Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Barn i kampsport

Standard Barn i kampsport

Hej,
    Som tonåring tränade jag mycket Judo och tyckte det var jätte kul. Nu är jag äldre (ok mycket äldre ) och har små barn och skulle gärna vilja att de fick börja med någon kampsport, jag vet dock inte vilken. Jag skulle behöva lite insight om någon skulle vilja dela med sig. Den äldsta sonen är 5 år.
    Tack för hjälpen.

/J

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Judo is the shit. Låt barnen leka, hårda tekniker som i t ex karate har de ingen nytta av när de är så små och svaga. Fallteknik, kast och grepp är däremot alltid bra att kunna och dessutom en juste bas att stå på om de vill fortsätta träna något annat när de blir äldre.
    Hippies.They're everywhere. They say they wanna save the earth, but all they do is smoke pot and smell bad.

Standard

Brottning är också en väldigt bra idrott för barn i alla åldrar...

Standard

Citat Ursprungligen postat av DKRI Visa inlägg
    Judo is the shit. Låt barnen leka, hårda tekniker som i t ex karate har de ingen nytta av när de är så små och svaga. Fallteknik, kast och grepp är däremot alltid bra att kunna och dessutom en juste bas att stå på om de vill fortsätta träna något annat när de blir äldre.

Så hur menar du då? Skulle Aikido inte vara ett bra val eller vad ska man satsa på?

Standard

Mitt förslag är att du låter ditt barn testa Judo - jag har varit instruktör i över 20 år och haft många barngrupper i Judo.
    Judon förenar lek med kampsortens disciplin på ett vettigt sätt. Träningen bygger mest på lek med en koppling till det rent judotekniska - såsom fall, gymnastik (rullningar) och de mest grundläggande rörelserna. Man kan säga att barnjudo har till upgift att förbereda ett barn för mer vanlig judoträning.
    Aikidons rörelser bygger ofta på ledbrytningar (vad jag vet - har ytterst lite erfarenhet av Aikido) vilket inte är lämpliga för små barn. Judon ger en väldigt bra grund att stå på för en framtid inom kampsporter - vilken som än väljs.

Mvh/M

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Har för mig att det finns BJJ för småbarn nu också.

Men kolla runt efter barnträningar i din ort, låt dina barn testa på och se vad de tycker. Jag själv tränade jiu jitsu när jag va ca 9 - 10 år gammal.

Reg.datum
    Apr 2007

Standard Barn i Budo

Citat Ursprungligen postat av Jorun Visa inlägg
    Hej,
    Som tonåring tränade jag mycket Judo och tyckte det var jätte kul. Nu är jag äldre (ok mycket äldre ) och har små barn och skulle gärna vilja att de fick börja med någon kampsport, jag vet dock inte vilken. Jag skulle behöva lite insight om någon skulle vilja dela med sig. Den äldsta sonen är 5 år.
    Tack för hjälpen.

/J
    Hej!!!

Barn judo visst Brottning funkar ochs där får man lite grund fallteknik vighet styrka samt att barnen får leka stora delar utav träningarna men detta beror mycket på vilken instruktör barnen har så jag tror nog all forrm utav barnträning inom Budo är bra bara det är en vettig instruktör ......

Men som förälder skulle jag nog rekomendera lekjudo eller barn brottning ..

Anders

Standard

Tack så hjärtligt för era förslag. Jag ska kolla upp om det finns någon Judo klubb i närheten där jag bor, sedan är det väl bara att börja besöka.

/J

Reg.datum
    Okt 2003

Standard

Om jag vore du så skulle jag snarare kolla igenom alla klubbar vars tider fungerar. Kolla om instruktörerna är kompetenta, seriösa människor, är klubben som helhet ok?
    Judo är vad jag brukar rekommendera för barn, men det finns ju dåliga klubbar där med. Se ex http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=673724

Reg.datum
    Okt 2007

Standard

Hallå mitt första inlägg här

Utan längre erfarenhet så beror allt på tränare o klubben.

Mina barn 7 och 9 år går som nybörjare i Aikido.
    Under ganska lång tid får de inte göra bryt alls utan tränar massor av fall, grepp och lek. Själv är jag också nybörjare, det såg så kul ut när de tränade att jag ju inte kunde låta bli

Nu skall jag bara få fatt i en vettig dräkt också.

Standard

Karate funkar också som barnträning, vilket jag tror att de flesta kampsporter gör som har renodlade barngrupper. Mitt tips är att du tar kontakt med olika klubbar och ber att få prata med deras barninstruktör. Hans/hennes utbildning och inställning till barnträning borde vara det viktigaste. Och att ungarna trivs och har roligt förstås.

Lycka till!

/Jens

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jorun Visa inlägg
    Hej,
    Tack för hjälpen.

/J
    jag började med aikido som 5 åring och vet fler som gjorde det men tror inte att det är vanligt att man börjar tidigare

Reg.datum
    Okt 2003

Standard

När barnen är så unga tror jag inte att stilen är alls lika viktig som tränarna.
    Kan inte tänka mig att det är oerhörda skillnader mellan t.ex. aikido, brottning och judo när det gäller träning av 4-5 åringar.

Fokusera på vilka tränare du vill ge förtroendet att hantera dina barn istället för vad det de tränar heter. Verkar tränarna vettiga, har de erfarenhet av att träna barn i den åldern osv, vilken syn har de på träningen, var ligger lokalerna osv...
    Vill man göra en sång lite mer gnolig kan man alltid lägga till några tiddelipom
    - Nalle Puh

Kaffe kaffe kaffe kaffeeeeee!!
    - Senapsanka

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •