handdator

Visa fullständig version : Lista över de bästa fighterna

El Ninjo
2003-06-04, 13:53
Följande är en lista över de bästa fighterna i historien.

1. Jackie Chan vs Ken Lo och Ho Sung Pak, Drunken Master 2 - ett klassiskt mästerverk som aldrig kan överträffas.

2. Slutbråket i drogfabriken, Dragons Forever - en annan klassiker med Jackie Chan and friends. Yuen Biaos akrobatiska expertis är ren magi.

3. Värdshusfighten, Tai Chi Master - Michelle Yeoh piskar skiten ut alla med hjälp av ett bord som hon står på - nuff said.

4. INTE The Tofu Fight - snarare fighten mellan Brigitte Lin och Maggie Cheung i New Dragon Gate Inn.

5. Donnie Yen vs Jet Li, Once Upon A Time in China 2 - Jet Li och Donnie Yen ger varandra råpisk i filmen som gjorde den tidigare till kändis.

6. Jet Li vs White Lotus Society, Once Upon A Time In China - så överdrivet och brutalt att man bara måste älska det. Avslutningen mot Donnie Yen där Donnie använder ett blött ihopvirat lakan som vapen måste ses för att kunna förstås.

7. Zhao wen-Zhuo vs Xiong Xin-Xin, The Blade - slutfighten i vad som sagts vara den mest seriösa kampkonstfilmen någonsin innan Crouching Tiger. En kille med ett trebladigt svärd och en kille med en köttyxa bunden till en kedja borgar för stor underhållning.

8. Sammo Hung vs Lau Ka Leung, Pedicab Driver - man skulle inte kunna tro att en fight mellan Hong Kongs egen svullo och en 60-årig gubbe är speciellt cool, men den här är det sannerligen.

9. Jet Li vs Billy Chow, Fist of Legend - ni har alla sett och förundrats över den.

10. Wei Pai och Damian Lau vs the Sleeping Swordsman, Last Hurrah For Chivalry - filmen i övrigt är klassisk kung fu-kalkon, men en fight mot en kille som slåss i sömnen - kom igen, det måste man bara älska!

Topp 10-shootouts:

1. Kyrkostriden, The Killer - en symfoni i blod och bly, som man brukar säga. John Woo kan aldrig överträffa sig själv igen.

2. Sjukhuskaoset, Hard-Boiled - hela den halvtimmeslånga finalen är spektakulär, speciellt den del där kameran fortsätter rulla utan att byta bild i nära tio minuter, även efter att en av huvudrollerna blev skadad på riktigt.

3. Varuhuset, Hard-Boiled - Chow Yun Fat hoppar ner genom ett hål i taket med en bungylina och lyckas döda 50 pers med en MP5:a som har 30 patroner i magasinet. Därefter plockar han upp sin hagelbössa och dirty harry-revolver som tydligen avlossar explosiva kulor.

4. Jet Lis vansinnesfärd till hissen, High Risk - Jet Li kör en bil genom en hotellobby full av terrorister samtidigt som han skjuter på allt och alla, och därefter kör han in bilen i hissen, åker upp en våning och börjar plocka alla där också.

5. Nattklubbsbråket, Full Contact - den första scenen med Bullet Cam någonsin som inspirerade Matrix. Chow Yun Fat är cool in carnate.

6. Villamassakern, A Better Tomorrow 2 - Chow Yun Fat, Ti Lung och Dean Shek beväpnade med ultracoola kostymer, solglasögon, dubbla uzis/berettas/hagelbössor och trenchcoats fyllda med handgranater slaktar ungefär 50 personer i minuten.

7. Köpcenterstriden, The Mission - en modern "Sju Samuraierna" där livvakterna lugnt och metodiskt skyddar sin boss mot ett mordförsök. Något av det coolaste som går att se, trots bristen på akrobatik och det relativt låga antalet döda.

8. Raiden mot polisstationen, Enter the Eagles - Brucans dotter och Michael Wong kombinerar desert eagles, akrobatik, farligt höga hopp och en bungylina.

9. Inledande mordscen, The Big Hit - filmen i övrigt smakar skit redan i munnen, men första scenen rockar ändå.

10. Villamassakern, Crying Freeman - Mark Dacascos och Byron Mann skjuter folk utan att ens behöva sikta.

[Ändrat den 2004-3-11 av El Ninjo]

Bandae
2003-06-04, 14:30
Fighten med Michelle Yeoh (tror jag iaf) i fong sai yuk (tror jag iaf :) ) När dom börjar på pålar och inte får nudda marken är ganska kul också. Fast jag besitter inte riktigt samma expertis som El Ninjo verkar besitta så jag vet inte riktigt om den platsar på en topp 10-lista. Dessutom var det 100 år sen jag såg en sån film.

murkenlurk
2003-06-04, 20:20
Jag börjar misstänka att El Ninjo är en stor bluff!!! han kan omöjligt haft tid med kampsport om han har sett alla dessa filmer. :D

El Ninjo
2003-06-04, 20:59
Jag börjar misstänka att murkenlurk inte känner mig!!
För det första tränar jag inte kampsport utan stridskonst (skitlöjligt på svenska visserligen). Sen så såg jag de flesta rullarna från mars 2001 till augusti, då hade jag fortfarande inte satt igång med träningen igen.
De övriga rullarna ser jag på när jag inte är här, i dojon eller i det verkliga livet. Det rör sig faktiskt bara om runt 20 filmer.....

murkenlurk
2003-06-05, 00:53
Har faktiskt slutat att säga/skriva stridskonst, kampkonst o s v jag säger KAMPSPORT :D. Och jag har inte hört några bevis på att du inte sett dina 20 rullar 20ggr stycket, HAHA, sug på den du!!! :P

El Ninjo
2003-06-05, 09:02
Kan bero på att du aldrig sett filmerna själv. Hade du det skulle du förstå att flera av dem är så bra att man inte kan titta på dem mer än 1-2 gånger varje år, annars tröttnar man. Ta Drunken Master 2 till exempel, den har jag bara sett tre gånger.

Anledningen till att jag kan komma ihåg hur bra filmerna är är densamma som till varför jag kan snacka så mycket om historia. Du förstår, jag har den egenskapen att det jag inte behöver komma ihåg, det kommer jag oftast ihåg. Mitt minne är konstruerat på det viset att innerst inne vet jag om att det enda man kan lära sig ordentligt är det som inte kan användas till något meningsfullt.
Med andra ord - om ingen tvingar en att lära sig nåt, räknas det som kul! Tror inte att hälften av oss här hade tyckt så mycket om vår respektive träning om det inte varit frivilligt.

murkenlurk
2003-06-05, 10:20
ska ite snacka så mycket egentligen, jag har sett en fruktad mängd filmer inim genren. Jag började förstås med HK action och tog alla de asiatiska hjältarna för att sedan övergå till att se alla Van Damme, Norris och de okända. en stor och nyutkommen favorit är "china strike force" med coolio och Mark Dacuscos

Krigaren
2003-06-25, 17:29
Konstigt att ingen nämner fighten mellan Bruce Lee och Chuck Norris.

Hanna B
2003-06-25, 17:49
Jag finner filmfajter i gemen löjliga. Ska man se nåt, ska man se Bruce Lee - filmer skapade innan man började lägga på så löjliga ljudeffekter, och innan filmslagskämparna började ta emot hur mycket träffar som helst utan att det märks på dem.

Min favvo-Bruce scen är ur Big Boss. När han står mitt i cirkeln av skurkar och bara äger scenen, utan minsta spark.

rock_fredde
2003-06-25, 18:26
jag har inte sett ett skit av det du hade på den där listan. jag älskar fightingfilmer men jag tycker det verkar vara krasst om dom vart man än går.. vart får ni tag på allt?

El Ninjo
2003-06-25, 22:52
Till fredde: kolla amazon.co.uk eller sci-fi-bokhandeln. Eller den asiatiska avdelningen på pub.

Till Hanna: vad är det för goja du pratar? Skulle inte Brucans filmer ha löjliga ljudeffekter, i Enter the Dragon låter ju exakt varenda jävla träff som en pisksnärt!!

catfighter
2003-06-26, 10:04
Hej!
En av de råaste "fighterna" är scenen i klassikern "Shogun Assassin" när de kvinnliga ninjorna totalt omintetgör Kurokawaklanens starkaste man:

citat
-----------
Den kvinnliga supreme Ninja: "Show me your strongest man!"
Kurokawaklanens ledare: "Hai"
"Junai"
Junai: "Ha"
Den kvinnliga supreme Ninja: "Junai, try to escape from the room!"
Junai: "Haa?"
Den kvinnliga supreme Ninja: : "Try to escape from the room!!"

SWIISH
BOM
BADANG
SNKKT (fingrar faller av)
SWWIISH (öra, armar, ben faller av)
"GGGHHHGGH (Junai ligger och vrider sig utan öron, armar eller ben)
SLLASSKK, GLUCKKKK (de kvinnliga ninjorna kör varsitt kortsvärd i Junais kropp)
Den kvinnliga supreme Ninja: "Hahahahaaha, was this your strongest man!!??"
----------
Köttigare fäkt- och fightscen får man leta efter.

mvh

Cat

Tian Lung
2003-07-19, 12:29
En av de mest galna fightscener jag har sett (och nu sa jag inte bästa) är slutfighten i "Shu Dan Long Wei/High Risk" mellan mesiga Jackie Cheung och grymma Billy Chau, hur cool som helst!!!

Crunchy
2003-09-03, 23:22
Inte för att det är en hong kong film, men det finns en del grymt bra filmer i vargarnas pakt med marc dacascos.

Tony Halvarsson
2003-09-09, 12:39
Jackie Chan vs Ken Lo i Drunken Master
(Helt underbar fight)
Jackie Chan vs Benny "the Jet" i Wheels on meals.
Bruce Lee emot Tony Liu i "The Big Boss".(vet de tekniska biristerna... men f-n det är ren magi).

El Ninjo
2003-09-09, 16:33
Slutfighten i Wheels on Meals skulle ligga på en solklar plats elva enligt mig. Det enda övriga med filmen som är värt att se är den mänskliga klockan. Han är, ursäkta uttrycket, klockren.

Shotokan Karateka
2003-09-09, 17:01
Det är ju typ 18års gräns på allt i SciFi bokhandeln.
Tänk på det;)

Renegade
2003-09-10, 18:29
Ingen som har sett "Legend of a Fighter"??

Grym slutfight mellan Leung Kar Yan och Kurata Yusuaki. En av de absolut bästa fighterna jag har sett iallafall...

ambushed
2003-09-12, 13:30
Från början postat av Renegade
Ingen som har sett "Legend of a Fighter"??

Grym slutfight mellan Leung Kar Yan och Kurata Yusuaki. En av de absolut bästa fighterna jag har sett iallafall...

Sant

El Ninjo. Du har mycket bra smak får jag säga, alla de fighterna hamnar på min lista också.

El Ninjo
2003-09-12, 13:42
Menar du att någon annan än jag sett The Blade aka Dao i Sverige!?!? Det finns en gud!!!:D

ambushed
2003-09-12, 14:19
coolast är nog att du känner till fighten i pedicab driver. Minns när jag såg den första gången, wow.

Blade har nog t.o.m visats på TV1000 eller nåt sånt grym film, dags att jag ser den igen.