Visa fullständig version : Serietidningar
catfighter
2003-06-25, 15:24
Vilken är eran favorit martial-arts-serietidning? Själv gillar jag
Samurai (Lone Wolf and cub). Ni vet, han med barnvagnen.
Kamui (fräck ninjahistoria)
Ironfist (om allas vår hjälte Danny Rand uppväxt och tränad i Kun Lun-bergen i Kina. När han samlar Chi i händerna för att utdela sina dråpslag så glöder de [händerna alltså]. Blir snart film med Ray Parks).
Mästaren på karate är ju förstås också en klassiker (handlar om Shang Chi, Fu Manchus son, vilken ju är kung fu-mästare snarare än karatemästare)
Vilka gillar ni?
mvh
Cat
Steeltoe
2003-06-25, 15:47
Stan Sakais, Yushagi samuraj kaninen..;)
Karatepojken i Rymdens Hjältar
rock_fredde
2003-06-25, 18:39
jag har nyss börjat läsa mina första sidor av mangaserier. naturligtvis tänkte jag värma upp med dragonball. JAG ÄLSKAR DRAGONBALL! DET ÄR BLAND DET BÄSTA JAG LÄST!
son goku rockar så hårt. det är så weird att läsa en serie som verkar rikta sig till barn väldigt mycket men ändå har inslag av saker som allafall jag tycker är mer "vuxna".. men japsarna har ju massa konstigt fuffens för sig.
har ni några tips på andra grejer att läsa?
El Ninjo
2003-06-25, 22:45
Det finns en grafisk roman som jag läst om och om igen som heter V for Vendetta, den skrevs av Batman-tecknaren Alan Moore mitt under de anarkistiska vågorna på 80-talet. Den utspelar sig efter Tredje Världskriget, när större delen av världen förstörts och bara Storbritannien och några länder till finns kvar.
England styrs inte helt oväntat av en diktatur som gjort kultur olaglig, och sagda regering pysslar även med en del genetiska experiment på människor. Men det finns en mystisk, Zorroliknande gestalt som kallar sig V, som bekämpar regeringen i sina försök att frambringa (you guessed it) anarki, alltså den "snälla" formen av anarki där ingen förtrycks och alla lever i harmoni och samförstånd. Bygger visserligen på lite naiva föreställningar, men är kolossalt spännande, välskriven och tankeväckande. Se till att läsa den om ni får tillfälle. Lite förvirrande men det är värt det, och den har dessutom ett synnerligen oväntat slut.....
Chilover
2003-06-25, 23:18
Usuagi Yojimbo, osäker på stavningen. En utmärkt kanin på kampsport =D
Mithsiriel
2003-07-06, 14:34
Förutom Dragonball finns i samma anda "Ranma 1/2" om en pojke som i sin ungdom tränar vid magiska källor, faller ned i en av dem och förvandlas nu till en flicka varje gång han får kallt vatten på sig (därav namnet Ranma 1/2). Mycket rolig serie.
Vidare finns ju "Inu-yasha", och inte att förglömma "Rouronin Kenshin". Ha det gött!
murkenlurk
2003-07-06, 17:42
menar du ranma serietidning eller? för jag har sett oändligt många avsnitt på video men lite tidningar vore ju kul
Mithsiriel
2003-07-06, 18:02
Murkenlurk:
Ranma Böcker! Ca 180:- på SciFi-bokhandeln i Gamla Stan, Stockholm. Finns även som serietidning, men har inte läst den själv.
Kalle Anka e grym, har läst ett avsnitt där han och Kajsa dangraderade sig i JIU- JITSU! :D
Näe, skämt åsido så håller jag med Catfighter. De serier som ingick i den numer nedlagda tidningen Samurai var grymt bra. Manga är inte så tokiga de heller, eller varför inte Crying Freeman?
murkenlurk
2003-07-06, 18:57
böcker... grymt. ska nog ner till någon fantasyaffär i Malmö (jag är skåning)
Mithsiriel
2003-07-07, 10:46
Murkenlurk:
Absolut! Böckernas utformning påminner om Dragonball-böckerna (strax under 200 sidor) men läses på "svenskt" vis.
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.