Inte bara gör alla andra Tai Chi-skolor fel, de har "stora personliga ekonomiska vinstintressen " också? (Jag gratulerar alla som kan leva på sitt kampkonsts-utlärande, gör inte Henrik detta förresten?) Jag undrar även om sifu Henrik o sisok Jonas har varit på alla Tai Chi-skolor i landet, för att kunna göra detta uttalande? http://www.kung-fu.se/article-2005-k...almo-orjan.htm
Men vad som är värst för eders gnällige, är varför ska det vara så svårt att skriva om, träna och göra reklam för sin egen träning utan att klanka ner (om än att värre klankningar har vi givetvis sett) på andra? Detta gäller ej heller bara gänget på kung-fu.se det finns många som har svårt för att skriva om något öht utan att samtidigt passa skicka gliringar åt alla håll.
Blir bara lite irriterad och har jag gjort samma (vilket jag säkert gjort, nicklas har ju fått höra en del..., jag har dock aldrig klankat på hans kunnande eller hans sätt att sköta sin klubb tex, väl?) så ber jag om ursäkt och tänker inte låta det hända igen, jag har fullt upp med mitt eget för att orka bry mig om vad andra gör fel eller rätt. Hoppas ingen blir för sur och utmana mig inte för jag orkar inte, jag e gammal o trött...
Tränar: Wing Tsun, Yang Tai Chi Chuan, Xin I Liu He Quan, WuJi Qigong
Hm definitivt en intressant iaktagelse Ambushed och jag kan nog hålla med till viss del. Jag är dock inte inblandad i skrivandet av artikeln även om jag assisterar lite lätt på träningen. Bara för att gör det klart.
Det är dock ett problem när människor skriver om något de tycker om. Men det är en ganska fin balansgång att gå. Jag vidarebefodrar dina synpunkter till skribenten.
Alltså vi har ju alla våra åsikter. Jag har mina, och vill ni veta min åsikt om stilar o personer får ni tala med mej privat. Det är inte mitt jobb att vädra detta officiellt för det löser inget. Jag kan ej heller vädra en massa, speciellt om jag ej har underlag, alltså vilket detta underlag bör innebära: jag har inte besökt/tränat med nämnda person/klubbar/stilar.
Att man sen kan ha sin egen åsikt utifrån vad man sett, ja givetvis som sagt. För övrigt anser jag även som sagt inte kung-fu.se gänget vara värst det vara bara den artikeln som fick mig till att slut reagera.
nicklas har ju fått höra en del..., jag har dock aldrig klankat på hans kunnande eller hans sätt att sköta sin klubb tex, väl?
Tror aldrig du har kritiserat mig som person, utan vi har olika åsikter i månt och mycket men det ska man ha.
Jag njuter ibland av att retoriskt kriga med dig, när jag sitter och har tråkigt på jobbet. (att skriva inlägg är roligare än att skriva Java i bland.)
Ptja. Jag är inte speciellt intresserad av Yang-taijis historia men det är bra många som har "originalformen" Är det inte ungefär så att Yang Cheng Fu var den som populäriserade Yang-taiji som det ser ut idag och han dog typ 1936 så det hade väl inte så värst mycket med kulturrevolutionen att göra?
Det är grundläggande marknardsförings-"trix". Har man mindre andel av marknaden än någon konkurrent så bankar man sig själv för bröstet och svartmålar "de andra". (jmf. tex. Suns nya reklamkampanj där de rackar ner på t.ex. Dell).
Lite tråkigt att se - ja. Produkter borde kunna sälja på sina egna meriter.
Tränar: Taijiquan, Xingyiquan, Baguazhang, qigong och lite till . . .
När man går ut med reklam för sin egen stil, klubb m.m. bör man göra det rakt och enkelt. Det är sant . . . Raka och enkla budskap ger också bättre effekt, om man ser till själva marknadsföringsaspekten.
I alla fall tror jag inte det handlar om markandsföring i mångas avseende utan bara gammal hederlig ignorans. ”Min lärare sa att…” och så bygger man vidare på det. Det finns en tendens inom kampsports värden att elever blir lite fanatiska och även om läraren uttrycker en åsikt bestämt så biter sig eleven oftast fast vid det fanatiskt. (även jag i många avseenden även om jag försöker)
Ja den där kultur revolutionen har gjort mycket med WuShuns utveckling… =)
Om vi nu förbiser den larviga kulturrevolutions diskussionen och tar ett konkret exempel:
Wang YanJis lärare var ju med och standardiserade TaiJi:n (fy vilka stilförrädare dom var… =) läs mer på hans site: http://www.wushu-qigong.com/profli.htm
Om nu den ”förvanskade TaiJi:n” dom lärde ut var så dålig hur kommer det sig då att Wang själv har vunnit en massa mästerskap i PushHands? (http://www.wushu-qigong.com/wang.htm )
OBS! med detta exempel vill jag inte starta en standardiserad/familje stils diskussion i denna tråd.. den kan vi ta någon annan stans.
Jag vill bara ge ett exempel på att det finns människor i vår närhet (ja när mig i alla fall… bara några kvarter) som har väldigt mycket förstahandskunskap om vad som faktiskt hände och vad man höll på med.. om man nu skriver flera artiklar/insändare/inlägg om just den delen av WuShu’ns utveckling. Varför inte gå ned och ta ett snack med honom?
ps. han svarar på mail också om man råkar bo i Malmö. =)
Ja, tyvärr blir det ibland så, att vi genom författande av artiklar mer eller mindre gör reklam för våra egna arrangemang - man tenderar helt sonika att skriva om det man sysselsätter sig med. Artikeln i fråga är dock inte skriven för att utgöra reklam, utan för att åstadkomma en läsvärd och intressant artikel. Den egentliga reklamen, för den aktuella Tai Chi-verksamheten, finns i egenskap av en banner. Det är förmodligen tydligt om något. Likväl, innehållet i artikeln kan ifrågasättas, eftersom vi driver en webbsida, som innehåller både artiklar och ett utbud av kurser, däribland Tai Chi-skolan. Det är ett syndrom som vi försöker balansera genom vår policy att välkomna externa skribenters artiklar och att vi själva skriver om olika klubbar och stilar. Dessutom ingår det i vår policy en strävan efter neutralitet, men likafullt efter en frihet att uttrycka bekväma eller obekväma åsikter - och där får givetvis även externa skribenter komma till tals på webbsidan www.kung-fu.se, genom författande av egna artiklar.
till nicklas. Nu har ju push hands-tävlingar inget att göra med om en stil förvanskats eller ej. Tävlingarna betyder ingenting. Man skulle kunna tävla i uppvärmning eller cirkelgång eller vad som helst...
Men jag håller med om att man måste lära sig ha koll på när den kommunistiska regeringen började lägga sig i, det var långt innan kulturrevolutionen.
För övrigt gjordes standardiseringar långt tidigare, jag anser dock att de då inte gjordes i folkens demokratiska intressen, utan för att rädda/bevara/utveckla själva stilen och ja (hemska ord) traditionen. Principerna behölls alltså etc...
till metal. Nog kan vi tolka din artikel som reklam, då du tränar på klubben och klart och tydligt proklamerar alla andras fel och er egen förträfflighet.
Det jag är nyfiken på är vad dom tränar. Tränar dom den gamla yangformen ala yang lu'chan och fighting applikationer så håller jag med dom. Om det är vidare ödmjukt skrivet är en annan femma..
Citat:
Ursprungligen postat av ambushed
till metal. Nog kan vi tolka din artikel som reklam, då du tränar på klubben och klart och tydligt proklamerar alla andras fel och er egen förträfflighet.
Tränar: Taijiquan, Xingyiquan, Baguazhang, qigong och lite till . . .
Citat:
Ursprungligen postat av Lucipha
Det jag är nyfiken på är vad dom tränar. Tränar dom den gamla yangformen ala yang lu'chan och fighting applikationer så håller jag med dom. Om det är vidare ödmjukt skrivet är en annan femma..
Att dom tränar applikationer står väl rejält klart. Att det skulle vara YLC eller YCF etc är oviktigt. Det Henrik o grabbarna tränar tror jag är skitbra, det är inte "femman", saken ligger i att är man stolt över det man tränar tror man verkligen på det, så behöver man verkligen inte gnälla på alla andra.
till nicklas. Nu har ju push hands-tävlingar inget att göra med om en stil förvanskats eller ej. Tävlingarna betyder ingenting. Man skulle kunna tävla i uppvärmning eller cirkelgång eller vad som helst...
Det där är ju vårat favorit ämne ambushed =) men men inte för att älta men visst tävlingar bevisar inte ens personliga utveckling eller ens kampegenskaper med mera men det bevisar att det finns någonting i ryggsäcken.
Tävlar man och vinner i PushHans är man duktig i PushHands samma sak gäller tävlingar i Taolu eller fotboll... och där har jag aldrig påstått annat.
För övrigt så anv. jag tävlingar för just personlighets utveckling och det är en stor del av hur jag lägger upp mina klasser.
inser att jag håller på att kapa tråden och det var inte meningen.
Jag håller med dig att man inte behöver gnälla på andra, men du missar min poäng: Om dom tränar former med explosiva moment (YLC) och fightingdrillar så är jag beredd att påstå att dom är mera "på riktigt" än klubbar som bara tränar långsamma former och lite slöa pushhands.
Citat:
Ursprungligen postat av ambushed
Att dom tränar applikationer står väl rejält klart. Att det skulle vara YLC eller YCF etc är oviktigt. Det Henrik o grabbarna tränar tror jag är skitbra, det är inte "femman", saken ligger i att är man stolt över det man tränar tror man verkligen på det, så behöver man verkligen inte gnälla på alla andra.