär sig tidigt är t.ex. suigetsu (solar plexus) och kinteki (skrevet).
Kyusho betyder "vitala punkter" och de vanligaste är typ sådana som skrevet och solar plexus, som väl alla känner till att man är lite mer omtålig på än andra ställen.
De vanligaste vi använder kommer alltså in direkt i träningen, medan en större del är i tekniker till 6 dan.

Sedan finns det mindre punkter som är svårare att träffa, och måste träffas från rätt vinkel etc., för att få effekt. Sedan bör man också vara medveten om att alla människor är inte lika känsliga, unga vältränade har mer muskler som skyddar den omtåliga punkten etc.

Att enbart förlita sig på kyusho skall man alltså inte göra, man kan se det som lite "grädde på moset" om man vid t.ex. en nedtagning samtidigt som man tar balansen även attackerar en kyusho.

Vid slag och sparkar på kyusho så är det extremt svårt att träffa så man knockar någon, det är också få punkter som faktiskt kan knocka någon. Jag har sett folk bli knockade vid en del tillfällen och det krävs att det är en ordentlig träff och framför allt så behövs det timing. Se på boxare t.ex. om en får in en träff på hakkanten (mikazuki) vid rätt tillfälle så är den andre borta långt innan han når golvet, men det är ju inte helt lätt att åstadkomma. ;)

Personligen ger jag inte mycket för många av de videoklipp man kan hitta på nätet.

/Anders

ticcen
2005-03-28, 22:05

Att basera en stil på något som att trycka upp näsbenet i hjärnan eller slå på adamsäpplet så att han kvävs är löjligt eftersom människroppen tål väldigt mycket och är anpassad för att överleva stryk som man kan orsaka utan tilltyg.

Vale tudo (INTE MMA) visar rätt bra bild av hur många näsben som flyger upp i hjärnan, adamsäpplen och tinningar som spricker. Det är visserligen tränade atleter jag talar om men man kan i princip inte härda näsben och tinning och det finns inte en chans att man kan träna upp musklerna runt adamsäpplet lika mycket som man kan stärka ett slag.

Hoppas jag inte flummade iväg för mycket men för att sammanfatta det hela så tror jag inte på "Dim mak" som vapen i en kamp mellan två män för fem öre..

enda jag skrev att det finns punkter där man faktiskt dör där man får ett hårt slag.
men många gamla stilar som kommer från wushun eller budo är ju till för att man ska döda sin motståndare. inte dansa tango med dom.

å det med dim mak så håller jag med dig...

Tomas_J
2005-04-23, 00:14
Ganska mycket trolleri i den länken :)
( http://www.kyushojutsu.com/eng/index.php?pg=05&lang=eng )

tex CDT 12 KO (smäll på låret KO)
eller Arm KO (smäll på armen KO)
eller kanske denna Ground (kram KO)

Jag tror tyvärr inte på dessa snubbar alls...

Jag har faktiskt själv blivit vittne till en kille som knockades av slag på armen (mot två kyosho-punkter samtidigt i detta fall, tror den ena var vid armvecket o den andra vid handleden) på ett seminarium med Rick Clark. Just denna killen var ganska känslig för nervpunktssattacker (det var säket därför Rick visade på just honom), men hans ögon gick i kors o han föll som en fura...

ulfnilsson
2005-04-23, 09:54
Jag misstänker dock att den känslige kille inte anföll Herr Clark fullt ut och med en massa tekniker i fullt kaos?
Jag säger inte att Dim Mak ej finns, det är bara assvårt att få det att funka "på riktigt" .

monkeyBoy
2005-12-13, 19:43
Jag har personligen inte något emot nervpunkter men
svårighetsgraden i en skarp situation och lite för mycket trolleri
får mig nervis :)
Iofs. siktar vi oxå på några nerver som typ ger kroppen en stöt.

Nervpunkter vet jag funkar har fått flera saker visade på mig,
jag har fortfarande ont på vissa, men det kördes väll även healing av någon form?
Men den där "No touch" får man ju ställa upp på om det erbjöds...

Leenuce
2005-12-14, 12:09
Oj oj... här var det negativa tankar om Kyusho ;).
Vi använder oss av punkterna för att förstärka våra Ju-Jutsutekniker, och i det sammanhanget fungerar de alldeles utmärkt!

Sen kan man tycka att det verkar onödigt att knocka folk utan att röra vi dem..., jag har sett sådana knockar live. Vissa är mer mottagliga än andra, absolut!

Ni i den här tråden verkar ju iallafall ha ett intresse... oavsett om ni har ett positivt eller negativt intresse för Kyusho så tycker jag att ni ska besöka ett tränings seminarium och prova på detta innan ni sågar er själva i benet.

Kolla här: http://www.kyusho.se

takedown!neckkrank!
2006-02-27, 00:54
Trycker man någon väldigt, väldigt hårt på hakspetsen, så svimmar han garanterat. :D

rallykalle
2006-02-27, 13:25

Vale tudo (INTE MMA) visar rätt bra bild av hur många näsben som flyger upp i hjärnan, adamsäpplen och tinningar som spricker.

Har jag helt fel men är inte "näsbenet" bara brosk och därför är det båg att man inte kan döda en människa på det sättet ?!? bara undrar men tror i biologin får man lära sig att "näsbenet" är brosk och inte ben, men jag kan vara helt ute o cykla. Men jag är med på Spankii argument helt klart

is_tigern
2006-03-22, 11:05
De olika MAk, är Ta mak (pressure poin holding) Kold MAk(pressure point striking) - lättast att använda under strid. Och Dim MAk- som numera har blivit samlingsnamn för dessa, Dim MAk går i stort sett ut på att blocker blod eller flödet av chi. Dessa ingår i Chin Na tillsammans med locking, trapping och annat kul:) SJälv är lite skeptisk till dödandet med Dim MAk, men vissa grejjor funkarm har själv blivit testad med TA och Kold Mak. Tappade länseln i armarna^^ hihi, skit läskigt.

Soja
2006-03-22, 11:52

När det gäller adamsäpplet så är det väl inte tillåtet att slå mot det i vale tudo? Det kanske inte går att krossa men det går att sätta en människa ur spel om man slår hårt på det. var på en kyokushin tävling där nån fick ett slag på admasäpplet varefter han låg på matan och gjorde konstiga ljud i 10 min

Gotte
2006-03-22, 12:19
När det gäller adamsäpplet så är det väl inte tillåtet att slå mot det i vale tudo? Det kanske inte går att krossa men det går att sätta en människa ur spel om man slår hårt på det. var på en kyokushin tävling där nån fick ett slag på admasäpplet varefter han låg på matan och gjorde konstiga ljud i 10 min
Det finns definitivt Vale Tudo-tävlingar där slag mot strupen är tillåtna, men i de stora kommersiella tävlingarna är det vanligtvis inte det, nej.

Jag vet att det finns punkter som man kan trycka på för att uppnå något resultat, men jag tror inte att de sträcker sig längre än att det gör ont eller är obehagligt.
I submissionbrottning trycker vi med armbågarna på insidan av låren för att det ska bli så obehagligt att de släpper. (för att bryta guarden)

Utöver dessa obehagliga punkter tror jag inte att det finns någon som helst sanning i Dim Mak och dylikt, bara det faktum att man måste ta till flumargumentation såsom "chi" är nog för att jag ska vara övertygad om att det är skitsnack.

Det lustiga med no touch knockouts är att det definitivt är något som går utanför modern vetenskap, och om någon skulle demonstrera att det fungerar skulle de få hela 1 miljon dollar från James Randis fond.
Konstigt nog så har ingen någonsin lyckats demonstrera att tramset fungerar.

PoisonFrog
2006-03-22, 13:04
Har jag helt fel men är inte "näsbenet" bara brosk och därför är det båg att man inte kan döda en människa på det sättet ?!? bara undrar men tror i biologin får man lära sig att "näsbenet" är brosk och inte ben, men jag kan vara helt ute o cykla. Men jag är med på Spankii argument helt klart

Hela näsbenet är inte brosk, därav namnet, men visst finns det en vanlig missuppfattning om att näsbenet utgör en betydligt större del av näsryggen än det de fakto gör.

Jag har frågat min kära moder, som är läkare, om möjligheten att slå upp näsbenet i hjärnan och framkalla döden på detta sätt. Enligt henne är det omöjligt på grund av att benet är alldeles för kort för att nå upp till hjärnan även om det penetrerar kranieväggen, vilket i sig är väldigt osannolikt.

En myt som fått luft efter diverse filmer, bland annat Last Boy Scout där Bruce Willis gör just detta.

Gällande pressure points så har jag känt på några punkter som gör väldigt ont, men att det går att söva någon i stridens hetta eller till och med få honom att skita på sig finner jag lika troligt som att någon lyckas med en Vulcan Neck Pinch när de ger massage.

Knock utan kontakt hör hemma i väckelserörelser och sekter tillsammans med andeutdrivning, förbön mot onani och annat trams.

xynd
2006-03-22, 13:28
Sen kan man tycka att det verkar onödigt att knocka folk utan att röra vi dem..., jag har sett sådana knockar live. Vissa är mer mottagliga än andra, absolut!

sånt är bullshit!

toddan
2006-03-25, 23:27
sånt är bullshit!
Håller med dig till 100%

Wooden_Dummy
2006-03-26, 00:45
räknas pistolskott som "No touch KO"? för då kan jag nog också utföra det:-D

annars så låter det lite mysko med alla dessa hemliga tekniker som vissas så ofta men funkar så sällan: jag menar borde inte det vara det optimala självförsare då?

Cobra
2006-03-26, 01:34
Stilen du letar efter går under namnet "Hokuto Shinken". Nackdelen är att bara 1 person kan vara den sanne utövaren av denna stil. Fördelen är att du kan få hjärnor att explodera genom att peta folk i pannan.

Big Gun
2006-03-28, 05:18
Intressanta inlägg och innan helgen hade jag nog hållt med er... Dock var jag nu i helgen på ett seminarium med Henrik Engelkes som är chefsinstruktör i Sverige för just Kyusho och jag blev mycket imponerad! Det är helt riktigt som vissa av er påpekar att man inte bör förlita sig på dessa punkter men många gånger finns de där i de tekniker man gör i vanliga fall, som t ex en vanlig handledsfällning (kote gaeshi) och kan då göra en redan bra teknik bättre. Det som var väldigt intressant var att när man träffade en punkt korrekt behövdes väldigt lite kraft för att slå omkull motståndaren och ge honom mycket aj-aj i huvudet! Huvudvärken man får efter en sådan träff kommer DIREKT! Det finns säkert mycket hokus-pokus inom detta (som så mycket annat) men jag blev iaf övertygad om att man med kunskap om Kyusho TILLSAMMANS med sin ordinarie stil (i mitt fall ju-jitsu) kan uppnå mycket mer med mindre ansträngning än utan. Jag rekommenderar starkt att prova på om ni får möjlighet!