Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17

Ämne: Svagt skelett...är det försent!?!?

Reg.datum
    Apr 2005

Standard Svagt skelett...är det försent!?!?

Hej alla!!

Jag har ett bekymmer, det är så att jag misstänker att jag kan ha ett ganska svagt skelett, jag får brott väldigt lätt, och sedan hör det till saken att jag slarvat med mjölkintag och sådant under min uppväxt.
    Så min fråga är, kan jag nu ( är 22 år ) åtgärda detta och bygga upp mitt skelett genom att äta kosttillskott så som kalcium tabletter och liknande, eller är det helt enkelt för sent och jag får räkna med att bryta alla ben i kroppen :P

MVH

Reg.datum
    Maj 2003

Standard

Är du 22 år och får benbrott ganska lätt borde du kolla upp det hos läkare, att du slarvar med mjölkintag skall inte göra det så farligt, (tänk på alla veganer, inte fan går de runt med armen i mitella hela dagarna) kanske påverkar det lite, men inte fullt så mkt.

Nu bör du inte bli orolig, för jag säger inte att det är någg fel pådig, men det kan vara värt att kolla upp, troligen är det dock bara så du är skapt, men det finns dock sjukdomar som ökar risken för benbrott.

Hur är dina tänder? Många hål? Får du lätt karies m.m?
    Hur ser dina ögonvitor ut?
    http://www.yogastudio.se - Här jobbar jag som leg. kiropraktor. Egen, mer detaljerad sida, är på väg.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard jo

Det jag menade är att under min uppväxt har jag slarvat med mjölken.

och när det gäller tänderna så ja jag får väldigt lätt hål..

Reg.datum
    Jun 2004

Standard

"Slarvat med mjölken"... för att citera paulun, omkring 90% av människorna på jorden tål inte komjölk över huvud taget. Att det skulle vara livsnödvändigt att dricka mjölk är ett missförstånd som ivrigt påhejas av myndigheterna. Men gott är det.

Reg.datum
    Maj 2003

Standard

Hur ser dina ögonvitor ut?

Är dom helt vita eller finns någon ton i dom?

Har du alltid varit lagd åt benbrott eller är det någåt som kommit på senare tid?
    Senast redigerat av Tickan den 2005-11-09 klockan 13:24.
    http://www.yogastudio.se - Här jobbar jag som leg. kiropraktor. Egen, mer detaljerad sida, är på väg.

Reg.datum
    Aug 2004

Standard

Styrketräning ska kunna förhindra benbrott. Läste det någonstans.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zyndrof
    Styrketräning ska kunna förhindra benbrott. Läste det någonstans.
    Det stärker skelettet ja. Men om han redan är väldigt benskör så vet jag inte riktigt hur det ligger till. Jag vet iaf att det är glasklart att styrketräning under sina unga år bidrar till ett starkare skelett.

Reg.datum
    Okt 2003

Standard

Jag drack aldrig mjölk när jag var liten. Jag avskydde mjölk som pesten! Det gör jag fortfarande. Men jag har aldrig haft ett svagt skelett.

Reg.datum
    Mar 2005

Standard

Jag dricker OboY varje dag... räknas det? annars har jag riktigt stark skelett, låt mig säga att jag aldrig har brytit något ben
    Jag kan:
    Kip-up
    Kip-up utan händer
    Windmill kip-up
    540 spark
    Butterfly kick
    au-batido
    Pk-roll på alla sätt

Håller på med:
    Arial
    Butterfly twist

//Mvh Zengomat_brown

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zengomat_brown
    Jag dricker OboY varje dag... räknas det? annars har jag riktigt stark skelett, låt mig säga att jag aldrig har brytit något ben
    Tja, det vet du själv, om du blandar med mjölk eller vatten? Tror ju inte det blir så gott i vatten.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard öhh ok!

Ehhh ok, nu har det gått rejält OFF TOPIC, min fråga var om kroppen vid 22års ålder fortfarande kan bygga upp skelettet med hjälp av extra kalkintag, eller ifall det kan hjälpa till även om man alltid varit ganska benskör som jag varit.

Reg.datum
    Jan 2004

Standard

Vanligaste orsaken till benskörhet beror snarare på att man inte belastat sin kropp nog. Dessutom är det något som i regel, om du inte levt med väldigt ovanliga kostvanor, drabbar pensionärer

Skelettet kan effektivt byggas upp tills du blir ca: 30 år, efter det så handlar det snarare om att motverka den nedbrytande effekten som tar vid ungefär då.

Vad du skall äta kan du få reda på genom att gå in på närmaste apotek och fråga en kunnig dietist. Men om du verkligen vill komma åt problemet så skulle jag gissa att det är belastning som gäller. Kom ihåg att det handlar om belastning, det gäller alltså inte all styrkerträning. Knäböj, Marklyft, Bänkpress, hantelcurls, skivstångscurls. Latsdrag, rodd och dylika övningar är av förklarliga skäl inte lika effektivt.
    Senast redigerat av Drutt den 2005-11-10 klockan 13:11.

Reg.datum
    Maj 2003

Standard

Patrik, jag väntar fortfarande på svar om min fråga angående dina ögonvitor.

I övrigt så har drutt helt rätt, såvida din benskörhet inte är sjukdomorsakad.

Det finns en hel del sjukdomar som ger benskörhet, både medfödda och förvärvade, och att få upprepade benbrott vid 22 års ålder är inte normalt, även om man slarvar lite med maten, det skall till att slarvas mycket isåfall, och på dig låter det som om du bara slarvat med mjölken.

Tränar du?
    Om ja; Vad och hur ofta?
    Har du kollat dina blodvärden? Om du lider av någon form av näringsbrist eller så?
    Ang tänderna, har du ofta haft karies?
    Du svarar att du lätt får hål, hur många har du?/har du haft/varit nära att få?

Och igen, hur ser dina ögonvitor ut?

Till Drutt; Bra råd, men problemet med tänderna får mig att vilja gräva lite djupare, att lätt få hål i tändern i samband med benskörhet kan peka på att det inte är en fråga om belastningsbrist, även om så troligen är fallet.
    Senast redigerat av Tickan den 2005-11-11 klockan 10:58.

Standard

Att stärka skelettet vid 22 års ålder går alldeles utmärkt... det är aldrig försent...

Skelettet mår bra av aktivitet... ffa sådan aktivitet som orsakar stötar, ex löpning.

I övrigt en kalciumrik kost... och kalcium finns i så mycket mer än mjölk.

Ost ex. innehåller massvis kalcium... de flesta mejeriprodukter gör det...

MEN, är du 22 år och har problem med benskörhet så ska du inte börja självbehandla utan läkarkontakt... inte för att det skadar att öka på kalciumintaget med tillskott och kostomläggning - MEN det kan vara något värre bakom, du kan ha störningar i din "benbyggningsmekanism", du kan ha störningar i ditt kalciumupptag från tarmen... det kan vara en mängd olika mekanismer... skelettcancer... hormonrubbning...

Nu skrämmer jag dig lite, men det är bättre det, för då kanske du pallrar dig till vårdcentralen och träffar din läkare... här på detta forumet kommer du inte få lösningen på dina problem.
    Senast redigerat av pest den 2005-11-11 klockan 11:30.

Uppsala Hilti

Resultat
    Du leker med livet.
    Sannolikt behöver du hjälp för att inte dö i förtid.

Expressens unika livstest har gjorts med fakta från Folkhälsoinstitutet samt Apoteket.
    Gör testet igen

Reg.datum
    Apr 2005

Standard jo tack

Tickan, jag tror inte jag har någon nyans i ögonvitorna, lite osäker, jag menar de är ju inte 100% pappersvita men jag skulle inte säga att de är nyansfärgade på något sätt.

Sen så har jag styrketränat i ca 4år, thaiboxning lite mer än ett halvår, tränar 5-6 ggr veckan sen kan jag väl tillägga att jag inte alltid varit särskillt försiktig när jag orsakat benbrott, men nu på senaste har jag knäckt 2 revben lite för lätt. Angående karies, så är jag hyfsat orsäker på vad det egentligen är och hur man ser själv om man har karies, och hål i tänderna har jag haft varje gång jag varit hos tandläkaren, visst har det slarvats med tandborstningen förvisso.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •