Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Svensk MMA-historia

Standard Svensk MMA-historia

Jag har sökt som en idiot ett bra tag efter svensk mma-historia och jag har svårt att hitta någon vettig information. Jag vore därför jätte tacksam om någon råkade ha lite koll på när Sveriges första mma gala var, vilka som var först med att utöva det i Sverige och liknande saker. Allt innan kampsportslagen gick igenom är intressant!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Det beror lite grann på vad du menar med MMA. Men den första MMA'n som introducerades i Sverige var faktiskt shootfighting. Den introducerades av August Wallén och drevs av Shooters MMA mellan åren 1995-2004.
    År 2005 blev den även invald till SB&K. http://sv.wikipedia.org/wiki/Shootfighting
    Så ska du få tag på MMA'n historia innan kampsportslagen får du nog leta hos shootfightingen.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag var på vad jag vill minnas var den första MMA galan i Sverige.
    http://www.sherdog.com/events/EVT-2-Hazard-2211
    4:e april 2004 i Solna hallen, det var trångt, mörkt och intressant
    ""A new kind of martial arts combat!
    - the skill of gymnastics the kill of karate""

Fedor mozik

Reg.datum
    Okt 2006

Talking

Även Omar tillhör ju pionjärerna - se hans egen berättelse på http://www.pancrasegym.com/2-uncateg...r-omar-bouiche .

Jag har själv främst tränat BJJ (sedan första seminariet i Sverige 1996), men även varit intresserad av MMA och höll mig väl rätt uppdaterad i utvecklingen när det begav sig. Så vågar mig väl på att försöka sammanfatta den tidiga svenska MMA-historian, från mitt perspektiv (rätta mig gärna eller kom med tillägg!).

I mitten av 90talet fanns ju inte internet i särskilt många hushåll (och även om man hade internet så var utbudet av innehåll minst sagt begränsat), så det tidiga intresset för MMA (och BJJ) hade istället väckts genom kampsportstidningar och videoband (eller laserdiscs) med UFC och japanska eller brasilianska galor. Vilket i sig skapade viss muntlig spridning också.

Det fanns väl säkert en del utövare av tidigare importerade kampsporter som tog till sig av det de såg och hämtade teknik från filmer de kom över, men steget att verkligen åka och träna utomlands var det inte många fler som tog än Omar och August. Som med framgång förde sporten vidare på sina klubbar.

Vad gäller tävlingar så tävlade bl.a. Rikard Andersson (kanske även några från Omars klubb) på Finnfight (första galan, 1998), som jag tror var den första nordiska tävlingen. Det låter bekant att EVT2 var den första tävlingen på svensk mark. Men känns så här i efterhand som den första tävlingen borde varit tidigare än 2004. Hittade denna tråd på fightermag: http://www.fightermag.se/forum/mma/3...atch-utomlands

I början var inte namnet (eller reglerna) på sporten direkt etablerat. Namnen Pancrase, "Ultimate fighting" (kanske inte så använt av de mer initierade) och Shootfighting/Shooto/etc. är ett par exempel på namn som var (är) bundna till stilar och/eller tävlingsorganisationer. Vale tudo (och NHB / No Holds Barred) var i början det mest neutrala namnet och när namnet Mixed Martial Arts (som få förstod förkortat i början) dök upp så användes det ofta för att beskriva själva korsträningen mellan olika kampsporter snarare än själva tävlingsutövandet. Cross training och liknande uttryck har också förekommit.

Namnet MMA skulle jag säga vann mark för att beskriva tävlingsutövandet först när reglerna stramats upp - idag tänker nog många på den rätt oreglerade tidiga MMAn när man nämner Vale Tudo.

Tillägg: Enligt en artikel i Tidningen Kampsport #4/1997 (s.22) så arrangerade August Wallen den första svenska Shootfightinggalan på Kårhuset i Göteborg 14 e september 1997. Det hade vid denna tid också hunnit gå ett par tävlingar kallade Combat Open, med ett regelsystem som tillät både stående fighting och fighting på marken, men utan fullkontakt.

Här kommer också en länk till Augusts blogg, med hans perspektiv av den tidiga MMAn/Shootfightingen i Sverige: http://www.fightermag.se/blogg/smaug/?sida=8
    Senast redigerat av Dragão den 2012-11-28 klockan 01:42.

Liknande ämnen

1. Svensk Hapkido ärver Svensk Taekwondos inre strider?
    Av hap ki do i forum Hapkido och taekwondo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 15:19
  2. Historia?
    Av Niwa i forum Wing chun
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 13:35
  3. BJJ historia etc
    Av Wu_W3i i forum Moderna blandkampsporter samt brottning/grappling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-19, 12:09
  4. Historia